Jump to content

Color Festival skal du ikke bråke med...

TMS

Recommended Posts

Håper jeg misforstod deg Divemaster, for du mener vel ikke at VTS "overstyrer" sjøveisreglene? Det er isåfall helt nytt for meg..

Når jeg er på tur med kutteren, melder jeg fra til kanal 80 ("Fedje Traffikk) når jeg går inn i det traffikerte område. Da er det de som dirigerer, og de kan, dersom trafikken tilsier det, "overstyre" sjøveisreglene, akkurat som annet traffikkpoliti...

Det føltes i allefall godt da jeg hørte de "skrike" inn at kryssende fartøy (for meg) skulle vike ("skrek" fordi fartøyet reagerte sent...)

o.b.lix

(som bor ved nord-europas mest traffikerte havn målt i tonnasje...)

[Når jeg er på tur med kutteren, melder jeg fra til kanal 80 ("Fedje Traffikk) når jeg går inn i det traffikerte område. Da er det de som dirigerer, og de kan, dersom trafikken tilsier det, "overstyre" sjøveisreglene, akkurat som annet traffikkpoliti...

Fedje trafikk eller noen annen VTS kan ikke overstyre sjøveireglene, det eneste de kan gjøre er å nekte et fartøy seilingstillatelse i farvannet, eventuelt stille vilkår for tillatelsen. Navigatøren kontrolerer fartøyet, og til dette benyttes sjøveisreglene. VTS derimot styrer farvannet.

At du rapporterer til Fedje Trafikk er nok ikke særlig populært da bemanningen ikke er dimensjonert for at lystbåter skal melde seg her. Rapporteringsplikten er kun for fartøy over 299brt eventuelt fartøy over 25 meters lengde. Så skal du rapportere her så må du ha konstant tre fots syke en god periode :cheers:

At du rapporterer til Fedje Trafikk er nok ikke særlig populært da bemanningen ikke er dimensjonert for at lystbåter skal melde seg her. Rapporteringsplikten er kun for fartøy over 299brt eventuelt fartøy over 25 meters lengde. Så skal du rapportere her så må du ha konstant tre fots syke en god periode :cheers:

Nåvel, de ser meg på radarene sine uansett, og må derfor ta hensyn til min tilstedeværelse enten de er dimensjonert eller ikke. Da vil rapportering (kallenavn, fra og til) være greit å ta med seg siden kutteren ikke har AIS...

Forøvrig leser jeg kartene mine, her kan du også få det:

Bilde

Hei Obelix

Nå er vel du med dine 50 fot gjerne såpass stor at en har et stabilt ekko på deg, samtidig som det kan være greit å vite om deg :yesnod: . Poenget mitt er om alle lystfartøyer skulle begynt å rapportere til VTS, så hadde dette tatt fokuset vekk fra den oppgaven som de på VTS tross alt har, nemlig å overvåke den del av trafikken som har et potensiale for større skadervirkninger om noe skulle gå galt.

I kartet som du henviser til, så refereres det igjen til EFS, som igjen referere til egen forskrift for Nordhordaland

Forskriften igjen definerer hvem den gjelder for.. ..

Forskriften gjelder fartøyer på 200 BT og over, eller når fartøyet ikke er målt, med største lengde på 24 meter og over. Kystdirektoratet kan ved enkeltvedtak bestemme at forskriften skal gjelde mindre fartøyer. Forskriften gjelder også slep med største lengde eller bredde på 24 meter og over. Fartøy som skyver og fartøy som blir skjøvet skal regnes som ett fartøy etter forskriften her.

Bestemmelsene i § 3 (aktsomhetsplikt) og § 9 (lytteplikt på radio) gjelder også mindre fartøy enn nevnt i foregående ledd.

Som fartøy med farlig last regnes også fartøy som har ført brannfarlige flytende bulklaster med flammepunkt lavere enn 23 grader celsius, og som i ballast ikke er gassfritt.

