Jump to content

Trenger hjelp til båtvalg.


Shore

Recommended Posts

Det er helt riktig at det er befriende å sløre avgårde i en seilbåt,men det er bare så jæ... synd at vinden ikke er på lag med noen seilere.

Du sier du ikke har noen seilerfaring, eller rygg til tøffe tak. Mitt klare råd til deg blir da: GLEM EN REN SEILBÅT! Alle romantiske forestillinger om seilbåter stemmer bare i 2 av 21 feriedager. Hvis du prøver å finne en seilbåt med de kriteriene du nevner (har ikke glemt at du snakker om helårsbruk), så tror jeg du må lage den selv. Skal du seile en motorbåt, eller skal du kjøre en seilbåt? Mitt valg er helt selvsagt: gå for motorseiler, selv om det blir en ganske lat seilas, så kan du "skumme" fløten av det å ha seilbåt med dårlig rygg, og nyte at båten fungerer utmerket som en motorbåt med mye bedre comfort.

Ser den. Men da er det også en annen ting som melder seg. Hva slags tilbud får man og kan det være en mulighet å se til f.eks. Nederland mht. stålbåt? (Vil jo gjerne utrede alle muligheter.) Har lest en del tidligere innlegg om stålbåtens fortreffelighet men er litt usikker på om de nederlandske er bygget for utaskjærs eller bare kanalene og om det er i nærheten av drivstofforbruk med f.eks. N 33, hva nå den bruker pr. time? Og igjen, finnes noe sånt mon tro som "sail away" versjoner?(Litt mere forseggjort enn halvfabrikata, med motor o.a. men uten vesentlige deler av innredning) Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke uten grunn jeg siterte Ole Brumm. Når jeg ser bilder av Frostad & co kribler det litt i meg men jeg har ingen seilerbakgrunn og heller ikke rygg til de tøffe tak. Derimot må det jo være befriende å kunne forflytte seg en del for seil når forholdene ligger til rette for det. Nauticat 33 er såvisst en kandidat. Det idèlle hadde kanskje vært en seilbåt med dekksalong, senkekjøl og sterk motor. Om en slik finnes så er det vel 2 til 3 ganger den pris jeg kan forsvare til et slikt prosjekt. Drømmen er der, jeg har notert innspillene, setter pris på flere.

Denne Ole Brumm tankegangen tror jeg kanskje du bør slå fra deg.

 

Var selv på den "galeien" for noen år siden, men fant til slutt ut at man fikk ikke både i pose og sekk. Da hadde jeg brukt veldig mye tid til å spelkuere over dette. Nauticat 33 sto lenge høyt på lista intill jeg til slutt måtte innse at den seiler for dårlig, og at det sansynligvis ikke ville bli noe morro med en båt som seiler dårlig.

 

Skulle jeg først igang med seiling ville jeg ha en båt som seilte bra (som turseiler), og hvis du tenker i retning seiling, tror jeg ikke du blir fornøyd med en motorbåt som har mast. Du vil heller ikke bli fornøyd med en motorbåt, hvis du drømmer om seiling.

 

Mitt råd er derfor å heller konsentrere letingen etter en solid og god turseiler. Velg en båt av et anerkjent merke som også er velholdt.

Link to post
Share on other sites

Denne Ole Brumm tankegangen tror jeg kanskje du bør slå fra deg.

 

Var selv på den "galeien" for noen år siden, men fant til slutt ut at man fikk ikke både i pose og sekk. Da hadde jeg brukt veldig mye tid til å spelkuere over dette. Nauticat 33 sto lenge høyt på lista intill jeg til slutt måtte innse at den seiler for dårlig, og at det sansynligvis ikke ville bli noe morro med en båt som seiler dårlig.

 

Skulle jeg først igang med seiling ville jeg ha en båt som seilte bra (som turseiler), og hvis du tenker i retning seiling, tror jeg ikke du blir fornøyd med en motorbåt som har mast. Du vil heller ikke bli fornøyd med en motorbåt, hvis du drømmer om seiling.

 

Mitt råd er derfor å heller konsentrere letingen etter en solid og god turseiler. Velg en båt av et anerkjent merke som også er velholdt.

