bjoris Startet 8.Februar.2006 Del på Facebook Startet 8.Februar.2006 Jeg hadde båten oppe i helgen. Da hadde båten vært ute i ca 1 mnd. Sinken på prop.mutteren var brunaktig så jeg ble litt i tvil om dette fungerte som forutsatt, den var litt tært, men ikke mye. Uansett jeg byttet for å være sikker (spinndyr, 275 kr). Siden jeg har rødlige merker etter tæring på propellen som jeg ikke vet årsaken til satte jeg i tillegg en akslingssink foran propellen. Vel, så gjorde jeg en justering på roret som var mislykket så båten måtte på land igjen, 4 dager etter. Da ser jeg at propellen har fått en mer gråaktig farge. Dessverre var jeg tom for strøm på kameraet så jeg har ikke bilder. Marina eier sier at dette er et bevis på at sinken nå virker i motsetning til før... Ingenting hadde vært bedre, men har vi noe tro på dette??? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Ligger du med landstrøm? Noe strømmer i vannet rundt deg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Det grå du ser på propellen er zink, når det kun tar en måned før propellen er grå bør du undersøke om det er krypstrømmer i din eller naboens båt dersom han ligger like i nærheten. Har selv opplevd dette problemet, nabobåten fikk ødelagt ett helt nytt DP drev som det var tært hull i på tre måneder. Feilen lå i en hytte i nærheten med jordkabel til sjø der det var overledning. Det var en eldre hytte uten jordfeilbryter så de var ikke klar over feilen før lysverket koblet dem av ledningsnettet. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Det grå du ser på propellen er zink, når det kun tar en måned før propellen er grå bør du undersøke om det er krypstrømmer i din eller naboens båt dersom han ligger like i nærheten. Har selv opplevd dette problemet, nabobåten fikk ødelagt ett helt nytt DP drev som det var tært hull i på tre måneder. Feilen lå i en hytte i nærheten med jordkabel til sjø der det var overledning. Det var en eldre hytte uten jordfeilbryter så de var ikke klar over feilen før lysverket koblet dem av ledningsnettet. Har hørt om tilsvarende - og det generelle rådet er: vær forsiktig med landstrømmen. Lurt å bruke både tid og erfarne folk i havne til å avlaste problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Jeg hadde båten oppe i helgen. Da hadde båten vært ute i ca 1 mnd. Sinken på prop.mutteren var brunaktig så jeg ble litt i tvil om dette fungerte som forutsatt, den var litt tært, men ikke mye. Uansett jeg byttet for å være sikker (spinndyr, 275 kr). Siden jeg har rødlige merker etter tæring på propellen som jeg ikke vet årsaken til satte jeg i tillegg en akslingssink foran propellen. Vel, så gjorde jeg en justering på roret som var mislykket så båten måtte på land igjen, 4 dager etter. Da ser jeg at propellen har fått en mer gråaktig farge. Dessverre var jeg tom for strøm på kameraet så jeg har ikke bilder. Marina eier sier at dette er et bevis på at sinken nå virker i motsetning til før... Ingenting hadde vært bedre, men har vi noe tro på dette??? Hvis du har rødlige merker etter tæring på propellen, hvilket materiale er det i propellen? Anodens farge er ikke fra naturens side brun. Den blir ikke brun, men grå som følge av korrosjon. Det virker som om anoden er forurenset av et eller annet. Eller at den var av feil kvaliet. Det er ikke så farlig med bilde. Det som legger seg på propellen er en blanding av sink-ioner og kalkforbindelser. Du kan i utgangspunktet feste lit til marinaeierens uttalse. Dog, hvis anoden har fått tydelige korrosjonsangrep i løpet av fire dager, så er det alarmerende. Etter nesten to år i sjøen var Hulda på land i sommer. Da hang det en liten anodebit og raklet ytterst på festeskruen. Propellen hadde et millimetertykt lag av kalk og sinkioner. Man kan vel si at en vanlig propellanode bør kunne holde 12 måneder i sjøen, avhengig av materialet i propellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 10.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2006 Har ikke brukt landstrøm disse 4 dagene og bruker svært sjelden landstrøm. Sinken hadde ikke alvorlige angrep, den var litt skjoldete... Jeg skal lage meg en løsning med speil så jeg har kontroll på dette. Skal også løse bort minus kablene når jeg er borte fra båten en stund, da skal jeg vel være sikret mot krypstrøm. Når jeg da heller ikke bruker landstrøm vil jeg da likevel være utsatt dersom det er jordfeil i en nabobåt eller på strømanlegget i havna? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 10.Februar.2006 Del på Facebook Svart 10.Februar.2006 Om det går strøm mellom nabobåten og kaien så kan din få problemer også ja. Kunne jo vert interesant å måle spenningen mellom jord fra land og blokken din... