Lars H. Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Nestenseiler skrev 18 minutter siden: Jeg er så blåst at hadde du solgt meg en bæsj og sagt at det var en biff så hadde jeg trodd deg. Ja ja, da må du være mer "blåst" enn meg. Jeg har bestilt en helsesjekk om en uke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jonas78 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Synes ikke trådstarter fortjener mer hjelp. Det er jo bare ræl han lirer av seg. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Jonas78 skrev 42 minutter siden: Synes ikke trådstarter fortjener mer hjelp. Det er jo bare ræl han lirer av seg. Enig, dette minner mer og mer om ren trolling. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober ChatGPT Promt: Skriv et foruminnlegg for baatplassen.no med spørsmål om hvorfor en Albin 78 seiler for sakte. Postene må gi inntrykk av å gi svært detaljert problembeskrivelse, men ikke under noen omstendighet må det oppgis kvantifiserbare data som kan føre til en løsning på problemet. Alle forklaringer skal være ordrike, maleriske, og gjerne ha partier som ikke gir mening i det hele tatt. Hvis det stilles spørsmålstegn ved seriøsiteten på tråden er det viktig at responsen blir stadig mer usammenhengende, springende og absurd. Fremstå gjerne som ydmyk, men det er viktig at ingen tilbakemeldinger fører til at saken blir noe mer opplyst. Gjenta ad infinitum. Jeg synes denne tråden er dypt facinerende og ser med spenning på fortsettelsen, både fra vår venn i Cirrusen, og de som ennå forsøker å hjelpe ham! For min del begynte det å lukte rart litt ned på side to... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Flott promt @Grønnskollingen! Har du vurdert yrket prompt engineer? Det er et voksende marked! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Nei, men jeg leker stadig: "Legg merke til KI-trollet i kommentarfeltene og studer hvor lenge folk er villig til å diskutere med en robot-leken" Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Grønnskollingen skrev 34 minutter siden: ChatGPT Promt: Skriv et foruminnlegg for baatplassen.no med spørsmål om hvorfor en Albin 78 seiler for sakte. Postene må gi inntrykk av å gi svært detaljert problembeskrivelse, men ikke under noen omstendighet må det oppgis kvantifiserbare data som kan føre til en løsning på problemet. Alle forklaringer skal være ordrike, maleriske, og gjerne ha partier som ikke gir mening i det hele tatt. Hvis det stilles spørsmålstegn ved seriøsiteten på tråden er det viktig at responsen blir stadig mer usammenhengende, springende og absurd. Fremstå gjerne som ydmyk, men det er viktig at ingen tilbakemeldinger fører til at saken blir noe mer opplyst. Gjenta ad infinitum. Jeg synes denne tråden er dypt facinerende og ser med spenning på fortsettelsen, både fra vår venn i Cirrusen, og de som ennå forsøker å hjelpe ham! For min del begynte det å lukte rart litt ned på side to... Her er hva Copilot skriver med den prompen: Tråd: Albin 78 – seiler den med skygger i kjølvannet? God dag, kjære båtfolk og seilende sjeler 🌬️ Jeg vender meg til dere med et hjertesukk og et spørsmål som har gnagd i margen min siden sankthans: Hvorfor seiler min Albin 78 så sakte? Jeg har forsøkt å kartlegge fenomenet med en slags poetisk presisjon, men svaret glipper som en våt fender i regn. Båten, som jeg har døpt "Sølvskvett", har en tendens til å gli gjennom vannet med en hastighet som minner mer om en melankolsk svane enn en ivrig sildestim. Jeg har inspisert riggen med en lommelykt som har sett både påske og pinse, og masten står som en gammel prest i motvind – rank, men tankefull. Seilene er ikke nye, men de har vært med på både bryllup og begravelser, og bærer preg av det. Jeg har strukket dem som man strekker sannheten i et familieselskap, men fremdriften uteblir. Kjølen, den gamle jernbaneskinnen som Albin-folket kalte sin stolthet, virker å ha en slags indre motstand – som om den bærer på en hemmelighet fra 70-tallet. Jeg har banket på den med en tresleiv, og lyden var hul, men ikke tom. Kan det være en