Jump to content

Hvilke bruktbåter har du lyst til å lese om?

BåtensVerden

Recommended Posts

Hei alle! Vi i Båtens Verden er på utkikk etter bruktbåter vi kan skrive om. Derfor er det veldig interessant å høre med alle dere her på Båtplassen om hvilke båter dere kunne tenkt dere å lese om? Kjenner du noen som har en spennende båt eller eier du en selv? Det beste er om vi kan komme i kontakt med en som eier båten :smiler:

Kommenter under eller send oss gjerne en mail på post@vbmedia.no

Båtblader har vel til alle tider fokusert på båter i det helt øvre skiktet. Derfor er det ganske lite interessant å lese de. Av og til er det jo gøy å drømme om luftslott med blank gelcoat og rustfritt stål 'en masse', men når familiefaren med 2,4 barn, hus, to biler, bikkje, 60% belåningsgrad og førtiårskrisa gnagende i nakken skal kjøpe båt - da må man litt nærmere marbakken.

Jeg ville likt å lese grundige omtaler av båtene det går mye av - fra 70-80 -talls Rana/Præsteng på 17 fot, via Sollux 24 til nyere alternativer - noe i alle prisklasser. Hva får jeg for 50'-100'-200' og så videre. Kanskje også de "skjulte skattene" som av og til dukker opp.

Gjerne også en titt på nyere båter som har hatt sitt største verditap.

Hvilke båter, spør dere - da får jeg dra fram MIN liste, så er det sikkert mange andre meninger om det.

Rana 17/18/20/530 - se også signaturen min! Det kan være gull i gammel gelcoat.

Hansvik 18 HT/Combi, 21 combi (særlig denne!), 600/700 combi

NB 740/750/800 (mine absolutte favoritter)

Franske bakveggbåter og deres alternativer. Jeanneau/Beneteau 545/595/645/650/680/695/795

Uttern 6300 - spennende konsept.

Hvilke båter er egnet for dagsturene - og husk at det bor folk på Vestlandet, i Trøndelag og hele veien nordover til Finnmark!

Hvilke båter kan man ha på hengeren og sette ut ved behov?

Hvilke båter egner seg for helgeturer?

Hvilke båter egner seg for lengre turer?

Familiebåten?

Fiskebåten?

Båten som skal dekke alt, fra Pappas sportsfiske via barnas tubekjøring til familiens utflukt med telt og sovepose til den øde øya?

Hvis jeg skal trekke ut noen spesifikke båter fra dette "havet", må det bli:

Hansvik 21 Combi - en glemt stjerne?

Jeanneau Merry Fisher 645 - gir den åpne løsningen "større" båt enn de nyere alternativene? Særlig sammenliknet med en annen båt: Beneteau 680.

Hansvik 700 Combi, NB 750/800, Tobias 23 - tre alternativer i ca. samme prisklasse, liknende løsninger og bruksområde.

Viktigst av alt: Bilder av båtene i fart, kryssing av hekksjø og elg i solnedgang har vi sett en million ganger før. Bilder av FOLK I BÅTENE slik at vi får inntrykk av plassen. Skaff ei utstillingsdukke, om så. Sjekk Instagram, Presten Per. :D
Vis oss bilder som har betydning for bruken av båten. Er det stuverom under dørken? Hiv ei IFCO-kasse (banana for size) nedi. Bruk fantasien og ta bilder fra ANDRE VINKLER.

Skrekk-eksempel: et båtblad hadde 4 sider omtale av Jeanneau merry fisher 21, den med rødt skrog. 2 sider var viet overskift over et gigantisk bilde der båten fylte 30-40% av flaten. Deretter en rekke mikroskopiske bilder og mye uinteressant tekst. Jeg hadde morild i skummet rundt kjeften - jeg hadde gledet meg til å lese en OMTALE av båten!!!

Og her er et tips: hva med å følge en kar som pusser opp båten sin? Hva med artikler der dere viser hvordan folk har tilpasset båten sin (hint: IKEA/ELFA-hyller i skapene under pentryet i Beneteau 680 / Jeanneau 695) med smarte løsninger.

Det er bare å finne fram Leica'en og settekassa med blytypene! :D

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Innlegget til @Vidar F.H. støttes 100%. Bruktbåter innenfor prisklasser som også nybegynnere kan forsvare er for mange langt mer interessant enn artikler om nye båter i millionklassen. De siste blas glatt forbi for min del, og består et båtblad av for mye artikler om nye millionbåter kjøper jeg heller et annet blad.

