Jump to content

Fugleinfluensa

ragnars

Recommended Posts

Jeg tror Blondie har misforstått litt.

Fugleinfluensaen er ikke ufarlig for fugler. Det betyr at du allerede burde få hetta hvis du er hønseoppdretter. Fugleinfluensaen er en latent fare for mennesker hvis den skulle mutere slik at den kan smitte fra menneske til menneske. Kan ikke se at våre myndighetter harr unneslått noe her.

Dette betyr imidlertid ikke at vi bør få hetta pga. måkeskitt på kalesjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Barna mine har fått et brev med seg hjem fra skolen denne uken og lyder slik med uthevelser:

Til barn i barnehager og barneskoler i kommunen

INFORMASJON OM FUGLEINFLUENSA

Avisene og TV er for tiden full av skremmende informasjon om Fugelinfluensa. Jeg forstår at noen av dere blir redde og bekymret.

Derfor har jeg lyst til å skrive noen ord til dere for å gjøre dere mindre redde og engstelige. Det er nemlig ingen grunn til å bli redde for oss her i Norge nå. Avisene og TV har lett for å skrive med STORE BOKSTAVER om ting som kan virke skummelt, da får de solgt riktig mange aviser.

Fuglelinfluensa er en sykdom som smitter mellom fugler, det vil si at syke fugler smitter friske fugler slik at disse også blir syke. Mange fugler flyr over store deler av verden, dette kaller vi trekkfugler. Derfor kan sykdommen spre seg fra land i Asia- hvor sykdommen starter- og til land som ligger nærmere oss. Men den har ikke kommet til land nærmere Norge ennå.

FUGLEINFLUENSA er en sykdom som er farlig for fugler, ikke for mennesker. Det har skjedd at noen få mennesker har blitt smittet og blitt syke, men det er vanligvis mennesker som lever veldig tett sammen med fuglene sine. Detter er vanlig i Asia, men ikke hos oss. Det er ikke farlig å ha kanarifugl eller papegøye i huset!

Hvis DU finner døde eller syke fugler ute skal du ikke røre dem, men si fra til mor eller far. Mor eller far kan da ringe Mattilsynet tlf. 06040 og gi beskjed. Og så er det lurt å vaske hendene dine godt etter du har fylt på for i fuglekassen eller fuglebrettet hvis du har slikt.

Dersom det viruset (smittestoffet) som fører til sykdommen fugleinfluensa forandrer seg kan det bli farlig for mennesker også. Det har ikke skjedd noe sted i verden ennå. Da vil vi som jobber i helsevesenet hjelpe alle vi kan, gi vaksiner eller andre medisiner til dem som trenger det. Men vi tror ikke det blir nødvendig i Norge. Noen ganger er vi heldige som bor i et lite land som ligger langt mot nord, og at folk som bor i Norge er friske og sterke og får nok sunn mat. Det beskytter oss mot sykdommer!

Med hilsen kommuneoverlege/smittevernlege

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Det er ikke hyggelig i det hele tatt! :sad:

Mht. kattene våre, hørte jeg på nyhetene her om dagen at tre katter som hadde hatt påvist smitte i kroppen (Østerrike?) var blitt erklært smittefrie, en etter en. Det virker som om kattene har noen stoffer i kroppen som gjør dem motstandsdyktige mot viruset og ikke får det så hardt. Heldigvis er vår katt ingen jeger, selv om den er ute store deler av døgnet.

Kapteinen i huset mener matrusa burde bekymre seg mer for våre tre unger enn for katten, og det har han vel rett i... Men foreløpig håper jeg vi slipper å bekymre oss for noen av dem. Får håpe vi har vaksiner nok her i landet hvis det skulle utvikle seg til en pandemi.

Fruen på Eline! :seeya:

Det er ikke hyggelig i det hele tatt! :sad:

Mht. kattene våre, hørte jeg på nyhetene her om dagen at tre katter som hadde hatt påvist smitte i kroppen (Østerrike?) var blitt erklært smittefrie, en etter en. Det virker som om kattene har noen stoffer i kroppen som gjør dem motstandsdyktige mot viruset og ikke får det så hardt. Heldigvis er vår katt ingen jeger, selv om den er ute store deler av døgnet.

Kapteinen i huset mener matrusa burde bekymre seg mer for våre tre unger enn for katten, og det har han vel rett i... Men foreløpig håper jeg vi slipper å bekymre oss for noen av dem. Får håpe vi har vaksiner nok her i landet hvis det skulle utvikle seg til en pandemi.

Fruen på Eline! :seeya:

Faren for at mennesker blir smittet er nærmest ikke tilstedeværende, bare man tar enkle forhåndsregler som å ikke leke med døde fugler.. Men katter KAN være smittebærere og smitte mennesker! Er ikke noen vits å la kattene sove i senga for å si det slik.

Det finnes ingen vaksine som hjelper hverken nå eller dersom viruset muterer. Det vil ta ca. 6mnd å lage en slik vaksine etter at pandemien bryter ut. Det er nok endel som vil vurdere å ta permisjon og bli skikkelige stuegriser disse 6 månedene! :lol:

Jeg vil anbefale dere å selge båtene deres snarest. Det kommer til å bli panisk båtsalg som følge av fugleinfluensaen nå, så de er snart ikke verdt stort! Vennligst kontakt undertegnede så skal jeg hjelpe dere med nød-avhendingen til en pris som gjenspeiler situasjonen! :cheers:

Jeg vil anbefale dere å selge båtene deres snarest. Det kommer til å bli panisk båtsalg som følge av fugleinfluensaen nå, så de er snart ikke verdt stort! Vennligst kontakt undertegnede så skal jeg hjelpe dere med nød-avhendingen til en pris som gjenspeiler situasjonen! :cheers:

Trenger du litt økonomisk dra hjelp står jeg gjerne til tjeneste bare båtprisen blir lav nok. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Adresseavisen har satt sammen et lite panel av (3) eksperter som man kan spørre om ulike ting vedrørende fugleinfluensaen.

