Jump to content

Feil på skjøteledning?


hschrde

Recommended Posts

Har hatt litt problemer med strømtilførselen i båten. Automatsikringene på brygga slår seg ofte av, så jeg kjøpte en skikkelig isolert skjøteledning på Biltema.

 

I det siste så har det bare blitt verre. Prøvde å skylle kontaktene i ferskvann i tilfelle det skulle være salt der. Ingenting nytter - så da har jeg starta å mistenke at det kan være selve skjøteledningen...?

 

Har nå brukt en gammel en som egentlig er dårligere. Skal ut og sjekke nå snart om sikringen har gått.

 

Lurer på det følgende:

 

Er det noen som har dårlige erfaringer med skjøteledninger fra Biltema? I så fall er det vel kontaktene - så jeg kan vel bytte disse... Eller er det sånn at selve LEDNINGEN kan være av dårlig kvalitet? Har merka meg at sikringen faller etter en stund, kan det være varme som bygger seg opp i kabelen?

 

Er det andre feil som kan oppstå? Det eneste som er tilkobla er en lader som står tørt og trekker lite strøm... Fukt er det vel derimot en god del av for tida!

 

Det er MYE strøm som går ut på bryggene - men det er bare jeg som har problemer...

 

Laderen jeg bruker er en større modell fra Biltema, helt ny... Kan det være at det er noe galt med den? På den annen side så går vel all strømmen på laderen gjennom amperemeteret - og så lenge den ikke trekker mer enn 5-10 ampere så skulle det jo gå bra...?

 

Kan det være jordinga? Alt er jo dobbeltisolert hele veien...

 

Blir spennende å se om ting er i orden nå snart...

Link to post
Share on other sites

Har to ganger med forskjellig type skjøtekabel fra C. Ohlson (begge godkjent for utebruk) fått fuktighet inni kontakten. Dette resulterte i delvis kortslutning slik at kontakten ble meget varm. Hørte at putret og freste inni kontakten. Den ene ledningstypen hadde en mykere type plastik kontakt som ikke tålte slik høy temperatur og hadde begynt å smelte. Nå benytter jeg helst beskyttelse bok på skjøtekoblinger.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville i alle tilfelle sjekke med et universalinstrument. Det skulle da være lett å finne ut om du har lekkasje mellom ledningene eller jordfeil. Jeg tar av og til slik sjekk hjemme i huset. Sist gang fant jeg jordfeil i oljebrenneren.

 

Mitt tips: sjekk om du har jordfeil i laderen, selv om den er dobbeltisolert.

 

Du har selvfølgelig sjekket at laderen ikke trekker mer strøm enn sikringen på land normalt tåler.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når strømmen forsvinner kun i din båt, er det 2 mulige årsaker:

Enten har sikringen slått ut eller så ha jordfeilbryteren slått ut.

 

Du sier at automatsikringene slår seg av. Ergo er det ingen jordfeil. Det betyr videre at det nesten garantert ikke er skjøteledningens feil at noe skjer.

 

Da sitter du igjen med sikringen. Noe trekker så mye strøm at sikringen på brygga slår ut. Brygga har vel en slik 10A kurs med innebygget jordfeilbryter og 4 uttak? Maks 2400W på deling? Eller maks 600W på hvert uttak uavhengig av forbruk ellers?

 

Laderen er en større modell fra Biltema..... trekker bare 5-10A..... Hva trekker 5-10A? Laderen? Batteriene? Kanskje forklaringen er så enkel at intet er feil, men du lever i grenseland hele tiden?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

1. Ledningen fra Biltema, er av grei kvalitet ( RDOE typen )

2. Du får spenningsfall ved lange kabler, det vet du sikkert ?

3. Du har ikke kveilet opp det som er " til overs" av kabel ?

4. Du sier du har vasket kontaktene. Er du 100% sikker på at de er tørket tilstrekkelig ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er du 100% sikker på at de er tørket tilstrekkelig ?

