Proppanelli Startet Mandag 09:38 Link til dette innlegget Startet Mandag 09:38 Hei! Har nylig kjøpt min første båt. Etter å ha satt den til vinterlagring oppdaget jeg skade på skrog under, kan være fra grunnstøting eller noe fra tidligere. Dette var litt uforutsett, men tenker nå jeg bare får fikse det før neste sesong. Det er ikke et så stort område men det står fiber ut. Hva trengs for å få dette bra igjen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Mandag 11:08 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:08 Det er en dårlig utført reparasjon der polyester og duk er lagt over gammel gelcoat. Slip bort alle rester, slip bort gelcoaten i området og prøv igjen;-) Synes det kan se ut som om den er sprukket i kjølen, der skroget normalt er på det tykkeste. I så fall kan det kanskje bli en større jobb av det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Proppanelli Svart Mandag 12:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 12:09 Takk for raskt svar! Da skal jeg få slipt ned og sett skadeomfanget ihverfall, tror ikke det er noe vits å begynne med epoxy etc. nå da den står ute, så får jeg få på noe tett plast over mens det enda er vinter. Syntes jo det er litt kjett når tidligere eier sa det ikke hadde blitt utført noen reperasjoner eller grunstøtinger, og siden han selv la nytt bunnstoff for et par år siden bør det jo kanskje ha vært synlig da. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Mandag 12:33 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:33 Ikke bruk epoxy, bruk polyester. Reparasjonen ser ut til å ha vært gjort i blindfylla, så alt du gjør vil nok gjøre det bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Proppanelli Svart Mandag 12:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 12:39 Takk, alle tips mottas med stor takk, da jeg er relativt grønn på dette :)! Skal slipe ned og legge ut noen fler bilder når jeg vet skadeomfanget, satser på at det ikke er for gæli. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Mandag 15:23 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:23 Hvis tidligere eier har uttalt at det ikke har vært gjort reparasjoner, må han ha bunnsmurt i fylla eller med sveisemaske. Her lukter det reklamasjon og prisavslag. Hvis skaden ikke er så stor, kan du slipe vekk det som er dårlig utført og gjøre jobben skikkelig. Det er ikke så fryktelig komplisert. Men jeg hadde blitt temmelig muggen om jeg hadde kjøpt en båt der selger påstår at det ikke har vært gjort reparasjoner. Tar forbehold om at det har oppstått noe i ditt eie som du ikke har vært klar over. Hvordan oppdaga du egentlig den skaden? Det der burde jo ha lyst imot deg ved en inspeksjon ved kjøp? Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
index Svart Mandag 21:11 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:11 Tror jeg ville ha krevd heving av kjøpet her. Et skrog som er sprukket på langs på denne måten er ikke mye verdt, dette er en stor reparasjon! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Proppanelli Svart Mandag 21:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 21:15 Hei takk for info da får jeg ta kontakt med selger, båten sto langt unna og sto i vann når vi hentet den, selger hjalp med å få den på henger, fikk penger og kjørte av gårde. Her er noen meldinger fra før og etter kjøp, får vel satse på at dette holder for heving av kjøp, det var jo noe dritt da. Sitér dette innlegget Link to post
Proppanelli Svart Mandag 21:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 21:20 Til ref er dette hakket i baugen det var snakk om, fikk aldri sett skaden under. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Mandag 22:15 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:15 Her må det avklares hvor stor skaden er. Det kan være at det kun er den ene tingen der og at det er en enkel fiks, men jeg skriver i grunnen under på det Index sier. Skrekkhistorie: Pappa kjøpte en Rana 15 for mange år siden. Den hadde slitt seg og havnet i fjærsteinene og fått en del skader. Lokal reparatør ble leid inn av forsikringsselskap, og båten skulle være i orden. Det var den IKKE! Det viste seg første året at dobbeltbunnen ble fylt opp av vann. Ganske betydelig - vi hørte tydelig "rush" av vann, og båten tok en "nosedive" når vi stoppet opp. Det var veldig, veldig, veldig mye vann i skroget! Båten ble så tatt på land, og det viste seg å være en knusningsskade i baugen. Vår lokale helt ankom, freste ut skaden i kjølen (langsgående sprekk - det var bare starten på soga, og egentlig ganske relevant i denne tråden) og plastret