Jump to content

Er denne båten på vei ned?


bliss X

Recommended Posts

Bittelite snø og en liten slagside.

Farlig ? Personlig ville jeg ikke leet på et øyelokk ved synet av denne båten.

Der jeg bor bruker det å snø ca. 7 meter i en normalvinter. Etter 30 cm måker jeg for å berge kalesjen. 700 cm:30cm/gang = 23 ganger.

 

Jeg lurer på om det er en enkel måte å beregne vekta av snøen på en båt?

 

 

Prøver meg med denne:

 

 

Vil det være mulig å tenke seg at en 3 m bred båt på ca 24 fot kan ha et areal på - grovt reget - 18 kvm.

 

Dersom det skulle ligge så mye som 30 cm med snø på hele båten kan dette - igjen grovt sett - betraktes som et 3 cm vannlag over hele båten.

 

Et mulig regnestykke kan da muligvis bli 180 kvdm x 0.3 dm = 540 kubikkdesimeter = 540 kg.

 

Hvilke faktorer i regnestykket er mest galt?

Link to post
Share on other sites

regnestykket er ikke dumt det, jeg mener det godt kan bli på hundrevis av kilo snø på toppen av båten. Båten på bildet i begynnelsen av tråden har fått slagside, og det er nok ikke ubetydelig snøvekt her.

 

Kan godt hende den tåler det, men hvis det ikke har blitt måket av båten til nå etter det snøværet som ifølge media skal ha vært sørpå, er jeg veldig spent på hvordan den ser ut i dag.

Link to post
Share on other sites

Kan godt hende den tåler det, men hvis det ikke har blitt måket av båten til nå etter det snøværet som ifølge media skal ha vært sørpå, er jeg veldig spent på hvordan den ser ut i dag.

Jeg har nettopp vært å sjekket båten som jeg la ut bilder av. Nå hadde den ikke lenger slagside. Forsatt en del snø på båten. Tror derfor at det må ha vært noe annet enn snø som ga båten den mistenklige slagsiden.
Link to post
Share on other sites

Nei da slapp av. Tenkte å skremme dere litt. :lol:

 

Bildet er IKKE fra Malmøya i dag.

 

Fant bildet på nettet. Tror det var en hendelse noen år tilbake med først masse snø og så ekstremt mye underkjølt regn. :wink:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er av våre medlemmer så heldig og fått tittelen "Havnesjef" noe som gjør at jeg har lov til å bry meg. En av våre sjekket ikke båten etter første snøfall og heller ikke etter det andre og da jeg gjorde ham oppmerksom på det var svaret, har du vondt av det så ta og måk f...skapet. Snøen ligger der ennå.

Mvh

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med tidligere jobb, var jeg flere ganger på hustak og målte snøbelastning.

Målemetoden er veldig enkel og 100% sikker. Den er nok ikke mye brukt på båter, men på flate hustak er den veldig anvendelig:

Man tar et rør - f. eks spirorør på 40 cm diameter.

Røret presses ned gjennom snøen til det stopper mot taket.

For å ha full kontroll, måkes det rundt røret.

Røret løftes opp og all snøen i røret veies, f. eks. i en plastsekk og bruk av ei fjærvekt.

Arealet på røret beregnes.

Vekta delt på arealet gir kg/m2. Enkelt.

P.S. Pass på å sjekke om det ligger is mellom rør og tak. Event. is hakkes løs og veies sammen med snøen. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er av våre medlemmer så heldig og fått tittelen "Havnesjef" noe som gjør at jeg har lov til å bry meg. En av våre sjekket ikke båten etter første snøfall og heller ikke etter det andre og da jeg gjorde ham oppmerksom på det var svaret, har du vondt av det så ta og måk f...skapet. Snøen ligger der ennå.

Mvh

Heira

For det første synes jeg det var en fin fremgangsmåte du benyttet som "havnesjef".

 

Det er jo sørgelig at kollegaene i havna ikke setter pris på informasjonen fra deg.

 

Jeg lurer litt på hvordan det ville forholde dersom han ligger fortøyet med uteligger og skulle komme til å trekke med seg en annen, gjerne liten båt ved et eventuelt havari.

 

Forsikringsselskapene har sikkert regler for dette, men har dere i båthavna noen form for regler i forhold til ikke å påføre annen persons båt skade?

Link to post
Share on other sites

Hvilke faktorer i regnestykket er mest galt?

Beregningen av arealet. Det er mulig at båten er så stor som du antyder, men mye av arealet består av skrånende flater (kalesjesider f.eks) som det ikke vil ligge snø på. Effektivt areal vil dermed bli mye lavere, siden en del av snøen vil skli på sjøen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Beklager men har vært borte en stund men båten ligger på land så det er ingen fare for at den går ned. Problemet er mer av at kalesjen kan gå istykker når det blir mildt, men men.....sukk.Det er til å :cryin: av. Kalesje er billig, jadda :headbang:

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Beregningen av arealet. Det er mulig at båten er så stor som du antyder, men mye av arealet består av skrånende flater (kalesjesider f.eks) som det ikke vil ligge snø på. Effektivt areal vil dermed bli mye lavere, siden en del av snøen vil skli på sjøen.

 

Funderte endel på det ja - og kom til at arealet sannsynligvis bør beregnes av hver enkelt båteier.

 

Dette kan greit la seg gjøre med "fugleperspektiv"-foto og arealberegningsprogram

 

Tommelfingerregelen 1 : 10 i forhold mellom vannhøyden og snøhøyden tror jeg går greit for tørr snø.

 

Kanskje man ikke skal overdrive effekten av snø på overbygg til båten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...