Jump to content

Er denne båten på vei ned?


bliss X

Recommended Posts

"2 cm. fra å gå ned" betyr nettopp det:

 

Om du ser at båten er fylt av vann - ting flyter og du vet at det kun dreier seg om kort tid før den går rett ned - da er det jo selvsagt at man foretar seg ting som det å sette igang en lensepumpe på eget initativ - før man ringer marinaeier eller andre.

 

Om man bare undrer, eller ikke har faste holdepunkter på at slikt skjer, bør man ikke ta slike avgjørelser - men heller kontakte marina eller politiet f. eks. med en bekymretmelding.

 

Klarere?

Kanskje - du nevnte noe om "Overkill" litt høyere oppe i tråden - er ikke sikker på at jeg forstår ditt standpunkt.

 

"Lasse" gikk vel en tur i ei båthavn og observerte noe han mente var bekymringsfult,

han dokumenterte sine observasjoner med fotografier,

han drøftet observasjonene sammen med gode kollegaer på BP,

ble observant på identifikasjonsnummer og kontaktet politiet.

Kan han lastes for dette?

Link to post
Share on other sites

Kanskje - du nevnte noe om "Overkill" litt høyere oppe i tråden - er ikke sikker på at jeg forstår ditt standpunkt.

 

"Lasse" gikk vel en tur i ei båthavn og observerte noe han mente var bekymringsfult,

han dokumenterte sine observasjoner med fotografier,

han drøftet observasjonene sammen med gode kollegaer på BP,

ble observant på identifikasjonsnummer og kontaktet politiet.

Kan han lastes for dette?

"Lasse" har gjort det meste riktig - noe jeg ikke har motsagt.

At han nå også klargjorde at han ikke visste noe om marinaen, ikke fant noen skilt eller kontaktmuligheter - gjør at det å ringe politiet er helt ok.

 

Å drøfte dette med et bilde over bordet med "kolleger" er en ting - en annen er å publisere dette i en tråd som dette, hvor mange velger å komme med lite hyggelige betraktninger om hvor tufsete slike båteiere er. Attpåtil kan jeg i løpet av en telefon få vite hvem "denne dusten" er (altså igjen ..ikke dine ord Lasse, men andre som har ment sine ting i denne tråden!!).

 

Det ble noget for meget for min del - ikke annet.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg lenset denne? Ja, men det var for sent når jeg endelig fikk tak i eier. (kjøp var tenkt her)

Men i dette tilfellet ser man også at registrering av båt ikke er verdt noe særlig.

Fordi han jeg ringte hadde solgt båten for noen år siden, det som var fint var at han hadde tatt vare på kontrakt. Det hadde således neste eier også, men den tredje skulle ha blodpris for denne båten og jeg takket nei. Jeg sa ifra at den var nær ved og gå ned. Ringte også styret i Holmestrand småbåthavn og sa at jeg hadde sporet opp eieren og gitt beskjed.

 

2 dager etter at bilde var tatt var båten på bunn :nonod:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg lenset denne? ...

Jeg hadde nok gjort som deg, men lensingen hadde vært vanskelig? Det ser da ut som om isen ligger tykt også innvendig.

 

Du sa ifra til eier, til båtforening, men eier av båten valgte å ignorere. Dette er og blir hans valg, men du gjorde ting etter boken (etter min oppfatning av "boken"). :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok gjort som deg, men lensingen hadde vært vanskelig? Det ser da ut som om isen ligger tykt også innvendig.

 

Du sa ifra til eier, til båtforening, men eier av båten valgte å ignorere. Dette er og blir hans valg, men du gjorde ting etter boken (etter min oppfatning av "boken"). :smiley:

Jeg hadde fikset lensing glatt hvis jeg hadde fått den billig :lol:

 

Men det som var merkelig var at foreninga ikke gadd og spore opp :rolleyes:

Lurer på om båteier fikk en smekk for båten dro med seg 2 utriggere.

 

Noe av mitt poeng er også at registrering ikke fungerer helt etter hensikten.

Det burde fungert etter samme prinsipp som på bil, men da blir det vel dyrt kanskje :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det var da utrolig til krakilske angrep på Lasse her.

 

Kan der være for lang landligge? :wink:

 

Men jeg har da lært av denne tråden her hvis jeg skulle gå en søndagstur og så sett en båt på skeiva i en nedsnødd båthavn. Hva skulle jeg ha gjort da? Ingenting.

