Jump to content

Forbedring av strømninger rundt kjøl/flyndre!


bjoris

Recommended Posts

Hvor lang krumming hadde dere på dykkerbåten? Min går 23 knop på fult så det er vel også et poeng en må ha med i betraktningen. Vil anta at større fart krever lengre avrunding???

Ja, derfor har det heller ikke særlig verdi om jeg visste lengden på krumningen på dykkerbåten. (Noe jeg ikke gjør...) Bredden av kjølavslutningen er selvsagt også avgjørende.

Men man kommer langt med "øyemål" her, tenkt på det jeg skrev med å spyle med vannslange så danner du deg sikkert ett inntrykk av hvor lang profilen bør være.

Link to post
Share on other sites

Ja, så står båten på slippen. Her er bilder, marinaeier hadde null tro på at mine vibrasjoner skyltes dårlig avsluttet stevn. Ble i tvil selv nå, dette ser mer krøkkete ut enn jeg hadde trodd. Lurer også litt på om synderen like godt kan være utformingen av kjølen som har en utbuling for å få motor lavest mulig...

Bilde

Bilde

 

Bilde

 

Ellers bekymrer det meg at propellen har såpass mye tæring. Det klinger godt enda så det er vel ikke noe umiddelbar fare. Tiden vil vise om det skyldes sløvskap fra forrige eier eller om det skjer også nå selv om sinkene blir fulgt nøye og byttet... Som sagt mange ganger, dette med strøm er vanskelig og uansett noe f.. skap:). Tror det går mot brytere på minus ja...

 

Bilde

 

Ellers står propll veldig nær ror. Det er bare 1 cm klaring fra sinken til forkant av ror. Vi har i dag tatt ut aksling og kappet 52 mm for fleks.kobling og 15 mm til for å få mer kontraror og litt større avstand fra ror...

 

Bilde

 

Her er koblingen, faderen har svært liten tro på at dette skal funke så jeg har de fleste mot meg (utenom dere her da) i mine forsøk på å få inne ut av dette...

 

Bilde

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kjølavslutningen var ikke av de verste jeg har sett, men jeg mener det er verdt forsøket med å gjøre avslutningen strømlinjeformet, både over og under hylsa.

Stevnlageret er jo så langt at det ikke er noe problem å bygge den rundt dette. Men da må anoden flyttes.

 

"Bulben" i kjølen tror jeg neppe har noe å si, den er strømlinjeformet og har god avstand til propellen.

 

Kort avstand mellom ror og propell er ikke nødvendigvis negativt, det gir bedre effekt.

Men selvsagt også mulighet for mer vibrasjon i roret....

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris,

 

Jeg har studert bildene dine med interesse og jeg tror ikke at du skal bekymre deg for hverken kjølavsluting eller "bulb". Med så god avstand mellom propell og akterkant av kjølen burde den delen være grei.

 

Vibrasjoner kan ha forskjellig årsak, og det første jeg ville tenke på var nok at roret kunne slå og klirre i både hællager og roraksellager.

 

Det som jeg er mest betenkt på er imidlertid det lange aksellageret du har. Det er festet i akterkant av kjølen med en forholdsvis smal flens og jeg er redd at du har nokså konsentrerte påkjenninger, spesielt for sidevis belastning mot denne flensen.

 

Under manøvrering overfører propellvannet store krefter til rorbladet, og du får samtidig en kontrareaksjon som overføres til propellaksellageret og videre til den omtalte flensen.

 

En av grunnene til at jeg hefter meg med dette er at jeg for mange år siden var med på å berge en familie fra en båt som var i ferd med å gå ned, nettopp på grunn av at aksellageret hadde slitt seg løs fra kjølen. Båten fyltes fort med vann som fosset inn; og uten å være noen dommedagsprofet, så sitter fortsatt skrikene fra passasjerene godt i . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Avstand fra propell til ror vil etter min mening lage vibrasjoner både til ror og propell. Hva er avstanden fra propell til bunnen rett over. På bildet ser den ut til å være i minste laget.

 

I min båt er det er for liten avstand mellom propell og bunn. Ved å legge hånden på bunnen inne i båten rett over propellen, kjenner jeg vibrasjoner i bunnen. Det kan være lurt å sjekke om du også har vibrasjoner i bunnen av båten.

