kjetilnar Startet Tirsdag 13:06 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 13:06 Hei har dårlig skyvkraft på baugpropellen. Er trangt og vanskelig å bytte til større kabler, er det mulig og parallell koble et nytt batteri inn på ledningene som allerede ligger der fra startbatteriet til baugpropellen. Tenkte og legge det ekstra batteriet i baugen så nærme BP som mulig . Da vil bp få to batterier start og det nye. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart Tirsdag 13:15 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:15 Går fint. Var slik på en Viknes jeg hadde. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
tobixen Svart Tirsdag 13:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:35 Baugpropellere på 12V krever enormt mye strøm, lange kabeltrekk og dårlige batterier er en ganske allminnelig grunn til at de gir mindre skyvekraft enn hva de er designet til å gi. Å koble inn et batteri slik du har tenkt er trolig en god idé. Noen vil påstå at batteriet bør være mest mulig likt det batteriet du allerede har fra før av, jeg er av den oppfatning at det holder at det er samme batteriteknologi, altså lik batterispenning når de er toppladet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Tirsdag 14:18 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:18 (en annen vanlig årsak er groe og rur på propellen) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nomen Svart Tirsdag 14:44 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:44 Mål hvilken spenning du har på trusteren ved belastning før du kjøper noe. Sleipner oppgir 10,5 volt som "innafor". Har du mindre enn det, må du begynne jakten på spenningsfallet, første post er batteriet du har idag. Faller spenningen du måler på batteriet under 10,5V begynn med å skifte dette, da det er utslitt/ har for liten kapasitet. Da ville jeg kjøpt et "Optima Red top" batteri. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tobixen Svart Tirsdag 15:09 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:09 Jeg bifaller, god idé å måle hva slags spenning det er over baugtrusteren mens den er under drift før det kjøpes mer batteri. Men dersom dette er drevet av et startbatteri som ligger langt unna baugpropellen, så er jeg villig til å sette minst en femmer på at det vil hjelpe å sette inn et dedikert batteri nærmest mulig baugpropellen, men i parallell med dagens batteri. Jo høyere CCA-tall som er oppgitt på nytt batteri, jo bedre. (CCA er litt forvirrende, det finnes mange forskjellige standarder for å måle "cold cranking amps"). Kapasiteten (antall Ah) er egentlig ganske uvesentlig. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart Tirsdag 23:31 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 23:31 kjetilnar skrev for 10 timer siden: er det mulig og parallell koble et nytt batteri inn på ledningene som allerede ligger der fra startbatteriet til baugpropellen. Tenkte og legge det ekstra batteriet i baugen så nærme BP som mulig . Ja, det går, men du må tenke gjennom hvordan du skal koble det elektriske for at det skal bli en sikker og trygg kobling. Tenk brannfare! Jeg har ikke gjort det slik, mye på grunn av at jeg ikke har kommet fram til en løsning jeg liker og føler meg trygg på. nomen skrev for 8 timer siden: Mål hvilken spenning du har på trusteren ved belastning før du kjøper noe. Sleipner oppgir 10,5 volt som "innafor". Absolutt viktig å kartlegge situasjonen før du begynner å klatte på anlegget for å utbedre. nomen skrev for 8 timer siden: .... Da ville jeg kjøpt et "Optima Red top" batteri. Nå har vel ikke trådstarter sagt et kløyva ord om hva slags båt dette er, hvor viktig vekt er, hvor mye økonomien betyr, og hva slags batteri som allerede står der. Optima har utmerkede batterier, men det kan være andre valg som er gode også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart Onsdag 09:24 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:24 9 hours ago, Komodo said: Ja, det går, men du må tenke gjennom hvordan du skal koble det elektriske for at det skal bli en sikker og trygg kobling. Tenk brannfare! Jeg gjorde en liten