Jump to content

Teori om løsning på problem , kondens i dieseltanker


Kjølen

Recommended Posts

Sitter her og filosoferer om båt i en tidlig morgenstund , og kom på en eventuell problemløsning som det kan være med halvfulle dieseltanker under opplag .

 

Som de fleste kjenner til så kan salt binde opp store mengder luftfuktighet , og hva om en da løsner påfyllingsslangen til tanken , ( tank-enden ) og legger en tilsvarende slange fra stussen og ned til bunnen av båten tapet fast til en plastpose med salt .?

 

Dette skulle jo da i teorien trekke ut kondensen fra tankveggene gitt at tanken også har en god lufteventil ?

Hva mener alle Matroser, Skippere og Admiraler om denne tanken ?? :wink:

 

mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver alltid å ha full tank ved opplag , men i gitte situasjoner der en ikke har fått fylt opp , er jo det en løsning å bringe diesel fra de ordinære bensinstasjonene i kanner , men som en eventuell løsning på kondensdannelsen , for dem som ikke gjør DETTE da ?

 

mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Dette ville vel bare medføre at saltet løser seg opp i vannet, og man har saltvann i tanken i stedet... Men i følge tidligere diskusjoner her på baatplassen så er kondens i dieseltanker et minimalt problem. Den fuktigheten som måtte finnes i tanken kommer som regel enten fra bunkersanlegget eller fra en utett fyllestuss.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette ville vel bare medføre at saltet løser seg opp i vannet, og man har saltvann i tanken i stedet... Men i følge tidligere diskusjoner her på baatplassen så er kondens i dieseltanker et minimalt problem. Den fuktigheten som måtte finnes i tanken kommer som regel enten fra bunkersanlegget eller fra en utett fyllestuss.

Amen!

 

Hulda mangler 400 liter på tanken nå (sånn omtrent, eneste måledubeditt er en peilepinne). Det er null kondens. Da jeg sjekket i høst, fikk jeg ut et fingerbøl vann. Det vannet tror jeg var dråper på innsiden av brusflasken før jeg fylte på dieselprøven.

Link to post
Share on other sites

Hei alle med kondensproblemer!

Det beste man kan gjøre er: Ta ut tanken,lag en bulk i bunnen på tanken og få sveiset på en kran i søkket.Sett en slange etter krana(Bruk Gjennomsiktig Slange) Da ser dere om det er vann og dieseldyr i slangen. Tapp av alt som er missfarget,helt til vanlig farge på diesel. Bulken gjør at alt detter ned på et sted.

 

Hilsen Båtnissen :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik løsning på min tank, et "jur" som er sveist på undersiden av tanken med slange og ventil. Tapper ut en skvett nå og da for å sjekke tilstanden. Første gangen var det en desiliter eller så med vann, samt en del grums. Men da er det sikkert lenge siden den har vært tappet. Etter dette har det sett bra ut hver gang. Så jeg har ikke noe inntrykk av at dieseltanken "produserer" vann nei. Dessuten: Alt vann vil vel havne i juret, og uten vann, ingen dieseldyr!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei alle med kondensproblemer!

Det beste man kan gjøre er: Ta ut tanken,lag en bulk i bunnen på tanken og få sveiset på en kran i søkket.Sett en slange etter krana(Bruk Gjennomsiktig Slange) Da ser dere om det er vann og dieseldyr i slangen. Tapp av alt som er missfarget,helt til vanlig farge på diesel. Bulken gjør at alt detter ned på et sted.

 

Hilsen Båtnissen :flag:

Liker ikke å ha unødvendige greier i bunnen av tanken som kan bli utett eller korrodere. Dette med søkken eller jur er ok, men jeg ville tømt skitten vha et rør som går inn fra toppen av tanken og helt ned i søkken. En liten ballongpumpe koster bare en hundrelapp og du sparer deg kranen også.
Link to post
Share on other sites

Jeg tilsetter Hammerdown (HD) i dieselen. I følge forhandleren av HD så emulgerer HD vann i dieselen i så store mengder som opptil 25% vann. Emulsjonsdrift kalles vist dette og alle dieselmotorer kan benytte dette. Jeg vurderer derfor i stedet for å tappe vann av tanken å heller tilsette vann som kan emulgere med dieselen og gi masse fordeler. :wink: På min 300 liters tank blir det da å fylle 225 liter diesel og 75 liter vann som gir en 75%/25% blanding. Skal bli spennende til våren å se hvordan dette fungerer. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei

Har kran på det laveste punktet og tapper hver vår etter en laaaaang vinter og får kansje ut en spiseskje eller tre, ikke noe problem med verken kondens eller vann selv om tanken er halvfull.

 

PS Hvor i h.....e blir det av våren :headbang:

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Er en redd kondens i tank, ved landligge, har jeg en teroretisk måte å unngå dette på. Siden det viser seg å ikke være noe problem, har jeg ikke prøvd dette selv, men hadde klar en løsning hvis der var behov.

