Jump to content

Fugleinfluensa


ragnars

Recommended Posts

Kanskje min bekymring lengre opp i denne tråden ikke var "hysterisk" likevel?

Med siste dagers innlegg i media om at katter og andre fuglespisere i naturen kan smittes, ER jeg litt bekymret! Sorry.

Det er kort vei for smitte til mennesker med "nærkontakt" til slike dyr... Og med en dødsrisiko på 25% (!!) for den som smittes, synes JEG det er grunn til bekymring.

JADDA, jeg vet at vi skal daue hele gjengen, men det behøver vel ikke å skje FOR tidlig?

Og hvis f@enskapet muterer har vi "et problem"??

Det er grunn til bekymring, spørsmålet er hvor bekymret man skal ha grunn til å være. Som før nevnt, jeg er lei av informasjon som forteller meg at jeg skal ligge unna død fugl, og vaske hendene godt hvis jeg er eksponert. Det er en eneste grunn til å gi slike råd, og det er faren for smitte.

 

Det myndighetene ikke sier er om viruset blir vasket bort med vann? Hva er den reelle faren for smitte i nærheten av avføring? Hva tar faktisk livet av viruset, og når er dette evbentuelt nødvendig? I går på Red1 var det en dame som, for første gang jeg har observert, kom inn på faktiske forhold rundt selve viruset, dessverre fikk hun nesten ikke taletid. Taletiden fikk de som snakket om hvorvidt det var farlig å spise kylling eller ei. Hun nevnte at tørr avføring ikke var farlig, så her er hun på kollisjonskurs med Aavitsland. Jeg har skrevet en mail til henne, og skal formidle svaret her så fort jeg (og om...) får det.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hørte da et eller annet på radioen at uttørket dritt fra fugler ikke utgjorde noen fare.

 

Ser heller ikke den helt store risikoen for oss mennesker.

 

Her i landet blir villfugler infisert - noen katter kan eventuelt bli smittet ved at de spiser en infisert fugl innen de få dagene fuglen er levende, men smittet. Er fuglen død, så spiser ikke katter denne. Det kan derfra smitte til en annen katt, men siden vi ikke spiser katter er vi rimelig trygge også her.

 

90 mennesker på verdensbasis er forsvinnende lite i forhold til hvor mange som dør av det vi kalle influensa ( altså mennesketypen).

 

Som ekspert etter ekspert har fremhevet: Dette er en dyresykdom!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke det er så farlig når kun 90 menesker har mistet livet så langt mens mange millioner fugler er smittet globalt. Når det gjelder måker så fant de måker som var smittet i Tyskland.

90 mennesker er ikke mye når vi vet hvor mange som bor i Asia der det har herjet mest !

Omtrent alt som skal kunne fly og har to bein er smittet der nede, og sikkert en del annet av skapninger som gnager på dette rått. Og da kan vi også tenke på hvor lav den hygieniske standarden er der i forhold til hos oss.

Men jeg vil nok tro at det er slutt på fuglejakt mm. når det blir påvist i våre trakter :cryin:

Jeg vil også være betenkt med å slippe vår Gordon Setter på fugl hvis dette sprer seg. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Måtte alle verdens katter bli smittet og daue hver eneste en... O-hvilken fryd DET ville vært...

M/Y Ellen Marie

Ja....kan tildels være enig, men herregud hvor mange rotter og mus vi ville fått?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå skjønner jeg det!!

 

Det er selvfølgelig mye lettere å endre nettsiden med et par tastetrykk, enn å sende 5 luer tilbake til Kina for å brodere de på nytt! Mistforståelsen er jo åpenbar. Det er ikke så lett å bestille logoer og forklare bokstavene på kinsk. :lol::lol::lol:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hmm, ser med bekymring på dette her. Så jeg skal iverksette en del tiltak for å unngå smitte så langt det lar seg gjøre. Ingen rypejakt i år, skal også prøve å holde burugla på avstand, skal så langt det er mulig også unngå å slippe "en due". Uglene skal forbli i mosen.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Du kan også gå på finn.no under Gis Bort eller søke på google med søkeord "feilvare+vareparti".

 

"Lua" kommer også opp på google-bildesøk i annet+båtutstyr, men da har den benevnelsen varetrekk for mindre påhengsmotorer :lol:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har fått dette svaret fra Folkehelsa ang. fugleskitt og smitte. Spørs om man blir så mye klokere, men greit nevne svaret:

 

”Fugleinfluensaviruset H5N1 kan nok leve flere dager i fugleskitt og vann i kjølig vær. Dette er et problem for fugler, som veldig lett smittes gjennom vannet de drikker. For mennesker er det ikke noe problem. Ettersom viruset ikke er tilpasset mennesker, må mennesker få i seg store mengder viruset for i det hele tatt å bli smittet. Dessuten må viruset pustes inn. Skulle man komme til å drikke noe vann med virus i, vil ikke mange virus overleve oppholdet i magesekken. Derfor tror vi at fugleskitt ikke er noen smittekilde for H5N1-virus til mennesker. Likevel skal man av vanlige hygieniske årsaker ikke ta i fugleskitt.

 

Ønsker man å fjerne (relativt fersk) fugleskitt, bør man bruke hansker, og vaske hendene etterpå, fordi det også kan være en viss risiko forbundet med å få partikler fra fugleskitten overført til slimhinnene i munn, nese og rundt øynene via hendene.

 

Tørket fugleskitt, så tørr at den støver, er flere dager gammel, og dermed langt mindre smittefarlig. Dessuten har UV-lys (sollys) virusdrepende effekt. Det skader ikke å bruke en billig maske (for eksempel en slik som selges på apoteket), men vi går ikke ut med dette som en offisiell anbefaling.

 

Denne siden av spørsmålet er under vurdering, og skulle spesialistene våre komme fram til at dette med forstøvet fugleskitt ved f eks båtrens er en reell smittefare, vil vår Informasjonsavdeling gå ut i media med saken."

Link to post
Share on other sites

Jeg har også registrert at viruset har spredt seg mot oss her oppe, nyhetsfokuset likeså.

Når det gjelder de folka i sørøst asia så har vi ikke hørt mye fra den kanten av kloden de siste ukene. Noen som har kjennskap til om de har overlevd der nede.

 

 

Frode

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har fått dette svaret fra Folkehelsa ang. fugleskitt og smitte. Spørs om man blir så mye klokere, men greit nevne svaret:

........................

Jeg synes dette var ganke klar tale.

Min forståelse er: Ta det kuli, ingen grunn til panikk med måkeskitt på kalesjen!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er jo så betryggende å høre exsperter si her i Norge :at ta det med ro,det går bra det er ikke så farlig,vi har det under kontroll.

Men da det var langt borte ,hørte man dem si:å vi må begynne å planlegge for det farlige fugle viruset,

Min mening er å forstå dem slik at ,exspertene sie at:Det var farlig,da det var langt borte,men når det nærmer seg,så var det ikke så ille???Hvorfor er viruset mer farlig i utlandet enn her til lands,er det ikke samme viruset hele tiden,eller legger fuglene noe av dette viruset i fra seg under landingen i de land dem er i??

Kokka

Link to post
Share on other sites

Ekspertene må forberede, det krever budsjetter og skjer gjerne langt tid på forhånd, så derfor blir det farligere når det er langt borte, eller kan komme til og kreve mer ressurser som det så vakkert heter :smiley:

 

Eller på en annen måte, når det er langt vekke kan man snakke mye og lenge få medietid og kansje mer budsjett osv, når det faktisk dukker opp må man plutselig være edruelig og holde seg til fakta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...