Shore Svart 28.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2006 Da synes jeg vi nærmer oss. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
liffen Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Ikke gi deg før du har sjekket ut SIRIUS- båtene på www.SIRIUS-Werft.de samt Degerø sine båter på www.degeroe-segelyachten.de. Her er finner du entusiaster som bygger båter med stolthet for oss som vil ha alt (nesten) i samme båt. Har lett mye selv og funnet det jeg vil ha hos Degerø. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 29.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Ikke gi deg før du har sjekket ut SIRIUS- båtene på www.SIRIUS-Werft.de samt Degerø sine båter på www.degeroe-segelyachten.de. Her er finner du entusiaster som bygger båter med stolthet for oss som vil ha alt (nesten) i samme båt. Har lett mye selv og funnet det jeg vil ha hos Degerø. Er det skrevet noe om disse båtene i skandinaviske båtmagasin? Degerø har jeg vel sett noe om men aldri Sirius. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Er det skrevet noe om disse båtene i skandinaviske båtmagasin? Degerø har jeg vel sett noe om men aldri Sirius. Sjekket Seilmagasinet og de har ikke noe i registeret sitt det jeg kan se. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 29.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Er det noen som kan fortelle litt om forskjellen i seilmåte/opplevelse med ketch og sloop rigg? Ser at f.eks HR 35 har kommet med begge. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Er det noen som kan fortelle litt om forskjellen i seilmåte/opplevelse med ketch og sloop rigg? Ser at f.eks HR 35 har kommet med begge.Det finnes overbeviste troende i begge "leire". Jeg leste en gang om en som omtalte mesanmast som "et dyrt radarstativ"... Hva du velger er nok avhengig av hvilken type seiling du bedriver. Seiler du stadig lange etapper, evt en skikkelig langtur er det mange som sier at en mesanmast er grei å ha. For kortere turer er den nok mest i veien. Tenk også på at rigg og seil til en mesanmast koster endel penger. Står utgiften i stil med den eventuelle fordelen? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Generalisert ville jeg sagt at seilegenskapene på en ketch er noe dårligere enn på en sloop. På platt lens vil mesanen skygge for Storseilet. Storseilet er jo også relativt sett da mindre enn på en sloop. Riktignok på slør i lite vind kan det være mulig å ha et stagseil i tillegg, og sånn sett få høyere fart. For en lang reise vil en ketch ha fordeler. Det er et lite ekstra sikkerhetsmoment å ha en ekstra mast. Det er større muligheter til å tilpasse seilarealet. Uten at jeg vet det vil jeg tro at det kan være lettere å oppnå fin balanse i båten ved å bruke mesanen for å justere rorpresset. Kan være praktisk hvis en vil seile lange passasjer uten bruk av autopilot. Ketcher er pene...og stas å seile. (Mere tamper å dra i...) En ulempe er kanskje at det er to master å ta av om vinteren? (Om man bryr seg med sånt...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 ...... Men du trenger nok 8-10m/sek før de begynner å få fart på seg om du skal seile. Når vi bruker Hallberg Rassy som et generellt uttrykk for en båttype og omtaler de som "noe treg" seilingsmessig, så tror jeg vi må skille de "gamle" HR, den gang båtene hadde hvite skrog - Munsun, Mistral, Rasmus, osv. - fra de "nyere" utgavene - de med mørkeblå snobberand. Det går - etter min mening - et markant skille der, når det gjelder seilegenskapene. Rasmus 35, f.eks. ble jo egentlig solgt som ren motorseiler og seiler også som en sådan....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 (redigert) Har seilt Rasmus 35 jeg, og den seiler slett ikke dårlig. Den ble jo designet tidlig på 70-tallet. Og seiler bra i forhold til andre rene? seilbåter fra samme tid. 352en er faktisk ikke voldsomt mye raskere... Nye Hallberg Rassy har LYS på 1.18...og er sånn sett blant de raskere cruiserbåtene i den størrelsen. Hva er definisjonen på en ren motorseiler? Ville vel sagt at en Nauticat er mere motorseiler enn en Rasmus....eller hva med en Viksund Combi? Er noen båter mer motorseiler enn andre? Er det størrelsen motor som betyr noe? Dragonfly 1200 gjør angivelig 14 knop for maskin. Likefullt seiler den rotta av det meste... Sært eksempel men... Rettelse...35 Rasmus kom i produksjon i 67... Redigert 29.Januar.2006 av Nefertiti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Man kan jo ta en kikk på de forsjellige HR båtene, og gjøre seg opp en mening om hva man vil kalle motorseiler utfra skrogformen. HR 352: HR 312: HR 94: HR Rasmus: HR Monsun: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 (redigert) ..... Har lyst til å bruke båten hele året, kunne reise via kanalene til Middelhavet eller til nord Norge om tid og anledning byr seg, samt se ut av salongen. ..... HER kan du se ut av salongen.... Båten ligger i England, heter Countess Futura 35, og gir - etter min mening - mye (utstyr) for penga! Her trenger du bare å ta med deg tannbørsten din og seile avgårde......... Pris: £57,000.