ollebollenor Startet 8.Februar.2006 Del på Facebook Startet 8.Februar.2006 Må man ha ny motor i båt fra usa for og få den ce godkjent? Har lest de andre trådene om import men kan ikke se at det står noe om dette. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 (redigert) Det kom nye regler nå til nyttår som omhandler støymåling av motorer når den skal ce godkjennes. I praksis vil nok dette gjelde båter der eksosen er over vannlinjen og ikke de med drev. Du kunne jo kontaktet Olav Hjelmeland hos IMCI og hørt med han. Redigert 8.Februar.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 (redigert) Det er ihvertfall innført nye krav til eksosutslipp fra 2006, men motoren kan du anskaffe og montere i den tiden du har til rådighet for å CE-merke båten. Hvor ny motoren må være for at den skal bli godkjent vet jeg ikke, men det ville kanskje lønne seg å spørre motorprodusentene om det O Hjelmeland er et godt tips Redigert 8.Februar.2006 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Du må ha avgass og lyd test papirer på motor fra produsent. Og det er det ikke mange som vil ut med. Du kan kjøpe samme motor i USA som dei selger i Norge Da kan du få det til. Men du treng papira ellers er motor ikke verd olja som er på den.. PS Tollmyndigheter er vist etter en del ikke CE godkjente båter. Dette er et rykte jeg har hørt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 9.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Takker for raske svar Får ta en telefon til O Hjelmeland og høre med han.Ser at noen oppgir en pris på ce merking på 35000,- mens andre oppgir 70000,- kr kan det virkelig variere så mye? Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Prisene på CE merking har gått nedover. Konkurranse er bra Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Hei! Om alt går som planlagt, får jeg min nyinnkjøpte Sea Ray til Bergen i April/Mai. Denne båten er importert fra USA i 2003, men CE merkingen var til klasse D ( kano...) Nåværende eier holder på med CE merkingen etter 2003 regler så dette går bra, MEN så var det de nye reglene da.... Motoren skal være CE merket for å få den godkjent og dette går på støy og utslipp. De nye reglene for CE merking ble godt innskjerpet i 2006, da de gamle reglene ikke krevde dokumentasjon annet enn båteiers ord på at alt var ok. De nye reglene krever inspeksjon, derunder må motoren være ce merket. Når det gjelder prisen, ligger den på ca. 35000.- MEN her er det penger å spare om du selv gjør noe jobb OG at du finner en CE kar som har CE merket en tilsvarende båt før... Det ene selskapet som håndterer papirene ( husker ikke navnet nå), tar 1000 euro for denne jobben, så kommer klargjøring av papirer og testing i tillegg. Men jeg vet at det finnes veier til mål som ikke er like lang, samt at det finnes kreative sjeler som har ordnet CE merking rimelig... Men uansett, lykke til. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Hei! Om alt går som planlagt, får jeg min nyinnkjøpte Sea Ray til Bergen i April/Mai. Denne båten er importert fra USA i 2003, men CE merkingen var til klasse D ( kano...) Nåværende eier holder på med CE merkingen etter 2003 regler så dette går bra, MEN så var det de nye reglene da.... Motoren skal være CE merket for å få den godkjent og dette går på støy og utslipp. De nye reglene for CE merking ble godt innskjerpet i 2006, da de gamle reglene ikke krevde dokumentasjon annet enn båteiers ord på at alt var ok. De nye reglene krever inspeksjon, derunder må motoren være ce merket. Når det gjelder prisen, ligger den på ca. 35000.