 

Regner med at propell/aksling påvirkes av samme krefter som lager vibrasjoner i bunnen. Skal se om det er mulig å få bort vibrasjonene i min båt i løpet av våren.

 

Innfestingen av flyndren i kjølen var ikke helt bra, men den kan du sikkert få mer strømlinjeformet på en enkel måte. Flott at du informerer etter hvert hvordan det går.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle 3. Enig med deg Poseidon, jeg har aldri likte dette stevn lageret. Det er satt på fordi en ville redusere propellstøy. Viksund gjorde dette fra og med prod.nr 7. Forrige eier opplevde en knekt bolte i denne så det er ikke tvil om at det er vibrasjon her... Vi får håpe at koblingen jeg setter på nå hjelper på å redusere disse vibrasjonene. Har du noe tro å det Poseidon?

 

Redigert: Kom på at den er plastret i eget skott inne, fremfor pakkboksen. Dette er vel gjort for å redusere belastningen???

 

Nemo: Det bra klaring, det er bare tunnellen du ikke ser på det andre bildet, her ser du bedre avtstand...

Bilde

 

 

 

Ellers...vi hra forsovet oss, skulle vært i båten for lengst...

 

Muligens sliter vi me å få det ferdig for test i dag... men ny rapport følger iallefall i kveld

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ser nå av dette bildet at avstand til bunnen over propellen er god. Dermed står du igjen med avstand til ror. Problemer i denne sammenheng har Poseidon beskrevet svært godt. er også enig med at dette blir store påkjenninger på akselageret. Det gir for lite støtte til akslingen bak ved propellen.

 

Håper du rekker jobben med båten i dag.

Link to post
Share on other sites

En effektiv måte å redusere vibrasjoner er å kutte av akselen din 2 cm. Da har du fortsatt god klaring mellom propellnav og hylse. I tillegg får du bedre avstand til roret. Det vil gi deg noe mindre klaring til skroget og til flyndra, men det spiller ingen stor rolle fordi du ser ut til å ha mer enn nok klaring uansett.

 

Disse 2 centimeterene utgjør en stor forskjell. avsanden mellom propellnav og stevnlager skal vøre så liten som mulig. I siden det ble henvist til tidligere står det 8 ganger akseldiameter som maks. Det er feil. Mener at Veritas sier maks 2 x akseldiameter mellom propell og stevnlager. Avstanden her er en vesentlig kilde til vibrasjoner, belastning og slitasje på stevnlagerets foring.

 

Mitt forslag er at du ikke gjør noe med noe som helst unntatt å korte ned akselen 2 cm.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt nærmere på bildene dine.

 

På stevnlager er de vanlig å ha en åpning/hull på hver side for å få god vanngjennomstrømning. Kan ikke se noe slik hull på ditt stevnlager. Ser ikke helt hvordan vann skal strømme fritt gjennom cutlesslageret hos deg.

 

Slik det ser ut på bildene er avstand mellom stevnlager og propell helt grei (dvs 2x aksel dia). Jeg ville ikke kuttet aksel noe med mindre også stevlager ble avkortet. At propell gjerne kunne vært lenger frem er jeg derimot enig i.

 

Regner med at du har kjent på at det ikke er mye slark i cutlesslager ved å bevege aksel opp/ned og sideveis?

 

Er spent på om du merket noen bedring etter montering ev enkel fleksibel kobling.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for svar og meninger.

 

Her er hva vi har gjort

Vi kappet akslingen med 6,7 cm og monterte fleksible kobling fra R& D Marine LTD. Denne koblingen bygget 5,2 så 1,5 var reduksjon av avstanden fra stevnlageret. Koblingen tåler 20 hk pr 100 o/min og jeg har vel maks 15 hk pr 100 o/min på akslingen (2.04 utveksling).

 

Her under montering

 

Bilde

 

I tillegg satte jeg på en ekstra sink (propell-aksling, hadde fra før på prop.mutter) pga tæringstendensene på propellen. Da hadde jeg igjen 1.5 cm til stevnlageret. Det virket lite, men etter en telefon til Sleipner i går fikk jeg go for dette. Det må bare ikke ta bort i sa han. Vi satte på tape under testingen for å se hvor mye dette beveget seg, men det var maks 2 mm. Ergo har jeg over 1 cm klaring. Kjøling var ikke noe problem iflg Sleipner...

