Jump to content

Er denne båten på vei ned?


bliss X

Recommended Posts

Forrige søndag var jeg på brygga å måket snø (dugnad) da var det en båteier som ikke har ettersett båten etter at snøen kom. Da hang utriggeren (6 m lang) loddrett i sjøen og båten hang i fortøyningene under der!!!! Etter hva jeg hørte så hadde eieren sagt at han har forsikret båten - jeg vet ikke hvordan dette vil gå, men det er vel vanskelig å bevise noe hverken for eller i mot om det er snøen som har tatt båten elle andre ting??? Ikke vet jeg hva forsikringsselskapet sier. :diving::diving::diving:

Link to post
Share on other sites

Synes dette ser ut som en båt som ligger høyt i vannet, og delvis litt løftet opp av isen, jeg. På vei ned ser den ikke ut til å være, men mulig tar jeg feil?

 

At den ligger noe skjevt grunnet snøsmelting av forskjellig styrke, og 10-40 cm. snø, er jo greit, men synes ikke dette ser alarmerende ut.

 

En kraftig snø-natt ville jo lagt fra seg mer snø enn dette.

 

Snilt gjort å kontakte politiet, men muligens noe overkill?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vi skal bry oss. Klatret selv ombord i en ukjent båt i fjor sommer, med lensepumpe og skjøteledning. Syns ikke jeg kunne la en fin båt synke, bare for at eieren var idiot. Det var båten jeg hadde vondt av, ikke eieren.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med denne båten?

Litt snø på kalesjetaket 40-50kg?

Resten av snøen representerer vel ikke noe problem

Jeg antar at det er forholdsvis tykk is 10-15 cm, som kan ha gjort at bauen av båten har løftet seg en smule. Dette kan ha resultert i at båten er blitt liggende med litt slagside. Problem ? nei

Link to post
Share on other sites

Vi skal bry oss. Klatret selv ombord i en ukjent båt i fjor sommer, med lensepumpe og skjøteledning. Syns ikke jeg kunne la en fin båt synke, bare for at eieren var idiot. Det var båten jeg hadde vondt av, ikke eieren.

Men det er jo slettes ikke sikkert at båteieren er idiot ? Selv er jeg en av dem som er bortreist i ukesvis og skulle noe skje ville jeg vært veldig glad hvis noen tok affære. Det er en av grunnene til at båten blir tatt opp hver høst men å kjøre den fra haven til båthavna flere ganger om sommeren blir litt overkill det og.

Brunette dekksdamene glemmer så lett å se etter selv med påminnelser pr telefon. Og hjelp belønnes. Marina eieren er flink til å se etter og så hittill har det gått bra.Heldigvis.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan noen kan ta skjeen i egen hånd, hvis båten ligger i en organisert marina.

 

Istedet for å hoppe ombord i andres båter - enten det er med lensepumpe, eller ikke (eventuelt sette igang med snømåker på eget initativ) - så skal man som bekymret "båtkollega" ta kontakt med eier av marina. Marinaeier vet hvordan komme i kontakt med eier av båt, eventuelt ta de forholdsregler som må tas.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke på båter man ser er 2 cm. fra å gå ned (umiddelbare behov skal jo dekkes!), men for båter man blir litt bekymret for - uten å vite.

 

Hadde noen satt igang med snømåker og lensepumper på min båt, uten at jeg var informert (og at vedkommende i tillegg kalte meg idiot!) - så hadde ihvertfall ikke jeg slengt rundt meg med go`ord. Hadde han i tillegg tatt bilde av båten med referansepunkt til meg (kjennemerke), og lagt dette ut på nett i en tråd som denne - så hadde jeg blitt alvorlig sint!

 

 

Jeg pleier ihvertfall ikke å måke av biltak(eller båttak) til vilt fremmede mennesker - bare fordi JEG tror at bilen vil bli ødelagt og deretter kaller bileiere for idioter!

 

Synes ikke dette vitner om god båtkultur - mer om en måte å fremheve egen fortreffelighet på. (Altså¨ikke direkte til deg, Lasse, men som en ytring på generelt grunnlag).

