Jump to content

Nye regler ved import?


ollebollenor

Recommended Posts

Det kom nye regler nå til nyttår som omhandler støymåling av motorer når den skal ce godkjennes. I praksis vil nok dette gjelde båter der eksosen er over vannlinjen og ikke de med drev.

Du kunne jo kontaktet Olav Hjelmeland hos IMCI og hørt med han.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall innført nye krav til eksosutslipp fra 2006, men motoren kan du anskaffe og montere i den tiden du har til rådighet for å CE-merke båten. Hvor ny motoren må være for at den skal bli godkjent vet jeg ikke, men det ville kanskje lønne seg å spørre motorprodusentene om det :discuss:

 

O Hjelmeland er et godt tips

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Du må ha avgass og lyd test papirer på motor fra produsent. Og det er det ikke mange som vil ut med. Du kan kjøpe samme motor i USA som dei selger i Norge Da kan du få det til. Men du treng papira ellers er motor ikke verd olja som er på den..

 

 

PS

Tollmyndigheter er vist etter en del ikke CE godkjente båter. Dette er et rykte jeg har hørt.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei!

Om alt går som planlagt, får jeg min nyinnkjøpte Sea Ray til Bergen i April/Mai. Denne båten er importert fra USA i 2003, men CE merkingen var til klasse D ( kano...) Nåværende eier holder på med CE merkingen etter 2003 regler så dette går bra, MEN så var det de nye reglene da.... Motoren skal være CE merket for å få den godkjent og dette går på støy og utslipp. De nye reglene for CE merking ble godt innskjerpet i 2006, da de gamle reglene ikke krevde dokumentasjon annet enn båteiers ord på at alt var ok. De nye reglene krever inspeksjon, derunder må motoren være ce merket.

Når det gjelder prisen, ligger den på ca. 35000.- MEN her er det penger å spare om du selv gjør noe jobb OG at du finner en CE kar som har CE merket en tilsvarende båt før... Det ene selskapet som håndterer papirene ( husker ikke navnet nå), tar 1000 euro for denne jobben, så kommer klargjøring av papirer og testing i tillegg. Men jeg vet at det finnes veier til mål som ikke er like lang, samt at det finnes kreative sjeler som har ordnet CE merking rimelig...

 

Men uansett, lykke til. :)

Link to post
Share on other sites

Hei!

Om alt går som planlagt, får jeg min nyinnkjøpte Sea Ray til Bergen i April/Mai. Denne båten er importert fra USA i 2003, men CE merkingen var til klasse D ( kano...) Nåværende eier holder på med CE merkingen etter 2003 regler så dette går bra, MEN så var det de nye reglene da.... Motoren skal være CE merket for å få den godkjent og dette går på støy og utslipp. De nye reglene for CE merking ble godt innskjerpet i 2006, da de gamle reglene ikke krevde dokumentasjon annet enn båteiers ord på at alt var ok. De nye reglene krever inspeksjon, derunder må motoren være ce merket.

Når det gjelder prisen, ligger den på ca. 35000.- MEN her er det penger å spare om du selv gjør noe jobb OG at du finner en CE kar som har CE merket en tilsvarende båt før... Det ene selskapet som håndterer papirene ( husker ikke navnet nå), tar 1000 euro for denne jobben, så kommer klargjøring av papirer og testing i tillegg. Men jeg vet at det finnes veier til mål som ikke er like lang, samt at det finnes kreative sjeler som har ordnet CE merking rimelig...

 

Men uansett, lykke til. :)

Jeg har gitt opp prosjekt med planlagt import av båt (Grand Banks) fra USA. Årsaken er at jeg av Sjøfartsdiektoratet fikk vite at de nye reglene som gjelder fra 1.1.2006 stiller strenge krav til CE-godkjenning. Før 1.1.2006 kunne man selv stå ansvarlig for endel av CE-godkjenningen, men nå kreves et omfattende system for denne godkjenning hvor alle deler som skroggjennomføringer, brannsikringssystemer o.a. skal godkjennes av instans som myndighetene har godkjent.

 

Om dette er realiteten i dag vet jeg ikke, men jeg valgte å kjøpe båt fra EU-land i stedet, og det ble til at jeg kjøper den av norsk forhandler. Men dette var min oppfatning av saken.

Link to post
Share on other sites

Det er vel kun endringer på utslipp og støy som er endret... Når det gjelder skroggjennomføringer og dreneringer, samt krav til dieselsystemet er vel det uendret... Det skal fortsatt være inspisert og godkjent av den som foreatr CE merkingen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel kun endringer på utslipp og støy som er endret... Når det gjelder skroggjennomføringer og dreneringer, samt krav til dieselsystemet er vel det uendret... Det skal fortsatt være inspisert og godkjent av den som foreatr CE merkingen..

 

Du har sannsynligvis rett - det var imildertid ikke meldingen jeg fikk fra Sjøfartsdirektoratet da jeg jobbet med import-prosjektet i oktober i fjor.

Link to post
Share on other sites

Selv om en må ut med noen kroner i CE merking så kan det fort være verdt det... dollarkursen er jo i vår favør for tiden.....

 

Kikker nå selv på båt fra uniten, men hva det blir og når det blir er en annen sak.... Det kan bli en tekstilcruiser eller en Trawler type... men Gran Banks ligger nok utenfor kapasiteten i min lommebok...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde vært utrolig artig om noen tok et prosjekt med å importere en amerikansk seilbåt (hunter f.eks) og CE merke denne.