risikovurdering i hodet mitt før jeg postet innlegget over, men valgte å ikke brodere mer over dette temaet - kanskje jeg burde ha gjort det. Her er risiki jeg kan tenke påi: Kortslutning over batteripolene på det nye batteriet. Dette er egentlig en kjepphest for mitt vedkomne: designet med åpne batteripoler er alt annet enn idiotsikkert. Kortslutningen kan skje når det jobbes med installasjon av det nye batteriet, ved at man lagrer f.eks. verktøy i umiddelbar nærhet til batteriet (som igjen kan forflytte på seg ved sjøgang), samt ved plutselig vanninntrenging. Jeg vil anbefale å tenke over alt dette ved installasjon - men så lenge man har hodet med seg og tenker litt over sikkerhet så skal dette være neglisjerbar risiko. Risiko for at startbatteriet lades ut pga feil, f.eks. produksjonsfeil i batteriet. Sannsynligheten for at en feil på batteriet skal medføre flatt batteri er høyere med to batterier enn med ett, men ... ganske neglisjerbart. Risiko for at man står uten strøm til startmotor har man allerede i orginalt design ettersom startbatteriet er koblet til truster. Ledninger som tar fyr. Med dette oppsettet kan man få bedre effekt fra baugtruster, trolig som en kombinasjon av økt spenning og økt strøm. Kobler man nytt batteri inn på eksisterende ledningesnett kan den økte strømmen medføre mer varmgang på kabler fra det nærmeste batteriet og til baugtruster, men det vil også føre til mindre varmgang på kablene som går gjennom hele båten. Det er rimelig å anta at de kablene som allerede er der er dimensjonert for den strømmen baugtrusteren trekker ved perfekte batterier - samt at sikringen ryker før ledningene tar fyr. Man får ekstra koblingspunkter, og koblingspunkter innebærer ofte risiko for både dårlig kontakt og brannfare (disse to er jo relaterte). Er det forskjellig type metall i ledninger/kontakter så vil dette sammen med et "marint miljø" hvor man ofte har høy luftfuktighet kunne medføre galvanisk korrosjon. Risikoreduserende tiltak: Begge batteriene bør være utstyrt med noe form for sikring nært batteriet. Sikring beregnet for DC, og sikring som er kraftig nok til at den taker forbruket til baugpropellen. Det bør være minst to brytere på kretsen - kraftige brytere som tåler den strømmen baugpropellen trekker, og her kan det være smart å gå for et "anerkjent merke", det har vel hendt at slike brytere har tatt fyr eller smeltet. Jeg tror jeg vil anbefale en bryter nært baugpropell, slik at denne kan skrus av raskt dersom behovet skulle oppstå (det har hendt at baugpropellere har hengt seg opp eller har begynt å gå av seg selv), samt nært startbatteriet (slik at man kan isolere startbatteriet fra baugtrusteren) Hvis man finner en måte å koble på det nye batteriet uten å kappe eksisterende ledninger, så reduserer man antall nye koblingspunkter og dermed reduserer man brannfare i koblingspunkter. Konklusjonen er at man bør ha hodet på riktig plass og vite litt om elektroinstallasjoner før man begynner, men dette skal være mulig å gjøre uten at det blir signifikant mer brannfarlig enn orginalt oppsett. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
TrikkerN Lønning Svart Onsdag 11:48 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:48 tobixen skrev for 2 timer siden: Jeg gjorde en liten risikovurdering i hodet mitt før jeg postet innlegget over, men valgte å ikke brodere mer over dette temaet - kanskje jeg burde ha gjort det. Her er risiki jeg kan tenke påi: Kortslutning over batteripolene på det nye batteriet. Dette er egentlig en kjepphest for mitt vedkomne: designet med åpne batteripoler er alt annet enn idiotsikkert. Kortslutningen kan skje når det jobbes med installasjon av det nye batteriet, ved at man lagrer f.eks. verktøy i umiddelbar nærhet til batteriet (som igjen kan forflytte på seg ved sjøgang), samt ved plutselig vanninntrenging. Jeg vil anbefale å tenke over alt dette ved installasjon - men så lenge man har hodet med seg og tenker litt over sikkerhet så skal dette være neglisjerbar risiko. Risiko for at startbatteriet lades ut pga feil, f.eks. produksjonsfeil i batteriet. Sannsynligheten for at en feil på