Jump to content

Forskjell på havseiler og turseiler


Skaaden

Recommended Posts

Det er et lite spørsmål jeg lenge fundert på :confused: Hva er forskjellen på en havseiler og turseiler? Finnes det noen klar definisjon på hva som skiller disse fra hverandre? Jeg har observert at mange av de som blir kalt havseiler ofte er tunge, langkjølet seilbåter, gjerne ofte også motorseilere. Slik som f.eks Hallberg Rassy, Najad osv.

 

Ellers tror jeg mange skriver i sine salgsannonser at de selger en havseiler, bare for at det skal høres bedre ut. Uten at de nødvendigvis har tilstrekkelig kompetanse til å redegjøre for seg hva som gjør akkurat deres båt til en havseiler. Kan dette stemme? Så f.eks en Maxi 68 til salgs for en stund siden. "Liten havseiler selges" stor det over annonsen. Kan man egentlig kalle Maxi 68 for en havseiler?

 

Jeg fikk høre at min gamle Magnifik Midget også var en såkalt havseiler, men er litt i tvil om dette nå... :crazy:

 

Håper noen har noe fornuftig svar på dette, dette er noe som har plaget meg lenge..

 

Mvh

Håvard Skaaden

Link to post
Share on other sites

Det finnes neppe noen klar definisjon på hva en havseiler er. Men det er klart at det må stilles noen krav til en båt som skal seiles over åpent hav. Den bør være sjødyktig og tåle uvær. Det bør være mulig å "skalke" luker, slik at vann inn i cocpit lenses effektivt ut igjen.

 

Størrelsen på båten er ikke så avgjørende. Jeg vet at flere Maxi 68 bl.a. har seilt over atlanterhavet. Selv har jeg en større båt - men motorseiler. Den har en annen cocpit konstruksjon, og vil etter mitt syn ikke komme inn under kategorien "havseiler". Den egner seg best til kystseilas. Vil imidlertid ikke si at dette gjelder generelt for motorseilere. En må rett og slett vurdere hver enkelt båts konstruksjon - og om den egner seg til havseilas.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke dette med klassifiseringen å gjøre?

Da vi kjøpte vår siste båt, ble vi konfrontert med et valg mellom CE kategori A og B

 

Kategori B tilsa at båten var godkjent for bølgehøyde på inntil 4,7 m signifikant bølgehøyde

og inntil 21 sekundmeter vind.

 

Kategori A er godkjent for bølger og vind høyere enn overnevnte.

 

Jeg ville kalt kategori B turseiler og A som havseiler.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jo, på nyere båter vil man se dette av CE-merkingen. En båt klassifisert i katergorien A, er helt klart en havseiler. Men slik merking vil man selvsagt ikke finne på eldre båter og svært sjelent på halvfabrikata/selvbygde.

Ok. Hva tror du regnes for å være eldre båter da? Maxi 68 som jeg nevnte ble jo for det meste bygget på slutten av 70 -og begynnelsen av 80 tallet. Det kan vel kalles eldre båter, eller hvertfall på grensa til å være det.?

 

Kan da båter mellom f.eks 20 og 25 fot være CE kategori A? godkjent over 4.7 meter høye bølger?

Når Geir tross alt kunne velge mellom kategori A og B når han kjøpte sin Bavaria 32(stemmer vel at det var din siste båt Geir?).

Jeg ville følt meg tryggere i en B kategori Bavaria 32 enn i en A kategori M68(dersom dette var mulig).

 

Men igjen, dette avhenger mye av hva som regnes som eldre båter.

 

Håvard Skaaden :wink:

Link to post
Share on other sites

20 for blir vel ynkelig i 5 meter sjø??

Ikke nødvendigvis, dersom man unngår å få brytende styrtbølger fra siden. Undersøkelser har vist at styrtbølger med høyde tilsvarende +/- 50% av skroglengden legger de fleste seilbåter ned hvis de kommer fra siden....

Dersom båten ikke retter seg før bølge nr to kommer, er mulighetene store for at neste bølge snur båten oppned. Dvs, for en 20 fots båt kan 3 meters styrtbølger være farlige hvis man får disse fra siden. Bølger på 5 meter eller mer er ikke problem så lenge de ikke bryter.

 

:sailing:

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg ville følt meg tryggere i en B kategori Bavaria 32 enn i en A kategori M68(dersom dette var mulig).

 

Håvard Skaaden :wink:

dette kunne trenge litt forklaring. Det er vel ikke så at du undervurderer Maxi68 og overvurderer Bavaria 32? Ser noe skøyeraktig i smilefjeset ditt som jeg ikke klarer å tolke.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på en havseiler og turseiler? Finnes det noen klar definisjon på hva som skiller disse fra hverandre?