igjen. Satte så på vifteovn for å varme reparasjonen, og overlot til 16-17 -årige meg å legge på topcoat, primer og bunnstoff før han forsvant nedover bakken. Siden hørte vi aldri noe til kjeltringen. Han skulle ha blitt drægd naken over en frossen auår - motspors! Snakk om svindler! Båten kom på vannet igjen, og sesongen var i grunnen OK. Det var en god del vann i skroget på høsten, men det var nokså mye brakkvann så vi konkluderte med vanninntrenging i ripa pluss gammelt salt. Den gang ei. Året etterpå var båten klargjort og stod på hengeren, da vi oppdaget at det dryppet vann under midten. Ut med bunnskruen, og det fosset igjen ut vann. Da satte Pappa seg rett ned på bakken i fortvilelse. Båtgleden var helt ødelagt! I mellomtiden hadde jeg lest meg opp på glassfiber-reparasjon og spurt en bekjent som kunne slikt. Jeg reparerte skaden - det var sprekk tvers igjennom kjølen, og jeg endte opp med et hull på størrelse med et egg. Dette ble plastet opp på meget profesjonelt vis - av undertegnede som da var "bare banræva". I etterpåklokskapens gilde lys, hadde jeg gjort jobben eksakt på samme måte i dag. Båten kom på vannet, men Pappa hadde fått nok. Tidligere eier ble kontaktet og forklart situasjonen. Og det skal ho ha, tøtta - ho føyk fullstendig i taket, kontaktet forsikringsselskapet og FORLANGTE at dette ble ryddet opp i - ho skulle IKKE ha dette på sitt gode navn og rykte. Alternativet var øyeblikkelig heving av kjøp. Pappa var nok litt for snill med henne, men samtidig - man skal hjelpe hverandre. Så vi leverte båten på et verft (måtte kjøre en halv dag). Der ble hele bunnen strippet ned til plasten, alle skader reparert og båten satt i 100% stand. Det var enden på den soga; båten var helt tett etter det. Og vet dere hva som hadde skjedd? IDIOTEN - for det må jeg få lov til å kalle ham - som hadde "reparert" båten, hadde brukt polyestersparkel og topcoat, "klatta sammen" båten og bunnsmurt den. Det var over 20 knusningsskader i bunnen av båten. Derav to ganske alvorlige. Den ene var i baugen, der skrullingen hadde - til slutt - utført en OK jobb. Den andre var, i følge verftet, reparert og var bedre enn originalt. By yours truly, enda ikke tørr bak øran. Konklusjon: enten får du en heftig prisreduksjon, eller så krever du bare heving av kjøp. Uansett må hele skroget undersøkes for skader under vannlinja, og det skal IKKE du som kjøper dekke. Et hakk i baugen som du vet om, en rævva reparert skade under som du IKKE visste om. Hva mer er det? Når jeg ser "kvaliteten" på reparasjonen, er min konklusjon at dette hadde jeg aldri turt å stole på uten at hele bunnen blir inspisert av fagfolk. Og det betyr av med topcoat, helt ned på plasten. Bare da kan du få sjekket hva som er fakta. Og det behøver jo ikke være bortkastet, for da kan du få den epoxybehandlet i samme slengen. Osmose (også potensiell sådan) going bye-bye! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Vidar F.H. Svart Mandag 22:18 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:18 PS: "la på glassfiberpasta"..... Nei! Ikke om det er knusningsskader eller sprekk. Da skal alt skadet slipes vekk og det skal legges ny matte og polyester, og skaden bygges opp med solid overlapp. Inni og utenpå! Jeg lukter fisk. Og slektskap med den før nevnte "reparatøren". Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Proppanelli Svart Mandag 22:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 22:52 Takk for gode innspill, som nevnt skal jeg få reist ned i morgen og få pusset ned for å se om jeg får avdekket noe mer ang sprekk i kjølen, før jeg tør å si så mye mer på det. I følge finn annonse skulle den være i god stand, men mye av dette tyder jo kanskje på at eier ikke har vært så ærlig med meg som jeg trodde, han sendte noen bilder til meg utenom annonsen men der så det veldig bra ut men at bunnstoffet kun hadde sluppet enkelte plasser. om det skulle være av interesse ligger annonsen ute om noen ønsker å ta en titt: https://www.finn.no/mobility/item/424778950 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 08:29 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:29 Det er selvsagt opp til deg hva du vil gjøre, men profesjonell reparasjon av skaden kan fort bli like dyrt som båtens verdi. Selgers forslag om å "kline på litt glassfiberpasta" er vel like mye verdt som de som før i tiden presset en banan inn i girkassa for å fjerne ulyder. Det kan kamuflere skaden noen uker, kanskje til og med noen måneder, men uten å slipe bort all skadet polyester og vev, fase ut kantene 15-20cm til hver av sidene og så laminere opp igjen med mange lag duk av rett sort så kommer sprekken garantert til å dukke opp igjen. Og vokse seg større. Så jeg ville ikke har rørt dette, bare forelagt for selger at alternativene er full reparasjon utført av profesjonell part eller heving av kjøpet. Jeg ville aldri ha beveget meg ut på sjøen med en båt som er sprukket på langs, i verste fall i hele kjølens lengde. Det kan fort bli en våt opplevelse.