Du var bekymret og ringte politiet - helt ok - en telefon til marinaeier hadde vært like bra, men du har sagt ifra. Noe annet hadde det vært om du hadde satt igang selv med å flytte båten, hive inn lensepumper og lign. uten å ta kontakt med noen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan noen kan ta skjeen i egen hånd, hvis båten ligger i en organisert marina.

 

Istedet for å hoppe ombord i andres båter - enten det er med lensepumpe, eller ikke (eventuelt sette igang med snømåker på eget initativ) - så skal man som bekymret "båtkollega" ta kontakt med eier av marina. Marinaeier vet hvordan komme i kontakt med eier av båt, eventuelt ta de forholdsregler som må tas.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke på båter man ser er 2 cm. fra å gå ned (umiddelbare behov skal jo dekkes!), men for båter man blir litt bekymret for - uten å vite.

 

Hadde noen satt igang med snømåker og lensepumper på min båt, uten at jeg var informert (og at vedkommende i tillegg kalte meg idiot!) - så hadde ihvertfall ikke jeg slengt rundt meg med go`ord. Hadde han i tillegg tatt bilde av båten med referansepunkt til meg (kjennemerke), og lagt dette ut på nett i en tråd som denne - så hadde jeg blitt alvorlig sint!

Jeg pleier ihvertfall ikke å måke av biltak(eller båttak) til vilt fremmede mennesker - bare fordi JEG tror at bilen vil bli ødelagt og deretter kaller bileiere for idioter!

 

Synes ikke dette vitner om god båtkultur - mer om en måte å fremheve egen fortreffelighet på. (Altså¨ikke direkte til deg, Lasse, men som en ytring på generelt grunnlag).

Du var bekymret og ringte politiet - helt ok - en telefon til marinaeier hadde vært like bra, men du har sagt ifra. Noe annet hadde det vært om du hadde satt igang selv med å flytte båten, hive inn lensepumper og lign. uten å ta kontakt med noen.

Forstår ikke helt dette innlegget - i alle fall ikke det eksemplet med 2 cm. fra å gå ned.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt dette innlegget - i alle fall ikke det eksemplet med 2 cm. fra å gå ned.

"2 cm. fra å gå ned" betyr nettopp det:

 

Om du ser at båten er fylt av vann - ting flyter og du vet at det kun dreier seg om kort tid før den går rett ned - da er det jo selvsagt at man foretar seg ting som det å sette igang en lensepumpe på eget initativ - før man ringer marinaeier eller andre.

 

Om man bare undrer, eller ikke har faste holdepunkter på at slikt skjer, bør man ikke ta slike avgjørelser - men heller kontakte marina eller politiet f. eks. med en bekymretmelding.

 

Klarere?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Folk passer ikke godt nok på det er helt sikkert.

 

Men i Holmestrand blir det til det bedre nå håper jeg, der forlanges det at alle båter er registret.

Da er det enkelt og finne frem til eier. (kanskje)

Man burde vel heller kanskje hatt ett telefonnummer godt synlig for og være sikker.

 

Kanskje måking av båter er en fin biintekt neste år :smiley:

Link to post
Share on other sites

... en telefon til marinaeier hadde vært like bra,

Les nå hva jeg har skrevet, da vikers. Jeg aner ikke hvem som driver den marinaen, og det var jo nettopp noe av det jeg forsøkte å finne ut av! :headbang: Jeg kjenner ikke til denne marinaen, og fant ingen skilt med opplysninger om hvem som driver den.

 

Min hensikt med bildene har overhodet ikke vært å henge ut noen. Båteier kan være alvorlig syk - han kan være død? hva vet jeg?

 

Hensikten med bildene var:

 

1) Å få andres synspunkter på om det var grunn til å uroe seg.

2) Håpe at noen på baatplassen kanskje kjente til marinaen eller båten

 

Og til dere som vet alt: Nei båten er ikke løftet av isen.

Det er boblehavn og så godt som isfritt rundt skoget!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...