CB. Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Forutsetter da at båten er selvlensende ellers har det neppe noe særlig for seg i storm. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Høres jo fint ut, men 25 sekundmeter er jo ikke all verdens? 25 m/s er absolutt all verden når du er i åpent farvann. Noen steder er selvfølgelig verre en andre, men det er absolutt ikke til å kimse av. Du tenker kanskje på at 25 knop ikke er så mye? Det er ca halvparten... . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 ..... men 25 sekundmeter er jo ikke all verdens? Deg om det, vikers! For meg så begynner hyggefaktoren å avta, etterhvert som vindstyrken går over 10m/s ihvertfall! Mulig at jeg er pyse, men er jo tross alt på sjøen for å ha det godt. :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 klart er 25 m/s mye, men jeg snakket ikke her om hyggefaktor - jeg snakket om forlis. Ville man da hatt motor, eller ikke? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hanne_V Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Hvis man forliser spiller det vel liten rolle om man har motor eller seil. Vannet er like kaldt. Ellers opplevde jeg turen som trygg, det var ikke ubehaglig ombord. Det var faktisk første gang jeg jeg satt i så kraftig vind og studerte bølgene og hadde følelesen av å være i "ett med havet". Det er fascinerende å se hvordan sjøen skrur seg opp bak båten og kunne sitte å studere det istedenfor å holde seg fast i et ratt for å holde båten på stø kurs. KK Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 klart er 25 m/s mye, men jeg snakket ikke her om hyggefaktor - jeg snakket om forlis. Ville man da hatt motor, eller ikke?25 m/s på åpent hav? Definitivt seilbåt. Kan ikke tenke meg at sjarken min (mitt utgangspunkt) vil være et trygg sted i slik vind og sjø. Umulig å manøvrere, frykten for at dieselmotoren vil suge luft og stoppe p.g.a. skvalping i tanken, etc. etc. Bevegelser ombord i en seilbåt kan ikke sammenlignes med en motorbåt under de samme forhold. Forutsatt selvfølgelig at rigg / seil, og båten forøvrig, er dimensjonert i forhold til været. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Det er da jeg spør om hva skjer når vinden er så sterk at seil må vekk.......er det da litt lurt med motor? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Det er da jeg spør om hva skjer når vinden er så sterk at seil må vekk.......er det da litt lurt med motor? Nei. Overhodet ikke. Skal det blåse så mye, at du ikke kan ha seilene oppe, er ikke motoren noe tess heller. Å gå mot sånt vær, klarer du ikke med en fritidsbåt. Teknikken da, er å lense unna været, for bare riggen, og evt. varpe tau etter seg. Samt satse på at man har nok fritt van foran seg, til at været rekker roe seg... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Nei. Overhodet ikke. Skal det blåse så mye, at du ikke kan ha seilene oppe, er ikke motoren noe tess heller. Å gå mot sånt vær, klarer du ikke med en fritidsbåt. Teknikken da, er å lense unna været, for bare riggen, og evt. varpe tau etter seg. Samt satse på at man har nok fritt van foran seg, til at været rekker roe seg... Suzuki Så med andre ord, så er seilbåt best på sikkerhet når det gjelder forlis i dårlig vær? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 (redigert) når vinden er så sterk at seil må vekk.......er det da litt lurt med motor? Det blir jo veldig hypotetisk - men, det er noe som heter stormfokk - ei lita "fille", stor nok til at man har styrefart og noe fremdrift, avhengig av kursen i forhold til vindretning. Det viktigste er dog støtten som det lille seilet gir til båten. Unngå voldsom slingring, ha forutsigbare bevegelser er vel bedre å si. Etterhvert som vinden øker ytterlig, vil du antageligvis ha mindre og mindre bruk for motor, nettopp fordi motorgange vanskelig lar seg opprettholde i slik grov sjø. Av skildringer fra stormseilas på åpent hav (Adlard Cole - "Heavy Weather Sailing" bl.a.), kommer man til en ekstrem grense hvor en seilbåt får fremdrift bare p.g.a. vindfanget i riggen. Vanlig prosedyre - for å overleve - er å slepe lange, tunge trosser (hvis man har) over akterenden og "løpe" fra været. bare noe jeg har lest meg til......... Redigert 2.Mars.