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart Tirsdag 08:49 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:49 Hvilken båt er det snakk om? å kline på noe utenpå uten heft har lite for seg. om du skal ha båten i mange år, ville jeg slipt ned sikkelig og reparert med duk og polyester. mulig det er strukturell skade også som du ikke ser., da blir det straks mer komplisert Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Åge Grevlingen Svart Tirsdag 08:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:59 Tråkig sak. Hvis selger går inn for å lure kjøper, blir det vanskelig for kjøper. I ditt tilfelle ser det ut som selger er godt forberedt på å gi god forklaring. Skaden reparerer du med gode råd fra baatplassens "eksperter". Sprekk i kjølens lengde bør du reparere både utvendig og innvendig for dobbel styrke. Sitér dette innlegget Link to post
Proppanelli Svart Tirsdag 09:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:32 Hei, ja forstår jeg har undersøkelsesplikt og jeg har spurt og forhørt meg over melding, men syntes dog det er litt rart om selger har utført alt som står i annonsen og ikke oppdaget dette? Dersom det er en sprekk langs kjølen er jo båten i betydlig dårligere stand enn hva som har blitt forevist. Selger har jo også dokumentert følgende i annonsen: Mai 2024: Ny motorolje og oljefilter Ny olje på drev Ny bunnsmøring Polert og rubbet Dersom de påførte ny bunnsmøring i 2024 og det da ikke har blitt sett er det jo og litt rart. Dette var jo såklart en båt jeg ønsket å ha i flere år dersom båtlivet faller i smak (dette er jo trossalt den første båten jeg har kjøpt). Kommer til å reise ned der den står lagret i da og undersøke denne sprekken mer. Sitér dette innlegget Link to post
Proppanelli Svart Tirsdag 09:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:33 43 minutes ago, -morten- said: Hvilken båt er det snakk om? å kline på noe utenpå uten heft har lite for seg. om du skal ha båten i mange år, ville jeg slipt ned sikkelig og reparert med duk og polyester. mulig det er strukturell skade også som du ikke ser., da blir det straks mer komplisert Det er snakk om en Sessa Key Light 21 fra 1998 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart Tirsdag 09:50 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:50 Om fibrene er knust bør du undersøke nøye, en på forumet opplevde et skrekkeksempel der båten nesten gikk ned midtvinters pga gammel skade som gikk uoppdaget, les her Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 12:17 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:17 Som flere andre er inne på, her bør det undersøkes skikkelig. Jeg ville tatt kontakt med forrige eier før du sliper noe som helst for å sjekke videre tilstand. Det er en mangel ved båten som profesjonelle bør ta seg av (ref. dette er din første båt). Er forrige eier enig i at profesjonelle får sjekke tilstanden ville jeg gått for det først, for så å ta en vurdering av om dette skal/bør fikses av profesjonelle og der kostnadene dekkes av forrige eier, eventuelt deles, eller fikse det selv. Derfor hadde jeg ikke satt pusseskiva i skroget før ting er klart med forrige eier, bekreftet skriftlig. Du risikerer gjøre mer skade enn nytte, og det kan bli stilt spørsmål ved om du har forverret skaden med tanke på eventuell ansvarsfordeling av kostnadene. Hadde også opprettet en tråd i forumet Båtadvokaten svarer, for å få mer klarhet i det juridiske rundt dette, hvem som har ansvaret, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Proppanelli Svart Tirsdag 12:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:24 Takk, Har allerede kontakted tidligere eier og informert om hva situasjon er nå, kommer absolutt til å lage en tråd på Båtadvokaten svarer, for å få bistand til hvordan jeg kan gå frem så ryddig som mulig. Ønsker å holde en god tone med kjøper da det såklart blir en ubehagelig situasjon for han også oppi det hele. Er absolutt enig i at det ryddigste vil være å la en proff avgjøre omfanget. Sitér dette innlegget Link to post