batteriet skal medføre flatt batteri er høyere med to batterier enn med ett, men ... ganske neglisjerbart. Risiko for at man står uten strøm til startmotor har man allerede i orginalt design ettersom startbatteriet er koblet til truster. Ledninger som tar fyr. Med dette oppsettet kan man få bedre effekt fra baugtruster, trolig som en kombinasjon av økt spenning og økt strøm. Kobler man nytt batteri inn på eksisterende ledningesnett kan den økte strømmen medføre mer varmgang på kabler fra det nærmeste batteriet og til baugtruster, men det vil også føre til mindre varmgang på kablene som går gjennom hele båten. Det er rimelig å anta at de kablene som allerede er der er dimensjonert for den strømmen baugtrusteren trekker ved perfekte batterier - samt at sikringen ryker før ledningene tar fyr. Man får ekstra koblingspunkter, og koblingspunkter innebærer ofte risiko for både dårlig kontakt og brannfare (disse to er jo relaterte). Er det forskjellig type metall i ledninger/kontakter så vil dette sammen med et "marint miljø" hvor man ofte har høy luftfuktighet kunne medføre galvanisk korrosjon. Risikoreduserende tiltak: Begge batteriene bør være utstyrt med noe form for sikring nært batteriet. Sikring beregnet for DC, og sikring som er kraftig nok til at den taker forbruket til baugpropellen. Det bør være minst to brytere på kretsen - kraftige brytere som tåler den strømmen baugpropellen trekker, og her kan det være smart å gå for et "anerkjent merke", det har vel hendt at slike brytere har tatt fyr eller smeltet. Jeg tror jeg vil anbefale en bryter nært baugpropell, slik at denne kan skrus av raskt dersom behovet skulle oppstå (det har hendt at baugpropellere har hengt seg opp eller har begynt å gå av seg selv), samt nært startbatteriet (slik at man kan isolere startbatteriet fra baugtrusteren) Hvis man finner en måte å koble på det nye batteriet uten å kappe eksisterende ledninger, så reduserer man antall nye koblingspunkter og dermed reduserer man brannfare i koblingspunkter. Konklusjonen er at man bør ha hodet på riktig plass og vite litt om elektroinstallasjoner før man begynner, men dette skal være mulig å gjøre uten at det blir signifikant mer brannfarlig enn orginalt oppsett. Kulepunkt 1 - Kan det gjøres tiltak mot.(Feks plexiglass) Kulepunkt.2 -Dette kan skje, men er det sannsynlig? Kulepunkt.3 - Motoren(Baugvisp) er oppgitt med en viss effekt, for at dette skal oppnås er man avhengig av to faktorer - Strøm og spenning. Ved å sette et batteri i nærheten av baugvisp, vil strømtrekk fra batteriene som er lokalisert lengre unna bli mindre, og minker faren for varmgang.(siden spenningen øker) Derfor skjønner jeg ikke helt dette argumentet. Kulepunkt.4 - Ved korrekt utførelse/dimmensjonering burde dette være like trygt som anlegget er i dag, det er jo ikke slik at man leverer minst mulig stikkontakter i en bolig fordi da blir det flere koblinger.. Konklusjonen din gjelder uansett hva man gjør når det gjelder el-installasjoner, dette gjelder for øvrig flere ting saker man gjør . @kjetilnar To brytere er veldig fornuftig, og man må sikre kabler med sikringer, slik at man forhindrer varmgang. Men sjekk spenning på baugvisp under bruk før du gjør noe, så får du en god pekepinne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 12:03 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:03 Huldametoden: Har denne i horisontalversjonen flere steder om bord. Her er en av dem: Minusskinne. Ikke stolt av denne. Modifikasjoner til vinteren. Hovedminus er skrudd rett ned på kobberskinnen, 95 kvadrat. Mindre strømtrekk et hakk opp. Ikke klag, det skal bli bedre til vinter'n. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart Onsdag 12:21 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:21 Hulda skrev 15 minutter siden: Huldametoden: Har denne i horisontalversjonen flere steder om bord. Her er en av dem: Minusskinne. Ikke stolt av denne. Modifikasjoner til vinteren. Hovedminus er skrudd rett ned på kobberskinnen, 95 kvadrat. Mindre strømtrekk et hakk opp. Ikke klag, det skal bli bedre til vinter'n. Litt lengre bolter og en fjærskive i det minste Ellers er jo dette en fin løsning.