Komodo Svart 22.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November @lurvetass og @NilsPils; enig i at vekta er et vesentlig poeng, og tror derfor at de tunge 600 og 650g variantene som jeg først vurderte utgår. Som nevnt har de meget god pris på en 250g på Båtbua (1049,- for 6x10m), så jeg tror jeg går for den. Den veier jo også litt, men under halvparten av de tunge, så det er til å leve med. De tynneste presenningene utgår. Både fordi de kan revne i løpet av vinteren, og fordi jeg er motstander av "kjøp-og-kast" samfunnet. En presenning som varer to år og må kastes liker jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TåT Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November TerjeFjern skrev On 21.11.2025 at 12.35: Min erfaring med den var at den smuldret opp og ble sprø etter 4 år. Jeg er på 4’de vinteren nå, og kan ikke si jeg merker noen endring. Jeg har teipa ett hull, men det kom av en utstående skrue og faller under kategorien «brukerfeil». Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Komodo skrev 1 time siden: En presenning som varer to år og må kastes liker jeg ikke. Det blir vel like mye "bruk og kast" av en fire ganger så tung presenning som varer i 8 år . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TerjeFjern Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November TåT skrev 22 minutter siden: Jeg er på 4’de vinteren nå, og kan ikke si jeg merker noen endring. Jeg har teipa ett hull, men det kom av en utstående skrue og faller under kategorien «brukerfeil». Skulle dra den opp i år og da sprakk plasten og løste seg opp der jeg dro i den. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Spar penger! Bo i båten året rundt! Ingen behov for presenning! Vet ikke helt hva du tenker om det rådet her @Komodo? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 22.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November NilsPils skrev for 3 timer siden: Det blir vel like mye "bruk og kast" av en fire ganger så tung presenning som varer i 8 år . . . Ja, det er klart. Men i følge min erfaring holder de helt tynneste presenningene veldig kort, mens de som er litt kraftigere armert holder vesentlig lengre. Tror ikke det er et proporsjonalt forhold mellom g/m2 og levetid. Den gamle vår (som jeg som sagt tror er 250g), har som nevnt holdt i veldig mange år. Andre forteller om at de har kjøpt en brukt presenning, og brukt den i over førti år til. Da begynner det å bli stor forskjell på levetid. Jeg tror ikke de grønne 650g presenningene til BT er de som har lengst levetid, men blant de tunge så er de billigst. Miljømessig er kanskje en OB Wiig presenning det beste. Kanskje økonomisk også i lengden? Chilli Solbris skrev 15 minutter siden: Spar penger! Bo i båten året rundt! Ingen behov for presenning! Vet ikke helt hva du tenker om det rådet her @Komodo? Det utgår Vet ikke om du mener jeg skulle bodd i Viksunden, eller slått opp telt i Dracoen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SoBo Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Har hatt (har rester av) den første 650 g grønne. Tung og ganske solid, men virker som om den er laget av en slags belagt stoff/canvass. Grov og ru i overflata. De andre har jeg ikke vært borti. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Komodo skrev for 4 timer siden: Ja, det er klart. Men i følge min erfaring holder de helt tynneste presenningene veldig kort, mens de som er litt kraftigere armert holder vesentlig lengre. Tror ikke det er et proporsjonalt forhold mellom g/m2 og levetid. Den gamle vår (som jeg som sagt tror er 250g), har som nevnt holdt i veldig mange år. Andre forteller om at de har kjøpt en brukt presenning, og brukt den i over førti år til. Da begynner det å bli stor forskjell på levetid. Jeg tror ikke de grønne 650g presenningene til BT er de som har lengst levetid, men blant de tunge så er de billigst. Miljømessig er kanskje en OB Wiig presenning det beste. Kanskje økonomisk også i lengden? Det utgår Vet ikke om du mener jeg skulle bodd i Viksunden, eller slått opp telt i Dracoen Storebro er veldig fint å bo i!😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Popeye70 Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November SoBo skrev for 8 timer siden: Grov og ru i overflata. En så glatt presenning som mulig er vel en fordel for å få snø og is til å skli av enklest mulig? En grov og ru presenning høres ut som noe som vil binde snø og is. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Martin_ Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Jeg ser også etter presenning for min Nimbus 365. Jeg må ha et telt som er ca 12 meter langt. Er det da best med to presenninger? Har O. B. Wik litt lettere presenning, ca 250-300 g/kvm? Jeg tenker at de 600 - 650 g kan bli litt i tyngste laget om man skal styre med dette alene. Noen som har forslag til telt på ca 12m lengde? Tenker at bakre og fremre del av stativet bør stå på bakken, med rekkestøtter imellom. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Et godt knep er å legge på to middels tykke presenninger istedenfor en tykk og tung (eller en middels som holder dårlig). En presenning skal være hvit etter min mening (men absolutt ikke den gjennomsiktige typen med høyst tvilsom slitestyrke). Det blir lyst og fint under hvit presenning. Nøytral farge, og om vinteren er den anonym (spesielt for meg som har båten i hagen midt i byen) Perfekt størrelse for min 27-foter er 7x10 meter 270-grams. En størrelse/vekt som Seatronic/Norena hadde for 5-15 år siden, men så forsvant den fra utvalget dessverre. Kostet ca 1500 med frakt for 10 år siden. Ble "erstattet" av 7x9 og 7x11 meter som ikke passer noe særlig. Disse er vel PE. Jeg har to 7x10 metere på, da den eldste begynte å bli slitt. Hvis noen vet av denne størrelsen så tar jeg gjerne imot tips. Skulle ha kjøpt noen å ha i reserve den gangen. Grønn 7x10 meter 250 grams finnes ser jeg, en slags nødløsning. Fikk tak i en 8x10 meter 220-grams hvit PE fra Maritim til blodpris (drøyt 1700 med frakt) for et par år siden, men har ikke prøvd den ennå. Men den er kanskje i tynneste laget for å holde lenge. Bilde fra 2019. Må vel nevnes at båten dessverre har stått urørt siden februar 2015 med disse Norena-presenningene på. Først en og så en presenning til oppå der igjen etter noen år (etter et mislykket forsøk høsten 2014 med en billig-presenning av den gjennomsiktige typen). Nå er de imidlertid modne for utskiftning (evt. legge en ny oppå der igjen). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Martin_ Svart Onsdag 10:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:00 Komodo skrev On 22.11.2025 at 16.57: Ja, det er klart. Men i følge min erfaring holder de helt tynneste presenningene veldig kort, mens de som er litt kraftigere armert holder vesentlig lengre. Tror ikke det er et proporsjonalt forhold mellom g/m2 og levetid. Den gamle vår (som jeg som sagt tror er 250g), har som nevnt holdt i veldig mange år. Andre forteller om at de har kjøpt en brukt presenning, og brukt den i over førti år til. Da begynner det å bli stor forskjell på levetid. Jeg tror ikke de grønne 650g presenningene til BT er de som har lengst levetid, men blant de tunge så er de billigst. Miljømessig er kanskje en OB Wiig presenning det beste. Kanskje økonomisk også i lengden? Hvilke presenning endte du opp med å kjøpe? Jeg vurderer lettere alternativer enn 600-650 g, da jeg nok ender opp med å håndtere disse alene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Torsdag 14:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:44 Teerex skrev On 24.11.2025 at 17.11: Nå er de imidlertid modne for utskiftnin Her dar du en gedigen snø felle noen rør hadde løsat det.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Teerex Svart Torsdag 16:21 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:21 Roger jo skrev for 1 time siden: Her dar du en gedigen snø felle noen rør hadde løsat det.. Man skulle jo tro det. Men det har gått helt fint Presenningen er så glatt at snøen glir av. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.