Jump to content

Nye regler ved import?


ollebollenor

Recommended Posts

Man trenger ikke ny motor ,men man må kunne dokumentere at motoren man setter inn har vært i norge som marinisert før 01.01.2006.Jeg trodde at imci gjode ce merkingen,det gjør de ikke :cryin: , de godkjenner ce merkingen så da må man ha et firma til for og gjøre dokumentasjonen :eek: da blir det ca 35000,- for dokumentasjonen + 20000,- for og godkjenne den etterpå :nonod:

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke ny motor ,men man må kunne dokumentere at motoren man setter inn har vært i norge som marinisert før 01.01.2006.Jeg trodde at imci gjode ce merkingen,det gjør de ikke :cryin: , de godkjenner ce merkingen så da må man ha et firma til for og gjøre dokumentasjonen :eek: da blir det ca 35000,- for dokumentasjonen + 20000,- for og godkjenne den etterpå :nonod:

Hvordan har det seg at IMCI har økt gebyret med 100% og hvem er det som tar 35 lapper for å ce merke en båt?!

:drink:

Link to post
Share on other sites

Leste det på siden til en av de som importerer tror jeg(har sett på så mange slike sider nå at det går i surr :eek: )Men denne er jo ikke så langt unna da http://www.ayn.no/index.php3?innhold=cemerking.txt

Det var O Hjelmeland som sa at de skulle ha 20000,- for å godkjenne ce kontrollen.

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Jeg mottok min Bayliner 2858 fra America først på november. Tranportør var innom tollen på Svinesund og inførselsdokument (transittdokument) ble forevist for en stk. kolli (båt). Av dette går det fram at båten er uten CE-godkjenning og uten motor. Når båten kom hjem sendte jeg umiddelbart nødvendige dokumenter til tollen (transittdok., kjøpekontrakt og kvittering) for beregning av toll. Tre dager senere kom regning/bankgiro på toll.

 

Deretter ble det tatt kontakt med konsulent for utarbeidelse av teknisk dokumentasjon for båten som undelag for CE-godkjenning. Denne kostet 8.000,- eks. mva. Etter ca. 2 uker er denne dokumentasjonen ferdig og oversendes IMCI for godkjenning. Gebyret IMCI tok var 1.043,75 EUR, som med kursen da ble kr. 8.299,90 NOK. Godkjenning fra IMCI ble utstedt den 05.12.2005.

 

Skal nå bytte ut dan gamle motoren som ble satt inn, og setter da inn en ny Marinediesel, hvor jeg kjøper en ny GM 6,5 blokk av en jeg kjenner i Norge og importerer mariniseringsutstyr selv. Eneste heftelse er at denne motoren ikke kan omsettes før det har gått 5 år.

 

Tollen svarer at dersom jeg importeres motorblokk og mariniseringsutstyr sammen, vil blokken bli å betrakte som båtmotor, og følgelig må det betales hk-avgift. Derfor er det ikke lurt å importere motorblokk.

 

Småbåtregistret vil ha kvittering på at utstyret som er benyttet ved marinisering er kjøpt og betalt.

 

Dette er min situasjon, men det ser ut til at det er mange som har andre erfaringer.

 

TIM

Link to post
Share on other sites

Regner med at de må komme og kontrolere båten (krengningstest osv.)eller er det bare utarbeidelse av dokumentasjon?O Hjelmeland trodde de kanskje måtte ta støykontroll også så det virket som om imci måtte komme og fysisk se båten,kanskje det er derfor det er blitt dyrere?

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Er det riktig at disse kravene har blitt mer omfattende etter 1.1.2006 ?

Har selv tenkt samme tanken.. hvor finnes dokumentasjonen som tilsier at dette stemmer... Krengningstest er vel ikke obligatorisk, det henger jo sammen med hvilken kategori man skal CE merke båten i....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sebaldus Postet I dag, 08:24

Dere som importerer US båter burde virkelig lage en interesseorganisasjon som kan stå litt på overfor myndighetene

Og en erfaringsdatabase som beskriver innportmysteriet(hvordan fått tak i båt-førnøyd med importør-transport-ce merking,dokumentasjon som trengs,det praktiske ved ce merking-priser fra de forskjellige leverandørene.) :sailing:

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Dere som importerer US båter burde virkelig lage en interesseorganisasjon som kan stå litt på overfor myndighetene.

Jeg deler denne vurderingen.

 

Selv om det nå har blitt uaktuelt med import for mitt vedkommende pga de nye kravene som - i alle fall på papiret - trådte i kraft 1.1.2006 hvor et teknisk kontrollorgan måtte gjennomføre etterkontroll,

 

se:

http://www.sjofartsdir.no/upload_attachmen..._CE_merking.doc

 

side 2: Etterkontroll av fritidsbåt uten CE-merke.

