Jump to content

Sikkerheten i seilbåt kontra motorbåt


Lars Hansen

Recommended Posts

Høres jo fint ut, men 25 sekundmeter er jo ikke all verdens?

25 m/s er absolutt all verden når du er i åpent farvann. Noen steder er selvfølgelig verre en andre, men det er absolutt ikke til å kimse av.

Du tenker kanskje på at 25 knop ikke er så mye? Det er ca halvparten... .

Link to post
Share on other sites

..... men 25 sekundmeter er jo ikke all verdens?

Deg om det, vikers!

For meg så begynner hyggefaktoren å avta, etterhvert som vindstyrken går over 10m/s ihvertfall! Mulig at jeg er pyse, men er jo tross alt på sjøen for å ha det godt. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

klart er 25 m/s mye, men jeg snakket ikke her om hyggefaktor - jeg snakket om forlis.

 

Ville man da hatt motor, eller ikke?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvis man forliser spiller det vel liten rolle om man har motor eller seil. Vannet er like kaldt. :cheers:

 

Ellers opplevde jeg turen som trygg, det var ikke ubehaglig ombord. Det var faktisk første gang jeg jeg satt i så kraftig vind og studerte bølgene og hadde følelesen av å være i "ett med havet".

Det er fascinerende å se hvordan sjøen skrur seg opp bak båten og kunne sitte å studere det istedenfor å holde seg fast i et ratt for å holde båten på stø kurs. :sailing:

 

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

klart er 25 m/s mye, men jeg snakket ikke her om hyggefaktor - jeg snakket om forlis. Ville man da hatt motor, eller ikke?

25 m/s på åpent hav? Definitivt seilbåt. Kan ikke tenke meg at sjarken min (mitt utgangspunkt) vil være et trygg sted i slik vind og sjø. Umulig å manøvrere, frykten for at dieselmotoren vil suge luft og stoppe p.g.a. skvalping i tanken, etc. etc.

 

Bevegelser ombord i en seilbåt kan ikke sammenlignes med en motorbåt under de samme forhold. Forutsatt selvfølgelig at rigg / seil, og båten forøvrig, er dimensjonert i forhold til været.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er da jeg spør om hva skjer når vinden er så sterk at seil må vekk.......er det da litt lurt med motor?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er da jeg spør om hva skjer når vinden er så sterk at seil må vekk.......er det da litt lurt med motor?

 

Nei. Overhodet ikke. Skal det blåse så mye, at du ikke kan ha seilene oppe, er ikke motoren noe tess heller. Å gå mot sånt vær, klarer du ikke med en fritidsbåt. Teknikken da, er å lense unna været, for bare riggen, og evt. varpe tau etter seg.

Samt satse på at man har nok fritt van foran seg, til at været rekker roe seg...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nei. Overhodet ikke. Skal det blåse så mye, at du ikke kan ha seilene oppe, er ikke motoren noe tess heller. Å gå mot sånt vær, klarer du ikke med en fritidsbåt. Teknikken da, er å lense unna været, for bare riggen, og evt. varpe tau etter seg.

Samt satse på at man har nok fritt van foran seg, til at været rekker roe seg...

 

Suzuki

Så med andre ord, så er seilbåt best på sikkerhet når det gjelder forlis i dårlig vær?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

når vinden er så sterk at seil må vekk.......er det da litt lurt med motor?

Det blir jo veldig hypotetisk - men, det er noe som heter stormfokk - ei lita "fille", stor nok til at man har styrefart og noe fremdrift, avhengig av kursen i forhold til vindretning. Det viktigste er dog støtten som det lille seilet gir til båten. Unngå voldsom slingring, ha forutsigbare bevegelser er vel bedre å si.

 

Etterhvert som vinden øker ytterlig, vil du antageligvis ha mindre og mindre bruk for motor, nettopp fordi motorgange vanskelig lar seg opprettholde i slik grov sjø.

 

Av skildringer fra stormseilas på åpent hav (Adlard Cole - "Heavy Weather Sailing" bl.a.), kommer man til en ekstrem grense hvor en seilbåt får fremdrift bare p.g.a. vindfanget i riggen. Vanlig prosedyre - for å overleve - er å slepe lange, tunge trosser (hvis man har) over akterenden og "løpe" fra været. :crazy:

 

bare noe jeg har lest meg til.........

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Så med andre ord, så er seilbåt best på sikkerhet når det gjelder forlis i dårlig vær?