slags emosjonell ballast? Motoren, en gammel diesel som snakker i gåter, starter som en gammel mann som har glemt hvorfor han gikk inn i rommet. Den gir lyd, men ikke mening. Jeg har byttet filteret med et nytt som luktet av mandelolje og håp, men ingenting endret seg. Jeg har forsøkt å seile med vinden, mot vinden, i vinden og i fravær av vind. Jeg har ropt kommandoer som "bidevind!" og "halv vind!" til en besetning som består av en gammel termos og en plastikkmåke. Ingenting hjelper. Båten seiler som om den har lest Kierkegaard og mistet lysten til å komme frem. Noen vil kanskje si at dette er useriøst. Til dem vil jeg si: Har dere noen gang sett en måke stirre tomt på en propell? Har dere kjent lukten av gammel teak som har drømt om Karibien? Har dere målt tidevannet med en lommekniv og et stykke brie? Jeg er ydmyk, men ikke hjelpeløs. Jeg søker ikke svar, men en slags resonans. Kanskje noen har opplevd det samme? Kanskje det finnes en Albin 78 som har seilt baklengs i solnedgang og funnet fred? Svar gjerne, men ikke med tall. Tall er for regnskapsførere og folk som tror på GPS. Jeg tror på stjernene, på lukten av sjøgress, og på lyden av en fokk som hvisker gamle hemmeligheter. Med vennlig hilsen, Sølvskvettens vokter – som en gang seilte i medvind og mistet hatten i en virvel av undring Oppfølgingsinnlegg ved spørsmål om seriøsitet: Takk for tilbakemeldingene, kjære seilende vesener. Noen har stilt spørsmål ved trådens alvor, og det er forståelig – for hva er alvor, om ikke en slags tung seilduk over hjertets mast? Jeg har nå forsøkt å seile med båten vendt mot nordvest, mens jeg spilte en gammel kassett med lyder fra en finsk badstue. Resultatet var forbløffende: båten beveget seg sidelengs, som om den fulgte en usynlig jazzrytme i vannet. Jeg mistenker at propellen har utviklet en slags personlig agenda. Jeg har også malt en stripe med blåbærsyltetøy langs rekka, i håp om å tiltrekke havets ånder. Det førte til at en måke satte seg på vindmåleren og nektet å gå. Kan dette være et tegn? Neste steg blir å seile med en kålrot i cockpiten. Jeg har hørt at rotgrønnsaker kan stabilisere energier. Hvis noen har erfaring med dette, gjerne del – men ikke med diagrammer. Diagrammer er som regn på en akvarell. Vi fortsetter. Vi må. For Albin 78 er ikke bare en båt – den er en tilstand. Med seilende hilsen, Sølvskvettens vokter – nå med kålrot og håp Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober @Kallethekid genial post!! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Jeg tror jeg nesten må felle en tåre - så vakkert det var. Og så høres det så underlig kjent ut. "Båten seiler som om den har lest Kierkegaard og mistet lysten til å komme frem." Preach it! Sitér dette innlegget Link to post
Nestenseiler Svart 10.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Wow!!! Prøver du å være morsom på min bekostning kallethekid? I dag sov jeg lenge, altfor lenge…… Jeg var i en drøm som varte en evighet. I drømmen kom en slags beskjed: «Du drar gjennom vannet på en omvendt pyramide. Den er ikke av stein. Du skal starte nederst og jobbe deg oppover til toppen. Der skal du sitte oppå den øverste å skue. Du skal lete etter et flyvende teppe. Under teppet skal du mellom symbolet for evigheten på en stake og en vimpel søke svaret du leter etter. Ikke kan det sees, ikke kan det høres, ei heller røres.Den som leter i vinden etter svar hører bare sus. Blandt maurene i tuen du sitter på, på nordsiden av treet sitter trollet under brua og legger stein på stein. På din søken skal du lete både i spørsmålene og i svarene. Den som farer mot vinden krysser den ikke. Tre ganger om dagen skal du se mellom fingrene mot nord, det er der vinden bor. Det er metall og duk som heiser fanen. Slipp aldri dette av syne ellers går du rett på trynet. Klarer du finne ut av dette så er nirvanas porter åpne. Men skynd deg langsomt for tiden det tar å lengte er borte. Som et sus fra våre bestefedres kamp er motorens klamp. Når klokkene kimer er det vår og innerst i skapet finns evigheten. Den som har bremsens