Om du har såpass overslag at sikringen går mange ganger er sannsynligheten stor for at du vil kjenne brent lukt der hvor overslaget er. Om ledningen ikke har synlige skader er den sannsynligvis OK. Når du har vasket kontaktene med vann er det viktig å tørke SKIKKELIG, aller helst med trykkluft i åpen kontakt og nestbest med varmluft.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mye elendighet har vært solgt som skjøteledninger på tilbud - og da tenker jeg absolutt ikke på Biltema spesielt.

 

Jeg har selv hatt tilfeller hvor disse ledningene blir så varme i kontaktene at det lukter svidd lange veier. I nærheten av sjø, med fare for saltavleiringen blir det selvfølgelig bare verre.

 

Dette er feil som er vanskelig å finne med vanlig multimeter, man må ofte ha en langt høyere målespenning for å få frem isolasjonsfeilen - og da er det bare megger som duger.

 

Hvis du har mistanke til den ene eller den andre enden så kan det være en god begynnelse å kappe av, og deretter sjekke selve trådene. For hvis de er blitt mørke og misfarget - da er du på rett sted :wink: Kapp av til du er inne på frisk og fin kopper, og sett på en ny skjøtekontakt. De mest utsatte kontaktene, slike som landstrømskabel - de har jeg ofte presset helt fulle med siliconfett før jeg setter dem sammen, da blir det vanskeligere for vannet å slippe inn.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...presset helt fulle med siliconfett før jeg setter dem sammen, da blir det vanskeligere for vannet å slippe inn.

Godt poeng. Selv bruker jeg Tectyl ML på alt fra microcontrollere til skjøteledninger. Den er svært så tyntflytende når den sprøytes på (trenger inn nesten over alt) og stivner til vokskonsistens i løpet av en del timer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lotus.

Når sikringen går bare etter en stund så viser det mer på grensen til langsomt overlast.

I så fall kan man

a) måle hvor mye strøm som (kanskje ikke bare) laderen din trekker og

b) hvor gamle og på hvilken kvalitet automatsikringen på brygga er.

Automatsikringer kan utsliter pga. f.eks. aldren.

Men hvis ingen andre går, så er det ikke sansynlig at nå spesiellt din er den eneste.

Så er vi først og fremst på a) igjen.

 

For lange eller for tynne skøteledninger utløser faktisk ikke noe sikring.

I så fall oppbygger seg en annen fare tilleggs, som virker mer omvent spesiellt mht.

utløsning av jordfeilbryteren på brygga.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ha nevnt det tidligere, men hær kommer det uansett:

 

Styr unna alle "billig" skjøteledninger, når dere skal ha skjøte ledninger til båten.

Stikk heller innom ett firma/butikk som selger skikkelige gummikabler, type NMHVR (tror det var benevnelsen) eller lignenede. Disse kablene har tilstrekkelig vannmotstandhet. Få satt Støpsler/stikker i endene med MINIMUM IP 44, helst IP 54.

( IP er tettningsfasthet) 44= endel tett for vann og støv

54= er tett for direkte påføring av vann og noe støvtett.

Link to post
Share on other sites

Hvor får du tak i Tectyl ML?

De bør ha det i bilutstyrsforretninger men jeg kjøper på Obs Bygg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ha nevnt det tidligere, men hær kommer det uansett:

 

Styr unna alle "billig" skjøteledninger, når dere skal ha skjøte ledninger til båten.

Stikk heller innom ett firma/butikk som selger skikkelige gummikabler, type NMHVR (tror det var benevnelsen) eller lignenede. Disse kablene har tilstrekkelig vannmotstandhet. Få satt Støpsler/stikker i endene med MINIMUM IP 44, helst IP 54.

( IP er tettningsfasthet) 44= endel tett for vann og støv

54= er tett for direkte påføring av vann og noe støvtett.

 

Yepp...med betegnelse 05 eller 07 tillegs og med tverrsnitt av minst 2,5mm².

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ha nevnt det tidligere, men hær kommer det uansett:

Styr unna alle "billig" skjøteledninger, når dere skal ha skjøte ledninger til båten.

Stikk heller innom ett firma/butikk som selger skikkelige gummikabler, type NMHVR (tror det var benevnelsen) eller lignenede. Disse kablene har tilstrekkelig vannmotstandhet. Få satt Støpsler/stikker i endene med MINIMUM IP 44, helst IP 54.

