Jump to content

Color Festival skal du ikke bråke med...


TMS

Recommended Posts

Hehe.. Som seilbåteier vil jeg gjerne kommentere akkurat dette Astor. Jeg har vært i nærheten av Danskebåten når jag har vært på fjorden. Ikke så nært som dette riktignok, men når det gjelder vind og fart så er det viktig å holde seg laaaangt unna disse båtene. De fungerer som gigantiske levegger som passerer, vinden forandrer retning, blir borte og blir fullstendig uforutsigbar. I alle fall på dager med moderat vind.

 

Imidlertid enig i at dette så noe dramatisk ut.

 

Ser fram til lysere tider nå, skal ned i båten i kveld. (1. gang siden nyttår)

 

Pero.

 

Begynner å bli en vane med slike utsagn fra folk som ikke har peiling nå, og når jeg ser meg omkring når jeg er på vannet så er det vel ikke akurat seilbåter jeg ser gjør idiotiske ting mest, og om det er plass til å gå på andre siden av ferja er vel umulig å si ut ifra bildet. Jeg synes det er svært uklokt av en som skal være seriøs her på forumet å henge ut seilbåteiere på denne måten, og jeg synes det er på sin plass med en beklagelse :nono:

 

Her var det mange som tolket mine ord direkte feil. Det er jo synd. Min tanke er ikke å henge ut seilfolket overhode.

Som nærmeste nabo til den trange seileden forbi Drøbak har jeg gjennom årene sett mye rart av sjømannskap. Nettopp derfor ville jeg uttrykke meg slik jeg gjorde. Men jeg skrev ikke at det ALLTID var seilbåter som gjorde feil. Men ganske ofte er det nettopp seilerne som opptrer arogant i Drøbakleia.

 

Jeg har en episode fra sist søndag på vei hjem fra Horten. Det var dis og dårlig sikt. På radaren oppdager jeg en lastebåt på kurs rett mot meg. Vi var fire kvartmil unna hverandre.

Hva gjør jeg?

 

Jeg legger kursen 90 grader og går over på riktig side av seperasjonslinjen ved Jeløya og viser tydelig at jeg skifter kurs. Vanskeligere er det ikke.

Da oppfatter folket på brua på lastebåten av vi har sett hverandre.

 

Dette kan gjøres også i klarvær. Hvorfor fremprovosere situasjoner når vi kan vise godt sjømannskap?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her var det mange som tolket mine ord direkte feil. Det er jo synd. Min tanke er ikke å henge ut seilfolket overhode.

Som nærmeste nabo til den trange seileden forbi Drøbak har jeg gjennom årene sett mye rart av sjømannskap. Nettopp derfor ville jeg uttrykke meg slik jeg gjorde. Men jeg skrev ikke at det ALLTID var seilbåter som gjorde feil. Men ganske ofte er det nettopp seilerne som opptrer arogant i Drøbakleia.

 

Jeg har en episode fra sist søndag på vei hjem fra Horten. Det var dis og dårlig sikt. På radaren oppdager jeg en lastebåt på kurs rett mot meg. Vi var fire kvartmil unna hverandre.

Hva gjør jeg?

 

Jeg legger kursen 90 grader og går over på riktig side av seperasjonslinjen ved Jeløya og viser tydelig at jeg skifter kurs. Vanskeligere er det ikke.

Da oppfatter folket på brua på lastebåten av vi har sett hverandre.

 

Dette kan gjøres også i klarvær. Hvorfor fremprovosere situasjoner når vi kan vise godt sjømannskap?

Hvor fort går en seilbåt?

Hvor fort går din båt?

 

Er det noe jeg passer meg for så er det slike store båter, for jeg har kun 5.5knop å rutte med om jeg skal forflytte meg med motor og om jeg føler det best så stopper jeg heller opp å slipper ferja eller hva det måtte være forbi pga egen sikkerhet.

Skifter man kurs under seil så vil farten synke til man får trim på seilene igjen, og det tar jo litt tid, men man er jo ikke oppe i noe fart som tilsier at båten er i plan av den grunn.... Jeg synes du bør bli med noen du kjenner i en seilbåt, og seile opp og ned oslofjorden noen ganger, så får du kanskje et annet syn på saken. 5 knop er ikke særlig arogant. :eek:

 

:seeya:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg legger kursen 90 grader og går over på riktig side av seperasjonslinjen ved Jeløya og viser tydelig at jeg skifter kurs. Vanskeligere er det ikke.

