Joniball Startet 16 timer siden Link til dette innlegget Startet 16 timer siden Jeg trenger litt gode råd fra båtfolket her. Jeg har arvet en gammel NB800 (26 foter) som står i et naust. Motoren er defekt og bauspydet er knust, så båten ender på skraphaugen. Har fått et firma til å komme å hente den, men de vil bare ta den så lenge den står på vann. Problemet er at båten står på en tralle inn i naustet hvor det ene hjulet er punktert og jeg er sannelig ikke sikker på om resten av trallen fungerer heller. Er det noen som har noen erfaringer med lignende operasjoner, eller som har noen tips om hvordan jeg kan få båten ut? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Legg den ut på finn for en tusenlapp mot henting inni naustet? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
-morten- Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Hjulet er vel bare å få satt inn ny slange på! Ser for bra ut til å skrotes. Baugspyd kan jo plastes eller legge et nytt et utenpå Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Joniball skrev for 1 time siden: Motoren er defekt og bauspydet er knust, så båten ender på skraphaugen. Har fått et firma til å komme å hente den, Seriøst?? Den båten der må da vel være alt for fin til å skrote? Ganske sikker på at mange ville betalt litt for den båten der. Hadde det vært i nærheten her hadde jeg gladelig hentet den som et prosjekt, og da i tillegg tatt jobben med å reparere tralla for å få den ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Just now, Komodo said: Seriøst?? Den båten der må da vel være alt for fin til å skrote? Ganske sikker på at mange ville betalt litt for den båten der. Hadde det vært i nærheten her hadde jeg gladelig hentet den som et prosjekt, og da i tillegg tatt jobben med å reparere tralla for å få den ut. For min del hadde det vært et scoop og kjøpt båt uten motoe, og installert den motoren jeg selv kunne tenkt meg! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
TåT Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Enig med folket over her. Sendt aldri noe større på skraphaugen før man har sjekket om noen vil overta det som et prosjekt. Tralla kan vel jekkes opp med en biljekk slik at man får byttet hjul/slange. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Skrote båten? Hallo!!!! Enig med alle over her - legg ut på finn til en passende sum mot at folk henter den on site. Hvis det bare er motor og baugspyd som er problemet her, kan du glatt få en pen slump for båten. Å få den ut er en smal sak - jekk opp, få ny slange på dekket og få den vinsjet ut "nice and easy", så kranbil kommer til. Selv om det kun er skroget som er brukendes, er dette alt for bra båt til å skulle kasseres. Slike båter selges for 300.000,- med motorer som har gått 1500-2000 timer. Det bør fortelle deg litt. Med flunke ny motor bør prisen kunne komme opp i 350-400 tusen alt etter standard på resten. Ikke ta dette ille opp eller personlig - men om du bare skroter den båten er du en tulling! Med mindre båten må vekk "i går" eller det foreligger andre forhold som gjør at det "brenner på dass" her. Eller at båten har store skader. Igjen - ikke vondt ment, og kun når det gjelder akkurat denne saken. NB 800 er kanongode båter som selges relativt kjapt på rette tid av året. Selv er jeg på jakt etter en slik båt, men jeg er ikke interessert i et prosjekt selv, dessverre (vil kjøpe noe jeg kan bruke med en gang grunnet tidsaspektet). Kun motor og baugspyd som må skiftes før båten er i brukbar stand? Du får 50.000,- minst. Til sammenlikning ble en Hansvik 21 combi med aaaalt for liten og eldre utenbordsmotor, solgt for ca. 30-35000,- i høst. Inventaret var modent for utskifting og hele båten krevde mye arbeid før den var i presentabel stand. Tilsvarende båter med riktig motor går for 130-150 tusen. Ta masse bilder, dokumenter tilstand og legg den ut på Finn.no til en pris som skremmer unna skrotnissene men som tiltrekker folk som vet hva de driver med. Da blir du kvitt et problem og du sitter igjen med en hyggelig sum dinarer. Jeg ønsker deg lykke til og håper du får en fin pris for båten! Kanskje noen her kjøper den, setter inn en motor og får båten klar til bruk - da kan vedkommende bare ta kontakt til sommeren, så kan det fort bli handel! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Joniball Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Legger ved et bilde av bauspydet. Hvis noen her er interessert i å kjøpe båten for en billig penge, så er det selvsagt en mulighet (mulig det kommer en annonse på finn etter hvert). Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden +1 fra meg, sliten/havarert motor men ellers hel båt er det ingen grunn til å kaste med mindre du har prøvd å selge den til gi-bort-pris i lengre tid. Baugspydet er vel ikke integrert i resten av dekket, det ser ut til å være skrudd på - så der er det muligheter. Garasjejekk vil fungere til hjulskift, skal den ikke lengre enn utafor døra for å heises over på bil hadde jeg kanskje prøvd å bruke jekken som reservehjul. Kommer du ikke under med jekken bruker du spett og planker til du kommer under med den. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Joniball skrev 21 minutter siden: Legger ved et bilde av bauspydet. Hvis noen her er interessert i å kjøpe båten for en billig penge, så er det selvsagt en mulighet (mulig det kommer en annonse på finn etter hvert). Det der er ikke grunn ti kondemnering. Ser ut som kun de påskrudde spydet som er skadet. Som alle andre sier, så er nok denne båten verdt endel selv om motor er defekt. Men vet du at den er defekt/ havarert? Nå vet jeg ikke historien her, men siden du sier arvet, så kan det jo tenkes at det kan være enkle ting som gjorde at den ikke fungerte en dag og at den trenger litt mek og deler så fungerer den igjen. Komodo skrev 53 minutter siden: Hadde det vært i nærheten her hadde jeg gladelig hentet den som et prosjekt, og da i tillegg tatt jobben med å reparere tralla for å få den ut. Han har vel ikke skrevet hvor det er , så kanskje det er håp. Du har jo forutsetningene til åå lage smykker ut av gråstein. Men det kan jo hende du må driste deg over til fastlandet for å få fatt på den. Skal ha bra flaks om denne står på Hvalæææær Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vidar F.H. Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Baugspydet er skrudd fast på dekk. Lett å skifte ut. Få den på Finn.no. Hvor i landet er dette da? Du har kommet på rett plass - kanskje du kan få en kyndig person til å komme og ta en befaring mot en liten slant, om du ikke har kompetansen selv? Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Joniball Svart 13 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Tusen takk for gode råd og oppmuntringer om å redde båten. Båten ligger på Valestrandsfossen, Osterøy (rett utenfor Bergen). Bare å ta kontakt om det er noen her som har lyst på et prosjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Fader ass, nå våknet skrotnissen i meg også. Denne fikk jeg lyst på, selv om jeg hverken har tid til enda et prosjekt, og heller ikke lyst på motorbåt. Bra den står altfor langt unna Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Joniball skrev for 2 timer siden: Tusen takk for gode råd og oppmuntringer om å redde båten. Båten ligger på Valestrandsfossen, Osterøy (rett utenfor Bergen). Bare å ta kontakt om det er noen her som har lyst på et prosjekt! Er ikke @Vidar F.H. både bosatt på Vestlandet, og på jakt etter en NB800? Løp og hent Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Vidar F.H. Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden enslagsgjest skrev 1 time siden: Er ikke @Vidar F.H. både bosatt på Vestlandet, og på jakt etter en NB800? Løp og hent Tror du VIRKELIG IKKE at takken har kverna rundt i hauet mitt???? 🤣 Men nei. Dette tar jeg ikke på meg. Jeg har ikke kompetansen til det, og det er heller ikke rette tiden for meg for øyeblikket. Jeg akter å kjøpe meg noe som kan brukes fra dag 1. jeg har hatt ufrivillig landlov siden 2017. Inøff is inøff. Dette er mat for @Komodo om han ikke er helt kylling, da.😁😁😁 @Joniball vi får satse på at noen dukker opp og er interessert. Kanskje du kunne fortelle litt om øvrig tilstand og om adkomstmuligheter. Å få båten ut av skuret er 1 ting, og det bør være grei skuring. Men hva så? Kommer man til med bil med kran? Slike ting. anbefaler også at du rydder fint i båten og tar mange gode bilder. Større sjans for å få napp da. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Honduras Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Du skriver at det ene hjulet er punktert, men hvis den har stått lenge er det ikke umulig at luften bare har sivet ut over tid. Jekk den opp så hjulet henger i luften, og fyll på luft. Det skulle forundre meg om den ikke holdt på luften lenge nok til at du fikk den på vannet. Dette må jo være en ypperlig båt for mange... Hvis du får den på vannet, hvorfor ikke legge den ut på Auksjonen.no og se hva du ender opp med i istedenfor å gjette seg til en pris på Finn. Vask og rydd, og kjøre over den utvendig med en kjapp polering før du hiver den på vannet og tar bilder. Tror det er rimelig godt timesbetalt... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ida Marie III Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Denne går på lastebil vil jeg tro, må sjekkes. (bredden) Her er bare å hive seg rundt Komodo. Jeg sleper den gjerne til nærmeste kai for opplasting til bil. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Bredden er 305, så politieskorte er ikke påkrevet (Hordaland). Vekta er ca. 2500-3000 kilo. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Maika Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Det er jo hauger av folk her inne med enormt med kunnskap, og noen med litt tid til overs også, så tenk hvis Baatplassen gikk sammen om å pusse opp denne på dugnad, og så donert den til en god sak, ala det fantastiske prosjektet som ble gjort med båten til en annen her inne på forumet.. (Det vanskeligste hadde vel vært å bli enige om hva som var en god sak...salg til inntekt for RS?) Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Enig i at dette må være et perfekt prosjekt til @Vidar F.H.. Såfremt avstand fra naust til hagebåt (og mulighet for å ha de gjennom vinteren) og pris er overkommelig. Dette fikser du og det er jo mye trearbeid (som du er god på) her. Eks lage vinsjkonstruksjoner for å få inn/ut motor dersom det er så gale, evt fikse midlertidig tralle om stålvogna den står på er for rustet i stykker (dog er nok denne lettere enn denne: https://baatplassen.no/i/topic/139890-vindø-50-ut-av-naustet-etter-23-år/ Jeg har troa på at du får det til om du vil få det til. Youtube og innsats så går dette fint, og tror du må vente lenge på noe som er økonomisk mer gunstig enn et slikt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden @rebop Jeg takker for tilliten, og du har helt sikkert rett i at dette er et absolutt kupp for den rette personen. Men den personen er ikke meg. Jeg akter å kjøpe en båt som fungerer og som jeg kan bruke min tid og energi på å bruke - og modifisere videre. Et prosjekt som innebærer ny drivlinje blir for omfattende for meg, og vi snakker om et tema som jeg ikke kan noe som helst om. Helt korrekt at Youtube og alle de fantastiske folkene her inne på Baatplassen nok vil være tilstrekkelig til at jeg kunne fått prosjektet vel i havn. Økonomisk sett har også min fritid en verdi. En verdi jeg er villig til å bruke penger på slik at min fritid kan brukes på andre områder. Nå skal vi ikke kuppe tråden mer med dette temaet. Jeg kommer definitivt ikke til å kjøpe denne båten. Ikke før den flyter på vannet og går for egen maskin, og sannsynligheten for at drivverket vil holde de neste 15-20 årene er noe større enn sjansen for å vinne i lotto. Som jeg for øvrig ikke spiller. ;) Men om noen kjøper båten og lager et Baatplassen -prosjekt, er jeg absolutt en potensiell og villig kjøper! Jeg kan bistå med snekkerarbeid, men det vil jo avhenge av distanse mellom meg og prosjektet. Og hva jeg får inn i familiens Nissan Leaf. :) Vet dere hva som er SKIKKELIG irriterende? Det er at dette hadde absolutt vært et kjempekjekt prosjekt å hoppe på! Jeg hadde fått det til. Båten ligger litt nord for Bergen, jeg bor i Etne (1 time inn i landet fra Haugesund). Vi har MER enn nok plass på tomta, og jeg har et meget godt utstyrt verksted samt kan bare telle til to på tommeltottene. Men nei. Dette er ikke riktig prosjekt for meg. Hjertet sier "peis på", hjernen sier "tjaaaa....men nei!". Ikke lett. Så vi sier stopp der, og vender tilbake til å hjelpe @Joniball med å berge en vanvittig praktisk og flott båt som fortjener et liv videre. Ut fra bildene ser den ut til å være i god skikk. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.