Jump to content

Color Festival skal du ikke bråke med...


TMS

Recommended Posts

At ett fartøy har ais betyr heller ikke at den ser deg, det er ikke alle som koster på seg å oppgradere kartprogrammet/radaren for å se ais target på disse. Men den lille skjermen som aisen kommer med så vet ikke jeg hvor mange som ser på den innaskjærs. På havet er den jo grei nok...

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler selv som styrmann, har noen år på Bøyelaster (Tankbåt på 150 00 tonn 290 meter lang), og har ofte vært i farvannet oslofjorden, til Slagen, Gøteborg, og ned rundt Skagen til Kalundborg. Vi hadde en "dødsone" på over 500 meter foran baugen, dvs. enhver liten båt som var innefor den sonen var usynlig med det blåtte øye, noe som skapte situasjoner, spesiellt på sommeren, som skremte vannet av oss på brua!

Husker denne saken som skjedde rett utenfor Bergen for et par år siden (Askeladd overkjørt)
Link to post
Share on other sites

At ett fartøy har ais betyr heller ikke at den ser deg, det er ikke alle som koster på seg å oppgradere kartprogrammet/radaren for å se ais target på disse. Men den lille skjermen som aisen kommer med så vet ikke jeg hvor mange som ser på den innaskjærs. På havet er den jo grei nok...

I et kartprogram ser man tydelig hvor alle med AIS befinner seg.

 

Enig at det kan bli lite og knotete med den lille AIS-skjermen som noen mottagere har.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I et kartprogram ser man tydelig hvor alle med AIS befinner seg.

 

Enig at det kan bli lite og knotete med den lille AIS-skjermen som noen mottagere har.

Hva vi ønsker er ikke alltid det samme som rederiene ønsker, ofte oppfyller rederiene kravene som kommer, hverken mer eller mindre. Money talks.

 

Det er kun krav om ett lite display som skal være synlig fra skipperens stol, det lille som følger med aisene er ikke rare greiene...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en episode fra sist søndag på vei hjem fra Horten. Det var dis og dårlig sikt. På radaren oppdager jeg en lastebåt på kurs rett mot meg. Vi var fire kvartmil unna hverandre.

Hva gjør jeg?

 

Jeg legger kursen 90 grader og går over på riktig side av seperasjonslinjen ved Jeløya og viser tydelig at jeg skifter kurs. Vanskeligere er det ikke.

Da oppfatter folket på brua på lastebåten av vi har sett hverandre.

 

Dette kan gjøres også i klarvær. Hvorfor fremprovosere situasjoner når vi kan vise godt sjømannskap?

Godt sjømannskap? :crazy:

 

Det forutsettes at lastefartøyet var over 24 m og på dette grunnlag seilte i det for dette fartøyet pålagte, sydgående trafikkfelt.

 

Med hvilken rett kan du gå på nordlig kurs i det samme feltet, til og med i sikt som i følge beskrivelsen, måtte være langt under 4 n.mil?

 

Til tross for at kursendringen ble foretatt etter boka, er hele situasjonen oppstått mer som følge av et brudd mot Sjøveisreglenes regel 10 (j) enn generelt godt sjømannskap.

 

Det skal også påpekes at godt sjømannskap i denne sammenhengen innebærer at fritidsbåten skal fokusere mer på trafikkfeltenes ytterkanter enn separasjonslinja. Mao. burde du gått så langt øst at du kom ut av nordgående trafikkfelt også, eller gått nordover godt vest for hele separasjonssystemet.

 

På nevnte grunnlag er det med stor undring at denne historien i det hele tatt kan tilskrives "godt sjømannskap".

Link to post
Share on other sites

Godt sjømannskap? :crazy:

 

Det forutsettes at lastefartøyet var over 24 m og på dette grunnlag seilte i det for dette fartøyet pålagte, sydgående trafikkfelt.

 

Med hvilken rett kan du gå på nordlig kurs i det samme feltet, til og med i sikt som i følge beskrivelsen, måtte være langt under 4 n.mil?

 

Til tross for at kursendringen ble foretatt etter boka, er hele situasjonen oppstått mer som følge av et brudd mot Sjøveisreglenes regel 10 (j) enn generelt godt sjømannskap.

 

Det skal også påpekes at godt sjømannskap i denne sammenhengen innebærer at fritidsbåten skal fokusere mer på trafikkfeltenes ytterkanter enn separasjonslinja. Mao. burde du gått så langt øst at du kom ut av nordgående trafikkfelt også, eller gått nordover godt vest for hele separasjonssystemet.

 

På nevnte grunnlag er det med stor undring at denne historien i det hele tatt kan tilskrives "godt sjømannskap".

Helt riktig som du skriver. Og denne søndagen var det nettopp dette som ble gjort. Etter å ha kommet oss ut fra gjestehavna i Horten gikk vi over Hortenskrakken. Der fikk vi det lille lastefartøyet på AIS-mottageren. Gikk da rett over mot Gullholmen og i ytterkant av sepersjonslija oppover. Ingen dramatikk da radaren viste kun dette fartøyet denne søndag formiddagen, samt et annet som gikk langs Toftelandet mot Drammensfjorden.

