Jump to content

På tur med Chilli Solbris i 2025

Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev On 3.9.2025 at 23.26:

Definitivt! Lommeboka skriker likevel for fullt når jeg fyller!😎😎

Har sagt det før: det er ikke lommer på likskjorta. Lev fra tank til tank! :fniser:

Det er en lykke i livet
som ikkje vendes i leia:
Det at du fyller en tank
det er den einaste gleda.

Det er en sorg i verda
som ingen tårer kan lette:
Det at det var så dyrt
  da du betalte dette.

Ingen kan resten av tiden
stå ved ei pumpe og klaga.
Døgeret har mange timer.
  Året har mange dagar.

-Ei båt-tavle, fritt etter Øverland.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 1 time siden:

Lev fra tank til tank! :fniser:

-Ei båt-tavle, fritt etter Øverland er Gullkorn fra @Vidar F.H. !!!! 

Men vi leser i Båtmagasinet at MDG på sikt vil forby fritidsbåter i Oslofjorden, og noen andre frykter dieselpriser på over 30 kroner literen.  

Hva skal vi gjøre da? Det er jo mildt sagt sørgelige fremtidsutsikter.....!!!!!  

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Hekri skrev 6 minutter siden:

Men vi leser i Båtmagasinet at MDG på sikt vil forby fritidsbåter i Oslofjorden,

Det er jo bare feil, og det vet du. De har sagt at de vil på sikt vurdere å teste ut nullutslippssoner i enkelte deler av Oslofjorden, noe som er noe ganske annet. Båtmagasinene har ofte ganske hard politisk slagside, så jeg ville lest alt der med en klype salt.

Jeg er en slags gjest

Vi får sørge for å stemme på partier som ikke driver politikk etter værhanemetoden, særlig i kombinasjon med politikk utformet på grunnlag av subjektive følelser og ikke objektive fakta. Når forurensningen fra en tilårskommen Yanmar-motor i Hansens snekke blir til våkenetter på det grønne alter, samtidig som man ignorerer utslipp fra fabrikker i østlige strøk, har fornuft veket plassen for symbolpolitikk, logikk tapt for ville gjetninger og fakta blitt begravet av alternative realiteter.

Dette er ikke whataboutism. Det er pragmatisk retorikk basert på enkle, objektive fakta. Og som kjent: fakta er sanne enten man velger å tro på dem eller ikke.

Dessverre har MDG og de langt fleste miljøvernorganisasjoner blitt en arena for ekstremisme, for personer som ønsker sosialistisk kontroll over folk sine liv, og kanskje skumlest av alt: en arena der man på ramme alvor opererer med "min sannhet" og "din sannhet" - som om sannheten kan være subjektiv. Det viktige og gode arbeidet drukner fullstendig når man skal gå på tvers av Øystein Sunde sitt budskap i låten "En smule, ikke et helt brød":

"Å kle seg naken er'kke saken
Hvis du bare skal ut og strø
Jeg sa en smule, ikke et helt brød"

Nullutslipps-soner i Oslofjorden høres fint ut på papiret, men det man oppnår på ett år kan fort bli ødelagt av et pumpehavari på en kloakkrensestasjon i kombinasjon med heftig nedbør. Da piper det nok i vakt-telefonen med melding "overløp", og det hele går rett på fjorden. La dassmorten leve!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

enslagsgjest skrev 18 minutter siden:

Det er jo bare feil, og det vet du.

Jeg leser jo dette: 

«På sikt vil vi også forby fossile fritidsbåter innerst i fjorden,» heter det i MDGs vedtatte partiprogram foran årets kommunevalg i Oslo. -I programmet vårt for Oslo foreslår vi å teste ut nullutslippssoner i utvalgte områder i Oslos deler av fjorden, bekrefter bystyrerepresentant for MDG i Oslo Arne Olav Haabeth. - Fossile båtmotorer forurenser og bidrar til klimagassutslipp, derfor mener vi at fossile fritidsbåter må fases ut på sikt, forklarer han. 