 

Resultatet

Ja, det var med stor spenning vi sjøsatte og koblet i for første gang med fleks.kobling. Det var fra 1000 og til 2300 vi har hatt disse merkbare vibrasjonene, verst på slutten i denne skalaen. Jeg stod bare å ventet på at de vanlige langsgående vibrasjonen skulle komme, men NEI. Nå er det rett og slett knapt mulig å se vibrasjoner på motoren og de langsgående er borte. Etter å ha sittet i motorrrommet og studert dette var det bare og stenge luker og gå inn. Første spenning var om bordet i salongen fortsatt begynte å vibrere på de verste turtallene. Dette er nå HELT borte til min store glede... Støynivået er også klart forbedret i dette intervallet. Resultatet er derfor en stor opptur for meg og jeg er akkurat nå en svært glad mann. Deilig å se at det hjelper å stå på og jobbe for å finne ut av ting. Det har vært nok av pessimister...

 

På marsjfart er det mer som før, dette hadde jeg også ventet da jeg har sett av andre som har tatt steget helt ut og installert CV-ledd at det først og fremst er på lavere turtall det hjelper (jeg har på mange måter valgt light-løsningen). Likevel, lydmåleren min på mobilen har nå lagt seg 1-2 db under det jeg hadde før (som iflg Båtliv testen var 78 db, altså meget støysvak allerede før dette). Jeg har jo fundert på om vibrasjonene (mer during) er som det skal på dette turtallet, men det er godt mulig at jeg har blitt litt vel var for dette. Det går jo da 17-20 knop og båten står en god del på hekken, også da, så det er jo en god del sjø som skal flyttes og antakelig kommer det nok mer luft under og forstyrrer bildet enn på lavere fart... Vi får se, kanskje jeg prøver meg til sommeren med litt bedre avrunding på kjølen for å studere dette, men som flere har sagt. Jeg har mistet troen på at dette skal ha stor betydning... Sitter heller nå og funderer på om jeg skal bytte ut propellen og bruke den som reservepropell siden den likevel har fått litt tæring. Velger å vente til jeg finner mer ut om årsaken til tæringen. Dumt å ødlegge enda en propell før jeg finner ut årsaken...

 

Lotus: Så kan vi nok diskutere om det er de 1.5 cm kortere avstand fra stevnlager eller om det er fleks.koblingen. Vel, ikke vet jeg, men jeg vet hva jeg tror. Det er vel ikke uten grunn at Prinsess benytter akkurat disse som standard i sine båter med aksling...

 

Poseidon/Lotus: Jeg tror dere er inne på noe når dere sier at stevnlageret er for langt og at dettte er lite gunstig mtp vibrasjoner. Dette ble gjort av Viksund for å redusere støy noe som iflg dem var veldig vellykket... Jeg velger å holde dette under oppsikt og siden det nå er så sterk reduksjon i vibrasjoner i motor er jeg overbevist om at det også gjelder propell og hylse. Det er jo i første rekke vibrasjoner som forsterker hverandre (torrisjonsvibrasjoner) en slik kobling skal håndtere. Noe jeg tror den har klart hos meg... dettte betyr i såfall at det både er redusert i aksling og motor...

 

Veldig interessant å diskutere videre så her er bare å kommentere ut fra mine erfaringer...

 

 

På stevnlager er de vanlig å ha en åpning/hull på hver side for å få god vanngjennomstrømning. Kan ikke se noe slik hull på ditt stevnlager. Ser ikke helt hvordan vann skal strømme fritt gjennom cutlesslageret hos deg.

 

Slik det ser ut på bildene er avstand mellom stevnlager og propell helt grei (dvs 2x aksel dia). Jeg ville ikke kuttet aksel noe med mindre også stevlager ble avkortet. At propell gjerne kunne vært lenger frem er jeg derimot enig i.

 

Regner med at du har kjent på at det ikke er mye slark i cutlesslager ved å bevege aksel opp/ned og sideveis?

