Jump to content

Fugleinfluensa


ragnars

Recommended Posts

Vi skal jo ikke bli hysteriske men faktum er at fugleinfluensaen er på vei og Norge slipper neppe unna. Leser at influensaen smitter via avføringen til fuglene og såkalt forstøvning derfra. Unger blir bedt om å ikke røre døde fugler og vaske henda etter evnt. kontakt med fugler, mating på fuglebrett etc. Hva med følgende scenario. Sommerens båttur, og ungene som mater svanene over båtripa. Et vanlig innslag og en naturlig del av båtsommeren. Svanene eter seg stappmette og slipper ut avføring rundt båtsiden. Like etterpå hopper ungene(eller vi voksne) ut i vannet til et velfortjent bad. Farlig?... jeg bare spør!

Link to post
Share on other sites

Aner ikke, skal jeg være helt ærlig, og det skal man jo. Men personlig har jeg litt samme følelse som jeg hadde når kugalskaps hysteriet var på sitt verste, dette har media hauset utenfor enhver proposjon, er vel 100 stk av minst 6 milliarder mennesker her på jorden som er døde i årenes løp av fugleinnfluensa. Og de bor gjerne slik at hønsene vandrer fritt inn og ut, eller de slakter hønsene selv, det er gjerne ungenes jobb mange steder i verden.

Så med mindre helsemyndighetene kommer med konkrete begrunnede advarsler, kommer ikke jeg til og bekymre meg.

Link to post
Share on other sites

Det er allerede sagt i media at man bør roe dette litt ned, de som sier dette vet hva de snakker om.

Tiltakene er allerede i gang så Norge er godt rustet.

 

Regner med at dette går bra, selv om man bør være mere forsiktig enn ellers ang. fjærkre.

Tror også at ett slikt virus blir kortvarig om det kommer til Norge da vi ikke har den kulturen som i Asia ang. fjærkre som husdyr

Link to post
Share on other sites

Eller far som børster av inntørket fuglemøkk fra kalesje? Dette høres ikke bra ut, men vi har kanskje noen sakkyndige medlemmer fra helsesektoren i dette utmerkede forum?

Noen som kan gi oss faglig påfyll og saklig fremstilling av eventuelle farer vi kan utsette oss, eller familiemedlemmer for.

Link to post
Share on other sites

Menneskeheten hadde hatt det mye bedre hvis man hadde redusert antall jounalister i verden med 90% - er nå min mening :confused: Skandale- og krisemaksimerende bladfyker er noe av det værste jeg vet. :nonod:

Jeg foretrekker å forsøke å leve livet uten tanke på pest og kolera som måtte komme. Bekymringene får journalistene og myndighetene ta seg av :drink:

Link to post
Share on other sites

redusert antall jounalister i verden med 90%

Dethadde neppe hjulpet; hadde det ikke vært bedre om NOEN hadde tatt alle idiotene blandt dem litt i nakkeskinnet? Senest i dag var tullingene i TV2 frempå, men en hjerteskjærende historie om at enhver 16-åring kan kjøre en 50-foter, mens mopeden måde ha førerkort for å kjøre.

 

De glemte selvsagt to ting.

 

1) Ingen 16-åringer har råd til 50-fotere.

 

2) Alderen er den minst viktige delen av det forskriftsbestemte kvalifikasjonskravet. Den viktige delen er NØDVENDIGE FERDIGHETER. Men om en 16-åring har det, så er det selvsagt ingenting i veien for om han/hun kjører stor båt. Eller begynner i MotoGP eller MotoCross for den del ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så sant, så sant. Og så alle dei idiotane som kjøper og ser/høyrer på produkta deira...

 

Eller ... alle idiotene som betaler for det, tiden er jo snart inne nok en gang? DA hadde verden (Norge) i alle fall blitt bedre!! :flag:

 

:lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

1) Ingen 16-åringer har råd til 50-fotere.

Noen 16-åringer har det, men det viktige spørsmålet er i hvor stor grad de kan råde over sin formue før de er 18. :lol:

 

Noe helt annet er det med tenåringer som har foreldre som kan kjøpe båter til sine barn, men jeg tror ikke 50-fotere med opphøyet CBC-dekk står øverst på ønskelisten til så veldig mange tenåringer. :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg driver med ender, gjess og høns og har fulgt situasjonen nøye de siste månedene. Jeg kan kanskje komme med litt info her.