Det var ikke det jeg sa.

 

På den annen side, jeg har sjelden sett langturMOTORBÅTER eller jordomseilerMOTORBÅTER. Vil tro en FB cruiser med litt høyt overbygg, store utsatte vindusflater og skikkelig høyt tyngdepunkt, samt liten våt flate og ingen kjøl, vil raskt bli den ultimate sentrifuge, ved mye-vær situasjoner..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Noe fornøyelig lesning. Nå er vi plutselig oppe i orkanvinder og det som verre er. Jeg registerer at det perfekte svar enda ikke er kommet, så da får vel jeg gjøre det her....

 

"Motparten" påstod her om dagen at seilbåt var "helt overlegen" motorbåt når det gjelder sikkerhet til sjøs.

Her er problemstillingen til larshans1, og jeg mener da at all den tid livbåt er per definisjon motorbåt, så må motorbåt være fasit.

 

Det ville jo sett litt rart ut med seilbåter hengene oppetter boreriggene etc i nordsjøen ??

 

Tog dere an ? :wink::wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Det er da jeg spør om hva skjer når vinden er så sterk at seil må vekk.......er det da litt lurt med motor?

Motor er ikke til stor hjelp når det virkelig trekker opp.

 

I godt utstyrte seilbåter finnes det en stormfokk ombord. av og til også et stormseil til bommen. Min gamle Vega har for lenge siden blitt utrustet til jordomseiling, og har en stormfokk ikke større enn et diagonalt delt laken. Når det ikke kan være oppe seiler man for bare riggen, og drivanker eller "fallskjerm". Drivarkeret bremser, mens "fallsjermen" (til bruk under vann) drar. Ulike teorier, men begge fungerer. Selv en båt som min (27 fot Albin Vega) har klart seg bra i orkan. Med alle luker skalket, og bare rigg er det svakeste ledd stakkarene under dekk.

 

Kan ikke skryte på meg å ha opplevd dette i andre situasjoner enn via bøker rått fortært i min egen sofa, men jeg har ennå ikke lest om noen som i slike tilfeller tyr til motoren....

Link to post
Share on other sites

forøvrig; hvordan defineres sikkerhet ? At båten velter ? Går ned ? At man kan gå mot været ? Med været ?

 

For egen del, er det at mannskapet FØLER seg sikre, at slingring og krenging blir redusert til et minimum. Rett og slett at ikke mannskapet slår seg helseløse, spyr ut alt de har i magan, og dermed blir slappe / giddeslause og ikke kan ivareta seg selv, eller båten, at noe starter en brann, at sikkert kommunikasjon kan opprettholdes, at kartene holdes tørre, at mannskapet får på seg tørre klær, at de før i seg mat og kommer seg på dass, og sånn kan jeg holde på hele kvelden.

 

Ei 200l plasttønne, er absolutt helt sikker. Så lenge spunsen sitter i, synker den ikke. Vil allikevel noen karakterisere den som en SIKKER FARKOST på sjøen ?

 

Forøvrig; var min første lærdom i havseilas, er båten tett; så flyter den. Er den utett, så synker den. Samma hvor stor den er. Resten dreier seg om varierende grader av comfort...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

forøvrig; hvordan defineres sikkerhet ? At båten velter ? Går ned ? At man kan gå mot været ? Med været ?

 

For egen del, er det at mannskapet FØLER seg sikre, at slingring og krenging blir redusert til et minimum. Rett og slett at ikke mannskapet slår seg helseløse, spyr ut alt de har i magan, og dermed blir slappe / giddeslause og ikke kan ivareta seg selv, eller båten, at noe starter en brann, at sikkert kommunikasjon kan opprettholdes, at kartene holdes tørre, at mannskapet får på seg tørre klær, at de før i seg mat og kommer seg på dass, og sånn kan jeg holde på hele kvelden.

 

....

Suzuki

Mye av dette dreier jo seg ikke om sikkerhet....så ta det gjerne videere... :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det ville jo sett litt rart ut med seilbåter hengene oppetter boreriggene etc i nordsjøen ??

