Jump to content

Trenger hjelp til båtvalg.


Shore

Recommended Posts

Det norske klimaet medvirker til at mange tar båten på land i flere måneder hvert år, og det fører til at det vil ta lengre tid før plastpesten kommer på en båt som er disponert for det.

Har lest/hørt at 99 prosent av båtene som har plastpest er båter som har ligget i vannet hele året. Har selv båten på land i år, men vurderer f.eks å ha båten i vannet (boblehavn) to år og så tredje året på land for skikkelig uttørking av skroget og gjennomgang av rigg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Langs kysten finnes tusenvis av plastsjarker fra 70 tallet type Viksund, Selfa osv. Disse ligger på sjøen hele året og er neppe epoxybehandlet. Hørt om noen av disse som er kondemnert pga plastpest?

 

Tror kanskje det kan være et problem om du har sandwich under vannlinjen siden det kan delaminere pga fukt, men er det massiv glassfiber er nok problemet mindre.

Link to post
Share on other sites

Det er skrevet mye om plastpest. Søker man litt på nettet vil man finne flere artikler som omhandler temaet nokså grundig.

 

Det rare er at da jeg kjøpte min første båt på 80 tallet, var folk veldig opptatt av dette. Alle gikk rundt og var bekymret for denne skumle pesten. I dag hører man veldig sjelden om det.

Link to post
Share on other sites

Takk for nye innspill. Jeg har søkt på plastpest og fått opp mye forskjellig. Har forsåvidt gjort dette tidligere også men gikk grundigere igjennom nå. Må ærlig innrømme at jeg ikke ble helt beroliget. Jeg har jo planer om å ha båten på vannet hele året og det virker som mange mener det vil være en aksellerator for plastpest. Ellers var det stor spennvidde, og dermed lite avklaring for en nybegynner (og kanskje mer erfarne), i hvordan man graderte alvoret i diagnosen plastpest. I fra Ingars beroligende og analyserende forklaring om hvordan man enkelt behandlet med epoxy direkte på gelcoat event. etter å ha fjernet denne, til det motsatte hvor man mente at denne metoden ville skjule problemet over tid for deretter å eksplodere i bunnløse problemer(bokstavelig?). Dette får meg til å tenke litt tilbake på den herlige TV serien "soap", på norsk "forviklingar", hvor Harald Mæhle som kommentator bestandig sa, etter at resymèet fra forige episode var vist:Forvirret? Ikke etter denne episode.Nåja, venter spent på mer forvirring eller helst oppklaring...... om det er mulig. :confused:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore; spør de du kan om hvem som har hørt om en båt ( eller flere ) I NORGE som har blitt kondemmnert pga pest.

 

Bransjen er iallefall veldig glad i å snakke om pesten, og anbefaler gladelig lurium til 2-3oo kr pr boks. Og selvfølgelig, det bare MÅ du ha..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Plastpest er ingen snikende sykdom som kommer og dreper båten.

Grunnlaget for plastpest er lagt av båtbyggeren som har slurvet og valgt dårlige materialer.

Det kan tilskrives at det er lagt gelcoat og et lag matte som så har fått herde. Får man ikke ut all luft når man bygger resten, er grunnlaget for plastpest lagt.

Eller at man ikke er nøye nok ved legging av ytterste skikt slik at bittesmå luftblærer blir igjen.

Bruk av isopolyester reduserer faren for plastpest. Det er dyrere, så det blir lite brukt.

Sprøytestøpte båter får ikke plastpest, men hvem vil ha noe slikt.

Båter bygget med dårlig håndtverk er mer eksponert jo lenger den ligger på vannet.

Kvalitetsbåter får ikke plastpest.

Noen merker er mer utsatt enn andre.

Plastpest senker ikke båten, men det får en til å lure på hvilke andre områder båtbyggeren har slurvet på.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Krapyl. Jeg drøftet problemet med plastpest med fagfolk da jeg var på plastkurs for en stund siden, og de sa at primer osv. ikke var av avgjørende betydning for om det var fare for pest eller ikke. Faren for pest oppstår når båten bygges og det slurves med å ikke rulle ut alle luftbobler tilstrekkelig. Det var visst bedre tradisjoner tidligere for å gjøre støpearbeidet grundig og rulle ut alle luftbobler enn det er i dag, de mente derfor at nyere, spesielt de forholdsvis rimlige serieproduserte båtene ville bli mer plaget med plastpest enn eldre båter. Noe av grunnen til det er at mange av fabrikkene produserer flere båter enn fabrikken i utgangspunktet har kapasitet til når det er gode tider. Vanligvis går det an å få en indikasjon på om en båttype er utsatt for pest ved å oppsøke eierne, søke på nettet om den aktuelle båttypen.

 

Båten min ligger ute hele året, og jeg kjenner folk med lik båt som meg som også bor i båten, som kun har båten oppe hvert tredje år for stoffing (maks 4-5 dager på land) som ikke har noe problemer med pest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...