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Onsdag 12:53 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:53 1 hour ago, TrikkerN Lønning said: Kulepunkt.2 -Dette kan skje, men er det sannsynlig? Nei. 1 hour ago, TrikkerN Lønning said: Kulepunkt.3 - Motoren(Baugvisp) er oppgitt med en viss effekt, for at dette skal oppnås er man avhengig av to faktorer - Strøm og spenning. Ved å sette et batteri i nærheten av baugvisp, vil strømtrekk fra batteriene som er lokalisert lengre unna bli mindre, og minker faren for varmgang.(siden spenningen øker) Derfor skjønner jeg ikke helt dette argumentet. Jeg antar at når spenningen øker, så øker også strømmen (så effekten øker overproposjonalt med spenningsøkningen). Jeg forstod oppsettet slik at det skal gå kabler fra gammelt startbatteri gjennom båten til nytt batteri og derfra til baugpropell. Etter installasjon av nytt batteri vil det gå noe mindre strøm fra startbatteriet og gjennom båten (fordi det nye batteriet avlaster gammelt batteri, enkelt fortalt), det medfører redusert varmgang på kablene som går gjennom båten, det er jeg enig i. Fra nytt batteri til baugtruster vil imidlertid strømmen øke, og med det økt varmgang. Spiller det noen rolle? Nei. Kablene skal være dimensjonert for å tåle denne strømmen. Sikringene skal være dimensjonert til å ryke før kablene smelter. Jeg ville være mer bekymret for koblingspunktene. 1 hour ago, TrikkerN Lønning said: Konklusjonen din gjelder uansett hva man gjør når det gjelder el-installasjoner, dette gjelder for øvrig flere ting saker man gjør . Nettopp. Jeg greier ikke å se noe særlig risiko ved dette tiltaket, sammenlignet med alt annet av egeninnsats man legger ned i båten. (Men det er som sagt enormt mye strøm som skal gå igjennom til baugpropellen - viktig å dimensjonere ting godt - det man legger inn av kabler og koblinger må ikke være tynnere enn det som ligger der fra før av) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart Onsdag 13:10 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:10 TrikkerN Lønning skrev 49 minutter siden: Litt lengre bolter og en fjærskive i det minste Ellers er jo dette en fin løsning.. Første prototyp, da jeg visste enda mindre om elektro :-) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart Onsdag 13:11 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:11 tobixen skrev 18 minutter siden: Nei. Jeg antar at når spenningen øker, så øker også strømmen (så effekten øker overproposjonalt med spenningsøkningen). Jeg forstod oppsettet slik at det skal gå kabler fra gammelt startbatteri gjennom båten til nytt batteri og derfra til baugpropell. Etter installasjon av nytt batteri vil det gå noe mindre strøm fra startbatteriet og gjennom båten (fordi det nye batteriet avlaster gammelt batteri, enkelt fortalt), det medfører redusert varmgang på kablene som går gjennom båten, det er jeg enig i. Fra nytt batteri til baugtruster vil imidlertid strømmen øke, og med det økt varmgang. Spiller det noen rolle? Nei. Kablene skal være dimensjonert for å tåle denne strømmen. Sikringene skal være dimensjonert til å ryke før kablene smelter. Jeg ville være mer bekymret for koblingspunktene. Nettopp. Jeg greier ikke å se noe særlig risiko ved dette tiltaket, sammenlignet med alt annet av egeninnsats man legger ned i båten. (Men det er som sagt enormt mye strøm som skal gå igjennom til baugpropellen - viktig å dimensjonere ting godt - det man legger inn av kabler og koblinger må ikke være tynnere enn det som ligger der fra før av) Det nærmeste batteri vil trolig ta ca 80% av belastningen, med et slikt oppsett. Dette kan kalkuleres dersom man har alle tall tilgjengelig.(Indre motstand i batteri, tverrsnitt, kabellengder osv) Sitat Fra nytt batteri til baugtruster vil imidlertid strømmen øke, og med det økt varmgang. Ved å flytte belastningen fra den langsgående kablingen i båten, reduseres strømtrekket i disse kablene betraktelig. I stedet får man korte kabelstrekk som håndterer hoveddelen av belastningen. Jeg ser kun fordeler med denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.