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Så med andre ord, så er seilbåt best på sikkerhet når det gjelder forlis i dårlig vær? Det var ikke det jeg sa. På den annen side, jeg har sjelden sett langturMOTORBÅTER eller jordomseilerMOTORBÅTER. Vil tro en FB cruiser med litt høyt overbygg, store utsatte vindusflater og skikkelig høyt tyngdepunkt, samt liten våt flate og ingen kjøl, vil raskt bli den ultimate sentrifuge, ved mye-vær situasjoner.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Noe fornøyelig lesning. Nå er vi plutselig oppe i orkanvinder og det som verre er. Jeg registerer at det perfekte svar enda ikke er kommet, så da får vel jeg gjøre det her.... "Motparten" påstod her om dagen at seilbåt var "helt overlegen" motorbåt når det gjelder sikkerhet til sjøs. Her er problemstillingen til larshans1, og jeg mener da at all den tid livbåt er per definisjon motorbåt, så må motorbåt være fasit. Det ville jo sett litt rart ut med seilbåter hengene oppetter boreriggene etc i nordsjøen ?? Tog dere an ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Det er da jeg spør om hva skjer når vinden er så sterk at seil må vekk.......er det da litt lurt med motor? Motor er ikke til stor hjelp når det virkelig trekker opp. I godt utstyrte seilbåter finnes det en stormfokk ombord. av og til også et stormseil til bommen. Min gamle Vega har for lenge siden blitt utrustet til jordomseiling, og har en stormfokk ikke større enn et diagonalt delt laken. Når det ikke kan være oppe seiler man for bare riggen, og drivanker eller "fallskjerm". Drivarkeret bremser, mens "fallsjermen" (til bruk under vann) drar. Ulike teorier, men begge fungerer. Selv en båt som min (27 fot Albin Vega) har klart seg bra i orkan. Med alle luker skalket, og bare rigg er det svakeste ledd stakkarene under dekk. Kan ikke skryte på meg å ha opplevd dette i andre situasjoner enn via bøker rått fortært i min egen sofa, men jeg har ennå ikke lest om noen som i slike tilfeller tyr til motoren.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 forøvrig; hvordan defineres sikkerhet ? At båten velter ? Går ned ? At man kan gå mot været ? Med været ? For egen del, er det at mannskapet FØLER seg sikre, at slingring og krenging blir redusert til et minimum. Rett og slett at ikke mannskapet slår seg helseløse, spyr ut alt de har i magan, og dermed blir slappe / giddeslause og ikke kan ivareta seg selv, eller båten, at noe starter en brann, at sikkert kommunikasjon kan opprettholdes, at kartene holdes tørre, at mannskapet får på seg tørre klær, at de før i seg mat og kommer seg på dass, og sånn kan jeg holde på hele kvelden. Ei 200l plasttønne, er absolutt helt sikker. Så lenge spunsen sitter i, synker den ikke. Vil allikevel noen karakterisere den som en SIKKER FARKOST på sjøen ? Forøvrig; var min første lærdom i havseilas, er båten tett; så flyter den. Er den utett, så synker den. Samma hvor stor den er. Resten dreier seg om varierende grader av comfort... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 forøvrig; hvordan defineres sikkerhet ? At båten velter ? Går ned ? At man kan gå mot været ? Med været ? For egen del, er det at mannskapet FØLER seg sikre, at slingring og krenging blir redusert til et minimum. Rett og slett at ikke mannskapet slår seg helseløse, spyr ut alt de har i magan, og dermed blir slappe / giddeslause og ikke kan ivareta seg selv, eller båten, at noe starter en brann, at sikkert kommunikasjon kan opprettholdes, at kartene holdes tørre, at mannskapet får på seg tørre klær, at de før i seg mat og kommer seg på dass, og sånn kan jeg holde på hele kvelden. .... Suzuki Mye av dette dreier jo seg ikke om sikkerhet....så ta det gjerne videere... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Det ville jo sett litt rart ut med seilbåter hengene oppetter boreriggene etc i nordsjøen ?? Tog dere an ? Forsøk med fullt riggede seil-livbåter som ble sluppet i sjøen fra oljerigger viste seg å misslykkes. Spinnoff- produktet fra disse testene heter hangglider, og benyttes med stort hell til andre formål Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Mye av dette dreier jo seg ikke om sikkerhet....så ta det gjerne videere... Personlig synes jeg det svært ofte fokuseres på pkt 1 ( båten ) , mens det er pkt 2 ( mannskapets ve & vel ) som er viktig. Se bare på Berserk gutta. En gammal, røten båt fra 19hundre og pil& bue. Men - gutta har kontroll på psyken, får i seg mat, og klarer å drive den gamle lørja, nær sagt