Jump to content

Sikkerheten i seilbåt kontra motorbåt


Lars Hansen

Recommended Posts

Det er en utbredt missoppfattning blant (endel) motorbåtfolk

Jepp, støter stadig på den der. At bare seilene går ned og motoren kommer igang, ja da går alt så meget bedre. Mens det i virkeligheten er omvendt. Har man avpasset seilareal så tåler den gjennomsnittlige seilbåten det det skal være.

Er det noen tommelfingelregler? Nei, men man kan vel anføre at med en 30-32 fots seilbåt kan man dra hvor man vil, mens en tilsvarende motorbåt passer best innaskjærs.

Jeg var en sommer så uheldig at jeg ikke fikk ut båten min, og måtte låne en Årø 28 i ferien. Jeg la i vei med den slik jeg bruker seilbåten. Jeg har aldri vært med på slik banking, stamping, sprut og slingring. Aldri mer på tur i motorbåt.

Og var det flatt hav så er det drepende kjedelig bare å stå og styre. I seilbåten er det noe å holde på med hele tiden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nei, men man kan vel anføre at med en 30-32 fots seilbåt kan man dra hvor man vil, ......

Med fare for å avsløre meg som uhelbredelig kverulant :flag: , hvorfor 30 - 32 fot? Det er jo bevist gang på gang at også små "dupper" av seilbåter med havseilerkonstruksjon kan passere Kapp Horn med riktig mannskap ombord. På åpent hav med endel vind vil jeg personlig føle meg tryggere i en 20 fots havseiler enn i en 32 fots motorbåt. Har eiere av større seilbåter et behov for å forsvare investeringen, ved å hevde at mindre båter ikke riktig duger? :smash:

Link to post
Share on other sites

Har eiere av større seilbåter et behov for å forsvare investeringen, ved å hevde at mindre båter ikke riktig duger?

Båtstørrelsen vil i de fleste tilfeller påvirke i hvor stor grad komforten ombord vil være i skikkelig uvær. Det igjen vil påvirke sikkerheten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

For å kverulere litt imot da :wink:

Anta at man hver dag vil oppleve vind på 6-10 m/s (i Nordsjøen vil dette være tilfelle i min ringe erfaring). Dette vil sette opp sjø på 1 - 1.5 m

Min påstand er da at i en båt på ca 30 fot kommer man ut av sjøsprøyten. I en båt på ca 20 fot blir man våt. I 30+ foteren øker komforten og dermed utholdenheten til mannskapet. Dette igjen øker sikkerheten. Har hatt båter på hhv 23, 31 og 35 fot - og bygger erfaringene på det.

 

Generellt sett selvølgelig....... det finnes bedre og dårligere 20 fotere i denne sammenheng, akkurat som det finnes bedre og dårligere 30 fotere når det gjelger gange i sjøen samt hvor 'våt' båten er. En X-99 er sikkert mer ubåt enn en en Maxi 77.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En X-99 er sikkert mer ubåt enn en en Maxi 77.

Hva mener du med ubåt. Jeg har aldri seilt Maxi 77, men X99 har jeg seilt i mange år. Den tåler utrolig mye juling ift hvor spinkel rigg m.m. ser ut. Har ingen problemer med å legg ut over Nordsjøen med den. Her er bølgekarrakteristikken noe av de værste i verden. Et eksemplar av arten gjorde det også svært bra i siste Shetland Race, selv om det ikke var av de værste forholdene den gangen. Til og med Banner 32 er godkjent i sikkerhetssjekken. Har hørt at noen er skeptisk til det rettende momentet i disse.

 

Ellers går det fint an å tilpasse fart og komfort i en motorbåt også. Vi ser mange med kun motor som krysser Nordsjøen om sommeren. Største risiko her er framdrift. Stopper denne, er det ikke veldig sikkert lenger. Ville derfor kvidd meg med å legge ut over Nordsjøen med de aller fleste trettifotere uten seil, inkl. min egen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Båtstørrelsen vil i de fleste tilfeller påvirke i hvor stor grad komforten ombord vil være i skikkelig uvær. Det igjen vil påvirke sikkerheten.

For å kverulere litt imot da :wink:

Min påstand er da at i en båt på ca 30 fot kommer man ut av sjøsprøyten. I en båt på ca 20 fot blir man våt. I 30+ foteren øker komforten og dermed utholdenheten til mannskapet. Dette igjen øker sikkerheten.

Komfort - sikkerketsaspektet er selvsagt relevant. Mannskapets erfaring og forberedelse spiller også inn . Havkryssing sikrere med en 32 foter, javel, men utrygt i en 22 foter? Her skulle jeg gjerne sett statistikk :boxing: , eller konkrete eksempler.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp angående hva som er riktig når det gjelder sikkerheten i seil kontra motorbåt.

Hvis man setter sikkerhet lik fraværende mulighet for å synke i dårlig vær, så kan det vel være ett fett så sant begge er selvrettende og tåler å trille rundt.

 

Fordelen til en seilbåt er at den vanligvis har to motorer. En drevet av hydro carboner, den andre av vind, helt uavhengige av hverandre.

 

På den andre siden, forutsatt at begge tåler å trille rundt og har gjort det. Seileren ligger med halve riggen surret inn i propellen, mens resten ligger og dæljer i skroget og prøver å komme inn. Da ville jeg heller hatt legemet surret fast inne i en motorbåt.

 

Jeg tror problemstillingen er for lite definert til å kunne gi klart svar.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med ubåt. Jeg har aldri seilt Maxi 77, men X99 har jeg seilt i mange år. Den tåler utrolig mye juling ift hvor spinkel rigg m.m. ser ut. Har ingen problemer med å legg ut over Nordsjøen med den. Her er bølgekarrakteristikken noe av de værste i verden. Et eksemplar av arten gjorde det også svært bra i siste Shetland Race, selv om det ikke var av de værste forholdene den gangen.