Hva er riktig @enslagsgjest?

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev 19 minutter siden:

Hva er riktig @enslagsgjest?

Det som er riktig, er vel det som står i partiprogrammet?

Nå har jeg ikke tenkt å ødelegge tråden til stakkars Chilli Solbris her, så jeg legger ballen død etter dette. 

I partiprogrammet nasjonalt er ikke fritidsbåt-livet i Oslofjorden nevnt.

I partiprogrammet til **Oslo** MDG står det:

Sitat

Vi vil ha sterkere fartsbegrensninger for fritidsbåter i hele

Oslofjorden, og teste ut nullutslippssoner i utvalgte områder. Vi vil innføre maksnivå for lydforurensning i områder med spesielt utsatte og sårbare arter. På sikt vil vi også forby fossile fritidsbåter innerst i fjorden. For å støtte opp under en overgang til elektrisk drevne småbåter, vil vi legge til rette for flere båtplasser for deling og ladeinfrastruktur for elektriske båter.

Som sagt tidligere er det altså ingen som planlegger å forby fritidsbåter i Oslofjorden. Dette er feilinformasjon.

Om man lurer på hva de forskjellige partiene mener om båter og fjorden, anbefaler jeg å laste ned partiprogrammene som pdf, trykke på Ctrl+F, og så skrive inn "båt" eller "fjord". 

Jeg er en slags gjest

Enig @enslagsgjest. Den som seiler videre får se.

@Chilli Solbris undrer seg jo på om han har lyst til å finne ut hva det koster (eller kommer til å koste) å bruke sine to V10 motorer. 

Jeg skjønner at han undrer......bortimot et par hundre liter i timen med flatt jern..... 

Men det kan jo bli mange fine turer likevel.

Men nå begynner vel den fantastiske sesongen -25 å lakke og li, og det er bare å finne frem sparegrisen og begynne å fylle den mot sesongen -26...... selv om det (Gud forby!) skulle dra seg mot 30 kroner.

Torsen67 skrev for 5 timer siden:

Takker, men tenker jeg går for mindre tank i plast på rundt 60 liter. Sparer litt plass samt at det holder for oss:smiler:

Det er det som holder for dere som gjelder!😃😃😃

Vidar F.H. skrev for 3 timer siden:

Har sagt det før: det er ikke lommer på likskjorta. Lev fra tank til tank! :fniser:

Det er en lykke i livet
som ikkje vendes i leia:
Det at du fyller en tank
det er den einaste gleda.

Det er en sorg i verda
som ingen tårer kan lette:
Det at det var så dyrt
  da du betalte dette.

Ingen kan resten av tiden
stå ved ei pumpe og klaga.
Døgeret har mange timer.
  Året har mange dagar.

-Ei båt-tavle, fritt etter Øverland.

Dette diktet skal tas vare på!!😁😁

Hekri skrev for 1 time siden:

-Ei båt-tavle, fritt etter Øverland er Gullkorn fra @Vidar F.H. !!!! 

Men vi leser i Båtmagasinet at MDG på sikt vil forby fritidsbåter i Oslofjorden, og noen andre frykter dieselpriser på over 30 kroner literen.  

Hva skal vi gjøre da? Det er jo mildt sagt sørgelige fremtidsutsikter.....!!!!!  

Det er mange gale politikere! Verden rundt!!🤬

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Det er jo bare feil, og det vet du. De har sagt at de vil på sikt vurdere å teste ut nullutslippssoner i enkelte deler av Oslofjorden, noe som er noe ganske annet. Båtmagasinene har ofte ganske hard politisk slagside, så jeg ville lest alt der med en klype salt.

Båtmagasinene er blitt kjedelig lesning. Svært lite stoff for oss med gamle båter!

enslagsgjest skrev 55 minutter siden:

Det som er riktig, er vel det som står i partiprogrammet?