Forøvrig ser jeg at min hukommelse vedrørende hvem som skal raportere ikke var helt korrekt.

God Seilas :seeya:

0

Poenget mitt er om alle lystfartøyer skulle begynt å rapportere til VTS, så hadde dette tatt fokuset vekk fra den oppgaven som de på VTS tross alt har, nemlig å overvåke den del av trafikken som har et potensiale for større skadervirkninger om noe skulle gå galt.

Joda, det bare når jeg fører mine 50 fot jeg melder inn, med de andre båtene jeg bruker gjør jeg ikke dette...

...Da er det de som dirigerer, og de kan, dersom trafikken tilsier det, "overstyre" sjøveisreglene, akkurat som annet traffikkpoliti...

Vel, så konklusjonen er altså at hverken VTS eller trafikksentraler overstyrer sjøveisreglene, ikke sant?

M/Y Ellen Marie

...som synes tråden bør døpes en smule om ettersom det tross alt er bilde av Color Fantasy

Vel, så konklusjonen er altså at hverken VTS eller trafikksentraler overstyrer sjøveisreglene, ikke sant?

M/Y Ellen Marie

...som synes tråden bør døpes en smule om ettersom det tross alt er bilde av Color Fantasy

det er vel alltid befälhavaren som har ansvaret (även med los ombord!).........

VTS er vel bare en servicefunksjon

fann denne filmen en invitasjon till ett VTS-seminar i Bergen 2008 (inkl litt reklam för Norge!)

http://web02.kystverket.no/vts2008/

förövrigt kommer det ett syster fartyg til C F, Color Magic neste år i Okober

http://www.faktaomfartyg.com/color_magic_2007_b_1.htm

S/Y Gunga Din

Vil bare komme med et lite tilsvar til dem som tror at det er lett å oppdage Små-båter som våres på åpent hav.

Jeg seiler selv som styrmann, har noen år på Bøyelaster (Tankbåt på 150 00 tonn 290 meter lang), og har ofte vært i farvannet oslofjorden, til Slagen, Gøteborg, og ned rundt Skagen til Kalundborg. Vi hadde en "dødsone" på over 500 meter foran baugen, dvs. enhver liten båt som var innefor den sonen var usynlig med det blåtte øye, noe som skapte situasjoner, spesiellt på sommeren, som skremte vannet av oss på brua! I vår egen "lille" båt kan 500 meter virke som masse av plass!!

Seilbåter på havet er en historie for seg selv!! Hvite seil, hvitt skrog er noe av det vannskeligste å oppdage i sterkt sollys. Har ikke seilbåten radar-reflektor er den så og si umulig å oppdage. Med bølgehøyde på 2-3 meter, (vanlig i Skagerak), og seilbåten med fribord på max 1 meter, er det ikke mye igjen som reflekterer radarstrålene!!!

Så igjen, ikke tro at vi er lette å oppdage, pluss med tettheten av lystbåter spesiellt i Oslofjorden sommerstid, kan det lett oppstå farlige situasjoner som en lett kunne unngått ved å holde større avtand, og ikke trykke seg foran for å slippe hekksjø fra store skuter.

Seilbåter på havet er en historie for seg selv!! Hvite seil, hvitt skrog er noe av det vannskeligste å oppdage i sterkt sollys. Har ikke seilbåten radar-reflektor er den så og si umulig å oppdage. Med bølgehøyde på 2-3 meter, (vanlig i Skagerak), og seilbåten med fribord på max 1 meter, er det ikke mye igjen som reflekterer radarstrålene!!!

Ragnar Kvam forteller en grufull historie i en av bøkene sine om en gang han lå i ei havn i Sør-Kinahavet og så en svær lastebåt som hadde en seilbåtrigg hengende i ankerkjettingen...

Godt å få svar fra en fra broen også.

Jeg har faktisk vert med på at en båt ble usynlig forann oss på en mtb, jeg tuller ikke, en mtb!

