Jump to content

Fugleinfluensa


ragnars

Recommended Posts

Hmm...

Ser for meg følgande scenario:

 

-Folk slutter å mate svaner fordi dei er redde for fugleinfluensa. (Enkelte stader er denne matinga eit vesentleg bidrag til at svanene overlever vinteren).

-Svaner dør fordi dei svelt i hel.

-Store oppslag i avisene "Fugleinfluensaen er her! Mange døde svaner funnet osb.."

-Svanene får enda mindre mat, folk tør ikkje gå ut osb...

 

 

Så det er bare å fortsette å mate svaner, dessuten vil velfødde fuglar vera mindre utsatt for sjukdommar. (kanskje litt tran i fugleforet vil hjelpe ;-)

 

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Bare og fortsette og mate fugler, ikke noe problem. De spiser vel ikke av hånden din alikevel.

 

Det som er den store forskjellen, er at vi ikke har høns o.l inne i heimen.

Det ble også presisert som det avgjørende i media, husker ikke navnet på han som ble intervjuet i radio men han var fra mattilsynet

Link to post
Share on other sites

Vi må vel se litt på forskjellen på hvordan vi omgås fuler, jeg f. eks har aldri noensinne hat en høne eller annet fjærkre som valset rundt innomhus.

De gangene jeg har vært i nærkontakt med levende fugl kan telles på veldig få fingrer.

 

Problemene oppstår ikke før viruset smitter mellom mennesker.

Link to post
Share on other sites

Vi må vel se litt på forskjellen på hvordan vi omgås fuler, jeg f. eks har aldri noensinne hat en høne eller annet fjærkre som valset rundt innomhus.

De gangene jeg har vært i nærkontakt med levende fugl kan telles på veldig få fingrer.

 

Problemene oppstår ikke før viruset smitter mellom mennesker.

Problemet ditt starter ikke før det muterer. Problemet mitt startet i Oktober. Nå blir frysern enda fullere. Må spise and og høner til middag 4 dager i uka i ett år for å fortære alt. :sad: Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For forsiktig?

Jeg synes lett hysterisk er mer betegnende, forutsatt at du ikke er hønsoppdretter.

Eller var dette en spøk?

Er det, hysterisk? Sett nå at du vet at det er fugleinfluensa i ditt område. Vi vet det smitter gjennom avføring. På din blå kalesje ligger det masse avføring fra f.eks. måker. I tørr form blir det fort støv som man puster inn ved nedlegg av kalesje. Ingen som ville vært en smule bekymret for dette?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

På med støvmaske (om det er godt nok) eller gassmask og fram med slangen og spyl av skitten.

 

Hvor lenge overlever egentlig virusene i tørket fugleskitt ?

Gassmaske og vannslang er det nok ikke alle som har tilgang til.

det siste spørsmålet ditt er meget interessant, pussig at ingen har tatt opp det i diverse programmer og nettmøter.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Statistisk sett ville jeg tro det fremdeles er mer grunn til og engste seg for bilkjøring en for dette, så lenge det smitter fra fugler.

Den hysteriske pressen legger ut om pandemi og 13000 døde, da mangeler det bare 10000 så har man det tallet som dør årlig av hjerte og karsykdommer, i føge ssb.

Lurer på hvorfor det sånn at det jevnt over later til at det er letetre og bekymre seg jo mer usansynlig en ting er.

Link to post
Share on other sites

Statistisk sett ville jeg tro det fremdeles er mer grunn til og engste seg for bilkjøring en for dette, så lenge det smitter fra fugler.

Den hysteriske pressen legger ut om pandemi og 13000 døde, da mangeler det bare 10000 så har man det tallet som dør årlig av hjerte og karsykdommer, i føge ssb.

Lurer på hvorfor det sånn at det jevnt over later til at det er letetre og bekymre seg jo mer usansynlig en ting er.

