Jump to content

Sikkerheten i seilbåt kontra motorbåt


Lars Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp angående hva som er riktig når det gjelder sikkerheten i seil kontra motorbåt.

 

Vi har en evig diskusjon :boxing: på jobben, som omfatter alt tenkelig når det gjelder motorbåt kontra seilbåt.

 

"Motparten" påstod her om dagen at seilbåt var "helt overlegen" motorbåt når det gjelder sikkerhet til sjøs.

 

Jeg er ikke uenig at seilbåter kan gå bedre i sjøen enn en motorbåt, men er sikkerheten så mye bedre sett alt under ett?

Jeg tenker da også på ting som at dersom det blir uvær, så kommer man seg raskere innaskjærs; det er mindre sjans for å ramle i sjøen fra en motorbåt; etc, etc etc.

 

Finnes det noen statestikker eller undersøkelser for hvilken båttype man oftest finner de alvorligste ulykkene?

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel en evig diskusjon. Om en ligger midt i nordsjøen og været blir dårligere ville nok en seilbåt være kjekkere enn en motorbåt. Men om jeg falt i vannet hadde jeg nok satt pris på om båten hadde motorer av litt størrelse...

 

Sikkerheten kommer nok i stor grad av å bruke båten til det den var tiltenkt...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her bør man jo også skille mellom de seilbåter som har en kraftig nok motor for en grei manøvrering, og de som bare har en 4 hk på hekken.

 

I plutselig uvær ville i alle fall jeg hatt noen HK å manøvrere med, slik at bølger kan tas på best mulig måte.

 

Sikkerhet når det gjelder type forlis kommer jo gjerne an på hva slags skrog båten har og hvilket materiale, og her er det jo mye forskjellig på markedet i begge leire.

 

Noen statistiske grunnlag for disse tankene har jeg ikke, men dette er mine tanker.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå skal sant sies at jeg IKKE HAR PEILING, men må jo kunne komme med noen meninger om dette. Jeg vil jo tørre å påstå at det i mange tilfeller dessverre spiller liten rolle hva enkelte har av båt eller utstyr, dette da mange ikke kan bruke verken utstyr eller båt.

 

Har hørt mange historier om både det ene og det andre, tror at det i mange tilfeller herjer en stor ukultur på sjøen. For mange er det gjerne slik at jo større, (større en naboen) jo bedre. Mange har liten eller ingen tid til å sette seg inn i alle prossedyrer som kreves og forventes (de som kun bruker båten noen få helger i året, og bare skal ha kosen med det, og ikke arbeidet osv).

 

Jeg mener ikke å si at alle skal lære alt før de setter sine bein ombord i en båt, jeg er selv helt fersk på dette området, men har vett nok til å respektere sjøen og dens farer. Det er en kjent sak at de smarte lærer av andres feil, men de mindre smarte må erfare dem selv. Hvordan dette gjøres, jo dropp litt av egen stolthet og spør dem som har hatt båt lenge. Har selv spurt om dette siden jeg var med en kompis i marinaen som guttevalp, de gamla gutta på kaien var også uenig om hva som var mest sikkert. Seilbåt har jo sine klare fordeler med vindkraft osv, men den dagen det ikke blåser eller blåser storm, da er ikke seilene verdt noen verdens ting.

 

Mitt eget ønske om båt jeg ville vært i om alt skulle vært som verst, ville vært en Elling E4. For de av dere som ikke kjenner båten anbefales en liten titt på denne siden: Elling Denne båten kan fåes i en versjon som er like sikker som en redningsskøyte, da den er helt tett og oppfyller kravene for havseilas, og ved kantring så snur den seg selv. Drømmen er jo en slik med en 650 hesters motor, men herregud for en pris, over 6 000 000.- med litt snadder utstyr.

Link to post
Share on other sites

...

 

Drømmen er jo en slik med en 650 hesters motor, men herregud for en pris, over 6 000 000.- med litt snadder utstyr.

For 6 mill. tror jeg du kan kjøpe deg bedre vær. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

"Motparten" påstod her om dagen at seilbåt var "helt overlegen" motorbåt når det gjelder sikkerhet til sjøs.

 

Jeg er ikke uenig at seilbåter kan gå bedre i sjøen enn en motorbåt, men er sikkerheten så mye bedre sett alt under ett?

Det høres ut som en litt pussig diskusjon. Det kan selvsagt hende at du bare har glemt å fortelle oss litt om hva slags seilbåter og hva slags motorbåter dere tenker på, eller hvilke kriterier som brukes for å sette opp en vilkårlig seilbåt mot en vilkårlig motorbåt. Sammenligner du like tunge båter, like lange båter, like dyre båter, eller båter i samme CE-klasse? :confused:

 

Motorbåter generelt har en egenskap som gjør dem mindre sikre. Mange av dem kan gjøre høyere fart, og skadeomfanget ved ulykker i høy fart kan bli større. Det gjelder selvsagt ikke alle motorbåter. Det finnes nok flere motorbåter enn seilbåter med bensinmotor, og dette har også litt å si for sikkerheten. Brann- og eksplosjonsfaren i bensindrevne båter har selvsagt liten interesse som alle dem som har dieselmotor i sin båt. :rolleyes:

 

For å korte ned en lang og håpløs diskusjon så har skipperen mer å si for sikkerheten til sjøs enn om hun eller han fører motorbåt eller seilbåt. Havet er større og sterkere enn en hvilken som helst båt, uansett. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har du en oppskrift på dette?

 

- det var interessant

Nei dessverre - det var noe jeg trodde.

 

- så fint.