 

Viruset smitter kun gjennom innånding, ikke gjennom mat eller vann.

Man blir ikke smittet av å bade selv om det er møkk i vannet, både fordi det da ikke blir tatt opp av lungene og fordi viruset raskt blir ødelagt i vann.

Man skal være forsiktig med å puste inn støv fra ekskrementer, f.eks. ved børsting av kallesje.

Man skal ikke røre fugler, og man skal vaske hendene dersom man tar på møkk.

Fugler dør i løpet av ca ett døgn etter smitte, og det er begrenset hvor lenge smitte sitter i møkk ute på ett svaberg eller på en kallesje.

 

Viruset smitter meget vanskelig til mennesker. Men man bør tenke litt mer hygiene enn vanlig dersom det etterhvert blir påvist smitte blandt fugler der dere ferdes. Men dette er en fuglesykdom, og det er ingen grunn til hysteri. Sjansen for å bli smittet er meget små.

 

Anbefaler å lese svarene fra beredskapsdirektøren ved folkehelseinstituttet her. Der får dere svar på det mange andre også lurer på.

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=706

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vi roe oss ned litt... Det er vel mange ganger større fare for at noen drukner eller blir drept i en bilulykke eller hjerteinfarkt enn at man skal bli smittet av fulgeinfluensa... Snakk om å koke suppe på en spiker

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det førte utbruddet av fugleinfluensa kom for ca 10 år siden i Kina og det har ikke krevd mer enn ca 100 menskeliv i hele verden, så det skulle ikke være noe stort problem. Noen fuglerarter kan leve mye lenger enn 1-2 døgn med viruset og selvsagt kan også måker bli smittet og siden smitten finnes i avføring bør en være nøye med håndhygienen etter at en har vasket kalesjen for måkeskitt.

Link to post
Share on other sites

Mulig at det hauses opp for mye...

 

Kanskje er jeg FOR forsiktig?: (Har 200 meter åkerland til nærmeste nabo.)

...Ikke mat på fuglebrettet i vinter, fordi at antallet fugler i hagen minker betraktelig! (Og det virker faktisk!) :smash:

...Kommer til å fjerne alle muligheter for reirbygging i umiddelbar nærhet. (Motvirker forhåpentligvis mengden fuleskiit rundt hus og heim.)

...Kanskje bruke maske når fugleskit børstes fra kallesjen på båten

 

osv

 

Er jeg FOR forsiktig?? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Har satt ut en flaske med hostesaft på brettet!

Vurderer også å tilsette Tamiflu i fugleforet !!!!

 

Fra spøk til alvor!

Det værste scenario er HVIS dette viruset muterer/endrer seg til å smitte fra mennesker til menneske, og da gjerne på steder hvor omgangen med fugler er nærmere enn her i Norge.

Viruset er som kjent ankommet Afrika!

 

Da er det mer sannsynlig at Gardermoen blir inngangsporten!

 

"Burugla" vil nok fremdeles være den jeg er mest engstelig for :wink:

Link to post
Share on other sites

Mulig at det hauses opp for mye...

 

Kanskje er jeg FOR forsiktig?: (Har 200 meter åkerland til nærmeste nabo.)

...Ikke mat på fuglebrettet i vinter, fordi at antallet fugler i hagen minker betraktelig! (Og det virker faktisk!) :smash:

...Kommer til å fjerne alle muligheter for reirbygging i umiddelbar nærhet. (Motvirker forhåpentligvis mengden fuleskiit rundt hus og heim.)

...Kanskje bruke maske når fugleskit børstes fra kallesjen på båten

 

osv

 

Er jeg FOR forsiktig?? :rolleyes:

For forsiktig?

Jeg synes lett hysterisk er mer betegnende, forutsatt at du ikke er hønsoppdretter.

Eller var dette en spøk?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

- Foreløpig er det flere som sliter med feilsvelgede kyllingbein enn av fugleinfluensa.

- Frykten for en måkebæsj på kalesjen øker infarktrisikoen for utsatte befolkningsgrupper.

- Risikoen for å bli skutt av amerikanske visepresidenter under fuglejakt har også vist seg å være kraftig undervurdert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...