under de vanskeligste forhold. Tviler på de hadde klart det noe bedre i en 2005 JEANBAVHALLENAJAD 42 fot, med 65 hesters jerngenua under dekk. Rett og slett fordi det IKKE er båten som er den begrensende faktoren, men mannskapet... Forøvrig finnes det en rekke eksemper ( F.eks Fastnet Race `79 ) der mannskapet har gitt opp båten, gått i flåten og omkommet. Båten ble senere funnet drivende, rasert og medtatt, men hel ( nok ) og flytende. Et ( seiler) ordtak, sier at du aldri skal gå i flåten, før du må stå på øverste salingshornet, og klatre OPP i flåten. DA, og FØRST DA, er båten "fortapt".. Forøvrig, om jeg ikke husker feil; var det en Ballad som vant sin klasse i det samme racet.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 forøvrig; hvordan defineres sikkerhet ? At båten velter ? Går ned ? At man kan gå mot været ? Med været ? ........ Ei 200l plasttønne, er absolutt helt sikker. Så lenge spunsen sitter i, synker den ikke. Vil allikevel noen karakterisere den som en SIKKER FARKOST på sjøen ? ....... Enig at dette blir umulig å definere. En seilbåt er udiskutabelt sikrere i en ekstremsituasjon på åpent hav, mes den i skjærgården med etpar kammerater ombord i med midtlivskrise hvor viseseg-behovet er større enn erfaring og kunnskap, blir en ikke usannsynlig oppgave for redningstjenesten. Tiltross for signaturen min: det aller tryggeste er en godt polstret sofa. Legg til noen hyllemeter med god maritim litteratur, så rides vinterstormene tryggt av. Sommeren derimot er en langt mer traurig greie..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 .................En gammal, røten båt fra 19hundre og pil& bue. Men - gutta har kontroll på psyken, får i seg mat, og klarer å drive den gamle lørja, nær sagt under de vanskeligste forhold. .............. Moderatorpoliti hvor er dere!!!!!!! Legg mannen i jern!!!!! Fornærmelse på det groveste!!!!!! Gamle????? MIN VEGA ER 6 ÅR ELDRE!!!!!! OG HVA ER SÅ GALT MED PIL OG BUE!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Det ville jo sett litt rart ut med seilbåter hengene oppetter boreriggene etc i nordsjøen?Si ikke dét. I en del farvann er livbåt med seil å foretrekke. Dette var i utgangspunktet et dårlig definert spørsmål. Dersom spørsmålet endres til f.eks. å spørre om det finnes en motorbåt som er mer sikker enn noen annen seilbåt, eller omvendt, så blir det en litt annen diskusjon. Klart det finnes langturmotorbåter eller jordomseilingsmotorbåter. Det finnes motorbåter i alle størrelser og for nesten alle formål, og vi kan kanskje ta med ubåter i denne diskusjonen også. Det blir kanskje litt meningsløst, men hvem har sagt at slike diskusjoner skal ha mening. Jeg står på mitt utsagn fra innlegg nummer 10 i denne tråden: Skipperen har mer å si for sikkerheten til sjøs enn om hun eller han fører motorbåt eller seilbåt. (Først og fremst skipperen, men jeg kan jo nevne mannskapet også for ordens skyld.) Ingen båt, selv ikke en livbåt, kan overvinne de kreftene havet kan sette inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Skipperen har mer å si for sikkerheten til sjøs enn om hun eller han fører motorbåt eller seilbåt. Så spørs det da, på hvilke båter finner man de beste skipperne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/Y Ellen Marie Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 hmm... i seilbåt er det vel en viss risiko for å kjede seg ihjel, er det ikke? M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hanne_V Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Så spørs det da, på hvilke båter finner man de beste skipperne? Motorbåter - motorbåter - motorbåter Fordi det finnes svært få seilskuter igjen er de høyest utdannede skippere ombord på motorbåter:-) Når det gjelder lystbåtflåten er jeg mer usikker, for egen del har jeg D5LA. Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Dette kan da umulig stemme, at seilbåter og seilbåtfolk tåler mer sjø enn motorbåter ? De tåler jo f... ikke mer enn halvmeter'n hekksjø før lunta er tennt Litt erting fra oss HekksjøGeneraler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
anton Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Hvor mange motorbåter tror dere går mellom fastlandet og Spitsbergen pr år ? Neppe mer enn et par stykker. Av seilbåter er det mer enn 50. Grunnen er enkel: Sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.