 

Tog dere an ? :wink::wink::lol:

Forsøk med fullt riggede seil-livbåter som ble sluppet i sjøen fra oljerigger viste seg å misslykkes. Spinnoff- produktet fra disse testene heter hangglider, og benyttes med stort hell til andre formål :wink:

Link to post
Share on other sites

Mye av dette dreier jo seg ikke om sikkerhet....så ta det gjerne videere... :smiley:

 

Personlig synes jeg det svært ofte fokuseres på pkt 1 ( båten ) , mens det er pkt 2 ( mannskapets ve & vel ) som er viktig. Se bare på Berserk gutta. En gammal, røten båt fra 19hundre og pil& bue. Men - gutta har kontroll på psyken, får i seg mat, og klarer å drive den gamle lørja, nær sagt under de vanskeligste forhold.

Tviler på de hadde klart det noe bedre i en 2005 JEANBAVHALLENAJAD 42 fot, med 65 hesters jerngenua under dekk. Rett og slett fordi det IKKE er båten som er den begrensende faktoren, men mannskapet...

 

Forøvrig finnes det en rekke eksemper ( F.eks Fastnet Race `79 ) der mannskapet har gitt opp båten, gått i flåten og omkommet. Båten ble senere funnet drivende, rasert og medtatt, men hel ( nok ) og flytende.

Et ( seiler) ordtak, sier at du aldri skal gå i flåten, før du må stå på øverste salingshornet, og klatre OPP i flåten. DA, og FØRST DA, er båten "fortapt"..

 

Forøvrig, om jeg ikke husker feil; var det en Ballad som vant sin klasse i det samme racet..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

forøvrig; hvordan defineres sikkerhet ? At båten velter ? Går ned ? At man kan gå mot været ? Med været ?

........

 

 

Ei 200l plasttønne, er absolutt helt sikker. Så lenge spunsen sitter i, synker den ikke. Vil allikevel noen karakterisere den som en SIKKER FARKOST på sjøen ?

.......

 

Enig at dette blir umulig å definere. En seilbåt er udiskutabelt sikrere i en ekstremsituasjon på åpent hav, mes den i skjærgården med etpar kammerater ombord i med midtlivskrise hvor viseseg-behovet er større enn erfaring og kunnskap, blir en ikke usannsynlig oppgave for redningstjenesten.

 

Tiltross for signaturen min: det aller tryggeste er en godt polstret sofa. Legg til noen hyllemeter med god maritim litteratur, så rides vinterstormene tryggt av. Sommeren derimot er en langt mer traurig greie.....

Link to post
Share on other sites

.................En gammal, røten båt fra 19hundre og pil& bue. Men - gutta har kontroll på psyken, får i seg mat, og klarer å drive den gamle lørja, nær sagt under de vanskeligste forhold. ..............

 

Moderatorpoliti hvor er dere!!!!!!! Legg mannen i jern!!!!! Fornærmelse på det groveste!!!!!!

 

Gamle????? MIN VEGA ER 6 ÅR ELDRE!!!!!! OG HVA ER SÅ GALT MED PIL OG BUE!!!! :headbang::boxing:

Link to post
Share on other sites

Det ville jo sett litt rart ut med seilbåter hengene oppetter boreriggene etc i nordsjøen?

Si ikke dét. :smiley: I en del farvann er livbåt med seil å foretrekke.

 

Dette var i utgangspunktet et dårlig definert spørsmål. Dersom spørsmålet endres til f.eks. å spørre om det finnes en motorbåt som er mer sikker enn noen annen seilbåt, eller omvendt, så blir det en litt annen diskusjon.

 

Klart det finnes langturmotorbåter eller jordomseilingsmotorbåter. Det finnes motorbåter i alle størrelser og for nesten alle formål, og vi kan kanskje ta med ubåter i denne diskusjonen også. Det blir kanskje litt meningsløst, men hvem har sagt at slike diskusjoner skal ha mening.

 

Jeg står på mitt utsagn fra innlegg nummer 10 i denne tråden: Skipperen har mer å si for sikkerheten til sjøs enn om hun eller han fører motorbåt eller seilbåt. (Først og fremst skipperen, men jeg kan jo nevne mannskapet også for ordens skyld.) Ingen båt, selv ikke en livbåt, kan overvinne de kreftene havet kan sette inn.

Link to post
Share on other sites

Så spørs det da, på hvilke båter finner man de beste skipperne?

Motorbåter - motorbåter - motorbåter :cheers:

 

Fordi det finnes svært få seilskuter igjen er de høyest utdannede skippere ombord på motorbåter:-)

Når det gjelder lystbåtflåten er jeg mer usikker, for egen del har jeg D5LA. :yesnod:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...