Lars H. Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Nestenseiler skrev 18 minutter siden: Jeg er så blåst at hadde du solgt meg en bæsj og sagt at det var en biff så hadde jeg trodd deg. Ja ja, da må du være mer "blåst" enn meg. Jeg har bestilt en helsesjekk om en uke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jonas78 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Synes ikke trådstarter fortjener mer hjelp. Det er jo bare ræl han lirer av seg. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Jonas78 skrev 42 minutter siden: Synes ikke trådstarter fortjener mer hjelp. Det er jo bare ræl han lirer av seg. Enig, dette minner mer og mer om ren trolling. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober ChatGPT Promt: Skriv et foruminnlegg for baatplassen.no med spørsmål om hvorfor en Albin 78 seiler for sakte. Postene må gi inntrykk av å gi svært detaljert problembeskrivelse, men ikke under noen omstendighet må det oppgis kvantifiserbare data som kan føre til en løsning på problemet. Alle forklaringer skal være ordrike, maleriske, og gjerne ha partier som ikke gir mening i det hele tatt. Hvis det stilles spørsmålstegn ved seriøsiteten på tråden er det viktig at responsen blir stadig mer usammenhengende, springende og absurd. Fremstå gjerne som ydmyk, men det er viktig at ingen tilbakemeldinger fører til at saken blir noe mer opplyst. Gjenta ad infinitum. Jeg synes denne tråden er dypt facinerende og ser med spenning på fortsettelsen, både fra vår venn i Cirrusen, og de som ennå forsøker å hjelpe ham! For min del begynte det å lukte rart litt ned på side to... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Flott promt @Grønnskollingen! Har du vurdert yrket prompt engineer? Det er et voksende marked! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Nei, men jeg leker stadig: "Legg merke til KI-trollet i kommentarfeltene og studer hvor lenge folk er villig til å diskutere med en robot-leken" Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Grønnskollingen skrev 34 minutter siden: ChatGPT Promt: Skriv et foruminnlegg for baatplassen.no med spørsmål om hvorfor en Albin 78 seiler for sakte. Postene må gi inntrykk av å gi svært detaljert problembeskrivelse, men ikke under noen omstendighet må det oppgis kvantifiserbare data som kan føre til en løsning på problemet. Alle forklaringer skal være ordrike, maleriske, og gjerne ha partier som ikke gir mening i det hele tatt. Hvis det stilles spørsmålstegn ved seriøsiteten på tråden er det viktig at responsen blir stadig mer usammenhengende, springende og absurd. Fremstå gjerne som ydmyk, men det er viktig at ingen tilbakemeldinger fører til at saken blir noe mer opplyst. Gjenta ad infinitum. Jeg synes denne tråden er dypt facinerende og ser med spenning på fortsettelsen, både fra vår venn i Cirrusen, og de som ennå forsøker å hjelpe ham! For min del begynte det å lukte rart litt ned på side to... Her er hva Copilot skriver med den prompen: Tråd: Albin 78 – seiler den med skygger i kjølvannet? God dag, kjære båtfolk og seilende sjeler 🌬️ Jeg vender meg til dere med et hjertesukk og et spørsmål som har gnagd i margen min siden sankthans: Hvorfor seiler min Albin 78 så sakte? Jeg har forsøkt å kartlegge fenomenet med en slags poetisk presisjon, men svaret glipper som en våt fender i regn. Båten, som jeg har døpt "Sølvskvett", har en tendens til å gli gjennom vannet med en hastighet som minner mer om en melankolsk svane enn en ivrig sildestim. Jeg har inspisert riggen med en lommelykt som har sett både påske og pinse, og masten står som en gammel prest i motvind – rank, men tankefull. Seilene er ikke nye, men de har vært med på både bryllup og begravelser, og bærer preg av det. Jeg har strukket dem som man strekker sannheten i et familieselskap, men fremdriften uteblir. Kjølen, den gamle jernbaneskinnen som Albin-folket kalte sin stolthet, virker å ha en slags indre motstand – som om den bærer på en hemmelighet fra 70-tallet. Jeg har banket på den med en tresleiv, og lyden var hul, men ikke tom. Kan det være en slags emosjonell ballast? Motoren, en gammel diesel som snakker i gåter, starter som en gammel mann som har glemt hvorfor han gikk inn i rommet. Den gir lyd, men ikke mening. Jeg har byttet filteret med et nytt som luktet av mandelolje og håp, men ingenting endret seg. Jeg har forsøkt å seile med vinden, mot vinden, i vinden og i fravær av vind. Jeg har ropt kommandoer som "bidevind!" og "halv vind!" til en besetning som består av en gammel termos og en plastikkmåke. Ingenting hjelper. Båten seiler som om den har lest Kierkegaard og mistet lysten til å komme frem. Noen vil kanskje si at dette er useriøst. Til dem vil jeg si: Har dere noen gang sett en måke stirre tomt på en propell? Har