Jump to content

Fugleinfluensa


ragnars

Recommended Posts

:nonod:

Det er utrolig hva folk bekymrer seg for.

De to desidert farligste tingene vi i Norge foretar oss er bilkjøring og røyking !!!!!

Men når det er sagt, så er det merkelig hvor uforsiktig mange er i sin omgang med dyr.

Selv om jeg vet at det ikke er farlig, så har jeg mistet apetiten på kylling og annet fjærfe.

Link to post
Share on other sites

Kan virus holde seg i live i inntørka måkedritt da :confused::eek::confused: Og kanskje jeg skulle slutte å la skjæra lande på armen og kravle opp på skuldra ? For ikke å snakke om litt forsiktig kløing på brystet hennes ? At avstand til skjæra bør holdes det skjønner jeg men inntørka måkedrit da ? Umulig å unngå i løpet av sommeren !

Link to post
Share on other sites

Kan virus holde seg i live i inntørka måkedritt da :confused::eek::confused: måkedrit da ? Umulig å unngå i løpet av sommeren !

Tydeligvis holder det seg i live, eller for å være helt korrekt; trolig holder det seg i live (hvis vi skal tro Aavitsland). Det er intet mer enn dette spørsmålet som i bunn og grunn er interessant.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis holder det seg i live, eller for å være helt korrekt; trolig holder det seg i live (hvis vi skal tro Aavitsland). Det er intet mer enn dette spørsmålet som i bunn og grunn er interessant.

 

mvh

 

M.

Her er det mange spennende spekulasjoner... Og mange snakker om LIVET til viruset. Da skal jeg prøve meg med en faktaopplysning: Virus har ikke liv men krever en vertcelle for å være "aktivt". Tygg på denne dere - og så får vi se hvilke teorier som kommer ut av det!? Redigert av Vannskrekk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det mange spennende spekulasjoner... Og mange snakker om LIVET til viruset. Da skal jeg prøve meg med en faktaopplysning: Virus har ikke liv men krever en vertcelle for å leve. Tygg på denne dere - og så får vi se hvilke teorier som kommer ut av det!?

Tja, oppstår det inteligent liv i måkeskitten bør vi bekymre oss er min teori :smiley:
Link to post
Share on other sites

:nonod:

Det er utrolig hva folk bekymrer seg for.

De to desidert farligste tingene vi i Norge foretar oss er bilkjøring og røyking !!!!!

Her vil jeg arrestere deg.

 

Det desidert farligste tingene vi i Norge kan foreta oss er faktisk å være hjemme.

 

Det er slått fast en gang for alle.

 

De fleste ulykkene skjer i hjemmet. Innendørs.

 

Nå venter vi bare på melding fra Djupedal om at det aller beste hadde vært om Norges befolkning hadde bodd i kollektiv. :wink:

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Her er det mange spennende spekulasjoner... Og mange snakker om LIVET til viruset. Da skal jeg prøve meg med en faktaopplysning: Virus har ikke liv men krever en vertcelle for å være "aktivt". Tygg på denne dere - og så får vi se hvilke teorier som kommer ut av det!?

Du får rette spørsmålet til Aavitsland, ikke meg. Han er en fremtredende ekspert på området, og hvis du vil kalle hans påstander for spekulasjoner er du fri til det. Jeg for min del synes det ville være greit å få fakta på bordet. At virus dør uten en vertscelle er helt riktig, spørsmålet er når det dør, ikke om.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Du får rette spørsmålet til Aavitsland, ikke meg. Han er en fremtredende ekspert på området, og hvis du vil kalle hans påstander for spekulasjoner er du fri til det. Jeg for min del synes det ville være greit å få fakta på bordet. At virus dør uten en vertscelle er helt riktig, spørsmålet er når det dør, ikke om.

 

mvh

 

M.

Jeg bare kommer med en faktaopplysning. Siden du verifiserer denne opplysningen blir også din siste setning feil. Siden virus ikke har liv kan de heller ikke dø. Det må da være en vesentlig opplysning for de som skal finne metoder for bekjempelse?

Link to post
Share on other sites

En kan her se et godt eksempel på hvordan mennesker omgåes fjærkre rundt i verden. Dette er typisk for hele Asia og sikkert også Afrika. Bare ca 90 personer har likevel dødd hittil på verdensbasis.

 

Og så skulle jeg få hetta på grunn av gammel måkeskitt på kalesjen? Bruke gassmaske?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For forsiktig?