Så ikke svaret ditt når jeg la inn den laaange teksten... Vel, det er to store hull på hver side, vanskelig å se på bildene. Spørsmålet nå er jo om litt over 1 cm er nok til å få vannet ut igjen. Iflg Sleipner er det ikke en problemstilling... Vel, kan jeg ha fått et dårlig råd? Det er jo relativt liten plass i stevnlageret til å slippe vann ut så det kan neppe komme mye ut her?

 

Det er ikke slark i lageret. Vi har også studert om den kunne være skadet i stevnen pga vibrasjoner. Vi tok derfor forsiktige tester med akslingen akkurat inni, du får jo da enorme krefter på. Den gir seg ørlite da, men jeg står da 1,5 meter bak stevnlageret og presser (forsiktig) sideveis. Vi testet boltene med en del moment på og det stod gadd så jeg tro nok dette er helt ok. Minner om at hylsa er plastret i skott innvendig. Det er derfor 2 opplagringer av denne hylsa, dette må jo være bra og er vel ikke vanlig på en hylse med kortere stevnlager? Trodde kanskje dette var gjort nettopp på grunn av langt stevnlager...

 

Jeg tror som nevnt også at vibrasjonen her fremover blir mye mindre så jeg blir overrasket hvis jeg får problemer her. De som lager dette har vil en viss ide om hvilke krefter slikt utsettes for? Videre har jeg jo sett disse Prinsessen med lange aksler med bare et lite støttelager (finne) som holder akslingen. Greit det står nært propellen og det er ofte to på lang aksling, men likevel. Dette MÅ jo vibrere og det er vel også derfor Prinsess (og kanskje andre) standard benytter fleks.koblinger???

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

:flag: Flott at det hjalp da. Kanskje man skulle investert i en slik kobling selv. Støy ønsker man jo alltid ha mindre av. Du har vel hydraulisk gear, men det hadde også vært ok å høre om man kan merke noen forskjell ved innkobling (gear) med slik fleksibel kobling på mekanisk gear. Er klar ovet atdemperplate kan skiftes.

 

Så resten av svaret ditt nå:

 

Jo, jeg tror ikke det er noe problem med belasting på stendlageret som er langt. Det er som du sier skrudd et hylserør inn i det på innsiden og det er støpt fast. Det blir "hel ved" og sterkt.

 

OK, så ikke hullene i stevlageret på bildet. Bra at de er der. Gjennomstrømingen blir sikkert ok. En ting til: Lufter du hylseør/pakkboks når du sjøsetter?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lotus: Så kan vi nok diskutere om det er de 1.5 cm kortere avstand fra stevnlager eller om det er fleks.koblingen. Vel, ikke vet jeg, men jeg vet hva jeg tror. Det er vel ikke uten grunn at Prinsess benytter akkurat disse som standard i sine båter med aksling...

Vanskelig å tro at en cm eller to gjør noen forskjell? Du er ikke alene. Men det gjør altså en vesentlig forskjell. "kraft x arm"-prinsippet. Propellen vil alltid vibrere. Vibrasjonene forplanter seg. Har kraften lenger arm å virke på, lager den mer problemer. En cm utenfor stevnlageret eller 5? Det blir 5 ganger'n.

Poseidon/Lotus: Jeg tror dere er inne på noe når dere sier at stevnlageret er for langt og at dettte er lite gunstig mtp vibrasjoner. Dette ble gjort av Viksund for å redusere støy noe som iflg dem var veldig vellykket...

Jeg har ikke sagt at stevlageret er for langt. Tvert om mener jeg lange stevnlagere er av det gode. Bedre opplagring, bedre støtte.

Veldig interessant å diskutere videre så her er bare å kommentere ut fra mine erfaringer...

Så ikke svaret ditt når jeg la inn den laaange teksten... Vel, det er to store hull på hver side, vanskelig å se på bildene. Spørsmålet nå er jo om litt over 1 cm er nok til å få vannet ut igjen. Iflg Sleipner er det ikke en problemstilling... Vel, kan jeg ha fått et dårlig råd? Det er jo relativt liten plass i stevnlageret til å slippe vann ut så det kan neppe komme mye ut her?

Noen millimeter er faktisk nok. Sitter med en stevnlagerforing i hånda og de langsgående rillene er bitte små. Det er ikke mye vann som sirkulerer gjennom et vannsmurt lager. Man bør imidlertid ha noen millimeter å gå på slik at skyvekraften ikke kan skyve propellnavet helt inn selv om man har myke motorlabber.