Proppanelli Svart Tirsdag 17:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:19 Liten update, Selger fraskriver seg alt ansvar og sier han ikke visste om reprasjon eller skade, og sier jeg kan ta det med tidligere eier selvom jeg ikke har noe som helst med han å gjøre egt: ''Jeg har ikke smurt bunnstoff på båten, og det du beskriver har heller ikke vært synlig for meg i perioden jeg eide og brukte den. Da båten ble levert til deg, hadde den ligget på vannet hele sommeren uten å ta inn vann, og fremstod for meg som hel og i normal stand sett i lys av alder og bruk. Slik jeg forstår det nå er dette foreløpig en mistanke som er avdekket etter at det er pusset frem underlag, og det foreligger per nå ingen konklusjon om strukturell skade. Med tanke på båtens alder og at det har vært flere eiere før meg, mener jeg det er feil å rette dette mot meg som selger, da jeg selv har vært uvitende om dette. Jeg vil også være tydelig på at jeg ikke kan stille meg økonomisk ansvarlig for videre undersøkelser eller utbedringer av forhold som eventuelt avdekkes i ettertid, særlig dersom dette gjelder eldre eller tidligere reparasjoner. Dersom det er igangsatt utbedringer av en eldre skade etter overtakelse, har jeg dessverre ikke mulighet til å bidra videre i saken.'' ''I perioden jeg eide båten var den i bruk hele sommeren uten å ta inn vann, og for meg fremstod den som tett og i normal stand sett opp mot alder og historikk. Slik saken står nå foreligger det ingen dokumentert strukturell skade, men kun vurderinger basert på visuelle observasjoner. Eventuelle eldre reparasjoner eller skjulte forhold som stammer fra tidligere eiere kan jeg dessverre ikke holdes ansvarlig for, og jeg har heller ikke mulighet til å bidra økonomisk til videre undersøkelser eller utbedringer av dette. Jeg er enig i at det er mest riktig å rette videre dialog mot tidligere eier dersom det skulle vise seg å være noe. Jeg håper oppriktig at det ikke er snakk om noen alvorlig skade, og at du får brukt og hatt glede av båten fremover.'' Har nå lagd en tråd til Båtadvokaten så får jeg se der hva han sier. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Tirsdag 21:28 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:28 Jeg tror du har gjort det absolutt mest kloke - få Båtadvokaten til å se på saken. Det er flere forhold i selgers svar som skurrer voldsomt hos meg, men min juridiske kompetanse er svært begrenset - og jeg kjenner ikke til rettspraksis. Men én ting våger jeg meg til å påstå: selger har ikke en så "vanntett" sak som han tror han har. Veldig langt derifra. Båtens alder, mange eiere, økonomisk "bæreevne" og båtens påståtte problemfrie tilværelse i selgers eie er utrolig irrelevant. Men igjen: lytt til fagfolk. Vi får se hva vår eminente Båtadvokat svarer. Ellers ville jeg tatt kontakt med forsikringsselskap og hørt hva de evt. kan bidra med. Og om du nå har kjøpt katta i sekken - det er plast. Det går an å fikse. Alt kan læres. Men utrolig kjipt om ditt første båtkjøp skulle ende opp med en større reparasjonsjobb og dyrekjøpte erfaringer. Det vil helst gå bra. :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Proppanelli Svart Onsdag 13:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:49 Enda en liten update fra meg: Fikk melding fra havnesjef der båten står lagret om at hele drevet var borte, det har da altså blitt stjålet. Jeg får se hva jeg ender opp med å gjøre med båten, kan vel hende tråden opptas når det blir varmere ute ved eventuell rep. av skadene :) Dersom noen tilfeldigvis kjenner noen med et Alpha one gen 2 drev liggende som skal sendes er det bare å rope ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart Onsdag 20:48 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:48 Proppanelli skrev for 6 timer siden: Enda en liten update fra meg: Fikk melding fra havnesjef der båten står lagret om at hele drevet var borte, det har da altså blitt stjålet. Jeg får se hva jeg ender opp med å gjøre med båten, kan vel hende tråden opptas når det blir varmere ute ved eventuell rep. av skadene :) Dersom noen tilfeldigvis kjenner noen med et Alpha one gen 2 drev liggende som skal sendes er det bare å rope ut :) Ja du er uheldig både med kjøpet og tyveri :( Det ble litt av en start på båtlivet. Regner med forsikring var i orden med tanke på drevet som ble stjålet ? Mener huske Ravns Garage har til tider brukte drev ? Sitér dette innlegget Link to post
Proppanelli Svart igår klokken 07:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:23 Ja har ikke vært en så god start foreløpig Har omsider kommet i kontakt med noen som har et brukt drev, så muligens det ordner seg relativt kjapt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.