Jump to content

Trenger hjelp til båtvalg.


Shore

Recommended Posts

Hei. Jeg er ny bruker av Baatplassen og håper å få hjelp av dere eksperter til å velge båt. Jeg har lyst til å si som Ole Brumm, ja takk begge deler (motor og seil). Har lyst til å bruke båten hele året, kunne reise via kanalene til Middelhavet eller til nord Norge om tid og anledning byr seg, samt se ut av salongen. (Dette var visst mere enn Ole Brumms ønsker). Er ikke ute etter en skarpseiler men må kunne gå brukbart for seil. Har ikke råd til Ny Motiva eller Nauticat og er litt betenkt til å kjøpe eldre glassfiberbåt som blir liggende hele året uten å få tørket opp. Ubegrunnet? Er det noen som kan gi råd til en uerfaren båtkjøper men dog erfaren håndtverker. Er f.eks. motorseiler i stål et brukbart alternativ, eller er dette bare tungt og dyrt i drift? Finnes det noen verft som selger "sail away" versjoner som en kan innrede selv eller blir det fort dyrere enn annet?

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Da er mitt valg veldig enkelt: Nauticat 33. Kjempefin båt som burde tilfredsstille dine krav. Båten hadde treoverbygg fram til 1978, da kom båten med glassfibertopp i tillegg. Det er fortsatt strøkne Nauticat båter fra midten av syttitallet å få kjøpt. Særlig er det mange av dem i Sverige. Kjøp januar utgaven av "Praktisk Båtagande", der står det masse informasjon om båtene, eller sjekk denne linken.

Link to post
Share on other sites

...er litt betenkt til å kjøpe eldre glassfiberbåt som blir liggende hele året uten å få tørket opp. Ubegrunnet?

Om båten er skikkelig bygget er det ikke noe problem om den er gammel og ligger på sjøen sammenhengende i årevis. Om du tenker på plastpest så er det rimelig "oppskrytt". OK, får du plastpest i båten så er det en stor jobb å reparere men ingen heksekunst og heller ikke "nådestøtet" for båten. Plastpesten er utelukkende en virkning av dårlig håndtverk under støping av skroget og selv noen av de store dyre merkene hadde pestproblem i en periode ... sier han som har hatt en -82 modell plastbåt med plastpest og etterpå kjøpt seg en -72 modell......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da er mitt valg veldig enkelt: Nauticat 33. Kjempefin båt som burde tilfredsstille dine krav. Båten hadde treoverbygg fram til 1978, da kom båten med glassfibertopp i tillegg. Det er fortsatt strøkne Nauticat båter fra midten av syttitallet å få kjøpt. Særlig er det mange av dem i Sverige. Kjøp januar utgaven av "Praktisk Båtagande", der står det masse informasjon om båtene, eller sjekk denne linken.

Har vurdert N 33 i lang tid. Hadde håpet å få noen betraktninger om denne og andre alternativer i denne spalten. Event. stål. Er det riktig å gi 6-700 000 for 30 år gammel båt, er det noen steder man kan henvende sedg for å få hjelp til kvalitetsvurdering? Har forøvrig båtbladet du nevner.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

20-30 år gamle båter av høy kvalitet er dyre. Et annet alternativ jeg ville vurdert er HR 352 eller HR 38. Mener å huske at det lå en renovert HR38 til salg for rundt 1 mill i fjor. Eldre Najader er også fine og gode båter. Senter cockpit og vindrute gjør at båten blir relativt lun i bruk. Sammenlignet med en Nauticat er vel også seilegenskapene et litet hakk vassere.

Link to post
Share on other sites

Om båten er skikkelig bygget er det ikke noe problem om den er gammel og ligger på sjøen sammenhengende i årevis. Om du tenker på plastpest så er det rimelig "oppskrytt". OK, får du plastpest i båten så er det en stor jobb å reparere men ingen heksekunst og heller ikke "nådestøtet" for båten. Plastpesten er utelukkende en virkning av dårlig håndtverk under støping av skroget og selv noen av de store dyre merkene hadde pestproblem i en periode ... sier han som har hatt en -82 modell plastbåt med plastpest og etterpå kjøpt seg en -72 modell......

Jeg er muligens litt lettskremt men det skyldes min uerfarenhet med båt. Jeg har lest og lest om emnet men får si som en annen før meg: før var jeg i tvil men nå er jeg ikke sikker lenger.

Jeg vil nok foretrekke å gå atskillig opp i pris for å forsikre meg om å få en båt jeg slipper å tenke på mht. plastpest. Jeg kan gjøre mye med en båt innredningsmessig men føler meg litt for uerfaren med hensyn til plastarbeide.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

20-30 år gamle båter av høy kvalitet er dyre. Et annet alternativ jeg ville vurdert er HR 352 eller HR 38. Mener å huske at det lå en renovert HR38 til salg for rundt 1 mill i fjor. Eldre Najader er også fine og gode båter. Senter cockpit og vindrute gjør at båten blir relativt lun i bruk. Sammenlignet med en Nauticat er vel også seilegenskapene et litet hakk vassere.