Det finnes nok ikke noe klar definisjon. Med hensyn til CE-klasse B er dette definert som fartøy til bruk utenfor kysten og dermed kan ikke disse båtene kalles for havseilere. Jeg er enig i at i alle fall en del av disse båtene kan kalles for turseilere. Likevel er jeg litt skeptisk til at en så stor/komfortabel at den kan brukes til såpass lange turer at noen vil kalle den for turseiler ikke tåler mer enn sterk kuling (og den bølgehøyden som kan følge med slik vind).

 

Dermed er det nok en god del turseilere som er CE-klasse A. Jeg vil påstå at også båtens utrustning er med på å skape et skille mellom tur- og havseiler, og at skilelt er svætr så uskarpt. Om jeg sier turseiler og du sier havseiler og vi snakker om samme båt så er ikke det så mye å henge seg opp i, egentlig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

dette kunne trenge litt forklaring. Det er vel ikke så at du undervurderer Maxi68 og overvurderer Bavaria 32? Ser noe skøyeraktig i smilefjeset ditt som jeg ikke klarer å tolke.

Ikke misforstå meg. Jeg hverken overvurderer eller undervurderer noe som helst. Maxi er en knallgod båt!

Grunnen til at jeg brukte nettopp disse to som eksempel var fordi det var Maxi 68 jeg hadde lest om. Og så var det Geir som har en Bavaria 32 som han måtte velge CE kategori på. Man kan dermed si at det var disse to båtene vi snakket om. Forstår du?

 

Det kunne vært snakk om hvilke som helst båter.

 

Beklager at det kunne misstolkes.

 

mvh

Skaaden

Link to post
Share on other sites

".....Geir som har en Bavaria 32 som han måtte velge CE kategori på....."

Tror ikke at han kunne velge om Bavaria'en han kjøpte skulle ha CE kategori A eller B. Sannsynligvis mente han at valget stod mellom en Bavaria med CE kategori A og en båt av et annet merke med CE kategori B, f. eks Hunter 31, Beneteau Oceanis 323 m.fl

 

Er det noen som vet hvorfor disse båtene er klasifisert som kategori B ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Det finnes neppe noen klar definisjon på hva en havseiler er. Men det er klart at det må stilles noen krav til en båt som skal seiles over åpent hav. Den bør være sjødyktig og tåle uvær. Det bør være mulig å "skalke" luker, slik at vann inn i cocpit lenses effektivt ut igjen.

 

Størrelsen på båten er ikke så avgjørende. .....

 

En må rett og slett vurdere hver enkelt båts konstruksjon - og om den egner seg til havseilas.

 

Har ikke dette med klassifiseringen å gjøre?

Jeg mener MATHILDEs definisjon er god, og slik jeg også oppfatter forskjellen. Men jeg tror begrepet "havseiler" også må beskrivelse på en båttypen (relativt dyp kjøl, selvlensende cocpit og mulighet for å skalke luker...) uansett om enkelte av de båtene som blir kalt havseilere kanskje ikke er egnet til å krysse atlanteren med. (mener lesure 17 ble markedsført som "verdens minste havseiler"....).

 

CE - klassifiseringens kriterier skjer nok uavhenhig av dette, og jeg har en dypt forankret skepsis til å la EUs klassifiseringsregler påvirke mitt syn på hva som er brukbare sjøgående båter.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis mente han at valget stod mellom en Bavaria med CE kategori A og en båt av et annet merke med CE kategori B, f. eks Hunter 31, Beneteau Oceanis 323 m.fl

 

Er det noen som vet hvorfor disse båtene er klasifisert som kategori B ?

Ble overrasket over at Oceanis 323 har CE kategori B. First 31.7 har kategori A, og skrogene er så vidt jeg vet identiske. Kjøl, overbygg og rigg er derimot litt forskjellig.
Link to post
Share on other sites

Ble overrasket over at Oceanis 323 har CE kategori B. First 31.7 har kategori A, og skrogene er så vidt jeg vet identiske. Kjøl, overbygg og rigg er derimot litt forskjellig.

OI!

Jeg har alltid trodd at Beneteau First serien var en litt mer racing/regatta type, med dypere, slankere kjøl enn hva Oceanis var. Riggen er vel også noe annerledes.

Men der tok jeg feil.

 

Men er det noen som vet fra når(ca årstall) de begynte å CE kategorisere båter? Kan være kjekt å vite dersom man skal kjøpe seg ny/brukt båt.

 

Mvh

Skaaden :flag:

Link to post
Share on other sites

Ble overrasket over at Oceanis 323 har CE kategori B. First 31.7 har kategori A, og skrogene er så vidt jeg vet identiske. Kjøl, overbygg og rigg er derimot litt forskjellig.

