Jump to content

Løst stigerør i plast dieseltank

Lazyjack

Recommended Posts

PXL_20250505_125016258.jpg.b8dd9868b012f793554a9fb5a3006370.jpgDen firkantede delen i bildet med rørstuss og kran bildet kan roteres horisontalt uten motstand i forhold til den store mutteren under som sitter fast. Dette skjedde etter at jeg hadde av dieselslangen nylig. Jeg vil tro at dette vil lekke ved krenging. 

Noen som kjenner patenten? Det er jo ikke mulig å komme til fra undersiden å stramme, heller ikke fra de andre gjennomføringene. Håper å slippe å montere et mannlokk for å komme til.

Lazyjack skrev On 5.5.2025 at 13.04:

Jeg vil tro at dette vil lekke ved krenging. 

Vis hele sitatet  

Mer sannsynlig er det vel at man her kan få inn falsk luft?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev On 5.5.2025 at 13.08:

Mer sannsynlig er det vel at man her kan få inn falsk luft?

Vis hele sitatet  

Litt misvisende overskrift kanskje men stigerøret sitter nok godt fast i den firkantede klossen. Det er sammenføyningen mellom den firkantede klossen og mutteren under jeg lurer på.

Komodo skrev On 5.5.2025 at 13.28:

Kjenner ikke konkret til din tank, men mistenker at det er innstøpt ei gjengemuffe i plasten. Da trenger du i så tilfelle ikke å komme til fra undersiden. 

Vis hele sitatet  

Ja eller at det bare er slått gjenger direkte i plasten i det tykke partiet og at det er skrudd ned en nippel (den store mutteren). Jeg får prøve litt forsiktig å løsne den store mutteren og se hva som skjer. Om den er skrudd i gjenger i plasten, hva kan da brukes som tetning mellom plast og metall?
Jeg hater slike gjenger i plast, det er nesten umulig å vite når man skal gi seg å dra til :usikker:

Lazyjack skrev On 5.5.2025 at 15.31:

Om den er skrudd i gjenger i plasten, hva kan da brukes som tetning mellom plast og metall?

Vis hele sitatet  

Gjengetape, eller spesielle Loctite gjengetetningsprodukter som egner seg for kombinasjonen plast/metall. De har et utall av produkter i sortimentet sitt, men felles for dem alle er at prisen er en helt annen enn en rull med gjengetape fra BT :glimter:

Lazyjack skrev On 5.5.2025 at 15.31:

Ja eller at det bare er slått gjenger direkte i plasten

Vis hele sitatet  

Det kan jo være, men jeg tror ikke det er så uvanlig at de støper inn ei muffe. Du må nesten bare prøve å skru det forsiktig fra hverandre og se. Dersom den firkantede greia er skrudd ned i den store med sekskantfeste, behøver du jo ikke prøve å løsne sekskanten fra plasten...

Lazyjack skrev On 5.5.2025 at 13.04:

Noen som kjenner patenten? Det er jo ikke mulig å komme til fra undersiden

Vis hele sitatet  

Har ikke tanken et produsennavn de må jo vite

Ville tippe på å stramme til mutteren, men da må jo firkanten være tred opp fra innsiden.

Hvis det er slik løsne mutteren litt og en lur inn 3 runder med gjenge tråd og stram til.

Hva ser en her?

image.png.58b42f702de50732cb88633636a082b3.png

Denne ser ut ut som en mutter ringen på innsiden kan være splittet ,

image.png.adbc42d7549db1a69a30396768b9654e.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja og skrur en ut ansatsnippelen. kan en skru mutteren  helt av og stigerøtet faller ned.

Mener meningen er at med å løsne litt på mutteren, så kan vri firkanten og legge opp rør vidre i den retningen som er hensiktmessig og så stramme til  mutteren  igjen.

Derfor firkant for å ha mothold når en trekker til mutteren.

Nå som alt er montert og en vil ha dobbel tetning kan en legge en kile under ventilen skru  opp mutteren og legge litt stry og Permatex Supra blu rundt stigerøret og trekke til mutteren

da har en DOBBEL tetning det er sikkert en pakning på undersiden .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...