 

Vi passerte det sydgående fartøyet på drøye kvartmila unna.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette virker, men jeg vet at Jagerfly bruker noe som heter "chaff" for å forstyrre inkommene radarsøkene raketter. Chaff er aluminiums-strimler, så da tenkte jeg at dette kanskje også virker for å reflektere radarstråler. Men jeg skrev at det er vel bedre enn ingen ting, men igjen, jeg har aldri testet dette ut!!

Poenget med dette systemet er vel at radarstrålene fra rakettene IKKE skal reflekteres tilbake til raketten. Det er akkurat den MOTSATTE effekten av det man ønsker å oppnå med en radarreflektor på båt!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Poenget med dette systemet er vel at radarstrålene fra rakettene IKKE skal reflekteres tilbake til raketten. Det er akkurat den MOTSATTE effekten av det man ønsker å oppnå med en radarreflektor på båt!

Nei nei, den skal reflektere, en skyter ut skaff og stikker. Da vil rakketten (forhåpentligvis) sikte på chaff istedet for båten...
Link to post
Share on other sites

Nei nei, den skal reflektere, en skyter ut skaff og stikker. Da vil rakketten (forhåpentligvis) sikte på chaff istedet for båten...

 

Dette er vel nesten på vei ut i dag vil jeg tro, for dagens missiler/ raketter er styrt av mange forskjellige systemer. Tar jeg ikke helt feil så er det mange av dem som bruker GPS systemer for å ikke bli lurt. Dette var en av grunnene til at det amerikaske forsvar hadde en stor feilmargin innebygd i den sivile GPS systemer. Det brukes også laser som låser seg på objektet, så jeg mener at disse forsvarssystemer er på vei til å miste sin funksjonalitet.

 

 

 

Ellers så er det riktig som Bayliner er inne på, man skyter chaffen og sikker i en helt annen rettning. Stort sett skyter man i flere omganger i forskjellige rettninger for å forvirre missilen/ raketten.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en "dødsone" på over 500 meter foran baugen, dvs. enhver liten båt som var innefor den sonen var usynlig med det blåtte øye, noe som skapte situasjoner, spesiellt på sommeren, som skremte vannet av oss på brua! I vår egen "lille" båt kan 500 meter virke som masse av plass!!

Tja. Det innenfor den dødsonen hadde vært svært synlig for en utkikk på bakken.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel nesten på vei ut i dag vil jeg tro, for dagens missiler/ raketter er styrt av mange forskjellige systemer. Tar jeg ikke helt feil så er det mange av dem som bruker GPS systemer for å ikke bli lurt. Dette var en av grunnene til at det amerikaske forsvar hadde en stor feilmargin innebygd i den sivile GPS systemer. Det brukes også laser som låser seg på objektet, så jeg mener at disse forsvarssystemer er på vei til å miste sin funksjonalitet.

 

 

 

Ellers så er det riktig som Bayliner er inne på, man skyter chaffen og sikker i en helt annen rettning. Stort sett skyter man i flere omganger i forskjellige rettninger for å forvirre missilen/ raketten.

For å ta dette emnet helt off topic:

Raketter er det samme som du skyter ut på nyttårsaften. Dvs de er helt prisgitt at man sikter i riktig retning.

 

Missier er våpen med rakettmotor, styreflater, søkehode, og evt navigasjonssystemer for å treffe målet.

 

Chaff (og flares) er spesialtilpasset det de skal beskytte og systemene de skal "lure", og har så godt som ingen effekt hvis de brukes feil.

 

Å si at de disse forsvarssystemene er på vei til å miste sin funksjonalitet er helt nytt for meg, og i dette tilfellet vet jeg hva jeg snakker om.

Link to post
Share on other sites

Bergina er båten ser du. :wink::yesnod: Var med på bygginga av den og herjet rundt i 5 år med bøyelasting. Interessant tid med masse ny teknologi på dekk og i maskin som alle slet med i begynnelsen spesiellt det første året. Murphy`s lov ble bekreftet mere enn en gang. Det ble en staselig liten båt etterhvert som fungerte meget bra. Også så moro vi hadde det i Korea da gitt. Men det var før jeg kommer under livstids diktaturet til Ørnhild og ble en av Kongerikets heltamme tøffelhelter :lol:

Var du på Bergina i januar 1988? Da var jeg med en tur fra Mongstad - Statfjord - Sola.

Var opptil orkan i kastene så lastingen ble utsatt, fikk mere fartstid enn jeg hadde tenkt...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bare med den store forskjellen at i originalhistorien var det Goliath som fikk bank - her er det åpenbart David som får gjennomgå..:wink:

 

Skulle ellers likt å vite utfallet av denne hendelsen - ser skikkelig stygt ut!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...