Den skal komme godt under baugen før den bli usynlig her. Vi så båten hele tiden og lurte på hva i all verden den ville da den kom nærmere og nærmere, sett oss hadde de for de satt ute på cocpiten og vinket som selveste kongeparet. De sluttet derimot å vinke når deres styrmann klarte kunststykke med å svinge inn forann baugen vår, da var det ikke mye plass til vinkende hender lenger.

:diving:

Båten kom ut på andre siden og de vinkende, nå litt forskrekkede passasjerene, kunne finne frem igjen fluktstolene sine :nonod:

Alt en skal være med på... :wink:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

En plastpøs kledd med aluminiumsfolie er bedre enn ikke noe!!

Er du sikker?

Et engelsk båtblad kledde en båt innvendig med aluminiumsfolie. Samtlige skott og overflater ble dekket. Den syntes ikke noe bedre på radaren enn en lik båt uten folie! Hvor mye utslag tror du bøtta di gjør?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det som er litt urovekkende er at en ordentlig radarreflektor er dyrere enn en AIS-mottager. Selv om den sistnevnte dingsen er en artig sak så er en god reflektor viktigere som sikkerhetsutstyr.

enig......

men en AIS-mottagare kan ju oxo tilsammens md en plotter funke som en 'fattigmans-ARPA'

på öppet hav kan det många gånger vare vanskligt o avgöre både fart (5-25kn) o kurs på en stor båt (nu snakker vi öppet vatten!)

Astor,

Navtech Norway som de nå heter, får in en(klasse B) som de trodde ville ligge rundt 5-6000 kr.

dette er veldi intressant, om dette er en transponder, så blir man 'synlig' kansje bortåt 25-30M

med antennen i masttoppen, även i lite sjögång. Eftersom vi ikke har tvång till AIS så kan man

slå på denne i dåligt väder, tåke,mörker etc

(mener ikke o använda den i godväder i Oslofjorden eller inseglingen til Gbg!)

Vad tror du om dette Nötteröy,du som er proffs ? (för oss långseglare som ligger ute til havs,

av AIS infon framgår det ju att vi er 'sailing vessel' !)

S/Y Gunga Din

Er du sikker?

Et engelsk båtblad kledde en båt innvendig med aluminiumsfolie. Samtlige skott og overflater ble dekket. Den syntes ikke noe bedre på radaren enn en lik båt uten folie! Hvor mye utslag tror du bøtta di gjør?

Vet ikke om dette virker, men jeg vet at Jagerfly bruker noe som heter "chaff" for å forstyrre inkommene radarsøkene raketter. Chaff er aluminiums-strimler, så da tenkte jeg at dette kanskje også virker for å reflektere radarstråler. Men jeg skrev at det er vel bedre enn ingen ting, men igjen, jeg har aldri testet dette ut!!

Er du sikker?

For at radarstrålen skal reflekteres må en ha en rett flate, ett seilbåtskrog vil isåfall reflektere strålene rett ned i vannet om det er kledd i metal, jeg regner med seilbåten ikke hadde noe særlig med overbygg. Ser en på oppbyggingen til en reflektor ser en hvorfor den fungerer så godt.

Det finnes dessuten aktive reflektorer som bør passe enhver seilbåt om den skal ut på havet.

Det er ikke verre en å sveise sammen noen plater og henge i pinnen...

Vet ikke om dette virker, men jeg vet at Jagerfly bruker noe som heter "chaff" for å forstyrre inkommene radarsøkene raketter. Chaff er aluminiums-strimler, så da tenkte jeg at dette kanskje også virker for å reflektere radarstråler. Men jeg skrev at det er vel bedre enn ingen ting, men igjen, jeg har aldri testet dette ut!!