Jeg synes lett hysterisk er mer betegnende, forutsatt at du ikke er hønsoppdretter.

Eller var dette en spøk?

Nope. Snarere uvitenhet kanskje. Nærmeste nabo har større moderne hønseri; Riktignok med høner som aldri ser dagslys, men dog.

Faren ER kanskje opphauset, men ser at media nå har snudd 180 grader og gjør sitt "hysteriske" beste for å ufarliggjøre hele emnet...

Og DA begynner jeg å bli bekymret!

Spøk??

Nope.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare kommer med en faktaopplysning. Siden du verifiserer denne opplysningen blir også din siste setning feil. Siden virus ikke har liv kan de heller ikke dø. Det må da være en vesentlig opplysning for de som skal finne metoder for bekjempelse?

Virus har liv, i en vertscelle. Det blir i følge Aavitsland ført ut i avføring. Hvor lang tid det går før det så dør vites ikke. Jeg antar at de som driver med dette til daglig også er opptatt av dette spørsmålet.

 

Hvis du har rett Vannskrekk, så behøver vi jo ikke være bekymret for noen ting i det hele tatt i denne sak. Viruset har jo i følge deg ikke liv. Hvorfor skal vi da ligge unna død fugl? Hvorfor tror de at det smitter gjennom tørr avføring? Fordi det er virus der som er en potensiell fare for mennesker, liten eller stor.

 

Jeg ønsker fakta i denne saken, ikke synsing.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Tja, oppstår det inteligent liv i måkeskitten bør vi bekymre oss er min teori :smiley:

 

Med all møkka som foregår i verden så ville det kanskje ikke vært så ille hvis intelligent liv oppstod i måkedritt kanskje ? Er det ingen her på baatplassen som kan forklare hvordan virus kan `overleve`i måkedritt da ?

Link to post
Share on other sites

Virus har liv, i en vertscelle. Det blir i følge Aavitsland ført ut i avføring. Hvor lang tid det går før det så dør vites ikke. Jeg antar at de som driver med dette til daglig også er opptatt av dette spørsmålet.

 

Hvis du har rett Vannskrekk, så behøver vi jo ikke være bekymret for noen ting i det hele tatt i denne sak. Viruset har jo i følge deg ikke liv. Hvorfor skal vi da ligge unna død fugl? Hvorfor tror de at det smitter gjennom tørr avføring? Fordi det er virus der som er en potensiell fare for mennesker, liten eller stor.

 

Jeg ønsker fakta i denne saken, ikke synsing.

 

mvh

 

M.

Jammen Marna da. Jeg har jo ikke sagt at virus er ufarlig. Jeg har bare sagt at det ikke har liv. Brennevin har heller ikke liv, men har vist seg å være farlig for svært mange. Brennevin trenger også liv (en vertsperson) for å være farlig :crazy: Redigert av Vannskrekk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jammen Marna da. Jeg har jo ikke sagt at virus er ufarlig. Jeg har bare sagt at det ikke har liv. Brennevin har heller ikke liv, men har vist seg å være farlig for svært mange. Brennevin trenger også liv (en vertsperson) for å være farlig :crazy:

Jeg trodde vi diskuterte konsekvensen av dette viruset, og hvor stor eller liten den er for oss. Når du sier at viruset ikke har liv, oppfatter jeg deg dithen at min smule bekymring er tuftet på feil grunnlag. Hvis jeg skal reparere bilen min driter jeg i hvordan fastnøkkelen er laget, det viktigste er om den virker som tiltenkt i den oppgaven jeg har foran meg.

 

Jeg har for ordens skyld skummet nettet etter opplysninger om H5N1 spesifikt. Det merkelige er at det hittil ikke har vært mulig å finne noe som helst, dette kan selvsagt skyldes at jeg ikke har vært tålmodig nok. På den annen side er jeg møkk (unnskyld uttrykket) lei av utsagn som:

-Det smitter ikke lett fra dyr til mennesker.

-Du kan trygt gå på jakt fordi risikoen er liten.

-Ikke rør død fugl.

 

Vel, i min verden er det slik: Når noen eksperter sier dette ønsker jeg å vite på hvilket grunnlag de sier det, slik at jeg kan gjøre mine egne vurderinger. Det viser seg gang på gang at myndigheter ikke alltid sitter på den hele og fulle sannhet.

 

I min leting fant jeg gode artikler om at viruset sannsynligvis ikke sprer seg med trekkfugl, men langs de gamle handelswveier grunnet menneskers aktivitet, altså frakt av tamfugl. Dette var nye opplysninger for meg, og har sikkert sin konsekvens, hvis det stemmer.