Da oppfatter folket på brua på lastebåten av vi har sett hverandre.

 

Dette kan gjøres også i klarvær. Hvorfor fremprovosere situasjoner når vi kan vise godt sjømannskap?

Hade en liknande situasjon förra året i bra väder, i leden in mot Stenungsund,

i god tid gick jag 90gr rakt över o la mig på rett sida i leden sen 90gr mot honom så att vi

möttes riktigt........

 

styrmann på brua såg att jag sett honom og han såg min intensjoner.

 

akk när vi möttes kommer han ut på bru-vingen o takker mig!! det kändes kul ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skal bli godt når folk begynner og pusse på båtene sine igjen, og snakker mere båtsnakk enn masse fjas og O.T emner mener nå jeg. For det har det blitt alfor mye av mener nå jeg.. sikkert noen som vil diskutere hva jeg mener og da...

Når vi først nevner seibåt så jeg en her i sommer som startet fra sakken og krysset utover (eller hva det heter) vågen med fulle seil. Jeg tuller ikke når jeg sier at han la masten inn OVER kaien på bryggesiden og det var heller ikke mange meterene før masten kom inn hotellrommene på Admiral. For all del, mannen var dyktig, show-off kaller jeg det for og ikke si hull-i-hodet...

 

Men jeg regner dette som unntak, de fleste tar det med ro innenfor Skolten :smiley:

 

(skal ikke nevne motorbåter for da blir jeg sittende her, skal nå ett fly i morgen tidlig...)

Link to post
Share on other sites

Hvor fort går en seilbåt?

Hvor fort går din båt?

 

Er det noe jeg passer meg for så er det slike store båter, for jeg har kun 5.5knop å rutte med om jeg skal forflytte meg med motor og om jeg føler det best så stopper jeg heller opp å slipper ferja eller hva det måtte være forbi pga egen sikkerhet.

Skifter man kurs under seil så vil farten synke til man får trim på seilene igjen, og det tar jo litt tid, men man er jo ikke oppe i noe fart som tilsier at båten er i plan av den grunn.... Jeg synes du bør bli med noen du kjenner i en seilbåt, og seile opp og ned oslofjorden noen ganger, så får du kanskje et annet syn på saken. 5 knop er ikke særlig arogant. :eek:

 

:seeya:

 

Man bør da heller ofre litt fart til fordel for sikkerheten. Jeg har hatt snekke i mange år og hatt en fart som ligger i seilbåtens fartsområde. Men en ting har vi felles: Det å observere et større fartøy på god avstand og deretter foreta en manøver som gir sikker seilas. Dette er obligatorisk på enhver båtførerprøve. At seilbåten har et handikap at den går for seil gjør ikke føreren av skuta til en særfordel. De aller fleste kan fyre opp Pentaen og gå ut av leia for skipstrafikken.

 

Det skal bli artig å følge fritidsbåtene gjennom Drøbaksundet til sommeren. Hurum-jatteen er blitt bred og fin, og noe dypere. Hensikten med denne utvidelsen er nettopp å få fritidsbåtene unna skipsleden ved Drøbak.

Også motorbåtfolket har en oppgave her. Det er å komme seg ut fra land der de fleste seilbåter og andre sagtegående fartøy går for å slippe hekksjøene til de som ønsker å skuffe på ut Drøbaksundet.

 

Ser fram til varmere dager og at alle føler seg tilfreds på fjorden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden er fire kvartmil; Astor ? Jeg har aldri hørt uttrykket før. Trodde fire ganger 1/4 ble en hel, men det vel noe jeg ikke har skjønt ?

 

Suzuki - innlandslandkrabbe..

 

Helt fra jeg trådde min barnsben hørte jeg "gamlegutta" si: Kjøre kvartmila. Dvs at man kjører en oppmålt distanse på 1852 meter. Hører stadig dette utrykket fra oss eldre. Noen velger å si en nautisk mil.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hmm!

 

Rart å se arbeidsplassen fra en annen side!

I følge de som styrer denne lille skuta på 75000 tonn er det fortsatt mange seilere som tror at ALLE

motorbåter har vikeplikt! Ikke alle som tenker på at den vel ute av Drøbakksundet cruiser i drøye 20knop, den kommer fort!