Jeg la inn følgende spørsmål tidligere i dag:

Fugleskitt

Hvordan skal man behandle fugleskitt på f.eks. båter og båtkalesjer, som jo måkene ofte har en forkjærlighet for å skite ned ?

Og fikk følgende svar:

Bruk hansker og kost eller lign. og vask vekk på vanlig måte. Vakemiddel med klor el.l. kan gjerne brukes. Husk god håndhygiene sjøl etter eventuelt å ha vært i berøring med fugleskit.

Og fikk følgende svar:

Bruk hansker og kost eller lign. og vask vekk på vanlig måte. Vakemiddel med klor el.l. kan gjerne brukes. Husk god håndhygiene sjøl etter eventuelt å ha vært i berøring med fugleskit.

Høres ut som et ordinært, fornuftig råd dette. Jeg antar samme råd ville kunne bli gitt hvis det gjaldt en hundebæsj (fuglehund)? :wink:

Redigert av Vannskrekk (see edit history)

Sett at redningsvesten ikke var "oppfunnet", og så begynte noen å spørre hva en skulle gjøre for ikke å drukne hvis en falt i vannet. Så kom rådene: fyll en sekk med sagflis for eksempel (for det flyter jo) og ha den på deg når du er ved sjøen. Eller; sørg for ikke å falle i vannet, og hvis du likevel gjør det, svøm til land. Sant nok, man drukner jo ikke da, problemet var bare alle disse men'ene......

Hvorfor det skal være så jæ***g vanskelig å fortelle hva som faktisk tar knekken på viruset er meg en gåte!

Enten dreper klor viruset der og da, eller så gjør det det ikke, enten tar grønnsåpe livet av det, eller ikke, eventuelt; hvor lang tid tar det før drittet ikke lenger er aktivt smitsomt etter eksponering av en eller annen guggemeie.

Forstå det den som kan!

mvh

M.

Marna

Hvorfor det skal være så jæ***g vanskelig å fortelle hva som faktisk tar knekken på viruset er meg en gåte!

Det er da ikke så vanskelig, Marna. Et virus har proteinkarakter. En temperatur på 72°C i 30 minutter holder garantert hvis du får isolert et virus. Proteiner er normalt ødelagt ved en slik behandling - hvis man da ikke snakker om store kjøttstykker. Og så store virus har jeg ikke sett. Men så er det dette med å få isolert beista da! :lol:

Birdies, nå også med kjøttkakevirus :-)

Kalesjen er sikkert fin etter en tur i stekeovenen på 72 grader. Jeg var kanskje litt uklar, det jeg mente var en eller annen remedie en kan spraye på som knekker f***skapet.

Vi har jo sett at de desinfiserer biler i områder som er rammet, mon tro hva det stoffet er for noe?

mvh

M.

Marna

Vi har jo sett at de desinfiserer biler i områder som er rammet, mon tro hva det stoffet er for noe?

Nå kan det være jeg tar feil, men jeg tviler sterkt på at det er desinfesksjonsmiddel som er brukt da det ikke er noe liv å ta knekken på. Man kan selvfølgelig finne stoffer som gjør at viruset blokkeres fra å bli aktivt men vi har ikke hørt om noe slikt mht dette viruset.

Jeg antar det er brukt rengjøringsmidler for å fjerne forurnesninger fra biler mv - f.eks fugleskitt, slik at man ikke drar med seg infisert materiale ut av et område. Man forsøker dermed å operere med "rene" og "urene" soner. Eller?

Sånt møl drev de da kugalskapen herjet også. Stoffet vi tråkket i så ut til å være av litt oljeaktig i konsistens men var klar av farge. Skal sjekke det Krapyl. Antagelig tar de ladegrep når jeg spør men det jo også hende at noen vet noe....

Nå kan det være jeg tar feil, men jeg tviler sterkt på at det er desinfesksjonsmiddel som er brukt da det ikke er noe liv å ta knekken på. Man kan selvfølgelig finne stoffer som gjør at viruset blokkeres fra å bli aktivt men vi har ikke hørt om noe slikt mht dette viruset.

Jeg antar det er brukt rengjøringsmidler for å fjerne forurnesninger fra biler mv - f.eks fugleskitt, slik at man ikke drar med seg infisert materiale ut av et område. Man forsøker dermed å operere med "rene" og "urene" soner. Eller?

Liv eller ikke, er nok en diskusjon for seg, eller kanskje en definisjon. Poenget er vel klart nok; sørge for at viruset ikke smitter.

Når det gjelder desinfiseringen kan det meget vel tebkes at du har rett. Dog synes redskapet de da rengjør med noe puslete.

mvh

M.

Marna

• 5 måneder senere...

Nå hvor sesongen er på hell, konstaterer jeg at fuglene har inntatt bryggene igjen. Det sees lett mht alle fugleskittklattene som er kommet på brygga.

Jeg kom dermed til å tenke på denne tråden.

Igrunnen ganske artig lesning, nå i ettertid. Media er flinke til å "hausse" opp folk!

For den saks skyld kan jeg ikke erindre å ha sett folk ta tiltak for å ikke bli smittet ved å fjerne fugleskitt på kalesje etc.......

Selvsagt skal man være observant for problemet med fugle-influensa, men kan ikke la være å flire over hvor godt media har klart å lure oss/hausse oss opp i våres .............................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...