 

 

I jakten på å fjerne vibrasjoner kan man avbalansere propell. Bytte til en bedre propell. Kjøpe en propell med progressiv stigning, korte inn akselen, montere CV-ledd, ha gode klaringer og avrundinger. Unngå turbulens og sikkert en del andre ting jeg ikke kommer på i farten. Og ikke minst: Oppretting må være perfekt. Det gjelder selv om man har CV-ledd. Ja spesielt med CV-ledd.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Flott at det hjalp da. Kanskje man skulle investert i en slik kobling selv. Støy ønsker man jo alltid ha mindre av. Du har vel hydraulisk gear, men det hadde også vært ok å høre om man kan merke noen forskjell ved innkobling (gear) med slik fleksibel kobling på mekanisk gear. Er klar ovet atdemperplate kan skiftes.

 

Så resten av svaret ditt nå:

 

Jo, jeg tror ikke det er noe problem med belasting på stendlageret som er langt. Det er som du sier skrudd et hylserør inn i det på innsiden og det er støpt fast. Det blir "hel ved" og sterkt.

 

OK, så ikke hullene i stevlageret på bildet. Bra at de er der. Gjennomstrømingen blir sikkert ok. En ting til: Lufter du hylseør/pakkboks når du sjøsetter?

Jeg tror en slik kobling først og fremst er verdt pengene når du har vibrasjoner utover det som er normalt. Vedkommende selger oppfattet jeg som en ærlig sjel, da han fortalte at det ikke var noen suksess i alle tilfeller, han ville gjerne høre mine erfaringer. Men bevares, den er jo rimelig i forhold til de andre løsningene jeg så på. Inkl. frakt kom den på 3.065,-. Da tåler den store motorer også, evt høy utveksling.

 

Som kjent har denne andre fordeler også så det er uansett ikke en tabbe å sett den på. Den sørger nok for et bedre liv for drivverket og motoren samt at det er praktisk at den tolererer mer avvik på motoroppretting, opptil 0,25 mm avvik mot normalt 0,10 (det skal vel helst være 0,05). Vi sjekket før vi skrudde sammen nå og det var faktisk under 0.10 så det var jo betryggende.

 

Så er det dette med jording. Det er antakelig en stor fordel å koble motor vekk fra sjøen, men tipper det er noen feller der også. Har kommet til at siden jeg har jordingsplate som 12 volt minus er koblet til og høyst sannsynlig er landstrøm jord koblet til minus på batterien så er jeg trygg bare jeg får koblet bort minus til motor (da har jeg stengt kranen i begge ender på en måte). Neste prosjekt er nettopp løsning for å koble bort jord til motor ved bruk av landstrøm og når båten ikke brukes. Dette er dog et tema jeg aldri blir klok på.... Har jeg eliminert krypstrøm til motor ved at den nå ikke er "jordet" til sjøen. Eller har jeg lagd en felle som gjør at krypstrøm fra batteriene "stopper" i motoren og ikke går videre til propell og sinkene der? Fordi jeg er usikker bytter jeg nå alle sinkene på motor og følger nøye med samt inntil videre skrur jeg av minus på alle batterier når jeg er borte lenge fra båten.

 

Er egentlig usikker på om du MÅ ha kontakt med sjøen på el.anlegget ombord så så mye har jeg skjønt av el.anlegg i båt, men jeg lærer ørelite hver gang...).

 

Jeg merker klar forskjell på innslaget, men det overrasket meg egentlig. Koblingen virket svært hard, så jeg ventet ikke det, men etter en 8-10 innkoblinger syns jeg det er enda mykere. Far min hadde enn 77 hk Yanmar med mek.gir. Det smalt noe inn i granskaugen, at dette holdt i 20 år forstår jeg fortsatt ikke. Det er vel 1/10 så mye smell på ZF 63 giret...

