Jump to content

Nye regler ved import?


ollebollenor

Recommended Posts

Hadde vært utrolig artig om noen tok et prosjekt med å importere en amerikansk seilbåt (hunter f.eks) og CE merke denne.

Det blir ikke båt fra USA for meg, men i løpet av forsommeren skal jeg importere båt fra Thailand. Jeg regner med å stå for all CE-dokumentasjonen selv. Rapporterer gjerne til baatplassen etter hvert.

 

Ellers er det min forståelse at

 

- man ikke kan kjøpe CE-merking. Det finnes konsulenter som tar seg av papirmølla for deg, med dokumentasjon, brukerhåndbok, etc. Du må selv sørge for at båten er i forskriftsmessig stand og eventuelt påkoste nødvendige endringer. Det er den som myndigheten har utpekt som eventuelt godkjenner dokumentasjonen slik at CE-merking kan foretaes. Råd: godkjent dokumentasjon FØR forsendelse til Norge.

 

- det ikke er noe ubetinget krav med støytest av båter med eksosutslipp over vannlinjen. Det avhenger av båtens lengde, deplasement, motorytelse og toppfart etter formler gitt i direktivet. For eksempel for båten min slipper jeg støytest dersom topphastigheten ikke overskrider ca. 20 knop. Det blir derfor litt spenning rundt dette ved første prøvetur, som skal foretaes i Thailand.

 

Ellers er jeg enig i at de fleste, relativt moderne motorer sannsynligvis oppfyller utslippskravene med god margin. Men det må jo kunne dokumenteres. I mitt tilfelle får jeg de nødvendige papirer levert med motoren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og kanskje en slik en,den er kanskje litt liten :nonod:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=292&page=8

 

 

 

Denne er alt for liten og for stor for motorrommet !!!

Du trenger minimum D4 210 hk, da klarer du 27 kn med tom båt med mulighet for å chippe den til 260 hk. Andre mulige er Steyr, V8 diesel, 250 hk nanni

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei!

Mener å ha hørt at med dagens CE krav skal det være en godkjent CE merket motor i båten ved fortolling. Stemmer dette???? Dvs. at en ikke kan ta inn en båt uten motor fra USA før man har sluppet en CE godkjent motor i den?

Tror motorfestene i Baylineren passer perfekt til GM sine 6,5 L maskiner :)

Link to post
Share on other sites

Fra Fritidsbåtforskriften (Liberalt klippet. Følg linken for hele forskriften):

 

"§ 2. Virkeområde

(...)

(2) Reglene om eksosutslipp får anvendelse på:

a) motorer som er montert eller spesielt beregnet til montering i eller på fritidsfartøy og vannscootere

(...)

 

(3) Reglene om støy får anvendelse på:

a) fritidsfartøy med hekkaggregat (innbygget motor med styrbart drev) uten integrert eksosanlegg eller med innenbordsmotor,

(...)

 

§ 3. Unntak

(...)

(2) Fra § 2 (2) gjøres følgende unntak:

(...)

c) selvbygde motorer for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige innen en periode på fem år fra de tas i bruk.

 

(3) Fra § 2 (3) gjøres følgende unntak:

a) fartøy som omfattes av § 3 (2), og

b) selvbygde fartøy for eget bruk, forutsatt at de ikke gjøres tilgjengelige innen en periode på fem år fra de tas i bruk."

 

Etter det jeg kjenner til er det ikke et krav fra Tollvesenets eller Sjøfartsdirektoratets side at innenbordsmotor er montert ved import, ei heller at denne importeres sammen med båten eller importeres i det hele tatt.

 

Importeres en motor som båtmotor fra "tredjeland" (utenfor EØS) for første gang etter 1.1.2006 omfattes den av Fritidsbåtforskriftens bestemmelser om støy og utslipp. Det er ikke noe generelt krav i Fritidsbåtforskiften som sier at alle båtmotorer må være CE-merket, selv om disse motorene omfattes av forskriften. Det kommer frem av § 8 at dette kun gjelder fritidsbåter, "komponenter", utenbordsmotorer og hekkaggregater med integrert eksosanlegg.