 

Hvor vanskelig kan det være da, i 2006, og gi korrekt informasjon? Hvorfor i helv **e skrives det at det trolig smitter gjennom tørket møkk (levandes eller dau, I don't care), og samtidig nevnes ikke med et ord at du skal ligge unna tørket møkk, hvis fugleinfluensa er påvist i et område? Dette henger ikke på greip for meg. Og hvis noen vil påstå at et slikt spørsmål er hysterisk, så gjerne for meg. Min intensjon er å få svar!!! Er det smittefare, eller ikke, i så fall hvor stor er den, og hva kan gjøres for å unngå smitten (fra tørr møkk fortsatt). I min verden et meget enkelt spørsmål, som det av en eller annen grunn viser seg hittil umulig å få svar på. DET gir meg grunn til bekymring i seg selv.

 

fortsatt mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

I forrige uke ble den første døde svanen med influensa funnet i Danmark. I helgen svømte det første paret rundt båten i havna (Oslo) Det blir spennende å se hvor mange av dem som kommer flytende med bena opp. De jeg så virket iallefall friske, ikke nødvendig å blande hostesaft i brødbitene jeg ga til dem.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Sakset fra http://www.birdflu.org.cn/transmission.php :

In rural areas, the H5N1 virus is easily spread from farm to farm among domestic poultry through the feces of wild birds. The virus can survive for up to four days at 71 F (22 C) and more than 30 days at 32 F (0 C). If frozen, it can survive indefinitely.

Takk, ok67!!!!

Her har vi i hvertfall fakta vi kan diskutere ut i fra.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Ifølge nettstedet jeg fant lengre oppe så kan altså viruset "overleve" en tid, avhengig av temperaturen. Men hvordan fjerner vi det, spyle med vann, vaske med zalovann, salmiakk, klorin etc???? Såg på TV fra den Tyske Østersjøøya Rugen at de vasket biler etc med ett eller annet. Er det noen som hvet hva dette ett eller annet er?

 

Lagt til:

Har googlet litt etter H5N1 og desinfection, men det eneste jeg får opp er en mengde med franske sider, og franske er gresk for meg.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir egentlig litt overrasket over alle svarene Marna får. :confused:

 

Det er da ikke så usannsynlig spørsmål.

Lurer på dette selv jeg og jeg synes Marna har begrunnet mer enn godt nok for hvorfor lure på dette.

 

At vi er for redde i mange sammenhenger og helt sikkert her også får nå være så og er helt sikkert tilfelle.

 

Men det hadde jo vært greit å vite hva man må gjøre når man skal ut med båten.

 

Støtter deg jeg Marna :cheers:

Sikkert noen som kan svare på det etterhvert :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kanskje min bekymring lengre opp i denne tråden ikke var "hysterisk" likevel?

Med siste dagers innlegg i media om at katter og andre fuglespisere i naturen kan smittes, ER jeg litt bekymret! Sorry.

Det er kort vei for smitte til mennesker med "nærkontakt" til slike dyr... Og med en dødsrisiko på 25% (!!) for den som smittes, synes JEG det er grunn til bekymring.

JADDA, jeg vet at vi skal daue hele gjengen, men det behøver vel ikke å skje FOR tidlig?

Og hvis f@enskapet muterer har vi "et problem"??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og med en dødsrisiko på 25% (!!) for den som smittes, synes JEG det er grunn til bekymring.

Hører man etter hva ekspertene sier så smitter det ikke lett fra fugl til menneske. Du skal altså ha rimelig uflaks hvis du blir smittet etter å ha pustet inn infisert ekskrementstøv. Samtidig er risikoen liten for at fuglemøkk på kalesje er infisert. Fuglene dør jo etter et par dager, så sjansen for at en infisert fugl legger igjen møkk på kalesjen er jo ikke særlig stor. Hittil har alle eksperter snakket om svaner og andefugl. Virker som måker skjærer :lol: klar. Svaner og ender på kalesjen? Så da må dette skje mens de flyr over. Oppsummering: I løpet av sine siste to levedager må en infisert fugl fly over kalesjen din, gjøre fra seg akkurat da, du må puste inn større mengder (smitter som sagt vanskelig) for å bli syk og blir du syk har du 75% sjans for å overleve. Samtidig har du bare 4 dager på deg sommerstid før viruset har bukket under. Slike sjanser tar jeg glatt.

Redigert av The Gannet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...