Jump to content

Feste av reveliner på bom?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har gammelt reveopplegg med separate liner for akterlik og mastelik.  Nå har jeg glemt hvordan det var arrangert på bommen i fjor🥴

Alt kan betjenes fra cockpit. 

Revelinene for akterlik kommer fra masta  akterover langs bommen til to kinnblokker. Etter å ha passert gjennom hver sin kinnblokk går de opp i hver sin revemalje og spørsmålet er om de skal gjøres fast med pålestikk i revemaljene eller om de skal ned til bommen og gjøres fast med pålestikk rundt bommen?

Her er trekkinga mitt 1. rev tar fra tauklemma:

Clutch på hyttetaket BB side--> Blokk ved mastefoten BB--> Malje i framliket --> Blokk i mastefoten SB -->Blokk ved svanehalsen --> Blokk i bomnokken --> Revemalje i akterliket --> Pålestikk mot bommen

jeg tror fordelen er at revelinen strammes kraftig rundt bommen og derved ikke glir så lett frem eller tilbake. Hos meg strammer den så kraftig at jeg sliter med å få flyttet på revet når det skulle være nødvendig, så jeg har vekslet mellom hvoilken av disse løsningene jeg bruker.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har ikke lest prosedyren, men var bekymret for torsjonskrefter på bommen ved å gå rett i øyet under. Dersom du har sånt øye, vil ikke lina gli på bommen med bare pålestikk. Fordelen da er at løkka ikke kiler seg, så krafta alltid går rett opp.

En annen faktor er at stikket ikke må bygge så mye at ikke seilet kommer nedtil. Det kan være enklere med renneløkke. Jeg har brukt begge deler. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

det som ofte skjer ombord hos meg (hvor vi er lite mannskap og har et stort storseil) er at det ikke alltid blir like stramt rev i forliket. Så når vi da etterpå skal stramme til revet akter kan høyden over bommen variere noe, og derved også behovet for å flytte noe på hvor revet går rundt bommen. Målet er at revelinen er i lodd opp/ned fra bommen.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...