Biluhell og hjerteinfarkt kan en gjøre mye selv for å unngå. Fakta er alltid greit å vite for å kunne forholde seg. Derfor er det et interessant spørsmål å vite noe om hvor lenge et virus lever i tørr avføring. Jeg gambler ikke når jeg kjører bil, ei heller med allehånde virus jeg risikerer å dø av.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

jøss da må jeg være 7 :smiley:

Vårt yngste medlem på baatplassen? :flag::flag::flag:

 

Husk å si til pappa at det IKKE er bedre med en fugl i handa enn 10 fugler på taket, snarere tvertimot. Og hvis du hører gjøken så er den ikke helt død enda.

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg ser fram til en sesong hvor spraglede kalesjer er trendy og svanemerket kan få et imageproblem. :lol:

 

Det farligste er vel at folk begynner å dø av hysterisk bekymring, eller av å ta medisiner som har sterkere bivirkninger en de er helsebringende. Det er uansett ikke særlig stor fare for at særlig mange vil bli smittet av fugl i Norge, selv om det dukker opp fugler med influensa i Norge også. Det er nokså stor sannsynlighet for at slike fugler vil dukke opp.

 

Dersom fugleinfluensaen muterer til noe som smitter mellom mennesker blir det en helt annen sak, og da kan vi glemme å bekymre oss for fugler. Antagelig er du mye tryggere i en båt omgitt av en og annen sjøfugl enn i en travel by. :wink:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så kan det meldes at Fugleinfluensa smitter på samme måte som HIV.

 

Via, Ender og en og annen Høne. (c:

Mariell

Som fortsatt ikke får lagt inn smilys

Denne synes jeg var meget usmakelig!

 

Jeg ser fram til en sesong hvor spraglede kalesjer er trendy og svanemerket kan få et imageproblem. :lol:

 

Det farligste er vel at folk begynner å dø av hysterisk bekymring, eller av å ta medisiner som har sterkere bivirkninger en de er helsebringende. Det er uansett ikke særlig stor fare for at særlig mange vil bli smittet av fugl i Norge, selv om det dukker opp fugler med influensa i Norge også. Det er nokså stor sannsynlighet for at slike fugler vil dukke opp.

 

Dersom fugleinfluensaen muterer til noe som smitter mellom mennesker blir det en helt annen sak, og da kan vi glemme å bekymre oss for fugler. Antagelig er du mye tryggere i en båt omgitt av en og annen sjøfugl enn i en travel by. :wink:

Hvis denne var rette mot meg kan jeg forsikre at jeg vet at smittefaren er liten, men så er ikke dette spørsmålet mitt.

 

Mitt anliggende er at den eneste måten dette smitter på er fra tørr avføring. Er det noe som omgir båtfolk så er det nettopp dette. I stedet for å bagatellisere, hadde det kanskje vært en ide å finne en løsning på problemet. Hva med en desifiserende væske eller spray som kan ta knekken på faenskapet?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Mitt anliggende er at den eneste måten dette smitter på er fra tørr avføring.......

I stedet for å bagatellisere, hadde det kanskje vært en ide å finne en løsning på problemet....

Er det eneste måten dette smitter på? Den var ny.

 

Jeg synes absolutt vi skulle bagatellisere dette, da det neppe er noe reelt problem i det hele tatt. Jeg synes vi skulle høre på ekspertene som uttaler at dette ikke er noe problem i Norge før det eventuelt skulle oppstå en pandemi. Da kommer smitten med fly til Gardermoen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det eneste måten dette smitter på? Den var ny.

Vel, dette i følge Aavitsland i tett på nett i VG:

 

Her er et utklipp:

 

Hei.

HVORDAN blir vi mennesker smittet av fugleinfluensa, og HVORDAN kan man unngaa aa bli smittet.

Finnes det enkle svar paa dette."

 

Hei Grete

 

De 169 menneskene som har fått fugleinfluensa i hele verden, har fått det etter veldig nær kontakt med syke eller døde fjørfe. De har da trolig pustet inn forstøvet avføring fra fgulene. Viruset finnes i avføringen.