Jeg har sett endel på hjemmesidene til bl.a. Najad, virker som herlige båter. Liker spesielt N 343

- med sentercockpit. Denne skal vistnok være sprøytestøpt og det er bl.a. her jeg mangler erfaring.

Ettersom jeg forstår settes det visse spørsmålstegn om sprøytestøp er like bra som håndlaminering.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett endel på hjemmesidene til bl.a. Najad, virker som herlige båter. Liker spesielt N 343

- med sentercockpit. Denne skal vistnok være sprøytestøpt og det er bl.a. her jeg mangler erfaring.

Ettersom jeg forstår settes det visse spørsmålstegn om sprøytestøp er like bra som håndlaminering.

Når det gjelder Najad og Hallberg Rassy tror jeg trygt du kan ha som utgangspunkt at deres båter er "på den sikre" siden når det gjelder spesifikasjoner og skrogtykkelser. Skikkelig tykkelse på laminatene, solid kjølkonstruksjon og nydelig trearbeider. Men du trenger nok 8-10m/sek før de begynner å få fart på seg om du skal seile.
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Najad og Hallberg Rassy tror jeg trygt du kan ha som utgangspunkt at deres båter er "på den sikre" siden når det gjelder spesifikasjoner og skrogtykkelser. Skikkelig tykkelse på laminatene, solid kjølkonstruksjon og nydelig trearbeider. Men du trenger nok 8-10m/sek før de begynner å få fart på seg om du skal seile.

Jeg er ikke i tvil om at dette er riktig, skjønner at det er mye og bra kvalitet i de fleste svenske båtene. Leste et spørsmål til Malø´s hjemmesider om hva det kunne skyldes at en Malø 40 veide mye over ett tonn mere ved opptak om høsten enn hva som ble oppgitt som vekt fra produsenten.

Er det bare feil i tidligere beregninger eller trekker det så mye vann inn i glassfiberen? De kunne ikke svare utfyllende og det bekymrer meg noe mht. en båt som skal ligge ute hele året.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at dette er riktig, skjønner at det er mye og bra kvalitet i de fleste svenske båtene. Leste et spørsmål til Malø´s hjemmesider om hva det kunne skyldes at en Malø 40 veide mye over ett tonn mere ved opptak om høsten enn hva som ble oppgitt som vekt fra produsenten.

Det er tomflasker og nytt utstyr som er innkjøpt gjennom sesongen! :wink:

 

Alle glassfiberskrog trekker en del vann, men er håndverket godt, skal det ikke være noe problem med tanke på plastpest. Såvidt jeg skjønner, mettes skroget, slik at det ikke er ubegrensede mengder som trekkes inn.

Link to post
Share on other sites

Det er tomflasker og nytt utstyr som er innkjøpt gjennom sesongen! :wink:

Det har jeg også god tro på. Hadde en Viksund 31 i 5 år og hver sommer jeg tok den opp et par dager for bunnsmøring måtte vannlinjen flyttes opp en cm eller to. Jeg skjønte ikke helt hvorfor, syntes ikke jeg dro ombord så mye utstyr, prøvde å være litt restriktiv med denslags. Skjønte det når båten skulle selges og jeg måtte "flytte ut"... Plutselig var vannlinjen i rikelig avstand til vannspeilet....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er ute etter en helårsbåt som du sier i innledningen av denne tråden, kan du vel glemme en Najad ,Hallberg Rassy eller Malø. Nitrist å sitte i kjelleren i en seilbåt, eller å sitte i en ukomfortabel cockpit full av tau og styr. En Nauticat er meget solid bygget, og har det meste av det du ønsker deg. Det eneste jeg har erfart med Nauticat (33) er at det er litt dårlig ståhøyde rundt i båten. Ellers kjennes båten utrolig sjøsterk ut, og burde være en snekkers drøm å modifisere etter eget hode. Store fine arealer å bygge om! Ren seilbåt er bare mas og iskaldt hvis du skal bruke den året rundt.

Link to post
Share on other sites

Denne er et flott utgangspunkt for en håndtverker. :smiley:

 

Legg 200 - 300 000,- i oppgradering og isolering av denne, så har du båt du kan reise hvor som helst med. Den ligger tilsalgs 2 år for tidlig for min del. :headbang:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Denne er et flott utgangspunkt for en håndtverker. :smiley:

 

Legg 200 - 300 000,- i oppgradering og isolering av denne, så har du båt du kan reise hvor som helst med. Den ligger tilsalgs 2 år for tidlig for min del. :headbang:

Sikkert en grei båt, men jeg hadde blitt litt paranoid av de små vinduene. Ville kanskje vurdert godstolen hjemme med en cognac foran peisen, fremfor en tur i den balja :wink:

Link to post
Share on other sites

Litt respektløst å kalle en flott båt som denne "balja" kanskje ? :wink:

Joda, du har selvsagt rett, men jeg er kronisk seilbåthater. Har aldri skjønt poenget med tur seiling. Folk snakker om å slippe bråket fra motoren osv., men hva med knirking fra riggen, seil som blafrer, tau i kvaser, båten helt på skjeve, elendig sitte comfort i cockpit, 7 timer for å krysse seg noen få nautiske mil avgårde. Når det er fint vær ligger faenskapet helt stille, når det er litt vind ligger mannskapet "og slapper av" oppetter veggene.... Nei, det er bra vi alle er forskjellige :crazy:

Men som konkurranse redskap er seilbåten helt kurant, men da snakker vi om noe helt annet enn en kosetur på fjorden!