Hva med en serie om klassiske ungdomsjoller? With/Dromedille, Musling, osv.? Og klassiske landstedjoller ala Askeladden, Rana og andre? Slike båter er muligens typiske innstegsbåter for ungdom, men gjerne det første møtet mange familier får med båt og sjøliv. Kjenner til flere familier der en av podene anskaffer seg ei lita jolle, og så går det ikke lange tiden før hele familien blir bitt av basillen og investerer i noe større og mer familievennlig.

Det er også en god del eldre snekker, seilbåter og motorbåter mange har og kan ha lyst på. Hva med en serie innen forskjellige kategorier båttyper? Brukttest og sammenligning er alltid interessant😊

For egen del er nok også typiske DIY-prosjekter og tips for reparasjoner interessante. Tidlig på 90-tallet var det en i Bergen som drev et båtblad som het "Praktisk Småbåtliv". Her hadde han (og andre, blant annet familien) artikler om alt fra bruktbåter, fisking, uthavner, DIY og mer. Spesielt DIY slukte jeg rått. Over flere nummer fikk leserne følge byggingen av en "microcruiser" (i dette tilfellet en 12-fots båt med ei lita hytte og påhengs, med overnattingsplass for to om man takler sove tett). Det kom også artikkelserier med andre jolleprosjekter, bygging av kanoer og kajakker. Mye av det ble bygget i garasjen til redaktøren. Spennende for leserne å følge, og inspirasjon til mange foreldre/barn-prosjekter. For min del, som ung ungdom, gjorde dette at undertegnede kjøpte hver eneste blad i flere år. Om ikke journalistene i Båtens Verden bygger selv, kjenner de gjerne til noen som gjør det? Og/eller fikser båtene sine selv?

Enig med ovenstående tips,  men flett gjærne inn repotasjer om eldre litt større båter (32 -38fot) ala Saga - Viknes - Skorgenes Sonic - Nimbus Comander - Prinsess  og lignende (d.v.s familiebåter for 2-4pers)

Hvordan er det egentlig og eige slike båter når di får 10 - 15 - 20år på akterspeilet? er det slik som enkelte gir uttrykk for "en tikkende bombe" eller kan man fremdeles få mange gode år ut av slike skuter uten at pengene renner ut??

Tror det er ganske mange som sitter på mye ærfaringer vedr. dette og er også rimelig sikker på at mange er intressert i å høre om deres ærfaringer.

Nå snakker jeg for egen regning når jeg sier at tilsvarende ny båt er og har vært totalt uaktuelt for vår del,  ny pris er noe jeg ikke kan forsvare og prioritere,  derimot båt til mellom 1 til 2 mill kan endel kjøpere vurdere vil jeg tro.

Vi har selv en 17år gammel Viknes 1030 og kan godt dele noen ærfaringer på godt og vondt,  når vi kjøpte denne i 2023 så hadde jeg satt stor pris på dersom det hadde vært mulig og lese seg litt opp rundt det og eige en tilsvarende båt.

HRH-Z skrev for 2 timer siden:

Vi har selv en 17år gammel Viknes 1030 og kan godt dele noen ærfaringer på godt og vondt,  når vi kjøpte denne i 2023 så hadde jeg satt stor pris på dersom det hadde vært mulig og lese seg litt opp rundt det og eige en tilsvarende båt.

Kjenner at jeg ble nysgjerrig nå. De fleste som har flotte båter som dette pleier å skryte vilt og uhemmet av båten sin, men du er edruelig nok til å skrive "på godt og vondt". Det kunne vært veldig interessant å høre om deres erfaringer og opplevelser med denne båten. 

Jeg aboonerte på Båtmagasinet i mange mange år og lærte utrolig mye, spessielt fra 80-90 tallet.  men så ble fokuset veldig endret og båtene som ble testet der var veldig langt unna mitt budget. Når de kaller båter som koster 3-4mill for folkebåter, er det jo noe rav ruskende galt! synes fokus på tester på 2000 tallet ble litt endret på hva som er viktig eller ikke.

Det har bestandig vært interessant å lese brukttester av båter folk flest har. Om jeg var redaktør i et båtblad ville jeg testet båter som var 5-10 år gamle i noen segmenter.  3-4 båter av de mest populære i sine segmenter. f.eks

skjærgårdsjeepper/landstedsbåter 16-20fot

Pilothose/combibpter 20-25 fot

daycruisere 22-28 fot

cabincruisere 26-30fot

Det går jo an å ta med de mest populære FB båtene som Viksund, Skorgenes, Riviera osv. Jeg vil anta at de fleste i Norge er ute etter båter opp til 1,5 mill og nedover.

