Jump to content

Teori om løsning på problem , kondens i dieseltanker


Kjølen

Recommended Posts

En emulsjon med 10% vann i dieselen gir 1-2% reduksjon i spesifikt brennstofforbruk og 1-2% reduksjon i CO2. 26% reduksjon av CO, 11% reduksjon av NOx og partikkelreduksjon på omlag 60%. I tillegg gir det en liten reduksjon av effekten på et par prosent av toppeffekten.

 

Problemet er at det koster penger å lage slik diesel. Emulgator koster penger og man ønsker ikke at blandingen skulle finne på å skille seg.

 

Skal vurdere dette når blandingsforholdet har gått fra 90-10 til 10-90:10% diesel og 90% vann. :smiley: Aller helst 100% vann.

 

Lotus

Emulsjonsdrift reduserer ikke toppeffekten. Det tar regulatoren seg av. Når den er innstilt på for eksempel 900 o/min, så går motoren med dette turtallet uansett hva som skjer med sammensetningen av brennstoffet. (Emulsjonsdrift gjennomføres bare på motorer omkring 1000 kW og oppover).

 

En vanlig emulgatorer (for eksempel den som leveres fra Norsk kjemikalieforening) krever at det tilsettes 0,5% av den i dieseloljen for at vannet skal emulgeres inn. Med så store mengder emulgator kan det bli dyrt, men Hammerdown inneholder en så konsentrert emulgator at tilsetting av 0,015% er nok. Da koster den nødvendige mengde emulgator 9,5 øre per liter dieselolje. Hovedkostnaden ligger i utstyret som doserer emulgator og vann inn i brennoljen, men løsningen til Motorconsult utnytter motorens eget brennoljesystem til å lage emulsjonen. Det er dette prinsippet de har patentert.

 

Når det gjelder blandingsforholdet, så har japanere laget emulsjon med 110% vann og kjørt motorer med denne blandingen. Og når det er sagt, bør jeg minne om hva jeg har sagt tidligere. Det er vanlig blant alle som arbeider med emulsjonsdrift av motorer, å angi vannprosenten som vannmengde dividert med brennoljemengde. 110% vann betyr altså forholdet 110 massedeler vann til 100 massedeler brennolje. Jeg vet det er gal måte å regne konsentrasjoner på, men det er lite vi kan gjøre med denne praksisen som er innarbeidet over mer enn 20 år.

 

For å følge opp spøken til Lotus, vil jeg fortelle at en gruppe vitenskapelig personell ved NTH hadde mye moro av en tysk patentsøknad. Den gikk ut på at det skulle sprøytes et fluidum inn i forbrenningsrommet. Det som ble sprøytet inn var ”karakterisert ved at det var destillert vann”, som det sto i søknaden. Dette skulle skje når stemplet hadde komprimert luften i sylinderen. Fordampningen som da oppsto der inne skulle, i følge søkeren, gi nok effekt til neste kompresjon samt overskuddseffekt til akselen. Verden vil bedras…

 

P.S.: Ikke vær redd for dieseldyr på grunn av vann i dieseloljen om vinteren. Det er for kaldt til at vekst av noen betydning kan skje.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger reduserer ikke emulsjonsdrift toppeffekten. Andre ganger reduseres den med op til 5%. Det var dette med drivstoff etter vekt, volum, energiinnhold, mengde innsprøytet, motorreguleringssystem osv. Dette har vi diskutert før. Vi har vel rett begge to, men fra hvert vårt ståsted.

 

Emulsjonsdrift er ikke bare for motorer over 1000 kW. Helt vanlige diesel bil- og båtmotorer kan kjøre på dette uten modifisering av noe slag. I Italia kjører f.eks det aller meste av kollektivtransporten på slikt drivstoff. Fra 1. januar i år innførte EU en avgiftsreduksjon på ca kr. 1,25 pr. liter pga miljøeffekten.

 

For snart 2 år siden gjorde norske Marintek en stor test av vannemulgert diesel på oppdrag fra vegdirektoratet. Resultatene var gode. Her brukte man 8% vann og 2% standard emulgator. Guffa forhåndsblandes i spesielle anlegg og skiller seg ikke.

