Jump to content

Color Festival skal du ikke bråke med...


TMS

Recommended Posts

Nå har jeg kun skummet over inleggene, men bildet fra bitteliten ser ikke mye dramatisk ut.

De er nok mer sideforskyvet enn det ser ut som.

Dette blir nok "som å helle bensin på...." for noen, men jeg har nok et intrykk av at seilbåtfolket er jevnt over meget dyktig på sjømannskap og det kan ikke sies om de fleste med "motorbåt", iverfal ikke om de som kjøper større båt enn de mestrer :yesnod:

Og reiser en med motorbåt til sverige er det nok mye værre å være motorbåtfører i forhold til seilerne, da de gjerne utnytter reglene til det fulle :wink:

Link to post
Share on other sites

Alle motorbåter har, med unntak, vikeplikt. Så var det det med å bruke vettet.

Det som ikke har gått opp for de som styrer slike ferger er at de ikke har påkjørsplikt.

Regel 18 b II

 

"Et seilfartøy skal holde av veien for et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere. "

 

Regel 9 b

 

"Et fartøy på mindre enn 20 m lengde eller et seilfartøy skal ikke generere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp."

 

Hva som per definisjon er "å gå sikkert" og "trang lei" må være opp til de store båtene å bedømme, men de går stort sett i leia og da viker jeg hvis jeg er "i veien" :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva som per definisjon er "å gå sikkert" og "trang lei" må være opp til de store båtene å bedømme, men de går stort sett i leia og da viker jeg hvis jeg er "i veien" :wink:

Det er jeg helt enig med deg i, men jeg har vel et inntrykk av at begrepet "trang lei" blir tøyd vel langt av enkelte. F.eks. ytterst i Langesundsbukta. Den er vel noe sånt som fire - fem naut. mil bred der ute, men skipene som kommer fra Bamble viker ikke en tomme etter min erfaring.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig med deg i, men jeg har vel et inntrykk av at begrepet "trang lei" blir tøyd vel langt av enkelte. F.eks. ytterst i Langesundsbukta. Den er vel noe sånt som fire - fem naut. mil bred der ute, men skipene som kommer fra Bamble viker ikke en tomme etter min erfaring.

 

mvh tuffff

Er ikke disse under instruks fra Grenland VTS da??? ....

 

Grenland VTS

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ikke VTS som styrer båten...

Nei, men så vidt jeg husker, så vil VTS gir fartøyet en trafikk koridor som de ikke skal vike fra, og derfor vil reglene gjelde.... VHF Dual watch på kanal 80 er at anbefale... god seilas....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Veit du hva slags reaksjonstid / unnvikingsmulighet slike kollosser HAR???

Dem ha´kke bremsepedal på DEN brua!!

Jeg vet svært godt hva det innebærer. Har ikke bremsepedal jeg heller.

 

Regel 18 b II

 

"Et seilfartøy skal holde av veien for et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere. "

 

Regel 9 b

 

"Et fartøy på mindre enn 20 m lengde eller et seilfartøy skal ikke generere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp."

 

Hva som per definisjon er "å gå sikkert" og "trang lei" må være opp til de store båtene å bedømme, men de går stort sett i leia og da viker jeg hvis jeg er "i veien" :wink:

18bII.

Selvsagt, dersom slike signal føres.

 

9b.

Selvsagt.

 

Gir fremdeles ikke ferja en påkjørsrett slik mange av de tror de har i åpent farvann.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke få ganger jeg har følt meg som en fluelort som holder på å bli sakset mellom bl.a. Ølen på 70m/12,7 knop og Vikingen på over 80 m i samme fart.

Det har gått endel kaffekanner overende i nærkamp med de fergene i Korsfjorden/Langenuen. :puke:

Jeg vet at de i hvertfall et par ganger på broen der har lagt spillepenger i potten :smash: når de har sett oss komme for fulle mugger i 2,4 knop ut Lysefjorden og på kryssende kurs. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene

 

Sjøveisreglene er internasjonale regler som gjelder for alle som ferdes i båt. Et vesentlig element i Sjøveisreglene er prinsippene for styring og seilas:

 

Vikeregler for motorbåter

 

1. Hold til høyre for møtende båt

Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre) side.