 

Luftet jeg hylsa, nei det gjorde jeg ikke. Merket ikke at den ble spesielt varm, det er den delen innenfor stevnen du sikrer vann inn i da? Syns jeg har fikla nok nå. Ergrer meg litt for at jeg endret litt på rorstillingen da jeg ikke var helt fornøyd med svingegenskapene i høy fart. Selvsagt ble det hakket verre og ikke bedre. Sitter å fundere på om jeg skal ta opp igjen på mandag, får det gratis. Men mulig det er nok båtfiks for nå (begynner å tære på tolmodigheten i heimen...) så ser vi på det til sommeren. Tar nok opp rett før ferien igjen. Det blir nok to ganger på land pr år når jeg ligger ute. Ser ikke ut til at sinkene holder et helt år nei...

 

Gratulerer Bjoris med løsningen fra R & D Marine. Fint at du fikk noe igjen for å spenne noen kroner på ei flexibel kobling. Glem all jobbingen du har hatt med dette og kos deg i månedene fremover.

Takker, og takk for tipset, det var du som satte meg på denne ideen. Hadde liksom bestemt meg for Centa, men de skulle jo ha 10 lapper for samme løsning som R&D. Nå er jeg jo svært glad for at jeg sparte 7 lapper og fortsatt har fått ordnings...

 

Noen millimeter er faktisk nok.

Fint å høre Lotus, logikken tilsa også for meg at dette måtte være godt nok...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg merker klar forskjell på innslaget, men det overrasket meg egentlig. Koblingen virket svært hard, så jeg ventet ikke det, men etter en 8-10 innkoblinger syns jeg det er enda mykere.

Jeg har akkurat den samme erfaringen med denne løsningen. Jeg har et Hurth HBW 250 gear og det høres virkelig når man legger inn "driven". Foruten fleksibel kobling så har R&d Marine fått meg til å investrer i en demperplate på svinghjulet som ikke har stålfjærer. Den velkjente raklingen på tomgang som kommer når fjærene begynner å merke årene er borte og det både "kjennes" og "høres" ganske så trivelig ut nede i motorrommet. :sailing::smiley::wink:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Den velkjente raklingen på tomgang som kommer når fjærene begynner å merke årene er borte og det både "kjennes" og "høres" ganske så trivelig ut nede i motorrommet.

Det er vel en del motorer som har rakling i denne demperplata også som ny. Min er to år og det klirrer godt på ca 900 o/min. Slik er det visst på disse 4LHA motorene. Vi hadde en 77 hk Yanmar tidligere og der klirret det også... Men når tiden kommer og denne må byttes så ville jeg nok vurdert en "lydløs". Har dog hørt at disse lydløse har kortere levetid???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Ja, så står båten på slippen. Her er bilder, marinaeier hadde null tro på at mine vibrasjoner skyltes dårlig avsluttet stevn. Ble i tvil selv nå, dette ser mer krøkkete ut enn jeg hadde trodd. Lurer også litt på om synderen like godt kan være utformingen av kjølen som har en utbuling for å få motor lavest mulig...

Stevn_V850.JPG

Stevn_2_V850.JPG

 

Stevn_5_V850.JPG

 

Ellers bekymrer det meg at propellen har såpass mye tæring. Det klinger godt enda så det er vel ikke noe umiddelbar fare. Tiden vil vise om det skyldes sløvskap fra forrige eier eller om det skjer også nå selv om sinkene blir fulgt nøye og byttet... Som sagt mange ganger, dette med strøm er vanskelig og uansett noe f.. skap:). Tror det går mot brytere på minus ja...

 

Propell_-_taering.JPG

 

Ellers står propll veldig nær ror. Det er bare 1 cm klaring fra sinken til forkant av ror. Vi har i dag tatt ut aksling og kappet 52 mm for fleks.kobling og 15 mm til for å få mer kontraror og litt større avstand fra ror...

 

Stevn_4_V850.JPG

 

Her er koblingen, faderen har svært liten tro på at dette skal funke så jeg har de fleste mot meg (utenom dere her da) i mine forsøk på å få inne ut av dette...

 

Proeving_av_fleks.kobling.JPG

 

Tar opp denne tråden igjen, har lest meg litt blidere her, har akkurat samme problemet som du har, så skal prøve både med flex coupling og avrunde kjølavslutning, dessuten håper jeg flexkoblingen skal gjøre det slik at kobling inn i gir ikke slår slik som nå:-)

Men ett spm til: Denne platen fjerner jo akslingens kontakt med jord? er dette er fordel eller anbefales det og jorde mellom aksling og girflens??

 

soa

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...