Viktige ting å tenke på er sjøeegnskaper i solgangsbrisen, praktisk bruk, ergonomi, og hvordan man kommer seg ombord i båten. Hvor tilrettelagt er vedlikehold, noe som er en stor del av båtlivet for oss som ikke setter bort sånnt. Tilkomst til teknisk utstyr og byggekvalitet, er noe som er viktig for meg.

Selv favoriserer jeg nok de nordiske båtprodusentene, og selvfølgelig de Norske.  Viksund,Viknes, NB, Aquador/Flipper, Nimbus, Askeladden, Saga, Skilsø, Windy, Axopar, Norkapp og Finnmaster

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Vidar F.H. skrev for 22 timer siden:

Jeg ville likt å lese grundige omtaler av båtene det går mye av - fra 70-80 -talls

Månedsbladet "Praktisk Småbåtliv" med redaktør Stein Viken beskrev på 70 og 80 tallet mange av de omtalte båtene. Bladet endret etter hvert "utseende" og ble hetende "Praktisk Båtliv" og var en stor og god konkurrent til "Båtmagasinet" For en del år siden ble bladet fusjonert med Båtmagasinet og er pr. dags dato ikke i markedet. Bladet "Båtens verden" (med base i Fredrikstad?) er et ungt blad skrevet av ihuga båtgutter. Kanskje det hadde vært lurt med en oppfordring til dem om å se på mindre/eldre/billigere båter?

jeg tørker ut på land....!

På nye båter liker jeg å lese variert kost. 

Tror det er viktig å ikke utelukke de større/ dyrere båtene da det har vært solgt mange bil og båtblader pga at folk like å drømme seg bort.

Det ser man også på seertallene til youtube kanaler som Aquaholic. De høyeste tallene er kommer med de båtene færrest har råd til.

Bilbladene "må" få med seg den nye M5, 911 og E63, samtidig som de også få med seg volumselgerene og melk og brød biler.

De selges lite nye, større båter for tiden av naturlige grunner. i segmentet familiebåt 30-50 fot tipper jeg mer enn 9/10 av det som omsettes for tiden er brukt.

Jeg hadde gjerne sett det var mer tester og artikler rundt det å kjøpe og kreves for å eie disse båtene. Man kan dele de opp i  kategorier. Gammelt brukt: 85-95 mod. Eldre brukt 95-05 mod. Og nyere brukt 05-15 mod.

En ærlig vinkling på hva det vil si og feks oppgradere disse båtene. På de nyere dreie det seg stort sett om elektronikk og litt fiks på teknisk.

På den eldre kategorien så kan denne lista bli mer innholdsrik. Girkasser, cutless, generatorer, skroggjennomføringer, lekke vinduer, varmere, nav elektronikk, samt både el og rør systemer. Lista kan bli lang...

Mvh. SAP

En ting som slår meg - av en eller annen grunn er koppholdere FRYKTELIG viktig! Jo flere, jo bedre. Stangholdere også.

Men: hvor god plass er det på dass? Kan en voksen mann på 185, med "godt gift -pondus" klare å bommelomme med verdighet og uten å påføre ungene irreversible visuelle traumer? Hvor stor plass er det mellom ratt og stolrygg? Det er jo litt vesentlig både med tanke på benlengde og avstand mellom korsrygg og navelen.

Ståhøyder. Lengde på køyer. Bredde og dybde på seter. HØYDE på seter - ikke alle kommer seg opp uten bistand, av en italiensk designsofa som ikke tåler høyvann i Venezia.

Samma det, bare det er koppholdere. Gjerne på dass også, så kan væskebalansen opprettholdes - i dataverden kjent som et input/output -forhold. Hva man eventuelt skal med stangholder bak døra med hjerte på, det anbefaler jeg dog ingen å filosofere over.

Og som @sap_2000 helt riktig sier: det er viktig å ikke glemme Soria Moria helt. Luftslottet, altså. Ikke utopien til Stoltenberg. Akkurat som Jens, må vi kunne drømme om et samfunn der blankpolert gelcoat over flere-og-førti fot - pluss - er oppnåelig for Heldige Hansen med husbanklån, fjortisdatter og kone som abonnerer på Interiørmagasinet. De har tross alt enda telefon på Hamar.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev 23 minutter siden:

En ting som slår meg - av en eller annen grunn er koppholdere FRYKTELIG viktig! Jo flere, jo bedre. Stangholdere også.