 

Kanskje baatplassen.no sine medlemmer om noen år bruker denne suppa på motoren? Ikke så veldig usannsynlig? Rød diesel, grønn diesel, klar, diesel og nå også hvit diesel. Dette blir tingen. Jo mer kondens på tanken dess bedre? :smiley:

 

Mitt tips? Om 5 år bruker 5% av Europas bilpark hvit diesel. Etter hvert som nye utslippskrav gjør seg gjeldende, vil andelen stige betraktlig. Det betyr at også båter snart kjøres både på vann og med vann.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

betyr det at man på vestlandet kan glemme diseldyr, siden tempen er rundt 10 grader uansett årstid :smiley:

Hvis temperaturen virkelig var under fem grader hele året, kunne du ha slappet av når det gjelder faren for utvikling av dieseldyr. Men det er nok over ti grader på Vestlandet om sommeren, for det er det oppe i kalde Trøndelag også.

 

Jeg tror det er mange som overdriver faren for utvikling av dieseldyr. Hvis det er ned mot null, kan man bare slappe av. Null fare. Er det 40 grader, er forholdene helt på topp sett fra de jæ... dieseldyrenes synspunkt. Vann i oljen kommer hovedsakelig sammen med oljen ved fylling - ikke ved kondensering av fuktighet fra luften. Der er Hulda, Lotus, m.fl. og jeg veldig enige. Moralen blir da å tappe ut eventuelt vann man har fått sammen med oljen ved fylling eller å tilsette en emulgator eller Hammerdown fra vår til høst. (Det siste holder motoren ren, så man får jo noe igjen for pengene). Da forblir brennoljesystemet uten vann i den "kritiske" årstiden. Om vinteren tapper man eventuelt vann som har vært med oljen som en nisse på lasset, hvis man er redd for frysing i systemet.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger reduserer ikke emulsjonsdrift toppeffekten. Andre ganger reduseres den med op til 5%.

 

Helt vanlige diesel bil- og båtmotorer kan kjøre på dette (emulsjon min anm.) uten modifisering av noe slag. I Italia kjører f.eks det aller meste av kollektivtransporten på slikt drivstoff. Fra 1. januar i år innførte EU en avgiftsreduksjon på ca kr. 1,25 pr. liter pga miljøeffekten.

 

For snart 2 år siden gjorde norske Marintek en stor test av vannemulgert diesel på oppdrag fra vegdirektoratet. Resultatene var gode. Her brukte man 8% vann og 2% standard emulgator. Guffa forhåndsblandes i spesielle anlegg og skiller seg ikke.

 

Lotus

Når motoren har regulator, endres selvfølgelig ikke dens toppeffekt ettersom regulatoren sørger for tilførsel av den brennoljemengde som er nødvendig for at motoren skal gå med konstant turtall uansett sammensetning og egenskaper hos brennstoffet som tilføres.

 

Når en bil fyller brennstoff som består av vann-i-olje-emulsjon, kan ikke vannandelen være for høy, for da kan ikke motoren kjøre på tomgang. Grensen ligger på omkring 10% vann. Derved reduseres ikke NOX-utslippet med mer enn ca. 10% (hovedpoenget med emulsjonsdrift er å redusere NOX).

 

Hva står liter for i "avgiftsreduksjon på ca kr. 1,25 pr. liter"?

 

Med 2% emulgator vil jeg tro at "guffa" ikke skiller seg, men hva i all verden blir prisen på denne emulsjonen???? (Emulgator er ikke billig!). Et spørsmål til Lotus: Hva er "norske Marintek", og for oss som gjerne vil forsikre oss om at testen det refereres til er seriøs, hvor kan man lese rapporten om oppdraget fra Vegdirektoratet?

Link to post
Share on other sites

Når motoren har regulator, endres selvfølgelig ikke dens toppeffekt ettersom regulatoren sørger for tilførsel av den brennoljemengde som er nødvendig for at motoren skal gå med konstant turtall uansett sammensetning og egenskaper hos brennstoffet som tilføres.

Ikke la oss ta denne diskusjonen en gang til. Enten får du godta at slik er det eller så kan du la være. tallene det oppereres med for bilparken er 0-5% reduksjon i toppeffekt.

