Jump to content

Trenger hjelp til båtvalg.


Shore

Recommended Posts

Ikke gi deg før du har sjekket ut SIRIUS- båtene på www.SIRIUS-Werft.de

samt Degerø sine båter på www.degeroe-segelyachten.de.

Her er finner du entusiaster som bygger båter med stolthet for oss som vil ha alt (nesten) i samme båt. Har lett mye selv og funnet det jeg vil ha hos Degerø.

Link to post
Share on other sites

Ikke gi deg før du har sjekket ut SIRIUS- båtene på www.SIRIUS-Werft.de

samt Degerø sine båter på www.degeroe-segelyachten.de.

Her er finner du entusiaster som bygger båter med stolthet for oss som vil ha alt (nesten) i samme båt. Har lett mye selv og funnet det jeg vil ha hos Degerø.

Er det skrevet noe om disse båtene i skandinaviske båtmagasin? Degerø har jeg vel sett noe om men aldri Sirius.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan fortelle litt om forskjellen i seilmåte/opplevelse med ketch og sloop rigg? Ser at f.eks HR 35 har kommet med begge.

Det finnes overbeviste troende i begge "leire". Jeg leste en gang om en som omtalte mesanmast som "et dyrt radarstativ"... Hva du velger er nok avhengig av hvilken type seiling du bedriver. Seiler du stadig lange etapper, evt en skikkelig langtur er det mange som sier at en mesanmast er grei å ha. For kortere turer er den nok mest i veien. Tenk også på at rigg og seil til en mesanmast koster endel penger. Står utgiften i stil med den eventuelle fordelen?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Generalisert ville jeg sagt at seilegenskapene på en ketch er noe dårligere enn på en sloop.

På platt lens vil mesanen skygge for Storseilet. Storseilet er jo også relativt sett da mindre enn på en sloop.

 

Riktignok på slør i lite vind kan det være mulig å ha et stagseil i tillegg, og sånn sett få høyere fart.

 

For en lang reise vil en ketch ha fordeler. Det er et lite ekstra sikkerhetsmoment å ha en ekstra mast. Det er større muligheter til å tilpasse seilarealet. Uten at jeg vet det vil jeg tro at det kan være lettere å oppnå fin balanse i båten ved å bruke mesanen for å justere rorpresset. Kan være praktisk hvis en vil seile lange passasjer uten bruk av autopilot.

 

Ketcher er pene...og stas å seile. (Mere tamper å dra i...)

 

En ulempe er kanskje at det er to master å ta av om vinteren? (Om man bryr seg med sånt...)

Link to post
Share on other sites

...... Men du trenger nok 8-10m/sek før de begynner å få fart på seg om du skal seile.

Når vi bruker Hallberg Rassy som et generellt uttrykk for en båttype og omtaler de som "noe treg" seilingsmessig, så tror jeg vi må skille de "gamle" HR, den gang båtene hadde hvite skrog - Munsun, Mistral, Rasmus, osv. - fra de "nyere" utgavene - de med mørkeblå snobberand.

 

Det går - etter min mening - et markant skille der, når det gjelder seilegenskapene. Rasmus 35, f.eks. ble jo egentlig solgt som ren motorseiler og seiler også som en sådan.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har seilt Rasmus 35 jeg, og den seiler slett ikke dårlig. Den ble jo designet tidlig på 70-tallet. Og seiler bra i forhold til andre rene? seilbåter fra samme tid. 352en er faktisk ikke voldsomt mye raskere...

 

Nye Hallberg Rassy har LYS på 1.18...og er sånn sett blant de raskere cruiserbåtene i den størrelsen.

 

Hva er definisjonen på en ren motorseiler? Ville vel sagt at en Nauticat er mere motorseiler enn en Rasmus....eller hva med en Viksund Combi?

 

Er noen båter mer motorseiler enn andre? Er det størrelsen motor som betyr noe?

Dragonfly 1200 gjør angivelig 14 knop for maskin. Likefullt seiler den rotta av det meste...

Sært eksempel men...

 

Rettelse...35 Rasmus kom i produksjon i 67...

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Har lyst til å bruke båten hele året, kunne reise via kanalene til Middelhavet eller til nord Norge om tid og anledning byr seg, samt se ut av salongen. .....

HER kan du se ut av salongen....

Bilde

 

Båten ligger i England, heter Countess Futura 35, og gir - etter min mening - mye (utstyr) for penga! Her trenger du bare å ta med deg tannbørsten din og seile avgårde......... :smiley: Pris: £57,000.-

 

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Man kan jo ta en kikk på de forsjellige HR båtene, og gjøre seg opp en mening om hva man vil kalle motorseiler utfra skrogformen.

Det var nå også en subjektiv påstand? Så alle langkjølte båter er motorseilere?

 

For lenge siden var "alle" seilbåter langkjølte. I dag har de fleste, inkludert Nauticat delt lateralplan.

 

Jeg er jo selvsagt enig i at delt lateralplan er en fordel om en ønsker å seile fort. Men vil vel mene at dekkshus eller ikke er vel så kvalifiserende...Eller holder det med vindskjerm av glass?

Link to post
Share on other sites

Beklager...jeg trodde det var et svar til spm mitt i inlegget før...

Greit det. :cheers:

 

Hva som er motorseiler og hva som ikke er, tror jeg ikke det finnes noen klar definisjon på. Mener også det har vært diskutert her på baatplassen tidligere uten at det kom fram noen klar konklusjon.

 

Før i tiden kalte man seilbåt med innenbordsmotor for motorseiler :wink:

Link to post
Share on other sites

Skjønner at du er skeptisk til vannintrenging i skroget. Min erfaring er at det er hvordan skroget er behandlet under vannlinja som er viktig. Tetthet, måles i micron, er mye høyere i 2 komponent epoxyprimer enn gelcoat. Så er ikkje skroget behandla, helst på nedmattet gelcoat, så er det ingen uovervinnelig jobb, hvis du liker båten ellers?? Da vet du hva du har! Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode råd hittil. Helt utrolig å kunne ta del i folks erfaring på denne måten. Har nok ikke greid å bestemme meg ennå men følger stadig med på denne og andres tråder. Jeg hadde nok trodd at flere skulle uttalt seg om plastpest. Er det et overdrevent skremsel som forhandlere av behandling og antimidler tjener fett på? Eller er det noe man er redd for å snakke høyt om av redsel for at verdien på eget båtmerke vil synke? Eller er det et større problem i andre klima enn

det norske? :flag:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke så mye om det, men tror ikke plastpest er så veldig vanlig her i Norge. På den båttypen jeg har (Hallberg Rassy) er det helt ukjent. Har bare hørt om en HR som fikk plastpest, og det kom av en produksjonsfeil.

 

Enkelte båtttyper er nok mer utsatt enn andre. Mange velger også å epoxybehandle båtene sine for å være på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...