Det er fint å høre fra flere leire. Jeg har nok tenkt tanken selv også, for ellers hadde det nok blitt en N 33 tidligere. Problemet er hva man har lyst til og hva som er praktisk mulig. Etterhvert som økonomien bedrer seg så avtar fysikken og selv om jeg er fysisk ganske sterk så skranter ryggen innimellom. Det er vel allikevel forskjell på turseiling og regatta. Ønsket om utsyn og helårsbruk, samt et visst fartspotensiale for seil er nok ganske sterkt men jeg må ikke ha en båt "i morgen" så jeg skal nok vurdere alle innspill fra dette forum. Jeg antar at dekksalong heller ikke er helt stuerent blandt garvede seilere for det er vel for mye vindfang men uansett er de jeg har sett altfor dyre.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

... men hva med knirking fra riggen, seil som blafrer, ...

Musikk i mine ører. :yesnod:

 

Har fundert litt på motorseiler nå og da, men det har gått over ganske fort ettersom jeg har funnet ut at da kan jeg like gjerne skaffe meg en romslig seilskøyte med god motor og rigg som både knirker og knaker.

Link to post
Share on other sites

Musikk i mine ører. :yesnod:

 

Har fundert litt på motorseiler nå og da, men det har gått over ganske fort ettersom jeg har funnet ut at da kan jeg like gjerne skaffe meg en romslig seilskøyte med god motor og rigg som både knirker og knaker.

Det er kanskje ikke så mye forskjell på farten pr. motor med en motorseiler og en seilbåt med grei motor. Største forskjellen på disse ligger kanskje i det å oppholde seg i "kjeller`n eller ikke?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har normal hørsel, og liker stillhet. Det er en av grunnene til at jeg liker å seile.

Klart seiling KAN være deilig, men etter noen sesonger med seilbåt for noen år siden fikk jeg nok av alt styret, og kjøpte meg en ordentlig båt (motorbåt)... Har ikke angret ett sekund på det, og kommer ALDRI til å bruke en krone på en ny seilbåt.

Med motorbåten (som tross alt støyer mer enn seilbåten) har roen kommet over båtlivet. Vi slipper å krysse ut Oslofjorden hele dagen, vi kan bestemme oss for hvor vi vil dra (og komme dit), vi kan sløve av gårde i 5-6 knop, eller vi kan feie av gårde i 25. Etter å ha krysset ut og inn av Oslofjorden i 10 år, blir man på en måte veldig fornøyd....for å si det mildt :nonod:

Link to post
Share on other sites

Nauticat 33 er en kvalitetsbåt, og ypperlig turbåt. Men bortimot uegnet til seiling...Om seilingen er en viktig faktor tror jeg du blir skuffet.

 

Nauticat lagde i sin tid en 32 foter som nok seiler atskillig bedre enn 33en. Om det er lett å få tak i er en annen sak. Nordship har også laget dekkshus seilbåter i mange år. Også relativt sjeldne her i i Norge, og en sprenger nok budsjettet saftig med en ny en. Hero 107 er vel et budsjettalternativ...

 

En Orust båt (Najad, Aphrodite eller Hallberg Rassy) med sentercockpit høres for meg ut som bortimot den ultimate turseiler for type "seile hele norskekysten". Du kommer relativt langt med en god kalesje og et godt varmeapparat.

 

Nyere utgaver seiler svært bra, de "eldre" (80-tall) er nok noe tregere enn moderne cruisere, men går svært bra når det blåser litt.

 

Eksempler på finn på mulige gode turseiler kandidater.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...225&pos=1&tot=6

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...82&pos=8&tot=13

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...82&pos=5&tot=13

Link to post
Share on other sites

Nauticat 33 er en kvalitetsbåt, og ypperlig turbåt. Men bortimot uegnet til seiling...Om seilingen er en viktig faktor tror jeg du blir skuffet.

 

Nauticat lagde i sin tid en 32 foter som nok seiler atskillig bedre enn 33en. Om det er lett å få tak i er en annen sak. Nordship har også laget dekkshus seilbåter i mange år. Også relativt sjeldne her i i Norge, og en sprenger nok budsjettet saftig med en ny en. Hero 107 er vel et budsjettalternativ...

 

En Orust båt (Najad, Aphrodite eller Hallberg Rassy) med sentercockpit høres for meg ut som bortimot den ultimate turseiler for type "seile hele norskekysten". Du kommer relativt langt med en god kalesje og et godt varmeapparat.

 

Nyere utgaver seiler svært bra, de "eldre" (80-tall) er nok noe tregere enn moderne cruisere, men går svært bra når det blåser litt.