Nå har jeg ikke tenkt å ødelegge tråden til stakkars Chilli Solbris her, så jeg legger ballen død etter dette. 

I partiprogrammet nasjonalt er ikke fritidsbåt-livet i Oslofjorden nevnt.

I partiprogrammet til **Oslo** MDG står det:

Som sagt tidligere er det altså ingen som planlegger å forby fritidsbåter i Oslofjorden. Dette er feilinformasjon.

Om man lurer på hva de forskjellige partiene mener om båter og fjorden, anbefaler jeg å laste ned partiprogrammene som pdf, trykke på Ctrl+F, og så skrive inn "båt" eller "fjord". 

Man blir jo deprimert av slike partiprogrammer. Floskler fra ende til annen!

Hekri skrev 37 minutter siden:

Enig @enslagsgjest. Den som seiler videre får se.

@Chilli Solbris undrer seg jo på om han har lyst til å finne ut hva det koster (eller kommer til å koste) å bruke sine to V10 motorer. 

Jeg skjønner at han undrer......bortimot et par hundre liter i timen med flatt jern..... 

Men det kan jo bli mange fine turer likevel.

Men nå begynner vel den fantastiske sesongen -25 å lakke og li, og det er bare å finne frem sparegrisen og begynne å fylle den mot sesongen -26...... selv om det (Gud forby!) skulle dra seg mot 30 kroner.

300 l/t på flatt jern!🫣🫣🙄🙄

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

• 2 uker senere...
Komodo skrev 35 minutter siden:

Flott film! Hadde ikke trodd at det gikk an å filme så stabilt i den vinden som var i går. Men du har skrevet "Vikerhavn" når du flyr tilbake til Utgårdskilen...

Hjelpe meg!! Da må jeg inn å redigere😂😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Hekri skrev 1 time siden:

Fin film! Men håpløs musikk!

Mye bedre om du spiller gitar og synger sjømannsvalsen! :ja:

Skal ikke skremme vekk publikum heller!!!😳😳😳😎😎

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 23 minutter siden:

Skal ikke skremme vekk publikum heller!!!

Har en her - fritt etter Willie Nelson:

-On the boat again

-Like a bunch of gypsies we sail down the seaway 

-Sailing my way...... :klapper:

Hekri skrev for 5 timer siden:

Har en her - fritt etter Willie Nelson:

-On the boat again

-Like a bunch of gypsies we sail down the seaway 

-Sailing my way...... :klapper:

😂😂😂

tom Cognac skrev for 4 timer siden:

flott video :tommel_opp: du har vel sertifikat som dronepilot.................???

Takk! Og selvsagt! Og utvider sertifikat. 

Mvh

Chilli Solbris

tom Cognac skrev 10 minutter siden:

:tommel_opp: blir kult å se andre bilder enn stillsbilder/video tatt i øyehøyde :tommel_opp: Du er god til å fotografere så gleder meg til resten :tommel_opp:

Har et langt lerret å bleke når det gjelder kontroll på dingsen!😂😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

DJI FPV så jeg får være med på turen. Kunne tenkt med bedre sidesyn bare. 

Artig, og forklarer mangel på kamerastabilisering i roll-aksen, men det vil man jo ikke ha når man flyr FPV.

Sidesyn må ordnes ved å endre heading.

Har etterfølgeren, Avata 2. Mye moro og herlig perspektiv ved å sitte "i cockpit" mens man flyr. Den har en slags headtrack funksjon på brillene som også vrir heading på drona om man vrir på hodet i FPV mode

Har mang en gang tenkt det  hadde vært kult å ha den med og svirret rundt båten i litt ruskevær rundt Lista eller i billedskjønne omgivelser underveis på vestlandet. Men utfordringen er at jeg stort sett er alene.

Ikke min video, men viser hva som er mulig med FPV drone

Vurderer ny kameradrone om dagen til litt andre formål. DJI Air 3S eller Mavic 4 Pro. DJI dominerer markedet totalt.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...