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Charente Svart 10.Februar.2006 Del på Facebook Svart 10.Februar.2006 Husk at det ikke alltid er sink som skal brukes som offeranode. Noen materialer krever andre metaller enn sink som offeranode. mvh Charente Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 11.Februar.2006 Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 Etter hå ha lest igjennom tråden, sitter jeg med det inntrykket at mange mener dette (grått belegg på propellen etter kort tid) kan skyldes et landstrømprobelem, dvs. potensiale mellom båten og vannet. Men vil det kunne forårske at sinken fra anoden legger seg på propellen? Dette kan vel bare forklares ved at det er et potensiale mellom sinken og propellen, hvilket det jo naturlig er. Et klassisk landstrøm problem skulle forårsake tæring på samtlige metalldeler som er i kontakt med landjord ombord. Det skulle (vel?) ikke foårsake vandring av metaljoner mellom båtens deler. Man skal jo alltid være på vakt mhp. landsrømproblemer. Men i dette tilfellet ville jeg tatt det hele med ro dersom det ikke finnes unaturlig store tæringer på noen deler, inklusive sinkanodene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.Februar.2006 Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 Husk at det ikke alltid er sink som skal brukes som offeranode. Noen materialer krever andre metaller enn sink som offeranode. mvh Charente På litt tyn is der Charente. I sjøvann, på de materialene som er kjent for bruk i sjøvann, så er sink greia. Magnesium vil gi en større potensialforskjell, hvis jeg ikke husker feil. Ditte materialet brukes mest i jord og ferskvann. Jeg drev også og regnet på magnesium som beskyttelse for steel jackets offshore. Der er det, så vidt jeg husker greit, vekt kontra levetid/materialavgang er en del av slike beregninger. For oss er det tull. Sinkanoder, av korrekt kvalitet, er blant annet tilsatt indium for å bringe resultantpotensialet lavere enn aluminium. Tidligere ble også sinken tilsatt kvikksølv, det er ikke lenger lov. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 11.Februar.2006 Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 Sinkanoder, av korrekt kvalitet, er blant annet tilsatt indium for å bringe resultantpotensialet lavere enn aluminium. Tidligere ble også sinken tilsatt kvikksølv, det er ikke lenger lov.Hvordan kan man vite at sinken er av korrekt kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 11.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 Hvordan kan man vite at sinken er av korrekt kvalitet? Interessant spørsmål, føler vel at det må være noe galt med den prop.sinken jeg hadde på. Den jeg byttet i romjula var også mørk grå/brun, noe tært var den (satte den på i august og da så jeg ikke noe tæring på propellen) så jeg lurer litt på om disse propellmuttersinkene kanskje er for dårlige... Er derfor fornøyd med at jeg har satt på akslingssink i tillegg og marinaeier sa når han så den blanke propellen at her måtte det være for lite sink, derfor gjorde jeg dette og det var jo derfor interessant at vi fikk sjekket på nytt 4 dager etter pga dette med styringen. Da var han sikker på at jeg NÅ hadde god nok sikring, men at jeg tidligere ikke har hatt det. Propellen er fortsatt i fin form, det er ikke så ille (klinger bra), men det er jo ikke bra og ny kostet 11.500 så jeg er jo glad jeg oppdaget dettet tidsnok så jeg iallefall slapp å bytte propelle nå. Så får vi holde et øye med den videre... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.Februar.2006 Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 Hvordan kan man vite at sinken er av korrekt kvalitet? Hvis du ikke har anledning til å ta en spektalanalyse, så vet du det ikke. Denslags utstyr er jo ikke noe som er dagligdags på gutterommet. Generell anbefaling er å kjøpe anoder av god kvalitet. "Billiganoder" kan være billige fordi de mangler de indegriensene som gjør dem bra. Om jeg hadde hatt en Volvomotor med drev, ville jeg ikke vurdert annet enn originalanoder. Hvis jeg da ikke var forsikret om at piradeler holdt samme kvalitet. Slik vurdering handler naturligvis også om reklamasjonsmuligheter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 11.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 (redigert) Generell anbefaling er å kjøpe anoder av god kvalitet. "Billiganoder" kan være billige fordi de mangler de indegriensene som gjør dem bra. Om jeg hadde hatt en Volvomotor med drev, ville jeg ikke vurdert annet enn originalanoder. Hvis jeg da ikke var forsikret om at piradeler holdt samme kvalitet. Slik vurdering handler naturligvis også om reklamasjonsmuligheter. Syns ikke jeg kjøpte en billig-anode når jeg gav 275,- for prop.sink (den bak propellen). 125 for den foran!!! Funderer litt på om måten den festes på er ideel. Det er tre umbraco-skruer du drar til. Jo mer du drar til jo mer vil sinken komme bort fra prop.mutteren. Da er kontakten gjennom disse tre skruene som sikkert er rustfrie. Mulig problemet ligger her? Synd jeg ikke har plass til disse som er del av propellmutteren, disse har jeg mer tro på... Noen som vet om prop.sinker som er gode OG som ikke bygger mer enn et par cm bak mutteren?? Dette er altså slik det så ut før jeg sjøsatte, 4 dager etter er propellen gåraktig (du kan jo se messingen fortsatt, men det var liksom et tynt, tynt lag som var grått). Redigert 11.Februar.2006 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.Februar.2006 Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 Men er det ikke helt normalt at propellen blir