 

"§ 8. CE-merking

(1) Følgende produkter som gjøres tilgjengelige skal være CE-merket som angitt i vedlegg 4:

a) fritidsfartøy, vannscootere og komponenter, som oppfyller kravene i vedlegg 1,

b) utenbordsmotorer som oppfyller kravene i vedlegg 1, del B og C, og

c) hekkaggregater med integrert eksosanlegg, som oppfyller kravene i vedlegg 1, del B og C."

 

 

--

Jonas

Redigert av jonaslep (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen kan vel nekte deg å motorisere baylineren med en 4hk CE-merket påhenger på brakett under importen?

Det er ingen som kan nekte deg å fortolle Baylineren uten motor heller, kun med tollepinner/åre gaffler

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

står om dette i heftet som sjøfartsdirektoratet har her. http://www.sjovett.no/Temaheftene/CE%20merking.pdf

Utdrag: Fritidsbåter som omfattes av kravene til ce-merking og som inporteres uten ce-merke,vil bli stopprt i tollen.man har da valget mellom å ce-merke båten(gjennomføre etterkontroll)eller sende den ut av eøs-området.

Vil dette si at man ikke får tatt båten inn i Norge uten ce-merking :cryin: Redigert av ollebollenor (see edit history)

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

står om dette i heftet som sjøfartsdirektoratet har her. http://www.sjovett.no/Temaheftene/CE%20merking.pdf

 

Vil dette si at man ikke får tatt båten inn i Norge uten ce-merking :cryin:

Det betyr vel bare at du må få den CE-merket før den kan brukes. Mange innfører båter som de får CE-merket i Norge etter ankomst. Selvfølgelig tar man da en risiko.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vil dette si at man ikke får tatt båten inn i Norge uten ce-merking :cryin:

Normalt får man dispensasjon fra dette og får ta båten inn i landet (men ikke bruke den). Man har da frist på ett år på å CE-merke båten. Etter dette kan båten brukes og selges på vanlig måte.

 

--

Jonas

Link to post
Share on other sites

Normalt får man dispensasjon fra dette og får ta båten inn i landet (men ikke bruke den). Man har da frist på ett år på å CE-merke båten. Etter dette kan båten brukes og selges på vanlig måte.

 

--

Jonas

 

De fleste bruker båten under CE merke perioden. Ingen kontroll med dette. Man må jo teste stabilitet, teste drev og propell osv. :rolleyes:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

står om dette i heftet som sjøfartsdirektoratet har her. http://www.sjovett.no/Temaheftene/CE%20merking.pdf

 

Vil dette si at man ikke får tatt båten inn i Norge uten ce-merking :cryin:

Du søker tollvesenet om privat lagring av ufortollet båt, du må også stille garanti for momsen (bankgaranti) i denne perioden, tror det er maks ett år.

 

De fleste bruker båten under CE merke perioden. Ingen kontroll med dette. Man må jo teste stabilitet, teste drev og propell osv. :rolleyes:

Isåfall gjør de fleste noe ulovlig, kontrol er det kansje ikke men du får ikke forsikre båten med de konsekvenser det har. Selvsagt må en teste den litt langs bryggekanten ifm. ce godkjenning om ikke samme type båt har blitt godkjent fra før... Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener bestemt at du ikke får betalt toll/mva før båten er CE merket etter dei nye reglene. Og tollvesenet er pr i dag ute etter ikke CE merka båter i mye større grad enn før.

Ho som CE merker min båt har fått kontakt med 3 personer som tollvesenet er etter pga CE merking. Og dei truer med å sende båten ut av landet/beslaglegge. Så det er ikke mye rom for triksing lengre.