- MEN her er det penger å spare om du selv gjør noe jobb OG at du finner en CE kar som har CE merket en tilsvarende båt før... Det ene selskapet som håndterer papirene ( husker ikke navnet nå), tar 1000 euro for denne jobben, så kommer klargjøring av papirer og testing i tillegg. Men jeg vet at det finnes veier til mål som ikke er like lang, samt at det finnes kreative sjeler som har ordnet CE merking rimelig... Men uansett, lykke til. :) Jeg har gitt opp prosjekt med planlagt import av båt (Grand Banks) fra USA. Årsaken er at jeg av Sjøfartsdiektoratet fikk vite at de nye reglene som gjelder fra 1.1.2006 stiller strenge krav til CE-godkjenning. Før 1.1.2006 kunne man selv stå ansvarlig for endel av CE-godkjenningen, men nå kreves et omfattende system for denne godkjenning hvor alle deler som skroggjennomføringer, brannsikringssystemer o.a. skal godkjennes av instans som myndighetene har godkjent. Om dette er realiteten i dag vet jeg ikke, men jeg valgte å kjøpe båt fra EU-land i stedet, og det ble til at jeg kjøper den av norsk forhandler. Men dette var min oppfatning av saken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Det er vel kun endringer på utslipp og støy som er endret... Når det gjelder skroggjennomføringer og dreneringer, samt krav til dieselsystemet er vel det uendret... Det skal fortsatt være inspisert og godkjent av den som foreatr CE merkingen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Det er vel kun endringer på utslipp og støy som er endret... Når det gjelder skroggjennomføringer og dreneringer, samt krav til dieselsystemet er vel det uendret... Det skal fortsatt være inspisert og godkjent av den som foreatr CE merkingen.. Du har sannsynligvis rett - det var imildertid ikke meldingen jeg fikk fra Sjøfartsdirektoratet da jeg jobbet med import-prosjektet i oktober i fjor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Selv om en må ut med noen kroner i CE merking så kan det fort være verdt det... dollarkursen er jo i vår favør for tiden..... Kikker nå selv på båt fra uniten, men hva det blir og når det blir er en annen sak.... Det kan bli en tekstilcruiser eller en Trawler type... men Gran Banks ligger nok utenfor kapasiteten i min lommebok... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Hadde vært utrolig artig om noen tok et prosjekt med å importere en amerikansk seilbåt (hunter f.eks) og CE merke denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Hadde vært utrolig artig om noen tok et prosjekt med å importere en amerikansk seilbåt (hunter f.eks) og CE merke denne.Når Stauden har fått ny eier en vakker da så skal du ikke se bort fra at det kan bli jeg som tar på meg dette oppdraget... med en Hunter 38... +/- 3 Har veldig stor sans for Hunter sine båter jeg da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Har veldig stor sans for Hunter sine båter jeg da... Samme her! Har ikke sjekket priser men noe sier meg en litt solbleket Hunter kan man få billig i Florida. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Det er relativt mange av dem der ja, mange har gått i charter... har kikket på 98 modeller og nyere.. av utgaven 376, 380 og 410.... Priser fra rundt $100k og oppover... Skal man ha en 410 fra rundt 98 så er prisen... rundt 140.... 376 og 380 koster rundt 120 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Det ligger mye Hunter seilbåt her.... med spec og annonser... fra uniten.. Hunter Owner Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 9.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Har nå snakket med O Hjelmeland og de tok 20000,- kr for ce godkjenning av bayliner 2850,det som er det store spørsmålet er om jeg må ha ny motor for og få den godkjent eller om jeg kan finne en brukt en i norge,dette kunne han ikke svare på nå da de skulle ha møte med sjøfartsdirektoratet denne uken ,så jeg skulle ringe igjen til mandag da hadde han muligens flere opplysninger. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 (redigert) Du må vel ikke ha ny motor, men du må ha en motor som tilfredstiller kravene som trådde i kraft i 2006. De aller fleste nyere motorer(moderne diesel) tilfredstiller de kravene, det har de gjort siden årtusen skiftet... Redigert 9.Februar.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 9.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Jeg spurte om dette med motor men det kunne han ikke svare på før over helgen Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansa666 Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Hei! Når det gjelder motor, kan du ta kontakt med Per Vikheim på 90055555. Han selger Marinediesel og har tilstadighet gode tilbud. Gå inn på www.marinediesel.se og sjekk ut de motorene. Jeg har selv en Hammerhead på 300 HK, som er bygget på en GM 6,5 L V8 blokk. Poenget er at du selv kan importere motoren i deler for å marinisere denne selv. Dette er lov iht. nye regler OG du slipper HK avgiften. Jada, jeg har lest loven ang. dette, og det er lov så fremt til at du ikke henter inn motorer for videresalg OG at selger ikke reklamerer med at du slipper HK avgift.... MEN ring Per, da han kan hjelpe deg på veien Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 9.