Jump to content

Hvordan kappe et rustfritt rør i 45° vinkel?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg skal lage til en 45° knekk på innløp og utløp på septiktank. Det er 38 mm rustfritt rør og jeg tenker å kappe i 45° og sveise på en ny stuss også kappet i 45° så jeg får et 90° bend. Spørsmålet er om noen har et godt forslag til merking av 45° grader vinkel på rør så jeg får kappet noenlunde riktig med vinkelsliper.

Bildet viser den gamle tanken. Jeg har fått laget ny tank men fant for sent ut at jeg burde hatt bøy på rørene.

PXL_20251122_133454437.jpg

Ikke akkurat svar på det du spør om, men jeg ville gjort som @husky dane 85 foreslår, bruk et bend. Hvis det av ulike årsaker ikke er mulig, ville jeg vurdert å kappe i 22,5 grader og sveise inn et kort mellomstykke. Da får du to sveiser istedenfor en, men en penere radius. Det blir også litt lettere å kappe til med vinkelsliper. 

Enkel metode:

Når det gjelder stussen som stikker opp fra tanken. Bruk en stor vinkelsliper (9") med kappeskive. Sett av et tusjmerke på det laveste punktet på røret, og kapp til dette sånn ca på øyemål. 

Når det gjelder kapping av rørbitene som skal sveises på, så tar du dem i skrustikka. Merk av to punkter (ytterpunktene), hold en stållinjal over i vater, og sikt mot de to punktene, da kan du stiple opp ei linje som ikke blir så halvgal. Til slutt kan du bare slipe litt på rørstussene hvis kappingen ikke blir nøyaktig nok. 

Kapp to lekter eller flattjern i ønsket vinkel og monter på sidene av stussen/røret og bruk disse som føring for vinkelsliper eller bajonettsag.

Enig med de som anbefaler bend. Kan bruke vanlig syrefast rørbend med gjenger i endene fra båtbutikken hvis du ikke finner et beregnet for sveising. Hvis du skal videre med slange skrur du bare en slangenippel inn i bendet.

Mons

Jeg hadde ikke stort behov for nøyaktighet, og det var dessuten vanlig stål ... og utslitt kappeskive og vanlig vinkelsliper, og4-5 rør som skulle kappes.  Det femte røret ble sånn høvelig godt kappet på øyemål :-)  Så er det jo mulig, som det blir nevnt lengre opp, å først gjøre et litt unøyaktig kapp, for deretter å finslipe det med slipeskive.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Grunnen til at eg nemner bend er ein historie på båt tur der ein kompis båt fekk store problem med tømming av septiktank ,til slutt vart me tvinga til å demontera og transpotera tanken på land og den var smekkfull,årsaken var tømme rør med 2 stk 45" rør som var sveist og i dette bendet var det full stopp,

Ligger tanken nede i bånn av båten, så er ikke det noe lurt. Henger tanken oppunder dollbordet, så vil det være Huldametoden. 

Ellers kan slike 'knekkbend' være årsaken til mye fustrasjon i og med at de blir umulig å stake opp. Da er det mye bedre med et rundbend eller å sette inn et T-stykke. Slike knekkbend tar jeg på øyemål, de blir aldri perfekte, men funker. Svanehalser250105.jpg.007e16053a85f114177956b0725b2589.jpg

Enig i at 45 grader ikke høres lurt ut i dette tilfellet, men hvis man vil merke eller kutte slikt på et rør, så kan man vel ta en kloss som er større enn diameteren til røret, bore med hullsag tilsvarende diameteren rett ned i klossen, kappe klossen 45 grader, og så tre klossen over røret for merking eller som støtte for kapping. 

Man tager en bit treverk, borer et passende hull - eventuelt skjærer ut en "gaffel" som røret akkurat passer inn i, tenk toppen av en H. Så markerer man 45° (eventuelt 22,5°)og kapper vekk treverket slik at man sitter igjen med en "gaffel" med tenner som er vinklet de ønskede grader. Spenn dette fast på røret og bruk det som mal for frihandskapping og finpussing.

Skal man gjøre det litt mer avansert, skjær en slisse midt i gaffelåpningen. Da kan man bruke en skrutvinge til å klemme fast malen hvor som helst. Lim på litt sandpapir inne i "kjeften" for å bedre gripeevnen ved behov.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Lazyjack skrev On 22.11.2025 at 14.40:

Jeg skal lage til en 45° knekk på innløp og utløp på septiktank. Det er 38 mm rustfritt rør og jeg tenker å kappe i 45°

veldig enkelt man lager en Gjerdekasse som passer til 38mm rør og bruker vinlelkutter.

Jeg har en gjerdekasse så jeg setter gjerdekassa til røret oppi og skjærer 45° til rør kassa med sag  og så fram med 

vinkelkutteren.

image.png.bd0640f8b977cc12ece2ad42a018cd45.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lazyjack skrev for 14 timer siden:

Ble litt skeptiske mtp. skarp bøy og mulighet for at det kan tette seg (selv om vi ikke kaster papir i do).

Ikke papir da trenger du ikke bekjymre deg.

Har sugerøret ut oppe i fronten av tanken og 90° ned til bunn  fikk problem med forstoppelse i 95,  en fant da  ut at returpapir var noe dritt, siden med 100% nyfiber har det ikke hvert problem  med papir.

image.gif

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lazyjack skrev for 22 timer siden:

Takk for alle tips. Vet ikke helt hva jeg går for enda. Ble litt skeptiske mtp. skarp bøy og mulighet for at det kan tette seg (selv om vi ikke kaster papir i do).

Vet ikke om 90 graders bend ikke fungerer hos deg, men ville som flere har nevnt definitivt valgt det (om mulig). Hvis ikke, så anbefaler jeg deg å kappe i 22,5 grader og sveise inn to skjøter (også som tidligere foreslått). Da får du en vesentlig penere radius enn det skarpe hjørnet du får ved å kappe i 45 grader og en sveis. 

I tillegg kan sveisen ha mye å si for hvordan dette vil fungere. Antar at du ikke skal sveise selv siden du stiller disse spørsmålene. Men dersom dette skal sveises med TIG, så bør dere bruke bakgass. Uten bakgass vil du få koksing på innsiden av sveisen dersom dere forsøker å få full gjennomsveis. Med bakgass unngår du dette, og får en glatt og fin bakside. Alternativet er å sette rørstussene butt-i-butt, og sveise veldig fort over med kun smeltesveis og ikke tilsatstråd. Dette blir imidlertid ikke like godt resultat. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...