 

Eksempler på finn på mulige gode turseiler kandidater.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...225&pos=1&tot=6

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...82&pos=8&tot=13

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...82&pos=5&tot=13

Har vært inne på disse sidene. Ser veldig fine ut. Bostrømen faller nok ut pga. dybde for en som ønsker seg tur via kanalene men den har kanskje best seilegenskaper?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Nauticat 33 er en kvalitetsbåt, og ypperlig turbåt. Men bortimot uegnet til seiling...Om seilingen er en viktig faktor tror jeg du blir skuffet.

 

En Orust båt (Najad, Aphrodite eller Hallberg Rassy) med sentercockpit høres for meg ut som bortimot den ultimate turseiler for type "seile hele norskekysten". Du kommer relativt langt med en god kalesje og et godt varmeapparat.

Å si at en Nauticat er uegnet til seiling er å ta kraftig i, men den bør helst ha 10-12 s/m bakfra, eller fra siden for å flytte seg 6-7 knop. Det er jo stort sett da det er greit med seilbåt spør du meg...

 

Hvordan mener du seilasen skal foregå hele året med en Orust båt? Kunne du tenkt deg en kosetur med en slik båt på vinteren?? Nesten ingen sikt, iskald luft som blir med all hyssingen inn i kalesjen, må kjøre motoren til stadighet for å lade batteriene osv osv. Nei takk!

Redigert av Ship of fools (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med at en HR / Najad trenger en mye vind for å seile, er noe jeg har hørt i alle år, og det stemmer sikkert også for en del av båtene. Jeg ble derfor veldig positivt overrasket over min 312'er, som jeg synes seiler helt OK også ved svak vind.

Misforstå meg rett. Jeg kategoriserer Najad/HR som ordentlige seilbåter...

Men jo mere det blåser, jo bedre går de i forhold til andre båter. Og da tenker jeg på åttitalls utgavene. Nyere utgaver er i større grad bygget for fart.

 

Familien hadde en Najad320 for lenge, lenge siden...veldig fin båt, og seilte bra.

 

Hvis jeg blir rik en gang, ser jeg ikke bort fra at jeg blir Najadeier...rent subjektivt rangerer Najad for meg langt oppe på skalaen. Den nye trenden med de siste modellene tiltaler meg spesielt. Najad 440 ser dritlekker ut...men har nok et siffer for mye på prislappen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at det er sterke meninger for både seil og ren motorbåt. Vi er ganske forskjellige allesammen men jeg har vel fått laget meg et lite bilde. Det er vel som vanlig i denne verden, drømmebåten forblir en drøm for den er altfor dyr, imens må man ta et kompromiss. Jeg venter spent på flere innlegg fra eiere av eldre HR, Najad, Malø o.l. og gjerne om noen har erfaring med stålbåter da også det finnes på bruktmarkedet.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at det er sterke meninger for både seil og ren motorbåt. Vi er ganske forskjellige allesammen men jeg har vel fått laget meg et lite bilde. Det er vel som vanlig i denne verden, drømmebåten forblir en drøm for den er altfor dyr, imens må man ta et kompromiss. Jeg venter spent på flere innlegg fra eiere av eldre HR, Najad, Malø o.l. og gjerne om noen har erfaring med stålbåter da også det finnes på bruktmarkedet.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Å si at en Nauticat er uegnet til seiling er å ta kraftig i, men den bør helst ha 10-12 s/m bakfra, eller fra siden for å flytte seg 6-7 knop. Det er jo stort sett da det er greit med seilbåt spør du meg...

 

Hvordan mener du seilasen skal foregå hele året med en Orust båt? Kunne du tenkt deg en kosetur med en slik båt på vinteren?? Nesten ingen sikt, iskald luft som blir med all hyssingen inn i kalesjen, må kjøre motoren til stadighet for å lade batteriene osv osv. Nei takk!

Min båt går 6 knop 40° fra vinden allerede ved 6 m/s.

 

Mulig jeg er rar, men jeg syns det kjekkest å seile når det fint vær. Dvs. sol og 3-8 m/s. Kulde gjør meg ikke så mye. Men foretrekker jo selvsagt sommervarme. Slør i 3 m/s er helt greit for meg. I 12 m/s må jeg reve betydelig...

 

ikke med på argumentet om å måtte kjøre motor til stadighet for å lade batteriene? Slipper man det i motorbåter?

 

Kosetur om vinteren? Jovisst...når det er sånn vær som nå så...

 

Man må vel gjøre noen kompromiss. Man må vel prøve å finne ut hvilke faktorer som er viktigst.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en rekke seilbåter med pilothouse, men i Norge har de av en eller annen grunn ikke slått helt an, selv om våre klimatiske forhold skulle ligge til rette for det. Derfor er det få å finne på bruktmarkedet.