Redigert av Ship of fools (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke nølt med å kjøpe en 30 år gammel nauticat 33, hadde jeg hatt råd.... Så lenge motor er skikkelig må det etter min mening være blant de tryggeste kjøpene en kan gjøre. At de står seg så godt i pris år etter år er vel bare med på å forsterke inntrykket.

Link to post
Share on other sites

Denne er et flott utgangspunkt for en håndtverker. :smiley:

 

Legg 200 - 300 000,- i oppgradering og isolering av denne, så har du båt du kan reise hvor som helst med. Den ligger tilsalgs 2 år for tidlig for min del. :headbang:

Dette ser ut til å være et skikkelig smykke men tror nok ikke jeg er helt moden for den. Burde kanskje tatt en tur og sett på den..... mahogny.....

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut til å være et skikkelig smykke men tror nok ikke jeg er helt moden for den. Burde kanskje tatt en tur og sett på den..... mahogny.....

Gjør det....det er jo også en nesten ny 130 HK motor i denne, så du går godt uten seilføring også, og sittecomfort hadde ihvertfall jeg klart å få til! :wink:

 

Med full ståhøyde overalt nedunder kan du jo innrede som du finner det for godt, et biljardbord ved siden av baren er kanskje tingen? :wink:

 

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nauticat 33 er fine båter, ingen tvil om det. Men man ser de sjelden for seil, og det er det en grunn til. I meget god vind går det vel sånn noenlunde på slør og lens. På bidevind er den ingen vinner, for å si det pent.

 

En ideell helårsbåt om det ikke er seilingen man er ute etter.

 

Som tidligere skrevet står det utførlig om båten i et av de siste numrene av Praktiskt båtagande

Link to post
Share on other sites

Joda, du har selvsagt rett, men jeg er kronisk seilbåthater. Har aldri skjønt poenget med tur seiling. Folk snakker om å slippe bråket fra motoren osv., men hva med knirking fra riggen, seil som blafrer, tau i kvaser, båten helt på skjeve, elendig sitte comfort i cockpit, 7 timer for å krysse seg noen få nautiske mil avgårde. Når det er fint vær ligger faenskapet helt stille, når det er litt vind ligger mannskapet "og slapper av" oppetter veggene.... Nei, det er bra vi alle er forskjellige :crazy:

Men som konkurranse redskap er seilbåten helt kurant, men da snakker vi om noe helt annet enn en kosetur på fjorden!

Det var ikke uten grunn jeg siterte Ole Brumm. Når jeg ser bilder av Frostad & co kribler det litt i meg men jeg har ingen seilerbakgrunn og heller ikke rygg til de tøffe tak. Derimot må det jo være befriende å kunne forflytte seg en del for seil når forholdene ligger til rette for det. Nauticat 33 er såvisst en kandidat. Det idèlle hadde kanskje vært en seilbåt med dekksalong, senkekjøl og sterk motor. Om en slik finnes så er det vel 2 til 3 ganger den pris jeg kan forsvare til et slikt prosjekt. Drømmen er der, jeg har notert innspillene, setter pris på flere.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

men jeg har ingen seilerbakgrunn og heller ikke rygg til de tøffe tak. Derimot må det jo være befriende å kunne forflytte seg en del for seil når forholdene ligger til rette for det. Nauticat 33 er såvisst en kandidat. Det idèlle hadde kanskje vært en seilbåt med dekksalong, senkekjøl og sterk motor.

Det er helt riktig at det er befriende å sløre avgårde i en seilbåt,men det er bare så jæ... synd at vinden ikke er på lag med noen seilere.

Du sier du ikke har noen seilerfaring, eller rygg til tøffe tak. Mitt klare råd til deg blir da: GLEM EN REN SEILBÅT! Alle romantiske forestillinger om seilbåter stemmer bare i 2 av 21 feriedager. Hvis du prøver å finne en seilbåt med de kriteriene du nevner (har ikke glemt at du snakker om helårsbruk), så tror jeg du må lage den selv. Skal du seile en motorbåt, eller skal du kjøre en seilbåt? Mitt valg er helt selvsagt: gå for motorseiler, selv om det blir en ganske lat seilas, så kan du "skumme" fløten av det å ha seilbåt med dårlig rygg, og nyte at båten fungerer utmerket som en motorbåt med mye bedre comfort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...