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 (redigert) Det blir nok for dyrt og kjøpe ny motor men takk for tipset.Det jeg hadde tenkt var og kjøpe båt først og fikse den opp for så og selge hansviken og legge pengene i diselmotor,det var denne som startet prosessen(håpet om en lukket båt ) http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...4&pos=18&tot=88 Og kanskje en slik en,den er kanskje litt liten http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=292&page=8 Det hele er på tenkestadiet ennå ,må se hva det kommer på i først fant denne i en tidligere tråd fra Sydvesten Det er ikke noe problem å gjøre jobben selv, eller som jeg gjorde. Fikk en normann i USA til å ordne det. Snakk med Bjørn Borud i Florida, han er meget behjelplig. Han skaffer båter, eller henten en som du har skaffet selv. Han sjekker en båt som du selv har funnet og mailer bilder til deg. er det noen som vet om denne karen er operativ ennå?Er dette samme karen tro? Steinarau 28.01.04 17:40 Innlegg #42 Hei ! Har selv kjøpt båt i usa ! Snakket med alle firma i norge samt noen i sverige som tar inn båter ! fann ut at nesten alle selger samme båtene !! fann ut hvem som solgte den i usa og kjøpte av han !( Båt selger ) kjøpte frakt og CE merking av eit firma i sverige ! Båten kom til Gjøteborg etter avtale samt at CE merkingen ble gjort der for heimreise ! Stoppet på tollen og betalte moms av kjøpesumen + frakta samt fikk stemplett CE papira ! Motoren vart tatt ut før grenseplasseringen !!! Kjøpesumen ferdig levert i norge kom på 162000kr ! Då var alt betalt ! Fekk og med 3 akslet henger ! Båten var en flott Bayliner 2858 med mye utstyr !89mod ! Min neste båt blir og frå usa !!!!!!!! Redigert 9.Februar.2006 av ollebollenor (see edit history) Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Hei! Om alt går som planlagt, får jeg min nyinnkjøpte Sea Ray til Bergen i April/Mai. Denne båten er importert fra USA i 2003, men CE merkingen var til klasse D ( kano...) Godt det ordnet seg ellers ville det vært litt kjipt å padle Sea Rayen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Det blir nok for dyrt og kjøpe ny motor men takk for tipset.Det jeg hadde tenkt var og kjøpe båt først og fikse den opp for så og selge hansviken og legge pengene i diselmotor,det var denne som startet prosessen(håpet om en lukket båt ) http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...4&pos=18&tot=88 Og kanskje en slik en,den er kanskje litt liten http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=292&page=8 Det hele er på tenkestadiet ennå ,må se hva det kommer på i først fant denne i en tidligere tråd fra Sydvesten er det noen som vet om denne karen er operativ ennå? Er dette samme karen tro? Steinarau 28.01.04 17:40 Innlegg #42 Svaret er ja... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Bjørn Borud er fortsatt operativ, men han CE merker ikke båter....han gjorde det vel en periode, men det var vel ikke helt etter boken.... etter hva jeg har hørt. Han hostet opp en Bayliner 2858 tror jeg det var i August i fjor, den ble levert til en nabo av meg... men CE merkingen ble gjort i Norge.. Han satt forøvrug inn en ny Steyr 250hester med bravo drev.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Dette med utslippskrav vet jeg lite om. Men ryktene sier at det er lettere å CE-merke en båt i f.eks Sverige. Der skal ikke kravene til utslipp være så strenge sies det. Det skal visstnok være et særnorsk fenomen dette med de strenge utslippskravene. Det kunne vært interessant om noen med alvorlige planer om import kunne sjekket dette. Synes selv det høres rart ut, men har hørt flere hevde det.... Kanskje de ikke er så nøye på der borte? Hva vet jeg.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.