Hadde planer å ta av lufte slangen, og koble denne til på en fleksibel vanntank/kanne, halvfull av luft. Da ville luften ekspandere og trekke seg sammen fra denne tanken.

Siden der ikke kom til ny luft med høyere fuktinnhold, ville der heller ikke kunne kondensere seg noe fra luften.

Link to post
Share on other sites

Siden der ikke kom til ny luft med høyere fuktinnhold, ville der heller ikke kunne kondensere seg noe fra luften.

Ikke helt riktig. Når du kobler til denne slangen er det kanskje 10 grader varmt. I løpet av vinteren synker temperaturen kanskje til -10 grader eller kaldere. Da vil noe av vanndampen i lufta kondensere, og renne ned i bunnen av tanken. Når temperaturen stiger igjen om våren, ligger det et lag diesel over vannet, og hindrer det å fordampe igjen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg satt og jobbet med å isolere eksosslangen ved utløpet i hekken i går kveld . På den ene siden av rorhylsen til venstre , har jeg en for tiden tom vanntank , og på den andre siden en smekkfull dieseltank .

 

Noe kaldt i været utenfor , 3-4 grader , innvendig i båten sånn ca 8-9 .

Ingen oppvarming annet enn to 60 w lamper to tre meter bak meg .

Jeg ble noe varm , altså produserte noe varme til luften omkring meg .

Ser tilfeldigvis på kort-enden av dieseltanken som er nærmest slangen jeg jobber med , en 120 l plast-tank fra Vetus , og den var KLISS våt utvendig av kondens.

Tørket faktisk av flere ganger med tørkepapir da jeg satt der .

 

Det samme antar jeg ville kunne skje innvendig i plasttanken med lite diesel på .?

 

Under den samme temperaturen og på samme måte jeg arbeidet i området ville jeg ikke merket kondensen om den da dannet seg innvendig .

 

Så arbeidet mitt med kroppsvarmen jeg produserte var det som skapte kondensen , antar jeg .

 

mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Ikke helt riktig. Når du kobler til denne slangen er det kanskje 10 grader varmt. I løpet av vinteren synker temperaturen kanskje til -10 grader eller kaldere. Da vil noe av vanndampen i lufta kondensere, og renne ned i bunnen av tanken. Når temperaturen stiger igjen om våren, ligger det et lag diesel over vannet, og hindrer det å fordampe igjen.

Tja, hvor stort er egentlig det reelle problemet da mon tro... Nå sitter ikke jeg med Mollier diagrammet for luften, men tar det litt på husken da... I det temperatur området vi snakke om her så er vel luften evne til å ta opp fuktigehet noe rundt 7-8 gram pr. m3 ved +10 grader, synder denne tempen til -10 så vil luften evne til å ta opp vann være ca. 5-6 gram pr. m3. Hvis man i tillegg antar at ved pluss 10 grader så var den relative fuktigheten på rundt 50% så vil jeg tro at reell vannutskillelse er på 2-3 gram pr. m3... Hva en er gjennomsnittlig dieseltank da mon tro... ca. 150 liter for en snekke eller halvplaner... en halvfull tang har da 75 liter luft, som da kan skille ut rundt 0.2 gram vann ved denne temperatur endringen...

 

Stort porblem??? mulig noen synes det... men ikke jeg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tilsetter Hammerdown (HD) i dieselen. I følge forhandleren av HD så emulgerer HD vann i dieselen i så store mengder som opptil 25% vann. Emulsjonsdrift kalles vist dette og alle dieselmotorer kan benytte dette. Jeg vurderer derfor i stedet for å tappe vann av tanken å heller tilsette vann som kan emulgere med dieselen og gi masse fordeler. :wink:

Hvis dette skal gå bra, bør du sørge for at det blir litt bevegelse på væsken i tanken (slingring er nok). Men du bør ikke bruke så store mengder vann som 25% hvis du ønsker å spare diesel. Hammerdown reduserer dieselforbruket noe, men hvis du lager emulsjon ved å tilsette 20% vann i oljen, taper du 1% av den oppnådde brennoljebesparelsen. Men 10% vann taper du ingenting, og med 5% vann reduserer du brennoljeforbruket med 1% i tillegg til den Hammerdwon ga deg.

 

Vannprosentens innflytelse på endring av brennoljeforbruket er noe jeg fant i min forskning og det er stort sett det samme som er påvist av andre forskere rundt i verden.

Link to post
Share on other sites

Har både hatt full og tom 300L tank gjennom vinteropplag. Har ikke sett en dråpe vann i noen av tilfellene. Vannet får en via bunkring eller eventuell lekkasje inn mener jeg. Men det kan jo være greit å toppe opp om høsten, for dieselprisen er nesten uten unntak dyrere om våren.

Link to post
Share on other sites

Nei da Motordoktoren, som du sikkert forsto så var det litt ment som en spøk selv om det er litt artig å fundere på om det virkelig ville fungert med tilsetning av vann i dieselen.