( IP er tettningsfasthet) 44= endel tett for vann og støv

54= er tett for direkte påføring av vann og noe støvtett.

Ikke for å være pirkete men 44 og 54 har samme krav til vanntetting. 1. siffer ståt for støvtetting og 2. siffer for vanntetting. 4 mener jeg å huske står for motstand mot direkte overskylling/overspyling av vann. 1. siffer er vel mindre interessant i denne sammenheng.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har hatt litt problemer med strømtilførselen i båten. Automatsikringene på brygga slår seg ofte av, så jeg kjøpte en skikkelig isolert skjøteledning på Biltema.

Problemet var der. Så ble det kjøpt en ny skikkelig skjøteledning. Problemet er der fortsatt.

 

Problemet er IKKE at jordfeilbryteren slår ut og bryter strømmen. Problemet er at sikringen slår ut og bryter strømmen.

 

To skjøteledninger. Samme feil.

Ingen jordfeilbryter som trigges.

Sikringene slår ut fordi de gjør jobben sin. Belastningen er for stor.

 

Så hvorfor er belastningen for stor?

Den naturlige forklaringen er at noe trekker for mye strøm i forhold til hva kursen kan levere.

 

Prøver man en tredje en fjerde eller en femte skjøteledning vil nok resultatet bli akkurat det samme. Feilen ligger neppe i ledningen. Ledninger er veldig stabile saker. Av og til skjer et brudd, men brudd trigger ikke sikringer. Selv om en skjøteledning mishandles på det groveste, er det bare brudd som oftest blir resultatet. Og de gangene det ikke blir brudd? Ja de gangene smeller det så høyt at selv far oppdager kortslutningen.

 

Lotus

 

PS: Fukt i kjøteledningen slår altså ut jordfeilbryteren lenge før sikringen tenker tanken på å reagere.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ha nevnt det tidligere, men hær kommer det uansett:

 

Styr unna alle "billig" skjøteledninger, når dere skal ha skjøte ledninger til båten.

Jeg har en 99 kroners plast skjøteledning fra Europris. Den ligger mellom båten og garasjekontakten. Det gjør den høsten, vinteren og våren i gjennom med snø og fukt og is rundt seg og har gjort det utmerket i mange år nå. Litt bleik har den blitt med årene, mer oransj enn rød. Endene ligger tørt.

 

Ulempen er at det er 1 kvadrat kabel og at plast blir stiv i kulda. Utover dette funker 99-kroners kabelen utmerket. Min brukes bare med noen få A belastning og ikke beveger jeg på ledningen. Meget aldringsbestandig ser den ut til å være. Jordfeilbryter på 30mA triggestrøm er tilkoblet, men har ikke slått ut ennå.

 

Konklusjon: Ledninger er robuste saker. Det er alle de andre tingene som ikke er spesielt robuste. Har man problemer, er skjøteledningen det man sjekker når andre ting er sjekket.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser jeg skrev noe litt feil da jeg sa jeg skifta skjøteledningen fordi sikringen falt. Før jeg bytta skjedde det ikke så altfor ofte - så jeg kjøpte den det gjelder for å ha en med bedre tverrsnitt og dermed mindre spenningsfall.

 

Laderen har ladet med mellom 10 og 40 ampere, og da til 24-volt. Det er klart at de gangene jeg har lada 40 ampere så har jeg vært i grenseland! Det blir jo ca 800 watt, sikkert endel effekttap også. Det har stort sett gått greit, har bare lada på full effekt en halv eller hel time mens jeg har vært til stede.

 

Når jeg ikke har vært til stede, så har jeg lada 5-10 ampere. Det blir jo ikke mer enn 120-240watt, så det skulle jo helst ikke være noe problem med splitter nytt anlegg på brygga...?

 

Heller fremdeles til at det er kontaktene som er for dårlige på denne ledningen. Var ute nå, da var alt OK med en gammel ledning. Vel å merke med en mindre lader, ca 5 ampere på 12 volt.

 

Hadde det samme problemet med ei elektrisk pumpe, sikringen falt etter en stund. Sjekka den rett på stikket, null problem. Sikringen falt hele tida... Men det gikk helt fint etter å ha VENTA en stund...