Skulle jeg gått for en motorseiler med innvendig styreposisjon etc, så ville jeg i alle fall valgt en med et moderne undervannsskrog, (i motsetning til N33).

Problemet er nok å få de innefor budsjettet.

 

Nordship har noen, det samme har Degerø. Moody 33 Eclipse ser skapelig ut. Kanskje kan også gode gamle Fjord 33, være et (noe traust) alternativ. Har ikke LM også noen brukbare?

 

Går du opp i størrelse over 35 fot, blir alternativene flere. Flere produsenter har bygget sine dekkshusbåter på skroget av sine rene seilere. Det gir i alle fall mer seilglede.

 

Norskproduserte Saxe 38 er forresten en stålbåt som seiler greit i mye vind.

Link to post
Share on other sites

ikke med på argumentet om å måtte kjøre motor til stadighet for å lade batteriene? Slipper man det i motorbåter?

Trodde hele poenget med seilbåten var å seile, ikke kjøre motor? Det er jo det som er så fantastisk?

At motorbåter går for motor bør vel ikke overraske noen... :sleep:

Link to post
Share on other sites

Trodde hele poenget med seilbåten var å seile, ikke kjøre motor? Det er jo det som er så fantastisk?

At motorbåter går for motor bør vel ikke overraske noen... :sleep:

Med en seilbåt er at man kan velge. Er man på tur, så velger man det man selv har lyst til.

Motor, seil eller i en del situasjoner både seil og motor :wink:

Link to post
Share on other sites

Med en seilbåt er at man kan velge. Er man på tur, så velger man det man selv har lyst til.

Motor, seil eller i en del situasjoner både seil og motor :wink:

Nettopp, men man møter allikevel personer som blir personlig forarget :confused: over seilbåter som går for motor. "Hvorfor går de for motor når de har seilbåt?" - Fordi jeg har lyst, er det et godt nok svar?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Dette med at en HR / Najad trenger en mye vind for å seile, er noe jeg har hørt i alle år, og det stemmer sikkert også for en del av båtene. Jeg ble derfor veldig positivt overrasket over min 312'er, som jeg synes seiler helt OK også ved svak vind.

Enig med deg LAsse - 312 er nok bedre enn noen av de eldre båtene. Men en 352 og en 38 er definitivt ikke noen racere - men man kommer alltid trygt frem. Med sentercockpit, vindskjerm, sprayhood og en selvstyring har man det som plommen i egget. Langkjølt og solid, litt lav rigg som gjør at man ikke må reve så fort, stor motor som sikrer god fremdrift mot sjøen i dårlig vær og en kvalitet og komfort ombord man sjelden finner andre steder.

 

HR 352

Bilde

Mitt "innertiertips" er en HR 38 eller 382 (382 har høyere rigg) med renovert/ny motor. Koster kanskje en mill, men du har masse båt for pengene.

Bilde

En 35 Rassmus med doghouse kan også være en fin båt - men den er ganske mye eldre.

Bilde

En båt som ikke har vært nevnt her er også HR Kutter

Bilde

Mindre enn Nauticat - men kanskje en av de beste seilende fiskebåter som er lagd?

Link to post
Share on other sites

Enig med deg LAsse - 312 er nok bedre enn noen av de eldre båtene. Men en 352 og en 38 er definitivt ikke noen racere - men man kommer alltid trygt frem. Med sentercockpit, vindskjerm, sprayhood og en selvstyring har man det som plommen i egget. Langkjølt og solid, litt lav rigg som gjør at man ikke må reve så fort, stor motor som sikrer god fremdrift mot sjøen i dårlig vær og en kvalitet og komfort ombord man sjelden finner andre steder.

 

Har disse blandt utklippene mine, absolutt kandidater.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

fine båter kan ikke vises for ofte, her er noen bilder av en båt jeg møtte utenfor Lysekil sommeren 2004. Utgangspunktet var helt klart en Hr94, med den er "noget" modifisert.

Et av de peneste hjemmebygge jeg har sett.Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

 

Gubben jobbet hos et ikke ukjent båtverft på Elløs, som lager blåstripede båter.. :rolleyes:

 

Forøvrig var det jeg kunne se, av finish, håndverk & linjeføring, absolutt i tråd med det som var det originale på båten.

 

Den perfekte helårsbåt må iallefall dette være..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...