 

2. Vik for båter fra styrbord

Når to motorbåter styrer kurser som skjÊrer hverandre og det er fare for sammenstøt, skal den som kommer fra babord vike for den som kommer fra styrbord.

 

 

3. Motorbåt viker for seilbåt

Når en motorbåt og en seilbåt styrer slik at det er fare for sammenstøt, skal motorbåten vike.

 

Vikeregler mellom seilbåter

 

1. Seilbåt med vinden inn fra babord viker for seilbåt med vinden inn fra styrbord

Når to seilbåter får vinden inn på forskjellig side, skal den som får vinden inn fra babord side vike for den andre.

 

 

2. Lobåt viker for lebåt

Når to seilbåter har vinden inn fra samme side, skal båten som er "nÊrmest" vinden vike for den andre. Ta ikke vinden fra andre seilere!

 

 

Andre vikeregler

 

1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det.

 

 

2. Hold god avstand til nyttetrafikk

Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk. :flag:

 

3. Hold til styrbord i trange led

En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nÊr ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare. Båter mindre enn 20 meter og seilbåter skal ikke sjenere gjennomfarten for en stor båt som bare kan gå sikkert i en trang led eller et trangt løp. En fiskebåt skal ikke sjenere gjennomfarten for en hvilken som helst annen båt som går i trang led eller et trangt løp.

 

4. Hold god avstand til båter som ikke kan manøvrere normalt.

Både motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando, eller som har begrenset evne til å manøvrere.

Redigert av ollebollenor (see edit history)

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Jeg vet svært godt hva det innebærer. Har ikke bremsepedal jeg heller.

18bII.

Selvsagt, dersom slike signal føres.

 

9b.

Selvsagt.

 

Gir fremdeles ikke ferja en påkjørsrett slik mange av de tror de har i åpent farvann.

 

For meg virker det som du elsker å fremprovosere situasjoner, Krapyl. Jeg håper for din del at dette foregår her på BP og ikke i den virkelige verden, på sjøen.

Men en ting skal du ha! Du klarer å skape debatt. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

....men jeg har nok et intrykk av at seilbåtfolket er jevnt over meget dyktig på sjømannskap og det kan ikke sies om de fleste med "motorbåt"...

He, he en klassiker dette her, men var det ikke en statistikk og noen uttalelser fra Redningsselskapet for en tid tilbake som viste det motsatte av din oppfatning? ...noe om at seilbåtfolk ikke kunne seile...? :rolleyes:

 

....

....iverfal ikke om de som kjøper større båt enn de mestrer...

Nå er det nok slik, gode Keiko, at om man gir seg til å føre større båt enn man mestrer, så gjør man nettop det; ...altså noe man ikke mestrer. Ingen forskjell på motor og seil her skjønner du... :lol:

 

...kommer fra Bamble viker ikke en tomme etter min erfaring.

En viktig observasjon, tuff. Vi Bamblinger viker ikke, uansett... :cool:

 

....så vil VTS gir fartøyet en trafikk koridor som de ikke skal vike fra...

...og så til den seriøse delen av dette innlegget;

Håper jeg misforstod deg Divemaster, for du mener vel ikke at VTS "overstyrer" sjøveisreglene? Det er isåfall helt nytt for meg..

 

 

Forøvrig er det min mening at dette er meget enkelt; vik for de store, enkelt og greit.

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett hvordan en vrir og vender på dette så sitter det faktisk en erfaren kaptein og noen styrmenn der oppe som har seilt denne ruten mange ganger før, vi i småbåter derimot er "uerfarne hobby kapteiner", iallefall bør skipperen på Color Line gå ut ifra det. Om en båt blir rent ned midt på lyse dagen så blir det nok ikke lett for vedkommende på broen.

Men klart vi skal gjøre oppgaven hans enkel! Bare å styre unna det, om det er 5 meter dypt der vi går så betyr jo det ingen verdens ting. Her på vestlandet er vi vant med at katamarenene suser forbi uten å slakke av en knop, en kan stille seg spørsmål ved dette men jeg tror det er ett alrdi så lite hint om at vi skal ha litt avstand neste gang.