Desse er ikkje identiske. Derimot Oceanis 311 og first 31.7 har identisk skrog og interiør. Ulik rigg og kjøl + litt meir smådetaljar....

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder evne til å takle skikkelig dårlig vær er sikkerhetsbestemmelsene til seilforbundet nyttig lesing:

NSF sikkerhetsregler 2004-2005

Her omhandles mye som ikke uten videre er nødvendig for CE kaegori A.

 

F.eks stenging av hovednedgangen (3.08.4) som kan betjenes utenfra og innenfra.

Dersom båten tryner ned i en bølgedal og bråstopper skal ikke hovednedgangen skli opp. Men lukkemekanismen skal kunne betjenes både innenfra og utenfra, for det er ikke greit å låse folk hverken ute eller inne i tøffe forhold. Ikke så mange båter som oppfyller det kravet fra fabrikken.

 

Også innvendig betjenbar manuell lensepumpe (3.23.5 a) er en sjeldenhet - men utrolig kjekt å ha da - hvis man blir nødt til å gå inn og stenge døra etter seg...

 

I boka 'Close to the wind' av Pete Goss løste de dette idet vannet inni steg høyere enn dosetet, da kunne de sitte på ramma og lense båten :smiley:

 

Skal man på tur over et havstrekk er ovennevnte sikkerhetsbestemmelser nyttig lesing, selv om man seiler tur og ikke regatta. Om ikke båten oppfyller alle krav, så får man ihvertfall oversikt og en del gode ideer.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at han kunne velge om Bavaria'en han kjøpte skulle ha CE kategori A eller B. Sannsynligvis mente han at valget stod mellom en Bavaria med CE kategori A og en båt av et annet merke med CE kategori B, f. eks Hunter 31, Beneteau Oceanis 323 m.fl

Nå er jeg ikke noen stor Bavaria-kjenner, men jeg mener å ha sett noen Bavaria-modeller med CE klasse B.

 

Kravet om CE-merking av fritidsbåter har vi hatt fra 16. juni 1998.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener MATHILDEs definisjon er god, og slik jeg også oppfatter forskjellen. Men jeg tror begrepet "havseiler" også må beskrivelse på en båttypen (relativt dyp kjøl, selvlensende cocpit og mulighet for å skalke luker...) uansett om enkelte av de båtene som blir kalt havseilere kanskje ikke er egnet til å krysse atlanteren med. (mener lesure 17 ble markedsført som "verdens minste havseiler"....).

 

Dette har også jeg registrert. Mener å ha lest det i et gammelt båtmagasin.

Den gamle Magnifiken min hadde visst også krysset atlanteren. Dvs ikke nøyaktig min en identisk. Ikke dårlig det heller.

 

Skaaden

Link to post
Share on other sites

OI!

Jeg har alltid trodd at Beneteau First serien var en litt mer racing/regatta type, med dypere, slankere kjøl enn hva Oceanis var. Riggen er vel også noe annerledes.

Men der tok jeg feil.

Neida, du tok ikke feil. Kjølen er mer ekstrem på First'en. Det er nok riktig som Pinnebaat skriver at det er Oceanis 311 som har samme skrog som First 31.7. Ser at det er noen cm forskjell på bredde og lengde mellom 31.7 og 323. Ser at 311 ikke selges lenger, så 323 er vel en videreutvikling av denne?
Link to post
Share on other sites

F.eks stenging av hovednedgangen (3.08.4) som kan betjenes utenfra og innenfra.

Dersom båten tryner ned i en bølgedal og bråstopper skal ikke hovednedgangen skli opp. Men lukkemekanismen skal kunne betjenes både innenfra og utenfra, for det er ikke greit å låse folk hverken ute eller inne i tøffe forhold. Ikke så mange båter som oppfyller det kravet fra fabrikken.

Nei, min har det i hvert fall ikke, og det har jeg tenkt å gjøre noe med. Men hvordan bærer jeg meg ad? Jeg har skyveluke og løs kon lem foran nedgangen. Kun en slåe med hengelås fra utsiden og ingenting å låse med fra innsiden

Noen som har en løsning klar??

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nei, min har det i hvert fall ikke, og det har jeg tenkt å gjøre noe med. Men hvordan bærer jeg meg ad? Jeg har skyveluke og løs kon lem foran nedgangen. Kun en slåe med hengelås fra utsiden og ingenting å låse med fra innsiden

Noen som har en løsning klar??

Jeg har en slik løsning du trenger..

Ganske enkelt egentlig, i den lemmen du setter ned monterer du ei låskasse, denne har så da en tapp som vil holde igjen i skyveluka.

Enkelt og greit :)

 

Min båt hadde det som standard i 1986.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...