 

For jeg kunne risikere at eieren ikke ville

 

1) bli påminet om han er skjødesløs, en dust, syk, bortreist eller død

2) vite om hvordan båten hans hadde det

3) at det ble tatt bilde av båten hans

4) at forholdet ble diskutert aav andre båteiere eller

5) bli påminnet om vårpussen og ny havneavgift.

 

Men det kunne jo vært sånn at eieren ville satt pris på en slik omtanke som Lasse utøvde, men det ville jeg ikke tatt sjansen på.

 

Så neste gang jeg går tur forbi havna, håper jeg at båten har rettet seg opp igjen. :wink:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det var da utrolig til krakilske angrep på Lasse her.

 

Kan der være for lang landligge? :wink:

 

Men jeg har da lært av denne tråden her hvis jeg skulle gå en søndagstur og så sett en båt på skeiva i en nedsnødd båthavn. Hva skulle jeg ha gjort da? Ingenting.

 

 

Så neste gang jeg går tur forbi havna, håper jeg at båten har rettet seg opp igjen. :wink:

Som tidligere nevnt, så er ikke dette et angrep på Lasse.

 

Trodde du hadde lært at du skulle kontaktet båtforening/marina - eventuelt politiet som Lasse gjorde, og ikke storme til med snøskuffer og lensepumper (om dette ikke viste seg som umiddelbare behov).

Heller ikke kalle "navngitte" personer "idioter som ikke skulle hatt båt" på et forum som dette.

 

Gjøre ingenting tror jeg ikke har vært et alternativ her. :smiley:

 

Og ja....landligge er "lang ligge". :headbang:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om båteier fikk en smekk for båten dro med seg 2 utriggere.

Med tanke på alle andre som betaler forsikringspremie hadde det kanskje vært mer effektivt å prøve å spore opp ny eier ved å kontakte en håndfull forsikringsselskap. :rolleyes:

 

For øvrig har denne tråden tatt litt av. Å hjelpe til ved å rydde snø av fremmede båter er risikosport, og om du gjør noe er uansett ikke jobben gjort før du har fått tak i noen som kan overta ansvaret for båten. Den trenger fortsatt tilsyn. Selv om båten helt klart hadde vært i ferd med å synke hadde jeg først tatt kontakt med ansvarlig for havna eller ringt politiet. Da vet jeg at noen flere kommer etter hvert, og at de vet hva det er jeg driver med. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det som slår meg når jeg leser gjennom denne tråden er om det kanskje gjelder samme regler for båt som berges som for bil som (berges)taues.

 

For visst du kommer kjørende med bilen og det står en annen bil utenfor vegen og du tilbyr å dra den opp igjen kan du risikere å få regress fra forsikring om f. eks tauet ryker og skader noe på bilen. Derfor, ikke dra opp biler som står fast.

 

Poenget mitt er, hva visst man ser en båt på tur "ned" og man bestemmer seg for å hjelpe til med f. eks lensing og man er så uheldig og kanskje ødelegger noe i båten, men berger den fra å synke. Risikerer man at man får en regning fra et eller annet forsikringsselskap på evnt. skade som kan ha oppstått. Tenker at om idet man trør om bord i båten så tipper den rundt, eller ødelegger kanskje kalesjen.

 

Dette var bare en tanke som slo meg, da jeg vet at dette er ganske strengt når det gjelder berging av biler ihvertfall. Der er det mange som har fått en lite hyggelig regning i posten for at de var hjelpsomme.

 

Kanskje Skipper Worse vet litt mer om dette (var ikke han advokat?) eller evnt. andre som kan ha opplevd noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Det som slår meg når jeg leser gjennom denne tråden er om det kanskje gjelder samme regler for båt som berges som for bil som (berges)taues.

 

For visst du kommer kjørende med bilen og det står en annen bil utenfor vegen og du tilbyr å dra den opp igjen kan du risikere å få regress fra forsikring om f. eks tauet ryker og skader noe på bilen. Derfor, ikke dra opp biler som står fast.

 

...

Ikke sant, men ta den tanken litt lenger - at det bare står en bil utfor vegen, men ingen personer, eller eier er å se.

Du setter ikke igang med å få bilen på veien på eget initativ?

 

Du ringer politiet, eventuelt biltilsynet eller andre - eller?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du setter ikke igang med å få bilen på veien på eget initativ?

 

 

Nei, les hva jeg skriver, du tilbyr deg å hjelpe, da må det nødvendigvis være folk der.