 

Jeg har lest såpass på nettsidene at jeg har fått med meg at vanninjisering er et gammelt begrep som er brukt med blandet hell opp gjennom årene, men som med dagens teknologi kan/blir benyttet i større maskinerier.

 

Jeg er fornøyd med å registrere at i de 2-3 årene jeg har brukt HD ikke lenger får vann i vannutskilleren på Racorfilteret (det gjorde jeg tidligere) så da bekymrer jeg meg heller ikke om det skulle komme litt kondensvann i tanken da det nok sikkert blir emulgert med dieselen. Tror faktisk 1/2-liter flasken med HD også rekker neste år og det blir da fjerde året, så den store kostnaden er det iallefall ikke.

 

Båten står nå foresten på land med kun noen få liter i den 300 liters tanken.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei da Motordoktoren, som du sikkert forsto så var det litt ment som en spøk selv om det er litt artig å fundere på om det virkelig ville fungert med tilsetning av vann i dieselen.

 

Jeg har lest såpass på nettsidene at jeg har fått med meg at vanninjisering er et gammelt begrep som er brukt med blandet hell opp gjennom årene, men som med dagens teknologi kan/blir benyttet i større maskinerier.

Jeg forsto at det var spøk, men tenkte at hvis ikke alle gjorde det, og det etter hvert ble mange ”drivende gjenstander” langs kysten, var det kanskje greit å være litt seriøs i tilfelle du har noen ambassadelignende bygninger et eller annet sted.

 

Men er det faktisk bare positivt å ha litt vann i oljen når man tilsetter Hammerdown. Jeg bruker Hammerdown og slenger nedpå 1% (EN prosent) vann av og til. ”Vidundermidlet” hindrer ikke vann eller emulsjon i å fryse, så dette er en sommerøvelse.

 

P.S.: Vanninjisering og drift på vannemulsjon er to forskjellige ting. Vanninjisering medfører fare for nedslag av vann på sylinderforingen og bortvasking av smøreoljen, men det gjør ikke emulsjonsdriften.

Link to post
Share on other sites

Men da er det sikkert lenge siden den har vært tappet.

Det kan du være trygg på. :yesnod: Jeg hadde den båten i ti år, og krøp rundt i alle kriker og kroker, men dette juret og kranen oppdaget jeg aldri. :rolleyes:

 

 

PS Hvor i h.....e blir det av våren :headbang:

Heira

VI har den her hos oss, og ikke planer om dere får den med det første!! :lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det kan du være trygg på. :yesnod: Jeg hadde den båten i ti år, og krøp rundt i alle kriker og kroker, men dette juret og kranen oppdaget jeg aldri. :rolleyes:

I og for seg betryggende, da det lille som var av grums og vann (2-3dl max) da har samlet seg opp over minst ti år! Det går en slange fra juret og ned mot kjølsvinet, med en ventil i hver ende. Slangen var tett av bunnfall, men jeg klarte å blåse den opp. Så det var tydelig at den ikke var blitt tappet av jevnlig ja :wink: . Utrolig hva man oppdager når man ligger og kryper...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis dette skal gå bra, bør du sørge for at det blir litt bevegelse på væsken i tanken (slingring er nok). Men du bør ikke bruke så store mengder vann som 25% hvis du ønsker å spare diesel. Hammerdown reduserer dieselforbruket noe, men hvis du lager emulsjon ved å tilsette 20% vann i oljen, taper du 1% av den oppnådde brennoljebesparelsen. Men 10% vann taper du ingenting, og med 5% vann reduserer du brennoljeforbruket med 1% i tillegg til den Hammerdwon ga deg.

 

Vannprosentens innflytelse på endring av brennoljeforbruket er noe jeg fant i min forskning og det er stort sett det samme som er påvist av andre forskere rundt i verden.

En emulsjon med 10% vann i dieselen gir 1-2% reduksjon i spesifikt brennstofforbruk og 1-2% reduksjon i CO2. 26% reduksjon av CO, 11% reduksjon av NOx og partikkelreduksjon på omlag 60%. I tillegg gir det en liten reduksjon av effekten på et par prosent av toppeffekten.

 

Problemet er at det koster penger å lage slik diesel. Emulgator koster penger og man ønsker ikke at blandingen skulle finne på å skille seg.

 

Ut fra et miljøsynspunkt er dette glimrende, spesielt partikkelutslippsreduksjonen, men om dieselen kan brukes i kaldt klima er vel heller tvilsomt. En kjekk bieffekt er at motoren holder seg renere, katalysator varer lengre, mindre fritt vann og derav mindre bakteriedannelser på tanken og i lagringsanlegg.

 

Skal vurdere dette når blandingsforholdet har gått fra 90-10 til 10-90:10% diesel og 90% vann. :smiley: Aller helst 100% vann.

 

Lotus

 

PS: Eneste grunnen til at mange skulle velge en slik emulgert diesel er hvis den var billigere enn originalen. Problemet er at den er mye dyrere. Hvis staten ga avgiftslette på slik diesel, så kanskje..... Inntil da så blir dette for spesielt interesserte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...