- :o) Redigert 29.Januar.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Man kan jo ta en kikk på de forsjellige HR båtene, og gjøre seg opp en mening om hva man vil kalle motorseiler utfra skrogformen. Det var nå også en subjektiv påstand? Så alle langkjølte båter er motorseilere? For lenge siden var "alle" seilbåter langkjølte. I dag har de fleste, inkludert Nauticat delt lateralplan. Jeg er jo selvsagt enig i at delt lateralplan er en fordel om en ønsker å seile fort. Men vil vel mene at dekkshus eller ikke er vel så kvalifiserende...Eller holder det med vindskjerm av glass? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Hvorfor er britiske båter nesten ikke eksisterende i Norge? Mens skandinaviske (med en del unntak) er like sjeldne i UK? OK...mener seilbåter... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Det var nå også en subjektiv påstand? Hvilken påstand? Har jeg kommet med noen påstand? La ut tegninger av en del HR båter. Sa videre at hver enkelt får gjøre seg opp sin mening. Så alle langkjølte båter er motorseilere?Hvem sa det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Hvilken påstand? Har jeg kommet med noen påstand?Det lurte jeg på også. Kanskje Lasse skrev noen påstander mellom linjene som jeg ikke så Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Beklager...jeg trodde det var et svar til spm mitt i inlegget før... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Beklager...jeg trodde det var et svar til spm mitt i inlegget før... Greit det. Hva som er motorseiler og hva som ikke er, tror jeg ikke det finnes noen klar definisjon på. Mener også det har vært diskutert her på baatplassen tidligere uten at det kom fram noen klar konklusjon. Før i tiden kalte man seilbåt med innenbordsmotor for motorseiler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Før i tiden kalte man seilbåt med innenbordsmotor for motorseiler Og i dag må det være en sånn båt som Andreas har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
junern Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Seilbåt i denne farten Tipper alle båtfolk vil få kaffen i vrangstrupen når denne fyker forbi i 30 knop... Da blir det slutt med vikeplikten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
At-le Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Seilbåt i denne farten Tipper alle båtfolk vil få kaffen i vrangstrupen når denne fyker forbi i 30 knop... Da blir det slutt med vikeplikten... At-le Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 30.Januar.2006 Del på Facebook Svart 30.Januar.2006 Da blir det slutt med vikeplikten... Det har vel aldri vært noe vikeplikt for seilbåter som går for motor Det gjelder uansett om de flytter seg i 0,3 eller 30 knop. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Silje4 Svart 31.Januar.2006 Del på Facebook Svart 31.Januar.2006 Skjønner at du er skeptisk til vannintrenging i skroget. Min erfaring er at det er hvordan skroget er behandlet under vannlinja som er viktig. Tetthet, måles i micron, er mye høyere i 2 komponent epoxyprimer enn gelcoat. Så er ikkje skroget behandla, helst på nedmattet gelcoat, så er det ingen uovervinnelig jobb, hvis du liker båten ellers?? Da vet du hva du har! Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Takker for alle gode råd hittil. Helt utrolig å kunne ta del i folks erfaring på denne måten. Har nok ikke greid å bestemme meg ennå men følger stadig med på denne og andres tråder. Jeg hadde nok trodd at flere skulle uttalt seg om plastpest. Er det et overdrevent skremsel som forhandlere av behandling og antimidler tjener fett på? Eller er det noe man er redd for å snakke høyt om av redsel for at verdien på eget båtmerke vil synke? Eller er det et større problem i andre klima enn det norske? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Vet ikke så mye om det, men tror ikke plastpest er så veldig vanlig her i Norge. På den båttypen jeg har (Hallberg Rassy) er det helt ukjent. Har bare hørt om en HR som fikk plastpest, og det kom av en produksjonsfeil. Enkelte båtttyper er nok mer utsatt enn andre. Mange velger også å epoxybehandle båtene sine for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 (redigert) Eller er det et større problem i andre klima enn det norske?Det norske klimaet medvirker til at mange tar båten på land i flere måneder hvert år, og det fører til at det vil ta lengre tid før plastpesten kommer på en båt som er disponert for det. Redigert 1.Februar.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.