 

Blant annet er kravet at brukerhåndboken som omtaler sikkerhetssystemer, tekniske, elektriske o.a. skal være oversatt til et skandinavisk språk (se side 3 i lenke-notatet).

 

Jeg har forstått av Sjøfartsdirektoratet at det i første omgang bare er DNV som har denne myndighet til kontroll i Norge. Hvorvidt dette nå er delegert til forskjellige importører vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Og her er lenken som beskriver kravene for den tekniske dokumentasjonen for båter som importeres uten CE-godkjenning:

 

http://www.rsg.be/

 

Antar noen har forståelse for at jeg ga opp importprosjektet mitt.

 

Men det er flott at noen står på og prøver å utvikle systemer for import av båter fra USA.

 

Utvalget av båpter i USA er enormt.

Link to post
Share on other sites

Og her er lenken som beskriver kravene for den tekniske dokumentasjonen for båter som importeres uten CE-godkjenning:

 

http://www.rsg.be/

 

Antar noen har forståelse for at jeg ga opp importprosjektet mitt.

 

Men det er flott at noen står på og prøver å utvikle systemer for import av båter fra USA.

 

Utvalget av båpter i USA er enormt.

 

For å komme inn på www.rsg.be må man være registrert hos:

 

Recreational Craft Sectoral Group (RSG)

 

Jeg har en registrering på meg selv.

 

Det er flere registreringer på firmaer i Norge.

 

Kanskje Båtplassen skulle få en egen registrering dersom den ikke har det.

 

Jeg klarte ikke å finne registrering for BP

Link to post
Share on other sites

Når båten kom hjem sendte jeg umiddelbart nødvendige dokumenter til tollen (transittdok., kjøpekontrakt og kvittering) for beregning av toll. Tre dager senere kom regning/bankgiro på toll.

Det er tydelig at det er ulik praksis rundt om i de forskjellige tollregionene. I Bergen ble ikke båten utlevert før søknad om privat tollagring samt banksikkerhet for moms var fremlagt. Selve momsen fikk jeg ikke betalt før båten var ce-merket.

 

Kjenner ikke de nye reglene så godt men for min del har importering og merking gått knirkefritt, en må vel og merke trekke litt i snorene selv for å fremskritt i behandlingen.

Link to post
Share on other sites

IMCI er vel også godkjent kontrollorgan.

Jeg vil tro at også flere er/vil bli godkjent med mindre DNV har funnet en ny inntektskilde.

 

Jeg synes forøvrig spesifikasjonen for CE godkjenning er svært omfattende.

 

Jeg har sett i min egen nye håndbok - og jeg synes nok produsenten har tolket kapittel H i de nye forskriftene ganske fritt.

Link to post
Share on other sites

Er det mange forandringer som må foretaes for og få den ce godkjent,tenker da på bayliner2850,dette er jo en båt som det er blitt importert noen av fra før så dokumentasjonen må jo være utført .Hva er forskjellen på bayliner 2850 og 2858?

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

Er det mange forandringer som må foretaes for og få den ce godkjent,tenker da på bayliner2850,dette er jo en båt som det er blitt importert noen av fra før så dokumentasjonen må jo være utført .Hva er forskjellen på bayliner 2850 og 2858?

Generellt vil vel en nyere båt ha mindre endringer enn eldre båter, for min som er en 1996 model (storebror til 2858) gikk de tekniske endringene ut på installasjon av manuell lensepumpe, automatisk brannslukningsannlegg og bytte av slanger til fuel med doble klemmer.
Link to post
Share on other sites

For å komme inn på www.rsg.be må man være registrert hos:

 

Recreational Craft Sectoral Group (RSG)

 

Jeg har en registrering på meg selv.

 

Det er flere registreringer på firmaer i Norge.

 

Kanskje Båtplassen skulle få en egen registrering dersom den ikke har det.

 

Jeg klarte ikke å finne registrering for BP

Jeg minner om at det kan være lurt at medlemmene får en generell tilgang til reglene for import av båter fra ikke-EU land (i praksis fra USA).

 

Jeg tar foreløbig ikke sjansen på å la mitt eget passord være offentlig tilgjengelig.

 

Informasjonen fra RSG er meget viktig.

 

Tar noen initiativ til å lage en generell lenke?

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare for de som ønsker eller føler behov å registrere seg som bruker hos RSG... det er jo gratis og åpent for alle som ønsker... Det tar i underkant av ett minutt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

mitt poeng var utelukkende å følge opp ideen om å bidra til en lenke for medlemmer som tenker på båtimport fra USA.

 

Jeg har erfart at dette er lettere tenkt enn gjort.

Deler dette synspunktet, kunne kanskje vært en ide med å legge dette inn i erfaringsdatabasen... Det handler jo om erfaringer som er gjort med tanke på import..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...