Link to post
Share on other sites

...og så til den seriøse delen av dette innlegget;

Håper jeg misforstod deg Divemaster, for du mener vel ikke at VTS "overstyrer" sjøveisreglene? Det er isåfall helt nytt for meg..

Forøvrig er det min mening at dette er meget enkelt; vik for de store, enkelt og greit.

M/Y Ellen Marie

Mente ikke det... men gjør ikke nyttefartøyets jobb lettere når vi holder på retten vår..... er jo enkelt som du sier... vik for kommersiell trafikk slik som denne...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

frakter du også sprit, røyk og turister mellom Norge og Danmark Krapyl?

:wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nyttefartøy?

Den der?

 

Den frakter sprit, røyk og turister mellom Norge og Danmark.

Den samme farta går jeg i. :wink:

he he man kan jo alltids diskutere "nytten"... :lol:

 

 

...men faktisk så er vel Krapyl innom et vesentlig poeng. Bestemmelsene er muligens noe "foreldet" på dette punktet ettersom forholdet mellom "nyttefartøy" og oss andre i fritidsbåt er noe endret oppigjennom...

 

Satt på spissen er vel en liten taxibåt på 30 fot "nyttefartøy" i reglenes forstand og f.eks Røkke i sin Reverie (før han solgte den..) lystbåt. Er det da fornuft i reglene om vikeplikt?

 

Poenget er vel egentlig at reglene er noe utdatert, men at det i alle høve hjelper å benytte hue..

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man må være litt føre var, for jeg har opplevd et par ganger at skip i åpent farvann plutselig har svingt og på den måten kommet på kollisjonskurs.

 

Man har satt seil og autopilot i trygg forvisning om at det ikke er noen fare for kollisjon, men så plutselig svinger beistet og ... :headbang: Noe dritt, men sånn er det bare.

 

I sommer gjorde jeg derfor følgende når jeg trodde at en slik situasjon kanskje kunne oppstå:

 

Tok mot til meg - kalte opp Stena Saga på VHF, og spurte om han kom til å fortsette på samme kurs eller om han ville dreie babord. Fikk svar fra en hyggelig svenske om at jeg ikke trengte å bekymre meg, for han skulle holde god avstand :wink:

 

Viser hvertfall at det er noen der oppe som følger med. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tok mot til meg - kalte opp Stena Saga på VHF, og spurte om han kom til å fortsette på samme kurs eller om han ville dreie babord. Fikk svar fra en hyggelig svenske om at jeg ikke trengte å bekymre meg, for han skulle holde god avstand :wink:

 

Viser hvertfall at det er noen der oppe som følger med. :smiley:

Det har jeg også prøvd en gang - midt i Skagerak - men jeg fikk ikke noe svar, gitt. Nå var det ikke noen farlig situasjon heller, heldigvis.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt forstå denne diskusjonen. :confused: Om jeg seiler en båt på si 10m og veier 9tonn og møter en båt på 231m og veier 75000tonn så tenker jeg ikke på lover og bestemmerlser dersom vi er nær en kollisjon. Eller dersom den kjører rett mot meg og ikke vil vike. I såfall har man en sjult dødsønske og bør ikke ferdes utenfor sitt hus med hensyn til de andre! Forresten det finnes kanskje noen ekstremistiske muslimske grupper som er på jakt etter slike.

 

Det blir akkurat som at du kjører en mini morris på veien så kommer en svær semitrailer i feil kjørebane, dvs den du er i, hva gjør du? Holder på ditt og sier at jeg har loven på min side, eller gjør det du kan for å unngå en kollisjon? Dersom du velger det første er det sannsynlig at du aldri kommer til å gleden av å si "...jeg hadde retten på min side!". :crazy:

 

Marwin er også inne på noe vesentelig og dette er noe man må til enhver tid holde i bakhodet når man møter disse kollosser!

...Veit du hva slags reaksjonstid / unnvikingsmulighet slike kollosser HAR???

Jibb

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...