Chaff brukes fra båter, på fly heter det flare :wink:

Chaff brukes fra båter, på fly heter det flare :wink:

Mnei, Flare brukes fra fly for å lure varmesøkende missiler, mens chaff er strimler som brukes for å cluttre radarer. Chaff ble første gang brukt under 2. verdenskrig. I dag er nok aktive radarjamming mer effektivt - men chaff er altså også et flybåret middel.

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Mnei, Flare brukes fra fly for å lure varmesøkende missiler, mens chaff er strimler som brukes for å cluttre radarer. Chaff ble første gang brukt under 2. verdenskrig. I dag er nok aktive radarjamming mer effektivt - men chaff er altså også et flybåret middel.

Mvh,

Kjell.

Der tror jeg du tar feil!!

Flare er varme, brennende magnesium eller noe slikt, for å avlede varme-søkene raketter, chaff er for å avlede radar-søkene. Begge to systemer brukes både fra fly og båter.

Okioki, gir meg jeg, har kun sett chaff fra båt og flare fra fly jeg...

Når jeg tenker meg om så stemmer jo det dere sier, flare er vel en lysende sak for varme og chaff for refleksjon av radar. :lol:

Sikkert varmen her nede som gjør meg rar :rolleyes:

Kansje vi skal fyre av en flare forann Color Line? Da stopper de nok :smash:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Bergina er båten ser du. :wink::yesnod: Var med på bygginga av den og herjet rundt i 5 år med bøyelasting. Interessant tid med masse ny teknologi på dekk og i maskin som alle slet med i begynnelsen spesiellt det første året. Murphy`s lov ble bekreftet mere enn en gang. Det ble en staselig liten båt etterhvert som fungerte meget bra. Også så moro vi hadde det i Korea da gitt. Men det var før jeg kommer under livstids diktaturet til Ørnhild og ble en av Kongerikets heltamme tøffelhelter :lol:

En plastpøs kledd med aluminiumsfolie er bedre enn ikke noe!

I prinsippet har du rett, for pøsen er god å ha dersom du trenger å øse båten. :smiley:

Da jeg skrev ordentlig reflektor er det fordi det finnes standarder for hvordan slike reflektorer skal være.

Et problem med denne løsningen er at skroget ligger i vannflaten og er vanskelig å skille fra bølgerefleksene. Legg en 10 kvm reflektor i cockpiten og du kunne like gjerne lagt den igjen hjemme. Du må montere den 4-5 meter over vannlinjen før den begynner å gjøre nytte for seg, og får du hevet samme reflektor 10-12 meter over vannlinjen blir effekten merkbart bedre. :yesnod:

men en AIS-mottagare kan ju oxo tilsammens md en plotter funke som en 'fattigmans-ARPA'

på öppet hav kan det många gånger vare vanskligt o avgöre både fart (5-25kn) o kurs på en stor båt (nu snakker vi öppet vatten!)

En med en AIS-mottager ser du store fartøy, men det betyr ikke at de ser deg. I verste fall får du en falsk følelse av trygghet. Du blir heller ikke sett av mindre fartøy som bare har radar.

En AIS-sender forteller hvor du er, men kun til båter med AIS-mottager. Du risikerer dermed at fartøy som kun har radar ikke ser deg. Utstyret krever at elektronikken virker. Radartransponder og AIS er derfor hjelpemiddel som kommer i tillegg til en passiv reflektor.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

En AIS-sender forteller hvor du er, men kun til båter med AIS-mottager. Du risikerer dermed at fartøy som kun har radar ikke ser deg. Utstyret krever at elektronikken virker. Radartransponder og AIS er derfor hjelpemiddel som kommer i tillegg til en passiv reflektor.

helt klart er det så, men alle fartyg över 300ton (med några undantag) har plikt til o ha AIS ombord!

förövrigt så har vel de fleste långseglare radarreflektor redan,

AIS-transponder er ju ett komplement som öker chansen att 'synas' flere ganger om när förhållandena er sådana som Nötteröy beskrev.

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...