Når Stauden har fått ny eier en vakker da så skal du ikke se bort fra at det kan bli jeg som tar på meg dette oppdraget... med en Hunter 38... +/- 3

 

Har veldig stor sans for Hunter sine båter jeg da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er relativt mange av dem der ja, mange har gått i charter... har kikket på 98 modeller og nyere.. av utgaven 376, 380 og 410.... Priser fra rundt $100k og oppover... Skal man ha en 410 fra rundt 98 så er prisen... rundt 140....

 

376 og 380 koster rundt 120

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det ligger mye Hunter seilbåt her.... med spec og annonser... fra uniten..

 

Hunter Owner

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har nå snakket med O Hjelmeland og de tok 20000,- kr for ce godkjenning av bayliner 2850,det som er det store spørsmålet er om jeg må ha ny motor for og få den godkjent eller om jeg kan finne en brukt en i norge,dette kunne han ikke svare på nå da de skulle ha møte med sjøfartsdirektoratet denne uken ,så jeg skulle ringe igjen til mandag da hadde han muligens flere opplysninger. :sailing:

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Du må vel ikke ha ny motor, men du må ha en motor som tilfredstiller kravene som trådde i kraft i 2006. De aller fleste nyere motorer(moderne diesel) tilfredstiller de kravene, det har de gjort siden årtusen skiftet...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei!

Når det gjelder motor, kan du ta kontakt med Per Vikheim på 90055555. Han selger Marinediesel og har tilstadighet gode tilbud. Gå inn på www.marinediesel.se og sjekk ut de motorene. Jeg har selv en Hammerhead på 300 HK, som er bygget på en GM 6,5 L V8 blokk. Poenget er at du selv kan importere motoren i deler for å marinisere denne selv. Dette er lov iht. nye regler OG du slipper HK avgiften. Jada, jeg har lest loven ang. dette, og det er lov så fremt til at du ikke henter inn motorer for videresalg OG at selger ikke reklamerer med at du slipper HK avgift.... :headbang:

MEN ring Per, da han kan hjelpe deg på veien :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det blir nok for dyrt og kjøpe ny motor :cryin: men takk for tipset.Det jeg hadde tenkt var og kjøpe båt først og fikse den opp for så og selge hansviken og legge pengene i diselmotor,det var denne som startet prosessen(håpet om en lukket båt )

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...4&pos=18&tot=88

Og kanskje en slik en,den er kanskje litt liten :nonod:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=292&page=8

Det hele er på tenkestadiet ennå ,må se hva det kommer på i først :headbang:

fant denne i en tidligere tråd fra Sydvesten

Det er ikke noe problem å gjøre jobben selv, eller som jeg gjorde. Fikk en normann i USA til å ordne det. Snakk med Bjørn Borud i Florida, han er meget behjelplig. Han skaffer båter, eller henten en som du har skaffet selv. Han sjekker en båt som du selv har funnet og mailer bilder til deg.

er det noen som vet om denne karen er operativ ennå?

Er dette samme karen tro?

Steinarau 28.01.04 17:40 Innlegg #42

Hei ! Har selv kjøpt båt i usa ! Snakket med alle firma i norge samt noen i sverige

som tar inn båter ! fann ut at nesten alle selger samme båtene !! fann ut hvem som solgte den i usa og kjøpte av han !( Båt selger ) kjøpte frakt og CE merking av eit firma i sverige ! Båten kom til Gjøteborg etter avtale samt at CE merkingen ble gjort der for heimreise ! Stoppet på tollen og betalte moms av kjøpesumen + frakta samt fikk stemplett CE papira ! Motoren vart tatt ut før grenseplasseringen !!! Kjøpesumen ferdig levert i norge

kom på 162000kr ! Då var alt betalt ! Fekk og med 3 akslet henger ! Båten var en flott Bayliner 2858 med mye utstyr !89mod ! Min neste båt blir og frå usa !!!!!!!!

Redigert av ollebollenor (see edit history)

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Det blir nok for dyrt og kjøpe ny motor :cryin: men takk for tipset.Det jeg hadde tenkt var og kjøpe båt først og fikse den opp for så og selge hansviken og legge pengene i diselmotor,det var denne som startet prosessen(håpet om en lukket båt )

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...4&pos=18&tot=88

Og kanskje en slik en,den er kanskje litt liten :nonod:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=292&page=8

Det hele er på tenkestadiet ennå ,må se hva det kommer på i først :headbang:

fant denne i en tidligere tråd fra Sydvesten er det noen som vet om denne karen er operativ ennå?

Er dette samme karen tro?

Steinarau 28.01.04 17:40 Innlegg #42

Svaret er ja...
Link to post
Share on other sites

Bjørn Borud er fortsatt operativ, men han CE merker ikke båter....han gjorde det vel en periode, men det var vel ikke helt etter boken.... etter hva jeg har hørt.

 

Han hostet opp en Bayliner 2858 tror jeg det var i August i fjor, den ble levert til en nabo av meg... men CE merkingen ble gjort i Norge.. Han satt forøvrug inn en ny Steyr 250hester med bravo drev..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette med utslippskrav vet jeg lite om. Men ryktene sier at det er lettere å CE-merke en båt i f.eks Sverige. Der skal ikke kravene til utslipp være så strenge sies det. Det skal visstnok være et særnorsk fenomen dette med de strenge utslippskravene. :confused:

 

Det kunne vært interessant om noen med alvorlige planer om import kunne sjekket dette. Synes selv det høres rart ut, men har hørt flere hevde det....

Kanskje de ikke er så nøye på der borte? Hva vet jeg..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...