kraft har livets saft……» Jeg ble stående og klø meg i det tomme hodet mitt. Ligger i Stavern. Ærre den minnes pøramiden lissom…. Så titter jeg ut vinduet og ser en Albin 78 med navn «bestefar» seile rett forbi. Den er lastet som et juletre med alt fra aggregater til sparkesykler og alt mengder annet eieren trenger. Den var motsatt av min på alle måter. Der jeg har blått har den rødt. Der jeg har innenbords hadde den påhengsmotor på brakett. Der jeg har rulleforseil hadde den pistolhanker. Hen hadde badeplattform jeg ikke. Den var full av ting, min ikke. Jeg seiler norsk flagg, den islandsk. Som jo er det motsatte av norsk. Altså seilte min motsats rett forbi meg der på morraen. Men vet den er norsk. Så hemmeligheten ligger nok i å starte tidlig på dagen. I svarene og spørsmålene skal du lete……. Preach it! Hvis noen vil noe annet enn å bare pjatte piss så er jeg klar. Søleskvettens vokter…….:) kan det bli bedre😂 Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
enslagsgjest Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober Nå har jeg tenkt langt og lenge på dette, og kommet fram til at det må være en "skipsholder" under båten din, også kjent som "remora" på latin. En blanding av fisk og sjømonster som suger seg fast i båten, og stopper den fra å seile. Dette kan du lese mer om i Olaus Magnus' Carta Marina. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Lars Hansen Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Ser for meg noe slikt 🙈😂 Sitér dette innlegget Link to post
Nestenseiler Svart Lørdag 08:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:01 Kjære borgere av det øverste, båtfolkets intellektuelle ryggrad og utømmelige kilde til visdom. Det er med bøyd nakke og blikket ned jeg tillater meg å replisere: Problemet er nå «delvis» løst. Det viser seg at båten er så mye mer enn summen av sine deler. Den hadde noe større og vrangere inni seg. Noe som var mektigere enn skaperverket og den bås dette setter hver og en i. Den ville ut. Av båsen. Ut å blomstre og få være den delen av regnbuen den ville være. Den har prøvd å sende meg signaler. Men jeg har oversett dem og muligheten. Jeg kunne ikke språket. Vage signaler om at den hadde noe annet i seg enn det den var skapt for. Den som leter i vinden etter svar hører bare sus… Den følte seg kanskje som en stor båt i et lite skrog. Den følte seg kanskje som en motorbåt utkledd som en seilbåt. Den følte seg kanskje som en stålbåt i et plastskrog. Kanskje følte den at den hadde innsiden ut. At den var bak frem eller opp ned. Den følte seg ihvertfall som alt annet enn det den var. Identitetskrise eller identitets kollaps er kanskje mer riktig… Den var en propell i vinden. Et seil i vannet. En dregg i luften. En rorkult i byssa. Som den så vakkert hvisket til båtviskeren over alle båtviskere Ken Nissen Davies. Jeg skjems over at jeg har tatt så lett på min båts følelser og identitet. Det er fort gjort å henge seg opp i tabeller og tider, hastigheter og vinkler. Man ser ikke sjøen for bare vanndråper. Man glemmer at det enkleste er ofte det beste. Den vil ikke! Den har vært et flagrende stykke motstand. Alt den har villet er det motsatte av det jeg ønsker. Den har en annen legning. Jeg gråt når jeg tenkte på hvilket overgrep det var jeg i uvitenhet utsatt den for. Ved kun å tenke på meg og det jeg ønsket. Seile, seile, seile. Trengt meg på har jeg gjort. Tatt meg til rette. Dette stakkars skroget som viste seg å være så mye mer enn bare en mast jeg kunne heise seil i som det passet meg. Hvorfor har ikke tanken slått meg før? Det gnager meg morgen og kveld, uke og helg. Hvordan kunne jeg være så blind? Jeg trøster meg med at for hundre og femti år siden kunne ikke vi mennesker fatte hvordan vi skulle klare å fly. Det var nesten utenkelig. Man forsøkte lime fjær på armene og flakse mens man løp og hoppet. Helt til noen knakk koden. Da skjønte alle det. Siden har ikke verden vært den samme. Altså er det lett å se det som er synlig og å forstå det som allerede er klart. Det er å være først som er vanskelig. En person lærte