dere kjent lukten av gammel teak som har drømt om Karibien? Har dere målt tidevannet med en lommekniv og et stykke brie? Jeg er ydmyk, men ikke hjelpeløs. Jeg søker ikke svar, men en slags resonans. Kanskje noen har opplevd det samme? Kanskje det finnes en Albin 78 som har seilt baklengs i solnedgang og funnet fred? Svar gjerne, men ikke med tall. Tall er for regnskapsførere og folk som tror på GPS. Jeg tror på stjernene, på lukten av sjøgress, og på lyden av en fokk som hvisker gamle hemmeligheter. Med vennlig hilsen, Sølvskvettens vokter – som en gang seilte i medvind og mistet hatten i en virvel av undring Oppfølgingsinnlegg ved spørsmål om seriøsitet: Takk for tilbakemeldingene, kjære seilende vesener. Noen har stilt spørsmål ved trådens alvor, og det er forståelig – for hva er alvor, om ikke en slags tung seilduk over hjertets mast? Jeg har nå forsøkt å seile med båten vendt mot nordvest, mens jeg spilte en gammel kassett med lyder fra en finsk badstue. Resultatet var forbløffende: båten beveget seg sidelengs, som om den fulgte en usynlig jazzrytme i vannet. Jeg mistenker at propellen har utviklet en slags personlig agenda. Jeg har også malt en stripe med blåbærsyltetøy langs rekka, i håp om å tiltrekke havets ånder. Det førte til at en måke satte seg på vindmåleren og nektet å gå. Kan dette være et tegn? Neste steg blir å seile med en kålrot i cockpiten. Jeg har hørt at rotgrønnsaker kan stabilisere energier. Hvis noen har erfaring med dette, gjerne del – men ikke med diagrammer. Diagrammer er som regn på en akvarell. Vi fortsetter. Vi må. For Albin 78 er ikke bare en båt – den er en tilstand. Med seilende hilsen, Sølvskvettens vokter – nå med kålrot og håp Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober @Kallethekid genial post!! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Jeg tror jeg nesten må felle en tåre - så vakkert det var. Og så høres det så underlig kjent ut. "Båten seiler som om den har lest Kierkegaard og mistet lysten til å komme frem." Preach it! Sitér dette innlegget Link to post
Nestenseiler Svart 10.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Wow!!! Prøver du å være morsom på min bekostning kallethekid? I dag sov jeg lenge, altfor lenge…… Jeg var i en drøm som varte en evighet. I drømmen kom en slags beskjed: «Du drar gjennom vannet på en omvendt pyramide. Den er ikke av stein. Du skal starte nederst og jobbe deg oppover til toppen. Der skal du sitte oppå den øverste å skue. Du skal lete etter et flyvende teppe. Under teppet skal du mellom symbolet for evigheten på en stake og en vimpel søke svaret du leter etter. Ikke kan det sees, ikke kan det høres, ei heller røres.Den som leter i vinden etter svar hører bare sus. Blandt maurene i tuen du sitter på, på nordsiden av treet sitter trollet under brua og legger stein på stein. På din søken skal du lete både i spørsmålene og i svarene. Den som farer mot vinden krysser den ikke. Tre ganger om dagen skal du se mellom fingrene mot nord, det er der vinden bor. Det er metall og duk som heiser fanen. Slipp aldri dette av syne ellers går du rett på trynet. Klarer du finne ut av dette så er nirvanas porter åpne. Men skynd deg langsomt for tiden det tar å lengte er borte. Som et sus fra våre bestefedres kamp er motorens klamp. Når klokkene kimer er det vår og innerst i skapet finns evigheten. Den som har bremsens kraft har livets saft……» Jeg ble stående og klø meg i det tomme hodet mitt. Ligger i Stavern. Ærre den minnes pøramiden lissom…. Så titter jeg ut vinduet og ser en Albin 78 med navn «bestefar» seile rett forbi. Den er lastet som et juletre med alt fra aggregater til sparkesykler og alt mengder annet eieren trenger. Den var motsatt av min på alle måter. Der jeg har blått har den rødt. Der jeg har innenbords hadde den påhengsmotor på brakett. Der jeg har rulleforseil hadde den pistolhanker. Hen hadde badeplattform jeg ikke. Den var full av ting, min ikke. Jeg seiler norsk flagg, den islandsk. Som jo er det motsatte av norsk. Altså seilte min motsats rett forbi meg der på morraen. Men vet den er norsk. Så hemmeligheten ligger nok i å starte tidlig på dagen. I svarene og spørsmålene skal du lete……. Preach it! Hvis noen vil noe annet enn å bare pjatte piss så er jeg klar. Søleskvettens vokter…….:) kan det bli bedre😂 Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
enslagsgjest Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Nå har jeg tenkt langt og lenge på dette, og kommet fram til at det må være en "skipsholder" under båten din, også kjent som "remora" på latin. En blanding av fisk og sjømonster som suger seg fast i båten, og stopper den fra å seile. Dette kan du lese mer om i Olaus Magnus' Carta Marina. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.