Link to post
Share on other sites

Unnskyld, men kvartmila blir kjørt i dragrace. Ca 403 meter. Utgangspunktet er miles som er 1609 meter.

På baatplassen er det som oftest sjø som er underlaget og da er Astor's definisjon korrekt!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

På baatplassen er det som oftest sjø som er underlaget og da er Astor's definisjon korrekt!

Kanskje greit om alle snakker samme språk, slik at det ikke blir slike misforståelser.

Også må det da være en god følelse å vite at man er forstått :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

broach :confused::confused::confused:

Kort sagt seilbåt ute av kontroll med roret grunnet brå vindrosse (kule).

Ordet broach har flere betydninger, også maritimt. For en seilbåt brukes det når vinden krenger båten voldsomt. Det skjer oftest når båten bruker store forseil, gjerne gennaker eller spinnaker, og det kommer en vindrosse. Kreftene er så store at du får ikke korrigert med roret, og krengningen bli gjerne såpass stor at roret slipper vannet. Jeg tror ikke at denne opplevelsen blir bedre om båten er kloss opp til et stort skip.

 

Det er vanskelig å lese av bildet om det er fare for noe broach, men skipets størrelse vil ganske sikkert påvirke vinden for seilbåten. Store forseil og vindkantring kan også være en utfordring. Jeg tror nok nok at de som sto på brua her ønsket at seilbåten holdt bedre avstand, ja, men igjen forteller ikke bildet noe om hva som ligger foran skipet og hvor sannsynlig det er at skipet skal gjøre noen kursendring.

 

Unnskyld, men kvartmila blir kjørt i dragrace. Ca 403 meter. Utgangspunktet er miles som er 1609 meter.

I maritim sammenheng er kvartmil en eldre betegnelse for nautisk mil, men selv om det er eldre så har ikke ordet falt ut av språket. Sjømil, eller geografisk mil, er derimot betegnelser som det ikke er særlig smart å bruke ettersom det kan bli alvorlige misforståelser. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I maritim sammenheng er kvartmil en eldre betegnelse for nautisk mil, men selv om det er eldre så har ikke ordet falt ut av språket. Sjømil, eller geografisk mil, er derimot betegnelser som det ikke er særlig smart å bruke ettersom det kan bli alvorlige misforståelser.

Nytter ikke å komme med mer om dette, utsagnet kommer fra "gutteklubben grei" kanten så du kan bare gi opp, du ser jo selv at det ikke engang svares på spørsmål som kommer opp underveis i tråden, jævlig arogant spør du meg. :puke:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hmm!

 

Rart å se arbeidsplassen fra en annen side!

I følge de som styrer denne lille skuta på 75000 tonn er det fortsatt mange seilere som tror at ALLE

motorbåter har vikeplikt! Ikke alle som tenker på at den vel ute av Drøbakksundet cruiser i drøye 20knop, den kommer fort!

Siden vi her allerede diskuterer definisjoner,begrep og betegnelser, så er vel på sin plass å nevne at 75000 er bruttotonnasjen på Fantasy, og denne har ingenting med begrepet tonn (1000kg), å gjøre . Nå vet ike jeg hva deplasementet på Fantasy er, men et stykke under 75000 tonn vil jeg tro. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Nytter ikke å komme med mer om dette, utsagnet kommer fra "gutteklubben grei" kanten så du kan bare gi opp, du ser jo selv at det ikke engang svares på spørsmål som kommer opp underveis i tråden, jævlig arogant spør du meg. :puke:

Joda det nytter. Kjøre kvartmil på land er akkurat det du sier det er. Du trenger ikke føle deg tråkket på tærne, og heller ikke bli usaklig. Mulig Astor tenkte på noe annet eller så blandet han nautisk mil med en mile.

Du er ikke alene om å ikke får svar på alle dine innlegg. Hvis ingen har noe svar så får du ingen svar. At du fikk et svar du ikke likte her nylig betyr ikke at noe er ute etter deg slik det virker som du tror. Det er bare å stå på.

 

Hilsen

 

En som er usikker på om han er i klubben eller ikke. :lol:

Link to post
Share on other sites

Mulig Astor tenkte på noe annet eller så blandet han nautisk mil med en mile.