 

Hvis viruset kommer til fugler i Norge, kan du enkelt unngå smitte ved å ikke berøre døde fugler og holde deg unna eventuelle fjørfeflokker som er smittet.

 

Hilsen preben aavitsland

 

 

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Så hvordan skal vi gjøre det med fugledritt på kalesja nå da Marna ?

Det var det jeg også lurte på :smiley:

 

Problemet er jo potensielt ganske stort. Det er lettere for myndighetene å advare mot nærkontakt med død fugl. Det er tross alt ikke noe problem å unngå. Selv om du svømmer rundt blandt dem, er det ikke mulig å bli smittet i følge den samme Aavitsland (selv om man da kan stusse over alle hvite frakker og munnbind på de som plukker kadavre). Samtidig vet de samme myndigheter at det snart er sesong for flere hundretusen fritidsbåter, mange av disse har kalesje.

 

Hvordan ville det tatt seg ut med følgende proklamasjon: Ligg unna død fugl, vask hendene godt, det er ikke fare for å bli smittet fra katt. Det smitter kun gjennom tørr avføring, noe som alle fritidsbåteiere vil møte. Bruk ikke båten uten å fjerne den tørre avføringen.

 

Ikke vet jeg om det er slik, ikke vet jeg hvor lenge dette jæ**a viruset lever, ikke vet jeg hva som kan ta knekken på det, ikke vet jeg hvor lett det smitter i denne situasjonen heller. Det eneste jeg vet er at fuglemøkk kommer til å befinne seg på båten min, og jeg jeg med stor sannsynlighet kommer til å puste inn noe av det avføringsstøvet som hvirvles opp når kalesjen skal legges ned. Og det er det som er den reelle smittefaren i følge Aavitsland. da ønsker jeg å vite hvordan jeg skal forholde meg til dette.

 

Men noe svar på spørsmålet ditt Thor, det har jeg ikke :smiley:

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Hvis denne var rette mot meg kan jeg forsikre at jeg vet at smittefaren er liten, men så er ikke dette spørsmålet mitt.

 

Mitt anliggende er at den eneste måten dette smitter på er fra tørr avføring. ...

Vel, dette i følge Aavitsland i tett på nett i VG:

 

Her er et utklipp:

 

... De har da trolig pustet inn forstøvet avføring fra fgulene. Viruset finnes i avføringen. ...

Neida, kommentaren min var ikke rettet til deg spesielt, men når du først kommenterer så har jeg lyst til å spørre. Merk ordet trolig og fortell meg: Hvordan kommer du fram til at dett er "den eneste måten dette smitter på"?

 

Nå skal jeg på ingen måte spøke med for eksempel møkk i en hønsegård med utbrudd av fugleinfluensa. Da er det lurt å holde god avstand. Likevel, forutsatt at ingen har båten sin stående i en hønsegård denne vinteren så tror jeg det holder lenge med å utvise vanlig forsiktighet når fuglemøkk skal fjernes fra båtkalesjen. Å børste møkka så det støver har jeg alltid unngått, og det gjelder flere typer møkk enn den fra fugler. Jeg vil tro at det holder med en grundig omgang med såpe og vann.

Link to post
Share on other sites

Litt dum formulering fra min side. Jeg burde selvsagt ha skrevet" den eneste nevnte måten dette smitter på". Egentlig er dette beside the point, men bevares, finnes det andre måter så for all del.

 

Mitt poeng er: hvis (når) fugleinfluensaen kommer til Norge, er det sannsynlig at også måker blir smittet. Disse driter som kjent ned det meste, også din og min kalesje. Mitt anliggende er egentlig ganske enkelt: hvordan på best mulig måte unngå å eksponere seg for smitte fra tørr møkk på kalesje?

 

 

Hvis noen fagfolk sier at det er godt nok med et par bøtter vann over kalesjen, ok, da er problemet løst. Holder det med å spraye hjemmebrent på møkka, fint, da gjør vi det. Sier de at dette ikke er noe problem i det hele tatt, flott, uthavner og småøyer; here we come!

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...