Men: hvor god plass er det på dass? Kan en voksen mann på 185, med "godt gift -pondus" klare å bommelomme med verdighet og uten å påføre ungene irreversible visuelle traumer? Hvor stor plass er det mellom ratt og stolrygg? Det er jo litt vesentlig både med tanke på benlengde og avstand mellom korsrygg og navelen.

Ståhøyder. Lengde på køyer. Bredde og dybde på seter. HØYDE på seter - ikke alle kommer seg opp uten bistand, av en italiensk designsofa som ikke tåler høyvann i Venezia.

Samma det, bare det er koppholdere. Gjerne på dass også, så kan væskebalansen opprettholdes - i dataverden kjent som et input/output -forhold. Hva man eventuelt skal med stangholder bak døra med hjerte på, det anbefaler jeg dog ingen å filosofere over.

Og som @sap_2000 helt riktig sier: det er viktig å ikke glemme Soria Moria helt. Luftslottet, altså. Ikke utopien til Stoltenberg. Akkurat som Jens, må vi kunne drømme om et samfunn der blankpolert gelcoat over flere-og-førti fot - pluss - er oppnåelig for Heldige Hansen med husbanklån, fjortisdatter og kone som abonnerer på Interiørmagasinet. De har tross alt enda telefon på Hamar.

:smiler: du er GOD med ord :tommel_opp: fornøyelig lesning  :ler:

jeg tørker ut på land....!

Vidar F.H. skrev for 5 timer siden:

I nokre år var barløysing i salongbordet veldig viktig når Seilas testa seglbåtar. 

Ingen oppbevaringsplass for brennevin i salongbordet var lik ein dårleg båt. 

Kjør en serie på noen av de mest vanlige og populære båtene som Polar 20/22, Nidelv 24, Scand Baltic 28 f.eks. De er representative for mange tilsvarende båter. Kom med kjøpsråd og brukt-test

1. Hva er markedspris

2. Hvilke motorer ble de levert med

3. Hva skal man se etter ved kjøp

4. Hvilke oppgraderinger bør man gjøre hvis man har A: 10.000,- B: 25.000,- C: 50.000,-

5. Linker til aktuelle leverandører av ny kalesje, ny innredning, puter etc. 

6. Hvilke svakheter har vist seg over tid, som man skal være oppmerksom på. Dvs underdimensjonerte/feilkonstruerte selvlensinger, vannlekkasjer etc. Ingen nybåt-tester inneholder sånt. 
Har holdt på med MC i alle år, og hvis du lurer på hvordan en 2010-modell er å leve med, så les testen av 2011-modellen. Der lister man opp alt som er forbedret fra 2010…

Gammel jungelvisdom 😎

Det skrives jo svært mye om nye båter - forsåvidt i alle prisklasser.  Men jeg støtter de over som gjerne ønsker seg mer om eldre båter - alt i fra "gammel" til "eldre" og "ikke helt ny".  Har selv en Broom1070 som nå er 38 år -  og fortsatt i bruk gjennom hele året.  Denne har vi hatt i 18 år.  og tviler på om en nyere båt til flere millioner ville gittoss mer glede, eller mindre utfordringer.....   Kreves jo en del vedlikehold og å være i forkant av ting - men hvis en er født uten 10 tommeltotter kan det meste gjøres selv. Skulle vært interessant å vitehva som egentlig koster mest av vedlikehold og nedskriving totalt på nyere båtog eldre .....   Hjertlig velkommen til å skrive om båten.

PS Bonita ble til og med brukt i innspillingen av filmen "Leave" av Alex Herron i 2021 :)

BONITA I

Kanskje en test av nesten nytt mot litt eldre. 

Da tenker jeg gruppetester, f.eks. i seilbåtåt-verdenen nyere "Bavaria" mot en klassisk svenske fra 80-, 90-tallet. 
En nyere "Bavaria" motorbåt i 32-36 klassen, mot en Norskprodusert båt i samme klasse som er 20 år eldre. 

En nyere 18/22 fots skjærgårdsjeep, som er bred og butt i bauen, mot en 20 års båt i samme klasse. 

Dette for å sette på test om det stadig gjentatte temaet: Var alt så mye bedre føritiden?  Eller går utviklingen i positiv retning. Tenker da på brukeropplevelsen, byggekvalitet og hvordan de oppfører seg i sjøen. 

Norskproduserte cabincruisere fra 70/80-tallet :smiler:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...