Jump to content

Feil på skjøteledning?


hschrde

Recommended Posts

Har ingen problemer med å være enig med deg i det du skriver, Joerg. Plastledningen fra Europris er godkjent for utebruk, men bare midlertidig og ikke i fuktig og vått vær. At jeg bruker den slik jeg gjør er ikke anbefalt. Mitt poeng er at ledninger generelt er særdeles robuste og varer lenge og det derfor er mange andre ting å sjekke før man sjekker ledningen.

 

Lotus

Helt klart, Lotus.

Og jeg ville ikke hakke på det i det minste.

Heller jeg hadde en sån vanlig kabeltrommel for utebruk en stund siden på båten min.

Men den ha sprokket etter ikke helt en år pga. sol og permanent bevegelse av båten.

Så hadde det vært flere åpne knekk i uttere isolasjonen og så har jeg byttet kablen før det skjedde noe mer.

Nå har jeg en H07 gummiledning i allerede 7 år og den ser ut like bra som ny.

 

...kanskje at jeg har allerede en 101%-mani ? :confused:

 

:lol::lol:

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hehe - ja, hadde jeg lada med 40A kontiunerlig, så hadde det nok stemt... Men stort sett har det ligget mellom 5 og 10A. Da blir det jo et sted mellom 180 og 375 watt, og det skulle vel ikke bli for mye?

 

Det rare er jo at det går stort sett greit å lade på 40A og...

 

Tror nesten jeg skal fyre opp aggregatet en gang og se om jeg får samme problemet med det!

Hos Clas Ohlson får du en rimelig måler til 150 kr, mener den også viser maks uttatt effekt(W). Da får du sjekket om det er du som stikker av med strømmen eller om det er feil i sikringen.

 

El-energimåler. Viser elkostnad/forbruk for et nettilknyttet apparat/utstyr. Viser Volt, Watt, Ampere samt kostnaden for det aktuelle apparatet på tydelig LCD-display. Programmerbar kilowattpris. Måleområde: Volt; 0-300V, Watt; 0-4800VA (3600W), Ampere; 0,02-16A. 230V, jordet. Drives med 2 stk batterier type SR44 (medfølger).

 

32-3760

Link to post
Share on other sites

Hva begrunner du det med? strøm? mekanisk styrke?

Begge deler og tilleggs med hensyn til kabellengden.

Et stedt finnes det regler, jeg har bare ikke nok tid til å søke.

Men kanskje at noen av våre sterkstrømproffs her kan hjelpe lit med det.

 

Redigering: ordet "minst " er missforståelig.

2,5mm² holder i allefall.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har flere tvilsomme kabler på brygga "heldigvis" 6-7 båter bortenfor meg , men så er spørsmålet . Hvor farlig er det med disse dårlige kablene for oss som både går på brygga og har båt i nærheten , kabler går jo forbi båten min på brygga ? Det er snakk om kabler som var røde en gang , ligner på sånne tynne rød fra el-gressklippere . Har fått fjerna dem før , men dem dukker opp igjen . Hadde jeg bestemt så trur jeg etter det jeg har lest meg fram til , tatt og klipt dem opp i passe legder og lagt dem i en pose i båten til eier . Eller tar jeg helt feil her ang faren ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I tillegg trekker selve kabelen en del effekt, jo lengre ledningen er, desto mer indre motstand og dermed mer watt trekker den. For å kompensere for dette må man gå opp i dimensjon på kabel.

En tynn kabel vil (normalt) medføre at effektuttaket blir mindre og ikke større. Men den vil imidlertid gi større effekttap i kabelen og dermed lavere spenning på forbrukeren. Om du derimot har en intelligent batterilader som belastning så vil nok den regulere spenninga slik at strømtrekket på 230V siden går opp når spenningsfallet i 230V kabelen blir større.

 

En fare man skal være oppmerksom på med lange og tynne kabler er at om du får kortslutning så risikerer du at kortslutningsstrømmen blir så liten at sikkringen ikke reagerer på sin kortslutningskarakteristikk (dvs. karakteristikken da den skal løse ut momentant) men den ser feilen som en overbelastning og har dermed mye lengre tid før den løser ut. Noe som medfører brannfare. I vanlige husinstallasjoner skal det derfor dokumenteres at anlegget er dimensjonert slik at en eventuel kortslutning medfører at sikkringene løser ut på kortslutningskarakteristikken.

 

Men i det aktuelle tilfellet her, så anbefales det at du måler både strøm og spenning, kansje aller helst får en elektrikker til å gjøre det om du ikke er trygg på det selv. 230V er ikke å spøke med! Spesielt ikke i nærheten av (salt)vann.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...