grå når man monterer 2 nye anode? Se på disse bildene, man ser tydelig at messingen har ett grått belegg. Så lenge landstrøm ikke har vært i bruk kan man utelukke dette som mulig årsak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 11.Februar.2006 Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 Hvis du ikke har anledning til å ta en spektalanalyse, så vet du det ikke. Denslags utstyr er jo ikke noe som er dagligdags på gutterommet. Generell anbefaling er å kjøpe anoder av god kvalitet. "Billiganoder" kan være billige fordi de mangler de indegriensene som gjør dem bra. Om jeg hadde hatt en Volvomotor med drev, ville jeg ikke vurdert annet enn originalanoder. Hvis jeg da ikke var forsikret om at piradeler holdt samme kvalitet. Slik vurdering handler naturligvis også om reklamasjonsmuligheter. Det er ikke lett for vanlige småbåtfolk å vite hva som er gode sink-anoder. Er det slik at anodene som selges hos Biltema og Clas Ohlson ikke er gode? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.Februar.2006 Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 Det er ikke lett for vanlige småbåtfolk å vite hva som er gode sink-anoder.Nei, derfor gjorde jeg en en test som sammenligner anoder fra Biltema og originale Volvo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 11.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 Takk for svar, jeg tror nok det er normalt, skal holde et øye med det (skal lage meg et speil med skaft så tror jeg det blir enkelt å se om sinkene tæres uforholdsmessig mye) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Flem340 Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 Hva med aluminiumsanoder? Eurofritid sleger sett med aluanoder for Mercruiser drev. Og jeg trodde at disse drevene var laget av aluminium. Hvordan blir beskyttelsen da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 Ingar, hva ble din konklusjon av testen? Når jeg snakker med ansatte i båtforetninger gir de så mange forskjellige svar på sinkanodenes kvalitet at det er - etter mitt skjønn - behov for bruker-basert kunnskap. Jeg kunne godt tenke meg å montere stav-anoder i motoren som er satt sammen av orginale/og biltemas/andres, hvor rekkefølgen er forskjellig på ulike steder i motoren. Da må jeg i så fall dele anodene og lage oppgjenginger. Dersom testen til Ingar er utvilsom vil jeg selvfølgelig ikke gjøre dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 Konklusjonen ble at det, basert på denne testen, ikke er noe hold i ryktene som sier at Biltema anoder varer evig. Testen ga motsatt resultat, Biltemas anoder er mer oppofrende enn "originale" Volvo. Men om de ofrer seg for mye gir testen ikke noe svar på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 Konklusjonen ble at det, basert på denne testen, ikke er noe hold i ryktene som sier at Biltema anoder varer evig. Testen ga motsatt resultat, Biltemas anoder er mer oppofrende enn "originale" Volvo. Men om de ofrer seg for mye gir testen ikke noe svar på. Dette er ikke ment som "flisespikkeri", men hva kan ligge i formuleringen om at: Men om de ofrer seg for mye gir testen ikke noe svar på. Kan offeranoder ofre seg for mye? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 Ja, hvis du leser det emnet jeg refererer til var dette noe av kritikken mot testmetoden. Altså at Volvo anoder likevel kunne være verdt den doble prisen siden de kanskje holdt dobbelt så lenge, men likevel ga nok beskyttelse.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 16.Februar.2006 Del på Facebook Svart 16.Februar.2006 Låner tråden til et propell/tæringsspørsmål. Båten ligger på sjøen. Det siste jeg gjorde før konservering av motor var å skifte propell. Før jul prøvde jeg meg som værprofet (uten større hell) og tiltet motoren opp og ned alt etter om det skulle bli frost eller ikke. Nå har motoren stått nedtiltet i en og en halv måned og propellen bærer preg av dette. Ytterst på bladene ser det ut som om lakken har kokt og enkelte steder har lakken falt av. Motoren var ny da jeg satte båten på sjøen i april 2005 og i sommerhalvåret tilter jeg alltid opp motoren når jeg går i land. Jeg kan se at zinken er tært, men ser ut som om det er mye igjen. Jeg har ingen erfaring med dette, så det kan jo være jeg tar feil der. Er det sannsynlig at zinken er "ferdig" allerede nå? En annen ting. Jeg har studert resten av motoren så godt jeg kan og ser ikke antydning til tæring på den. Er det noe som tilsier at motoren kan gå fri mens propellen blir tært, eller er det bare et tidsspørsmål før jeg vil se det på selve motoren også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 17.Februar.2006 Del på Facebook Svart 17.Februar.2006 Ytterst på bladene ser det ut som om lakken har kokt og enkelte steder har lakken falt av. .....Jeg kan se at zinken er tært, men ser ut som om det er mye igjen. ......Er det sannsynlig at zinken er "ferdig" allerede nå? Etter beskrivelsen er det vanskelig å forstå at du har galvanisk tæring på propellen. Sinken din høres heller ikke ferdig ut. Den er vel neppe "ferdig" så lenge det er mye igjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.