 

 

Du er rimelig tørr du til en båtkar å være. :wink:

Understreket! : MÅ leses med humor.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har hørt mange historier om både det ene og det andre, tror at det i mange tilfeller herjer en stor ukultur på sjøen.

Det er vel derfor det finnes både seilbåter og motorbåter - noen liker mora og andre dattera.

Vær sin lyst og behov. Jeg kjenner meg ikke helt igjen, båteiere som ikke tar hensyn finnes det i begge kategorier men stort sett syntes jeg de fleste er flinke til å ta hensyn. At en båt lager sjø må andre finne seg i når en er i passende farvann - og at seilbåter krysser innaskjærs må vi finne oss i.

 

Men i en utaskjærs kuling eller storm er jeg ikke i tvil - da ville jeg gjerne vært i en seilbåt! :cheers:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Hanne_V: Gjelder din siste kommentar helt uavhengig av motorstørrelse på seilbåten?

 

Skulle gjerne hatt quotet, men en "fatal error i linje 2216" dukket opp???

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Sikkerhet seilbåt kontra motorbåt - med fare for å hisse opp entusiastene på motorsiden er jeg nokså enig i at en "vanlig" seilbåt i en gitt prisklasse og størrelse er betydelig mer sjøsikker enn en snekke/cabinbåt i lik prisklasse og størrelse. Da tar jeg utgangspunkt i elementer kun knyttet til båt, og ikke kompetansen til bruker. Jeg kan begrunne det med følgende;

1. To framdriftsmulighter, seil og motor

2. Overlegen stabiliet

3. Små vindusflater

4. Lavt overbygg

6. Selvlensende

Det betyr ikke at en motorbåt ikke er sjøsikker nok, men her kommer den menneskelige faktor inn.

Selv har jeg vært eier av flere typer motorbåter uten å forlise!! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hanne_V: Gjelder din siste kommentar helt uavhengig av motorstørrelse på seilbåten?

 

Skulle gjerne hatt quotet, men en "fatal error i linje 2216" dukket opp???

Med seilbåt så regner jeg båt med seilet oppe, ellers blir det båt med liten motor.

 

Vi er en vennegjeng som er på årlig høst-tur til Skagen med seilbåt. Sist høst hadde vi ikke under 20 m/s på hjemveien. Kast opp i 25 m/s, surfet med Bavaria opp i 18 knop, og sjøen aktenfor tvers.

De bølgene ville jeg ikke følt meg like trygg i med motorbåt. Med seil oppe blir det en helt annen stabilitet i båten og lite rulling.

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Som seilbåtentusiast har jeg mange argumenter for at seilbåt er sikrere. (pettersand nevner de fleste.) Men når alt kommer til alt henger vel sikkerhet vel så mye sammen med bruksområdet og kunnskapene hos mannskapet. blant annet kunnskap om båtens begrensninger. Legger men ut på åpent hav i en motorbåt vil jeg si man utsetter seg for større risiko enn om man var i seilbåt. Men som noen nevner: man kommer seg kanskje raskere i havn med en motorbåt når uværet kommer.

Seilere trives gjerne i litt blest, og får det desto tøffere når de tilsist bestemmer seg for å komme seg i havn.

 

Tror at tryggeste båten er en båt i bra stand, med riktig utrustning, anvendt i den type farvann den er beregnet på, med erfarent mannskap som kjenner båtens begrensninger.

 

Dæven, nå fortjener jeg plass i diplomatiet....... :eek:

Link to post
Share on other sites

.....

 

Dæven, nå fortjener jeg plass i diplomatiet....... :eek:

Du har min stemme! :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Med seilbåt så regner jeg båt med seilet oppe, ellers blir det båt med liten motor.

 

Vi er en vennegjeng som er på årlig høst-tur til Skagen med seilbåt. Sist høst hadde vi ikke under 20 m/s på hjemveien. Kast opp i 25 m/s, surfet med Bavaria opp i 18 knop, og sjøen aktenfor tvers.

De bølgene ville jeg ikke følt meg like trygg i med motorbåt. Med seil oppe blir det en helt annen stabilitet i båten og lite rulling.

 

Høres jo fint ut, men 25 sekundmeter er jo ikke all verdens?

 

I ordentlig uvær så er det vel ikke så mye seil som kan være oppe, og da bør man ha en motor som kan manøvrere båten?

 

Heldigvis i "våre" farvann så er værutsiktene forsutsigbare, noe som gjør mine ? til veldig hypotetiske, men...men..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I følge skipperen så var det kun en "stringtruse" i masta. Snittfart ca. 8 knop, trenger overhodet ikke motor for manøvrering. Skikkelig artig for en motorbåteier og ha en god kamerat med seilbåt. Da får vi det beste av alt:-)

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Har jo lest at i storm er de redde for å ligge i havn. Båten kan slåes istykker, slipe seg, eller at annet ødelegger båten. Da surres alt og en prøver å komme seg så langt ifra kysten at et par dager med drift i et drivanker går bra. (R. Kvam)

Dette kan vel kanskje også gjøres med en moterbåt men det har jeg ikke hørt om.

Link to post
Share on other sites

Høres jo fint ut, men 25 sekundmeter er jo ikke all verdens?

:eek::eek: Full storm!

Da ligger ihvertfall jeg i en eller annen nødhavn. Det er sikkert. Gidder ikke tenke tanken på å dra utpå engang.

 

Ellers er vel ikke denne så halvgæern å ta en tur med kanskje:

Boston Whaler 210 Outrage, 21 fot, CE klasse B! Synkefri. Tåler litt juling skulle en tro.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...