Jump to content

ombord-og ilandstigningsproblematikk


studenten

Recommended Posts

Jeg lurte egentlig på om det finnes et allround-produkt som kan brukes på flere måter. F.eks:Baugstige er kjekt når du må "nedover" for å komme i land, men hva når du må opp for å komme i land? :confused:

Hej Studenten o välkommen til Baatplassen.........

 

Paul Allen har 2 sådana 'allround-produkter' på sin båt både för o akterdekk,

men du kansje tenkt dig något mer i budgetklassen?? :wink:

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte egentlig på om det finnes et allround-produkt som kan brukes på flere måter. F.eks:Baugstige er kjekt når du må "nedover" for å komme i land, men hva når du må opp for å komme i land? :confused:

En hydraulisk landgang er jo kjekt, men det er vel ikke noe slikt du tenkte på?

 

Vet fremdeles ikke hvilken båttype/størrelse du har.

 

Som du sier er baugtrapp kjekt å gå land med når det er lavt. Jeg synes det er kjekt med baugspyd, selv om jeg ikke har det på båten som vi har nå. Det gjør at man kommer lenger inn mot land. Da kan man lettere gå rett i land, eventuelt bruke baugstige hvis det er hensiktsmessig.

Jeg tenker da på lystbået opp til 30-35 fot forå gå i land på holmer og skjær, men også på brygger.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Admiralinnetrening i hoppe på land kan være en tvilsom løsning. En bekjent av meg prøvde på det, hun hoppet, brakk beinet, flyttet ut av båten og tok huset med seg . Langt om lenge greide han å lokke en ny ombord, men da skaffet han seg leider både foran og bak.

Et alternativ kan være å gjøre hoppeøvelsen selv.

Link to post
Share on other sites

En hydraulisk landgang er jo kjekt, men det er vel ikke noe slikt du tenkte på?

 

Vet fremdeles ikke hvilken båttype/størrelse du har.

 

Som du sier er baugtrapp kjekt å gå land med når det er lavt. Jeg synes det er kjekt med baugspyd, selv om jeg ikke har det på båten som vi har nå. Det gjør at man kommer lenger inn mot land. Da kan man lettere gå rett i land, eventuelt bruke baugstige hvis det er hensiktsmessig.

Jeg tenker da på lystbået opp til 30-35 fot forå gå i land på holmer og skjær, men også på brygger.

Jeg eier nok ikke båt selv, men har hatt tilgang til en Joda 850 TC, men denne sesongen blir det en Scand Baltic 29.

 

Det har seg sånn at jeg studerer produktdesign(produktutvikling) og vurderer å jobbe med dette temaet til eksamen rett og slett fordi jeg ikke har funnet noe produkt som fungerer optimalt. Vet at det er flere "eldre" båtfolk som må slutte med båtlivets glade dager når hofter svikter osv. Har merket problemet i form av nesten å gå på sjøen et par ganger selv... og jeg tilhører ikke kategorien "eldre" med mine 25 år...håper jeg! :wink:

Link to post
Share on other sites

Admiralinnetrening i hoppe på land kan være en tvilsom løsning. En bekjent av meg prøvde på det, hun hoppet, brakk beinet, flyttet ut av båten og tok huset med seg . Langt om lenge greide han å lokke en ny ombord, men da skaffet han seg leider både foran og bak.

Et alternativ kan være å gjøre hoppeøvelsen selv.

Kan ikke sette huset på spill, men heller ikke båten...den får hun ikke manøvrere til land ennå :nono: ...dette blir samme problematikk som bonden-sauen-reven-og havresekken eller hvordan den var :crazy:

Stort sett blir det ikke riktig uansett hva vi gjør........ :lol:

Link to post
Share on other sites

7.000,- for å komme i land :eek:

Send Admiralinnen på trening.....2.400,- kroner seinere hopper hun glatt i land uten hjelpemidler :lol: (1/2 år på Studio Activ) :fishing:

hmm jeg skulle kankje tilføyd at jeg er en Admiralinne...man må vel ikke holde seg til de rosa sidene ? :lol: Er også medlem av SATS

Link to post
Share on other sites

hmm jeg skulle kankje tilføyd at jeg er en Admiralinne...man må vel ikke holde seg til de rosa sidene ? :lol: Er også medlem av SATS

Velkommen til denne mannsbastionen av et forum (tror jeg nok), og vær så snill å ikke røm fra oss og inn på Rosa (hvor det nok er mye kokeluring om oss..). Bli her med oss nå når du har tatt det modige skrittet ut av skapet og vi vet " hvem" du er. Og du skal bli tatt godt vare på :yesnod:

Positivt med innspill fra admiralinner...som visstnok er riktig tittulering her.