Hva Astor tenker på får han svare på selv, men det eneste han gjorde var å bruke et litt gammelmodig begrep. På sjøen er ikke ordet kvartmil til å misforstå, det er det samme som en nautisk mil. At ikke alle kjenner ordet er bare et tegn på at det gamle ordet er på vei ut av det norske språk.

 

Noen maritime ord har en helt annen betydning på land. Det bør ikke skape for store problemer. Da kan det være verre med ord som kan ha forskjellig betydning i motor- og seilbåter. (Broach er et sånt ord - folk som seiler har en helt annen forklaring på hva ordet betyr enn de motoriserte, til tross for at en seilbåt også kan broache som en motorbåt.)

Link to post
Share on other sites

Siden vi her allerede diskuterer definisjoner,begrep og betegnelser, så er vel på sin plass å nevne at 75000 er bruttotonnasjen på Fantasy, og denne har ingenting med begrepet tonn (1000kg), å gjøre . Nå vet ike jeg hva deplasementet på Fantasy er, men et stykke under 75000 tonn vil jeg tro. :smiley:

Hej Bergen!

 

åkte med Fantasy förra året...ett fantastiskt fint skepp

 

her er lite uppgifter på

 

M/S COLOR FANTASY.

Byggd 2004 av Kvaerner Masa Yard, Åbo Finland.

Varvsnummer. 1351.

Dimensioner. 223,70 x 35,00 x 6,80.

GT/ NT/ DWT. 75027/ 48197/ 6133.

her er mer uppgifter o bilder.

 

lite förklaringar

GT (gross tonnage) = Bruttodräktighet. Fartygets totala dräktighet, dvs. den totala volymen hos ett fartyg.

NT (net tonnage) = Nettodräktingheten hos ett fartyg, dvs. volymen för utrymmena för nyttolast.

DWT (dead weight tons) = Dödvikt. Skillnaden mellan fartygets deplacementet och lättvikt, dvs fartygets bärförmåga, som omfattar last, passagerare, besättning, förråd, bränsle och andra vätskor.

http://www.skipsrevyen.no/artikler/1-02/84.html

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nytter ikke å komme med mer om dette, utsagnet kommer fra "gutteklubben grei" kanten så du kan bare gi opp, du ser jo selv at det ikke engang svares på spørsmål som kommer opp underveis i tråden, jævlig arogant spør du meg. :puke:

Jeg syns det virker som du tar innleggene/svar ganske personlig?

Du må heller forandre ordspråket ditt og være :smiley:

Det er ikke rart det blir krig i verden,når noen må bare bli irriterte på andres innlegg, :headbang:

Kokka

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært nærmere ferga enn dette med seilbrett! Ikke med vilje. men fordi jeg lå og bakset midthavs i vindrosser. Ble passert i 20 knop på anslagsvis 20m. Den dag i dag tviler jeg på at de så meg... Like før jeg la på svøm, selv om det neppe hadde hjulpet... DET var spennende! Skulle hatt bilde og lagt ut her så hadde det blitt leven!! :lol:

Link to post
Share on other sites

utsagnet kommer fra "gutteklubben grei"..... jævlig arogant spør du meg. :puke:

Hey Shipman28,

"Gutteklubben grei" forbinder jeg med "mannsdominert miljø" i styrerommene. Nå er det vel slik at menn er i overvekt her på baatplassen.no. Baatplassens skipsraad består av består av Astor, Bitteliten (formann), Perlen, Skjælø og Suzuki. Er det dette som plager deg ? Er det at personer med "fartstid" hevder sine meninger med tyngde som plager deg ? Jeg får rett & slett ikke helt tak i hva du er så misfornøyd med. Når du i tillegg bruker kraftuttrykk (som denne : :puke: ) for å beskrive "din sannhet" må du vel regne med reaksjoner ?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hmm!

 

Rart å se arbeidsplassen fra en annen side!

I følge de som styrer denne lille skuta på 75000 tonn er det fortsatt mange seilere som tror at ALLE

motorbåter har vikeplikt! Ikke alle som tenker på at den vel ute av Drøbakksundet cruiser i drøye 20knop, den kommer fort!

Alle motorbåter har, med unntak, vikeplikt. Så var det det med å bruke vettet.

Det som ikke har gått opp for de som styrer slike ferger er at de ikke har påkjørsplikt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...