Kanskje ikke hvis en bil står utenfor veien, men om den hadde kjørt seg fast i snøskavvelen f.eks.

 

Du ringer politiet, eventuelt biltilsynet eller andre - eller?

 

Ja om det ikke er noen tilstede så gjør man det.

 

Det var bare som sagt en tanke som slo meg, da jeg vet at det fungerer slik i bilverdenen. I min tid som trailersjåfør hadde vi egne ferdigtrykte lapper fra vårt forsikringsselskap hvoer en evnt. uheldig bileier måtte skrive under på at han var ansvarlig og vi ikke hadde noe ansvar om det gikk galt visst vi skulle dra de løs f. eks.

 

Som sagt, kun en tanke fra meg. Ikke ment for å starte en ny diskusjon om hva man skal og ikke skal gjøre.

Redigert av Actros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er, hva visst man ser en båt på tur "ned" og man bestemmer seg for å hjelpe til med f. eks lensing og man er så uheldig og kanskje ødelegger noe i båten, men berger den fra å synke. Risikerer man at man får en regning fra et eller annet forsikringsselskap på evnt. skade som kan ha oppstått.

JA den risikoen har man, spesielt hvis du redder Redningsselskapet...
Link to post
Share on other sites

Har skumlest denne tråden, og det som slår meg er:

-Det er idiotisk å la båter ligge ute i isen så lenge det ikke er bobleanlegg!

-Mange båter er for dårlig merket, eller at marinaer har for dårlig oppslagstavler med tlf.nr!

-Det er for få som Lasse, som tar ansvar og prøver å hjelpe. Noe som gjennspeiler seg ellers i samfunnet dvs at de fleste eller vil ha "ryggen fri" enn å få løst et problem!

-Det er lettere å kritisere (eller hylekoret som jeg kaller det) enn å gjøre noe selv!

-Men det kanskje viktigste er at det er alt for mange som driter i sine verdier, og helt og holdent stoler på forsikringer/andre, og hvem er det som betaler gildet til syvende og sist???????????

 

Jeg har ivertfall aldri hørt om noe forsikringsselskap som har gått konkurs........

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Det var bare som sagt en tanke som slo meg, da jeg vet at det fungerer slik i bilverdenen. I min tid som trailersjåfør hadde vi egne ferdigtrykte lapper fra vårt forsikringsselskap hvoer en evnt. uheldig bileier måtte skrive under på at han var ansvarlig og vi ikke hadde noe ansvar om det gikk galt visst vi skulle dra de løs f. eks.

De samme arkene hadde hjullastere, traktorer og firehjulstrekkere på min forrige arbeidsplass.

Ikke minst var det det punkt som også la ansvar på evt skader på "bergingskjøretøyet" over på den som trengte hjelp.

Link to post
Share on other sites

Istedet for å hoppe ombord i andres båter - enten det er med lensepumpe, eller ikke (eventuelt sette igang med snømåker på eget initativ) - så skal man som bekymret "båtkollega" ta kontakt med eier av marina. Marinaeier vet hvordan komme i kontakt med eier av båt, eventuelt ta de forholdsregler som må tas.

Den båten jeg nevnte lå ikke i noen marina. Det er langt mellom disse på Randsfjorden. Båten lå på grunt vann, og var så full at den lå og dunket mot bunnen. (stein) Jeg foretok en vurdering der og da, og hadde ikke tid til annet. Og hva båteieren angår... hva kalles en som etterlater båten sin uten batterier, lensepumper, eller tilsyn?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

...

 

Og hva båteieren angår... hva kalles en som etterlater båten sin uten batterier, lensepumper, eller tilsyn?

Alvorlig syk?

Død?

 

Bare nevner at dette kan være muligheter man bør tenke på - før man hiver ut karakteristikker?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

.....Og hva båteieren angår... hva kalles en som etterlater båten sin uten batterier, lensepumper, eller tilsyn?

Folk med båt, i motsetning til båtfolk........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det fins nok mange slurvpeiser blant båtfolk også.

Imidlertid kan ikke jeg se noe alarmerende med denne snekka på de første to bildene.

Bittelite snø og en liten slagside.

Farlig ? Personlig ville jeg ikke leet på et øyelokk ved synet av denne båten.

Der jeg bor bruker det å snø ca. 7 meter i en normalvinter. Etter 30 cm måker jeg for å berge kalesjen. 700 cm:30cm/gang = 23 ganger.

Det er altså ikke bare morro som følger med det å eie båt. :sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...