 

Har ikke kveila den sammen på noe vis - men mener det hjalp å trykke den godt ned i snøen... Mindre varme er jo lik mindre motstand?

 

Tror jeg bytter ut kontaktene på denne og ser hva som skjer... Er jo greit å ha en med den nye standarden å koble på brygga uansett.

 

Har brukt epoksy før noen ganger på sånt, men silikon er vel enklere. Skal se om jeg finner noe og får brukt det trikset til Poseidon!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 99 kroners plast skjøteledning fra Europris. Den ligger mellom båten og garasjekontakten. Det gjør den høsten, vinteren og våren i gjennom med snø og fukt og is rundt seg og har gjort det utmerket i mange år nå. Litt bleik har den blitt med årene, mer oransj enn rød. Endene ligger tørt.

 

Ulempen er at det er 1 kvadrat kabel og at plast blir stiv i kulda. Utover dette funker 99-kroners kabelen utmerket. Min brukes bare med noen få A belastning og ikke beveger jeg på ledningen. Meget aldringsbestandig ser den ut til å være. Jordfeilbryter på 30mA triggestrøm er tilkoblet, men har ikke slått ut ennå.

 

Konklusjon: Ledninger er robuste saker. Det er alle de andre tingene som ikke er spesielt robuste. Har man problemer, er skjøteledningen det man sjekker når andre ting er sjekket.

 

Lotus

...da tilater jeg meg noe, nå.

Det du sier, at heller disse ledninger med plastskjerming er ofte også robuste, vill jeg ikke betvile.

 

Men det hadde vært bedre og riktig hvis man anbefaler kabeltyper som er tung og motstandsdyktige mot det fleste.

 

Det betyr at kabler som ligger ute og som er ikke fast innstallerte skal være høyfleksibelt (heller når det blir kalt, fordi da sprekker isoleringen enda fortere); fast nok til å motstår gjennomstikk (f.eks. når de ligger på spisse stein) når noen kan stiger på eller kjører over kablen; skarpe kanter og lignene skal også tas hensyn til; meget solbestandig skal det være; osv.

 

Publikum som leser noe sånt er ofte ikke fra fag og følger heller ofte og for lett på disse informasjonene.

 

Så hadde det for min skyld vært bedre når man kunne uttale noe som det f.eks. med :

"Riktig hadde det vært til å bruke dyrt gummikabel f.eks. H05RN-F eller H07RN-F for utesidig bruk,

men min kr. 99,- kabel fra Europris virker også siden så-og-så-mange år".

 

I så fall er informasjonen fullstendig, men valgfritt igjen.

 

Jeg vil ikke kverulere, men det forstyrrer meg siden lengre at noe sikkerhetsmessige annledninger

ikke blir uttalt tydelig som det skal være.

Med det, synes jeg, blir det for mye rom for feilspekulasjon fra folk som ikke kan følge,

eller som ikke har annledning for å sammenligne fordi det mangler henvisningen til annet.

 

Og en som deg, som kan skikkelig mye om båt, elektrikk-trikk og lager superforklaringer :yesnod:,

ber jeg gjerne om å tar lit mer hensyn til det.

 

:wink:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være pirkete men 44 og 54 har samme krav til vanntetting. 1. siffer ståt for støvtetting og 2. siffer for vanntetting. 4 mener jeg å huske står for motstand mot direkte overskylling/overspyling av vann. 1. siffer er vel mindre interessant i denne sammenheng.

