Maika Startet igår klokken 11:23 Link til dette innlegget Startet igår klokken 11:23 Ifm at jeg skal bytte drevbelger på de to motorene mine (VP MS2030C), så har jeg tenkt å flytte motorene ca. en meter framover (har ikke målt nøyaktig ennå), slik at jeg både får de mer ut av veien ift å komme til drevene, men også fordi jeg da kan vaske og male et strøk bak "der vaskekluten aldri skinner". Motorene skal da midlertidig plasseres ca 30 cm lavere enn der de er plassert på beddingene. Skrogene mine er ganske smale men det er god plass i høyden, så jeg tenkte å lage en slags bukk med ett par skråstilte ben én meter foran motoren og så noe tilsvarende bak motoren. Mellom disse var den opprinnelige planen min å sette to 2x8 på høykant som jeg kunne først løfte motoren i med en talje (feks trippelblokkene til storseilskjøtet) festet rundt 2x8, og så enten dra dette forover på 2x2x8 (potensielt mye friksjon), eller ha enda en talje som er festet lengre fram der jeg vil ha motoren plassert, og så også er festet til motoren, og som jeg så strammer inn på samtidig som jeg løsner tilsvarende på den bakerste, slik at motoren til slutt bare henger i den fremste der jeg da kan senke den ned. Jeg heller mest mot denne siste metoden pga friksjonsutfordringen med den første, selv om den potensielt kan løses ved feks å smøre bjelkene med noe fett, evt ha noe liggende på dem som glir godt. Jeg har ingen kjettingtaljer i dag, og jeg har ikke flere trippelblokker enn de til storseilet, så jeg kjøper nok i så fall uansett én kjettingtalje, da det jo uansett er kjekt å ha. En tredje løsning kan være å først løfte motorene slik at jeg får tredd noen 2x4 under motorlabbene, understøttet disse hele veien framover slik at jeg kan "vrikke" motoren fram til der jeg skal ha den. Flytte taljen over den, og så senke den ned. Dette er kanskje enklere enn å dra taljen over 2x2x8, og potensielt mindre risikabelt enn å holde på med flere taljer, men jeg mistenker at det blir vanskelig å "vrikke" den tilbake. Alternativt kunne jeg jo kjøpt en i-bjelke (som jeg monterer på ben foran og bak slik beskrevet over) og en løpekatt, som jo gir en veldig enkel og kontrollerbar løsning. Jeg ser de selger en løpekatt på Biltema https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/loftetaljer/lopekatt-1000-kg-2000030773, men hva slags i-bjelke på ca. 1,5 meter skulle jeg da kjøpt som ikke koster en formue? (Siden jeg har to motorer, så er jeg villig til å legge litt penger i en enkel løsning, som jeg da også potensielt kan bruke flere ganger senere.) Eller har dere noen andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart igår klokken 11:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:32 Hei. Hugsar rett i at har du eit par grønnjævlar på 18 eller 28 kg? I så fall klarar to mann å flytta dei med å festa ei høveleg stropp i løfteauga, og festa stroppa i høveleg avstand til ein høveleg stokk. Eg har gjort dette sjølv med mine 18-hestarar Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 12:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:21 Jeg har hatt ute MD2030, som hos meg står under salongbordet. Jeg hengte et aluminiumsrør fra et båtstativ oppunder dekk ved å legge en tverrbjelke over luken i salongen og en over nedgangsåpningen. Så løftet jeg motoren med storseilfallet ned gjennom luken, og hengte den i en dynemastropp, som gled ganske fint på røret med litt olje (eller var det zalo). Så var det å løfte videre med storseilfallet i nedgangen, med en blokk i en revelinefor å få det passe langt bak. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 13:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:38 Maika skrev for 2 timer siden: Alternativt kunne jeg jo kjøpt en i-bjelke (som jeg monterer på ben foran og bak slik beskrevet over) og en løpekatt, som jo gir en veldig enkel og kontrollerbar løsning. Jeg ser de selger en løpekatt på Biltema https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/loftetaljer/lopekatt-1000-kg-2000030773, men hva slags i-bjelke på ca. 1,5 meter skulle jeg da kjøpt som ikke koster en formue? Som @Ask sier så er vel dette en motor som ikke veier så mye, så her kan du kanskje gå for en enklere løsning. Aner ikke hvordan det ser ut i båten din, men det er jo hundre måter å løse slike små utfordringer på. Hvis du skulle ønske å gå videre med den løsningen her, så har jeg en bit med en slank H-profil som du kan låne av meg. Var egentlig tiltenkt en mini svingkran foran garasjen, men prosjektet ble lagt på is. Planen var å bruke en løpekatt lik den du linker fra BT. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Maika Svart igår klokken 13:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:52 Ask skrev for 2 timer siden: Hei. Hugsar rett i at har du eit par grønnjævlar på 18 eller 28 kg? I så fall klarar to mann å flytta dei med å festa ei høveleg stropp i løfteauga, og festa stroppa i høveleg avstand til ein høveleg stokk. Eg har gjort dette sjølv med mine 18-hestarar Yanmar. 28 hester ja, så mener det er 145 kg uten giret. I utgangspunktet mulig å løfte for to mann, men det er ikke mulig å stå bak motoren å løfte, så tror ikke det lar seg gjøre slik. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart igår klokken 13:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:59 J-Å skrev for 1 time siden: Jeg har hatt ute MD2030, som hos meg står under salongbordet. Jeg hengte et aluminiumsrør fra et båtstativ oppunder dekk ved å legge en tverrbjelke over luken i salongen og en over nedgangsåpningen. Så løftet jeg motoren med storseilfallet ned gjennom luken, og hengte den i en dynemastropp, som gled ganske fint på røret med litt olje (eller var det zalo). Så var det å løfte videre med storseilfallet i nedgangen, med en blokk i en revelinefor å få det passe langt bak. Dårlig med åpning over motorene mine, men det vil nok gli mye bedre på et metallrør med glidemiddel enn på trebjelker, ja. Jeg har vel noen relativt kraftige jernrør som kanskje ville tåle vekten. Jeg har også en kraftig spribom i aluminium (som jeg aldri bruker, så den ligger her hjemme), men tør man bruke det, da? Det er jo snakk om endel kilo.. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart igår klokken 14:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:06 Komodo skrev 29 minutter siden: Som @Ask sier så er vel dette en motor som ikke veier så mye, så her kan du kanskje gå for en enklere løsning. Aner ikke hvordan det ser ut i båten din, men det er jo hundre måter å løse slike små utfordringer på. Hvis du skulle ønske å gå videre med den løsningen her, så har jeg en bit med en slank H-profil som du kan låne av meg. Var egentlig tiltenkt en mini svingkran foran garasjen, men prosjektet ble lagt på is. Planen var å bruke en løpekatt lik den du linker fra BT. Ja, det kommer jo veldig an på hvordan båten er designet, og min er av det særere slaget :D Det er jo veldig snilt av deg å tilby utlån, så kanskje jeg sier ja takk til det, men tenker at hvis jeg først kjøper en slik løpekat, så burde jeg vel egentlig skaffe meg en bjelke samtidig:) Så nå at det står "bjelkekvidde 68–130 mm", så det burde man vel finne greit. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 14:20 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:20 Det spørs litt hvor langt spenn det blir. Det røret jeg brukte holdt ihvertfall fint. Fra ett seilbåtstativ (krybbe), røret som lå langs bakken. Det er jo bare å teste med et par personer på. En jekketalje er bra, hvis du ikke kommer til med et fall, men løpekatt synes jeg er overkill. Faktisk litt sikrere hvis det går litt tregt. Tenker det glir greit nok på den bjelken til @Komodo. Med to stropper over kan du pendle litt og "gå" den bortover. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart igår klokken 14:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:52 Ja, slike krybberør er jo kraftige saker. Kan jo godt hende det ligger noe slikt og slenger på opplagsplassen vår også, får ta meg en kikk:) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 15:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:29 Maika skrev 1 time siden: Det er jo veldig snilt av deg å tilby utlån, så kanskje jeg sier ja takk til det, men tenker at hvis jeg først kjøper en slik løpekat, så burde jeg vel egentlig skaffe meg en bjelke samtidig:) Så nå at det står "bjelkekvidde 68–130 mm", så det burde man vel finne greit. Målte bjelken nå. Det er en HEA100, dvs at den måler 100mm hver vei, og er 2m lang og rødprimet. Passer til løpekatten fra BT. Tviler på at jeg kommer til å lage den innretningen jeg hadde tenkt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Jeg har en tendens til å foretrekke enkle løsninger. Tidligere i høst skulle jeg ha en FM C2 ut av ei røten snekke. Da brukte jeg et par-tre kraftige lastestropper og stroppet fast en vanlig aluminiumsstige på toppen av motoren. Deretter fikk jeg hjelp av tre andre og så løftet vi den bare rett opp og ut. To foran og to bak. Vi brukte kortere tid på å løfte enn å stroppe den fast 😎 Nå veide ikke den mer enn kanskje 120-130 kg med gir og frikobling. Skulle jeg ha løftet 180kg så kanskje lagt et par 2x4 på langs oppå stigen for å fordele vekten på flere trinn. Jeg hadde startet der og sett om det gikk før jeg hadde brukt en dag på å bygge stativ med løpekatt osv. Men det er meg da 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Vidar F.H. Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Lett å overtenke ting. For en del år tilbake bygget jeg orgelpedaler til et digitalt pipeorgelprosjekt jeg holdt på med. Pedalene er laget av Ramin (hardved), ca. 2x2cm. Jeg var litt bekymret for om de ville knekke om noen skulle stå på de ved et uhell. Jeg selv er ikke noen lettvekter, så jeg gjorde en test. Pedalene er ca. 1 meter lange. Jeg la en pedal på gulvet med en kloss under hver ende og stilte meg på midten. Gynget litt. Det var nesten ikke fleks i det hele tatt. Så gjentok jeg forsøket etter at jeg hadde laminert på den øverste delen av hel-tonene, slik at pedalene ble 4cm høye. Null fleks. Alle mine bekymringer ble altså gjort grundig til skamme. Om du har plass til det vil jeg tippe at du kan bruke en lang bit 48x98 på høykant som løfteåk. Om du så har et glatt stålrør i ene enden som åket kan skli over pluss en kompis med god rygg, vil jeg tro det er en smal sak å løfte motoren og skyve den pent og rolig framover. For å sette det i perspektiv: om du tar kjerringa på ryggen tipper jeg samlet vekt overstiger motorens vekt. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Jens_P Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Jeg laget en ramme av 48x98 som jeg la over. To korte biter 48x98 på tvers. 4x M12 gjengestenger for å løfte motor festet til motorlabber med kjetting. Løftet motor ved å skru på muttere oppå 48x98. Flyttet motor ved å skyve de to korte 48x98. Krever at rammen ligger på stabilt anlegg og kan hindres i å skli. Motor med gear veide ca 250kg. Du må ha god plass rundt motor og god tid med denne metoden. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Vidar F.H. Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Tips: gni på stearin på treverket, så sklir det som merra den blinde! Jeg har en bit lysvoks på snekkerbenken som jeg "skriver en krusedull" med på sålen på handhøvlene mine. Da blir det omtrent null friksjon. Før jeg gjør det må jeg gjerne bruke ganske mye kraft på å skyve høvelen framover. Med voks på sålen må jeg omtrent holde igjen høvelen så den ikke skal fly ut av hendene mine på enden av hvert tak. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Maika Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Komodo skrev for 19 timer siden: Målte bjelken nå. Det er en HEA100, dvs at den måler 100mm hver vei, og er 2m lang og rødprimet. Passer til løpekatten fra BT. Tviler på at jeg kommer til å lage den innretningen jeg hadde tenkt. Takk for sjekk, går jeg for løpekattløsningen, så tar jeg kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Honduras skrev for 12 timer siden: Jeg har en tendens til å foretrekke enkle løsninger. Tidligere i høst skulle jeg ha en FM C2 ut av ei røten snekke. Da brukte jeg et par-tre kraftige lastestropper og stroppet fast en vanlig aluminiumsstige på toppen av motoren. Deretter fikk jeg hjelp av tre andre og så løftet vi den bare rett opp og ut. To foran og to bak. Vi brukte kortere tid på å løfte enn å stroppe den fast 😎 Nå veide ikke den mer enn kanskje 120-130 kg med gir og frikobling. Skulle jeg ha løftet 180kg så kanskje lagt et par 2x4 på langs oppå stigen for å fordele vekten på flere trinn. Jeg hadde startet der og sett om det gikk før jeg hadde brukt en dag på å bygge stativ med løpekatt osv. Men det er meg da 😎 Vidar F.H. skrev for 4 timer siden: Om du har plass til det vil jeg tippe at du kan bruke en lang bit 48x98 på høykant som løfteåk. Om du så har et glatt stålrør i ene enden som åket kan skli over pluss en kompis med god rygg, vil jeg tro det er en smal sak å løfte motoren og skyve den pent og rolig framover. Skrogene mine der motorene sitter er smale, så det er kun plass til én person foran dem, ingen på siden eller bak. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Jens_P skrev for 2 timer siden: Jeg laget en ramme av 48x98 som jeg la over. To korte biter 48x98 på tvers. 4x M12 gjengestenger for å løfte motor festet til motorlabber med kjetting. Løftet motor ved å skru på muttere oppå 48x98. Flyttet motor ved å skyve de to korte 48x98. Krever at rammen ligger på stabilt anlegg og kan hindres i å skli. Motor med gear veide ca 250kg. Du må ha god plass rundt motor og god tid med denne metoden. Dette er absolutt en alternativ løsning som gir mer stabilitet/kontroll og fordeler vekt/friksjon Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Vidar F.H. skrev for 2 timer siden: Tips: gni på stearin på treverket, så sklir det som merra den blinde! Jeg har en bit lysvoks på snekkerbenken som jeg "skriver en krusedull" med på sålen på handhøvlene mine. Da blir det omtrent null friksjon. Før jeg gjør det må jeg gjerne bruke ganske mye kraft på å skyve høvelen framover. Med voks på sålen må jeg omtrent holde igjen høvelen så den ikke skal fly ut av hendene mine på enden av hvert tak. Veldig bra tips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.