Når en bil fyller brennstoff som består av vann-i-olje-emulsjon, kan ikke vannandelen være for høy, for da kan ikke motoren kjøre på tomgang. Grensen ligger på omkring 10% vann. Derved reduseres ikke NOX-utslippet med mer enn ca. 10% (hovedpoenget med emulsjonsdrift er å redusere NOX).

Rapporten det refereres til i Teknisk Ukeblad angir 11%. Rapporten fra marintek 6-10%

Hovedpoenget med emulsjonsdrift slik det blir beskrevet en mer enn halvert mengde partikkelyutslipp og 25% mindre karbonmonooksid. Fant ikke elektronisk kopi, men en oppsummering er gjenngjott i teknisk Ukeblad Refleks nr. 1/2006.

Hva står liter for i "avgiftsreduksjon på ca kr. 1,25 pr. liter"?

Skjønner ikke helt hva du mener. Liter står for liter og vi snakker om diesel. Altså kr. 1,25 i avgiftsreduksjon pr. liter diesel hvis det er det du spør om.

Med 2% emulgator vil jeg tro at "guffa" ikke skiller seg, men hva i all verden blir prisen på denne emulsjonen???? (Emulgator er ikke billig!). Et spørsmål til Lotus: Hva er "norske Marintek", og for oss som gjerne vil forsikre oss om at testen det refereres til er seriøs, hvor kan man lese rapporten om oppdraget fra Vegdirektoratet?

prisen på guffa vet jeg ingen ting om, men den kan ikke være hinsides siden en drøss kjøretøyer bruker den allerede.

Her kan du lese rapporten fra Marintek.

 

Marintek - Norwegian Marine Technology Research Institute er en del av SINTEF - gruppen. Du kan lese mer om dem her.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ikke la oss ta denne diskusjonen en gang til. Enten får du godta at slik er det eller så kan du la være. tallene det oppereres med for bilparken er 0-5% reduksjon i toppeffekt.

 

Skjønner ikke helt hva du mener. Liter står for liter og vi snakker om diesel. Altså kr. 1,25 i avgiftsreduksjon pr. liter diesel hvis det er det du spør om.

 

Marintek - Norwegian Marine Technology Research Institute er en del av SINTEF - gruppen.[/url]

 

Lotus

Jeg har ikke tenkt å ta noen diskusjon om dette, for rapporten fra MARINTEK viser samme toppeffekt for samme driftspunkter enten man kjører med bare diesel eller diesel med 8% vann i.

 

Når det gjelder avgiftsreduksjon, burde jeg ha forstått at det er pr. liter diesel. Men hvilken miljøeffekt skal oppnås for at man får denne reduksjonen? Er det reduksjon av karbondioksid, karbonmonoksid, svoveldioksid, nitrøse forbindelser (NOX), uforbrente hydrokarboner eller partikler?

 

Selvfølgelig vet jeg hva MARINTEK er (norsk marinteknisk forskningsinstitutt), men siden Lotus skrev norsk Marintek, og ettersom en fortrolig rapport er gjort kjent, ble jeg usikker på om det var samme firma. Herrene Bergh, Valberg og Skjølsvik kunne ikke ha offentliggjort en slik fortrolig rapport uten Vegdirektoratets tillatelse den gang jeg jobbet i MARINTEK.

 

Det var interessant å lese rapporten, så takk for den, Lotus! Den viser at MEC-SYSTEM reduserer NOX med 6%. I de forsøkene vi gjennomførte hos MARINTEK da jeg jobbet der, reduserte vi NOX med 20% (veid etter ISO 8178), og med mer vanntilsetning ved 75% akseleffekt kunne vi ha fått 25% reduksjon. MEC-SYSTEM har en betydelig mer stabil emulsjon enn den vi produserte, men dessverre så kan ikke systemet uten videre gi større reduksjon av NOX enn 6% fordi emulsjonen produseres utenfor motorens brennoljesystem og er den samme for alle belastninger. Økes vannandelen, kan ikke motoren kjøres på tomgang. Dette problemet løses nok, og jeg er enig med Lotus i at om noen år kjører mange kjøretøy på emulsjon. Da får vi mindre sur og giftig NOX i nedbøren over byer og vassdrag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...