 

Der er veier å gå ang godkjent motor. Et triks som blir brukt nå. (Serienr blir ikke sjekka.)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt at du ikke får betalt toll/mva før båten er CE merket etter dei nye reglene. Og tollvesenet er pr i dag ute etter ikke CE merka båter i mye større grad enn før.

Ho som CE merker min båt har fått kontakt med 3 personer som tollvesenet er etter pga CE merking. Og dei truer med å sende båten ut av landet/beslaglegge. Så det er ikke mye rom for triksing lengre.

 

Der er veier å gå ang godkjent motor. Et triks som blir brukt nå. (Serienr blir ikke sjekka.)

En betaler ikke toll, for båter koster ikke dette noe. Men den må fortolles, og før den kan det må moms være betalt, og før en kan få betalt moms må båten være ce godkjent!

Men om en skal lagre den privat i mellomtiden må det stilles garanti fra bank eller tilsvarende over den kalkulerte momsen + 10%, momsen blir så regnet ut fra valutakursen i det den blir fortollet, derav +10% marginen.

 

1. søke om privat lagring

2. stille garanti for bamsemomsen

3. båten kan utlevers for privat lagring

4. ce godkjenne båten

5. betale bamsemomsen

6. båten blir fortollet og kan benyttes

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kontrol er det kansje ikke men du får ikke forsikre båten med de konsekvenser det har.

Jeg har vært i kontakt med to forsikringsselskap som er ganske klare på at CE-godkjenning er nødvendig før forsikring kan etableres.

 

Det skulle ikke forundre meg om forsikringsselskapene er enda klarere på kravet om CE-godkjenning når det eventuelt blir spørsmål om utbetaling av forsiknignssum.

Link to post
Share on other sites

En betaler ikke toll, for båter koster ikke dette noe. Men den må fortolles, og før den kan det må moms være betalt, og før en kan få betalt moms må båten være ce godkjent!

Men om en skal lagre den privat i mellomtiden må det stilles garanti fra bank eller tilsvarende over den kalkulerte momsen + 10%, momsen blir så regnet ut fra valutakursen i det den blir fortollet, derav +10% marginen.

 

1. søke om privat lagring

2. stille garanti for bamsemomsen

3. båten kan utlevers for privat lagring

4. ce godkjenne båten

5. betale bamsemomsen

6. båten blir fortollet og kan benyttes

Slik var det før nyttår. I prinsippet skal båten nå være godkjent FØR den ankommer landet

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å importere f.eks en Princess, Birchwood eller lignende som ble produsert i EU før CE merkingen kom, og som importeres fra Storbritannia eller annet EU land? Må man CE merke også disse båtene? Og hvordan sår det seg med en britisk produsert båt som importeres fra et ikke-EU land?

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å importere f.eks en Princess, Birchwood eller lignende som ble produsert i EU før CE merkingen kom, og som importeres fra Storbritannia eller annet EU land? Må man CE merke også disse båtene? Og hvordan sår det seg med en britisk produsert båt som importeres fra et ikke-EU land?

Mener dette har vert diskutert tidligere her, ta ett søk på forumet, mener konklusjonen var at disse ikke krevdes ce merking...
Link to post
Share on other sites

Nemlig. Men dette mente man i direktoratet også skulle gjelde for brukte båter. Det hersker i øyeblikket en god del forvirring onkring både fortolkning og håndheving av regelverket, tollvesenet får forskjellige signaler fra dag til dag osv. Skal bli interessant å se hvordan dette ender til slutt.

Link to post
Share on other sites

Har nå snakket med O Hjelmeland og de tok 20000,- kr for ce godkjenning av bayliner 2850,det som er det store spørsmålet er om jeg må ha ny motor for og få den godkjent eller om jeg kan finne en brukt en i norge,dette kunne han ikke svare på nå da de skulle ha møte med sjøfartsdirektoratet denne uken ,så jeg skulle ringe igjen til mandag da hadde han muligens flere opplysninger. :sailing:

Hei jeg lurer på om du har fått noe fornuftig svar fra sjøfartsdirektoratet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...