Første siffer:

0 Ubeskyttet Ingen spesiell beskyttelse

 

1 Beskyttet mot faste

fremmedlegemer > 50 mm En større del av kroppen for eksempel

en hånd (ikke beskyttelse mot bevisst

inntregning. Faste fremmedlegemer med

diameter > 50 mm

 

2 Beskyttet mot faste

fremmedlegemer > 12 mm Fingre eller liknende gjenstander med

lengde < 80 med mer. Faste

fremmedlegemer med diameter > 12 mm

 

3 Beskyttet mot faste

fremmedlegemer > 2,5 mm Verktøy, tråder og lignende med diameter

eller tykkelse > 2,5 med mer. Faste

fremmedlegemer med diameter > 2,5 mm

 

4 Beskyttet mot faste

fremmedlegemer > 1,0 mm Tråd, strimmel og lignende med diameter

eller tykkelse > 1,0 med mer. Faste

fremmedlegemer med diameter > 1,0 mm

 

5 Støvbeskyttet Inntregning av støv ikke fullstendig

utelukket, men støv i små mengder at det

ikke påvirker normal drift av utstyret

 

6 Støvtett Ingen inntregning av støv

 

 

Andre siffer:

 

0 Ubeskyttet Ingen spesiell beskyttelse

 

1 Beskyttet mot

dryppende vann Dryppende vann (dråper som faller vertikalt)

skal ikke ha skadelig virkning

 

2 Beskyttet mot

dryppende vann

når skråstilt opp til 15°

Vertikalt dryppende vann skal ikke ha sakelig

virkning når kapslingen skråstilles opp til 15°

I forhold til normal stilling

 

3 Beskyttet mot

regn Regnvann som faller med en vinkel opp til 60°

i forhold til vertikalen skal ikke ha skadelig

virkning

 

4 Beskyttet mot

vannsprut Vann som spruter mot kapslingen fra alle

retninger skal ikke ha skadelig virkning

 

5 Beskyttet mot

vannstråler Vann som sprøytes mot kapslingen fra ett

munnstykke, uansett retning, skal ikke ha

skadelig virkning

 

6 Beskyttet mot

tung sjø Vann fra tung sjø eller som sprøyter mot

kapslingen med stort trykk skal ikke trenge inn

i kapslingen i skadelige mengder

 

7 Beskyttet ved

neddykking Vann i skadelig mengde skal ikke trenge inn i

kapslingen når den er neddykket i vann i en

bestemt tid og ved ett bestemt trykk

 

8 Beskyttet ved

nedsenkning Utstyret skal tålelangvarig nedsenkning i vann

under forhold som er nærmere angitt av

fabrikanten.

Link to post
Share on other sites

Har ingen problemer med å være enig med deg i det du skriver, Joerg. Plastledningen fra Europris er godkjent for utebruk, men bare midlertidig og ikke i fuktig og vått vær. At jeg bruker den slik jeg gjør er ikke anbefalt. Mitt poeng er at ledninger generelt er særdeles robuste og varer lenge og det derfor er mange andre ting å sjekke før man sjekker ledningen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Laderen har ladet med mellom 10 og 40 ampere, og da til 24-volt. Det er klart at de gangene jeg har lada 40 ampere så har jeg vært i grenseland! Det blir jo ca 800 watt, sikkert endel effekttap også. Det har stort sett gått greit, har bare lada på full effekt en halv eller hel time mens jeg har vært til stede.

 

Når jeg ikke har vært til stede, så har jeg lada 5-10 ampere. Det blir jo ikke mer enn 120-240watt, så det skulle jo helst ikke være noe problem med splitter nytt anlegg på brygga...?

Jeg spurte i en tidligere tråd om hva en 12V/25A lader trekker fra 230 V nettet.

Og fikk av Lotus følgende svar:

"15V ladespenning x 25A ladestrøm=375W

 

375W delt på 230V forsyningsspenning = 1,63A

 

1,63A delt på 80% virkningsgrad = 2 A"

 

da skulle det for din lager PÅ 24V40ABli noenlunde slik:

30 V x 40A 0= 1200W

1200 W : 230V = 5,2 A

5,2A : 80% virkningsgrad=6,5 A.

6,5A x 230V = ca. 1500 W.

 

Da er vi vel ved sakens kjerne??

Link to post
Share on other sites

Hehe - ja, hadde jeg lada med 40A kontiunerlig, så hadde det nok stemt... Men stort sett har det ligget mellom 5 og 10A. Da blir det jo et sted mellom 180 og 375 watt, og det skulle vel ikke bli for mye?

 

Det rare er jo at det går stort sett greit å lade på 40A og...

 

Tror nesten jeg skal fyre opp aggregatet en gang og se om jeg får samme problemet med det!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...