Det var nettopp den jeg tenkte på. Vi lå ved siden av dem i Lerwick - og det hadde vært vått ja!

(Vi tapte førsteplassen i fjorårets utgave til X-99'en LnX - de hadde en 5. og en 1. plass, vi hadde en 2. og 4. plass - altå 6 poeng hver, men de dro hjem seieren pga 1. plassen)

 

I 2004 utgaven av Shetland Race snakket jeg også med en gjeng i X-99 (lurer på om det var samme båt, men med annet mannskap? vel vel) da hadde en bølge slått av rodkicken. Det kvalifiserer til ubåt :diving:

 

Sammenlignet med en turseiler i noenlunde samme størrelse vel og merke....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hvis man setter sikkerhet lik fraværende mulighet for å synke i dårlig vær, så kan det vel være ett fett så sant begge er selvrettende og tåler å trille rundt.

..

På den andre siden, forutsatt at begge tåler å trille rundt og har gjort det. Seileren ligger med halve riggen surret inn i propellen, mens resten ligger og dæljer i skroget og prøver å komme inn. Da ville jeg heller hatt legemet surret fast inne i en motorbåt.

 

Jeg tror problemstillingen er for lite definert til å kunne gi klart svar.

Hvor mange motorbåter finnes det der ute som er selvopprettende? :lol: I tillegg er de fleste motorbåter utstyrt med et helt annet overbygg (store sårbare vinduer, stort vindfang osv,) så selv om de er av lukket konstruksjon vil de være langt mer sårbare.

Rigghavari er ikke et gitt resultat av å gå rundt, og motoren er som andre har påpekt, ikke relevant å benytte i aktuell situasjon. Skulle så være er jeg tross alt mer komfortabel mørbanket og våt i sikkerhetsline på dekk med wirekapperen, enn på vei til bunns i en motorbåt :cheers: .

 

 

Som jeg har nevnt i et annet inlegg i denne tråden, mener jeg allikevel det kan være for enkelt å konkludere med at seilbåter generelt sett er sikrere enn motorbåter. I diskusjon om sikkerhet på åpent hav derimot mener jeg det ikke bør herske noen tvil: seilbåter er sikrere. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvor mange motorbåter finnes det der ute som er selvopprettende? I tillegg er de fleste motorbåter utstyrt med et helt annet overbygg (store sårbare vinduer, stort vindfang osv,) så selv om de er av lukket konstruksjon vil de være langt mer sårbare.

Rigghavari er ikke et gitt resultat av å gå rundt, og motoren er som andre har påpekt, ikke relevant å benytte i aktuell situasjon. Skulle så være er jeg tross alt mer komfortabel mørbanket og våt i sikkerhetsline på dekk med wirekapperen, enn på vei til bunns i en motorbåt

Jeg vet ikke hvor mange det er som er selvrettende.

Jeg vet at det ikke er noe problem å lage dem selvrettende.

Jeg vet at alle (nyere) innen forskjellige lands redningstjenester er selvrettende.

Det er ikke noe problem å lage vinduer som holder seg på plass.

Overbygg av størelse bidrar til selvretting (reserveoppdrift). Flere lands selvrettende redingstjeneste har halvmeter fribord, stikker halvmeteren, to meter overbygg og er selvrettende.

 

Hulda er selvrettende, seiler, tåler å ha riggen dunkende i siden, motoren er av betryggende størelse. Men det er ikke dermed sagt at en tilsvarende motorbåt ikke ville gjort samme jobben like bra. Eller at en slik motorbåt skulle være mindre trygg.

Link to post
Share on other sites

.....

Jeg vet at det ikke er noe problem å lage dem selvrettende.

Jeg vet at alle (nyere) innen forskjellige lands redningstjenester er selvrettende.

..........

Men det er ikke dermed sagt at en tilsvarende motorbåt ikke ville gjort samme jobben like bra. Eller at en slik motorbåt skulle være mindre trygg.

Er vi i ferd med å blli litt vel hypotetiske her????? En ekstremt underrigget havseiler med hybridskrog med potensiale for helplan og dobble kraftige turbodisler ville sikkert også parere hva som helst, men vil være så atypisk at det er meningsløst å trekke dem inn i en generell diskusjon.

Egenskapene du nevner er meg bekjent ikke til stede på motorbåter beregnet på det vanlige markedet.

I tilfelle redningsfartøy snakker vi om ekstremkonstruksjoner hvor svært mye ressursjer er brukt for å få til egenskaper som i utgangspuktet "strider" mot båttypens natur.

En havseiler er derimot ingen ekstremkonstruksjon, men en enkel logisk konstruksjon, som uten unødig mikk fungerer svært bra i sittt rette element.

Med unntak av nyere ekstreme regattakonstruksjoner (som jo somkjent ofte blir liggende med baugen i været :diving: ) vil en dyp kjøl være en av faktorene som gjør seilbåter selvrettende.

En seilbåt er på samme måte ofte ikke veldig behagelig når den går for motor i endel typer sjø, den begynner lett å rulle, uten seilenes stabiliserende virkning. Jeg vil sammenligne dette med en klokkependel. Kjølen forsterker rullebevegelsen. Motorbåter har er derfor annerledes konstruert, med et annet vektsenter. Dog er de ofte mer behagelig i moderat sjøgang. Men igjen: vi snakker her om sikkerhet under spesielle forhold i åpen sjø. Innaskjærs i ekstremvær kan det kanskje være tryggere med en motorbåt i endel tilfeller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...