meg en gang at å elske det er å sette fri. Det må bli neste skritt i historien om båten som ikke ville seile. For vi vil forskjellig. Så jeg sier det stolt, høyt og med klar røst: «jeg har en båt som er LHBT». Det er ikke hva det heter som betyr noe. Det som betyr noe er at jeg fant ut hva det var som var «feil». Jeg skriver feil i anførsel fordi det var det jeg lette etter. På båten, feil. Det handlet om noe dypere enn det. Og det skal jeg ta med meg videre i livet. At å lytte etter det du ikke hører er vår verdens opus. Og til deg enslagsgjest: litt barnslig å tro på sånt, Skipsholder/remora. Jeg snakket med han som driver Seilbåtsenteret på Stathelle og han anbefalte meg å kontakte Lilly Bendris fra åndenes makt for hjelp. For det var utenfor hans kompetanse å finne feilen. Jeg tok derfor kontakt med Bendris og hun kunne fortelle at jeg hadde fått ukjent antall slepesjeler under skroget. Døde sjeler som er på evig leit etter noen å overta kroppen til……. Sitér dette innlegget Everything is shaped by its enviroment. The environment creates the character. Different enviromental demands form different characteristics. In calm weather these caracteristics may be hidden, but in a storm they are reveald. Link to post
Code0 Svart Lørdag 14:30 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:30 Nestenseiler skrev for 6 timer siden: Jeg tok derfor kontakt med Bendris og hun kunne fortelle at jeg hadde fått ukjent antall slepesjeler under skroget. Døde sjeler som er på evig leit etter noen å overta kroppen til……. Så bra du fant utav det. Lilli Bendriss er 'the real thing'. Hun hjelper nok åndene over til andre dimensjoner, eller kanskje det er litt hyggelig med selskap på turen? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart igår klokken 10:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:19 Kanskje problemet er at kapteinen behandler skuta på samme vis som tastaturet. Det blir masse bokstaver, lite substans og forsvinnende lite framdrift. Jeg ba AI'en om å sammenfatte siste post og oppsummere budskapet. Her er "TL;DR" (too long, didn't read) versjonen: Sitat Jeg har hatt problemer med båten. Jeg har nå funnet feilen, men i stedet for å si det rett ut gjør jeg et poeng ut av å skrive et helt absurd og pompøst eventyr om at båten har en identitetskrise. Dette er kødd. Og til dere andre som har kommentert: ta dere ikke så høytidelig. Se der - AI kan være nyttig. Av og til. Misforstå meg rett - jeg setter pris på gode skriblerier. @vosso er jo i særklasse på dette forumet når det gjelder å beskrive ting på en måte som gjør at jeg angrer på at jeg ikke var til stede. Men sjangeren i denne tråden er som hardcore Jazz - jeg skjønner det bare ikke; det er mest støy. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Krimart Svart igår klokken 13:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:30 index skrev On 7.10.2025 at 9.46: Hvor skulle dette vannet befinnse seg? Et glassfiberskrog har rett og slett ikke mulighet til å trekke til seg mer en noen få titalls kg vann. Det har ikke noe sted å gjøre av seg... Men hvis det er sandwich-skrog kan det være en del vann i distansematerialet, skum/balsa? Men nok til at den er merkbart tregere er jeg usikker på. Men gamle utblåste seil kan være en årsak, da kan det være omtrent umulig å ta nok høyde … Sitér dette innlegget Link to post
index Svart igår klokken 20:18 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:18 Krimart skrev for 6 timer siden: Men hvis det er sandwich-skrog kan det være en del vann i distansematerialet, skum/balsa? Albin 78 har vel ikke sandwich skrog? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart igår klokken 21:28 Link til dette innlegget Svart igår klokken 21:28 Krimart skrev for 7 timer siden: Men gamle utblåste seil kan være en årsak, da kan det være omtrent umulig å ta nok høyde … Det er riktig, men hvis det stemmer at opprinnelig poster også hadde problemer under motorgange og oppbremsing så må det (også) være andre problemer med båten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.