 

:lol: Reddet meg inn igjen der ??? :lol:

Link to post
Share on other sites

Det har seg sånn at jeg studerer produktdesign(produktutvikling) og vurderer å jobbe med dette temaet til eksamen rett og slett fordi jeg ikke har funnet noe produkt som fungerer optimalt. Vet at det er flere "eldre" båtfolk som må slutte med båtlivets glade dager når hofter svikter osv. Har merket problemet i form av nesten å gå på sjøen et par ganger selv... og jeg tilhører ikke kategorien "eldre" med mine 25 år...håper jeg! :wink:

Må si jeg har veldig sansen for oppgaven du har valgt, det er spennende å se hva du kommer frem til. Behovet er der jo og det er nok stort forbedringspotensial i eksisterende løsninger som gjerne har blitt "utviklet" på sveisebenken. Og båtfolk er noen kreative sjeler, så her tror jeg du vil få mange konstruktive innspill til hjelp for oppgaven så bruk forumet for alt det er verdt.. :flag:

 

Bruker du modelleringssoftware på denne oppgaven, og i tilfelle hva ?

Link to post
Share on other sites

Hei Studenten.

Vi er mange som håper på at du finner gode løsninger. De må være solide og de skal helst ikke være for tunge. Skal de flyttes, må de ikke ta særlig plass når de skal stues.

Jeg synes Etap 46 ds har fått et elegant trinn for å komme ombord fra siden. Hvis denne hadde vært i et komposittmateriale og med teleskopisk trapp, kan vi ha en nyvinning. For å bli en landgang, må trappen ha en eller annen form for planke og helst en form for rekke/manntau.

 

Forøvrig kunne jeg tenke meg en landgang akter som også kunne brukes som davit.

 

Lykke til

hilsen Håkon

Link to post
Share on other sites

Divemaster sendte en link, på et firma som har meget bra funksjonelle løsninger, til ikke alt for gale priser.

 

Anbefaler å kikke på denne linken : Landganger etc.

(søk på gangways).

 

Anbefaler at du også søker på emneregister, da jeg hadde for ikke så lenge siden et tråd på dette med landganger. Kanskje du også kan få noen tips der......

Link to post
Share on other sites

Godt å se at det er flere "admiralinner" her - og at vi faktisk ønskes velkommen, også på de "lyseblå" sidene... :wink:

 

Undertegnede admiralinne har de siste 14 år ofret både liv, lemmer og ikke minst knær ved stadig "i-land-hopping" rundt omkring på holmer og skjær, og skulle så inderlig gjerne hatt en glimrende løsning på dette området for lenge siden... Vår nye skute er imidlertid betraktelig større enn den gamle, noe som medfører mindre anløp av holmer og skjær enn tidligere - og følgelig også en reduksjon i hoppe-på hardt fjell-virksomheten... :lol:

 

Fastmontert, solid baugstige er nok praktisk, men ser ikke nødvendigvis så lekkert ut... :rolleyes:

 

Spennende å høre om du finner på noe lurt her, da! :wink:

Link to post
Share on other sites

Må si jeg har veldig sansen for oppgaven du har valgt, det er spennende å se hva du kommer frem til. Behovet er der jo og det er nok stort forbedringspotensial i eksisterende løsninger som gjerne har blitt "utviklet" på sveisebenken. Og båtfolk er noen kreative sjeler, så her tror jeg du vil få mange konstruktive innspill til hjelp for oppgaven så bruk forumet for alt det er verdt.. :flag:

 

Bruker du modelleringssoftware på denne oppgaven, og i tilfelle hva ?

det er så bra å få synspunkter fra habile båtfolk!

Jeg bruker alt fra gode gamle blyant/papir-metoden til 3-D programmer i oppgaven min. Bruker et program som heter Rhinoceros til 3-D modellering, i tillegg er Photoshop og Illustrator gode å ha til manipuleringer når jeg kommer så langt som til en presentasjon.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til denne mannsbastionen av et forum (tror jeg nok), og vær så snill å ikke røm fra oss og inn på Rosa (hvor det nok er mye kokeluring om oss..). Bli her med oss nå når du har tatt det modige skrittet ut av skapet og vi vet " hvem" du er. Og du skal bli tatt godt vare på :yesnod:

Positivt med innspill fra admiralinner...som visstnok er riktig tittulering her.

 

:lol: Reddet meg inn igjen der ??? :lol:

Det reddet du deg så absolutt inn ja :yesnod: Skal ikke rømme

Link to post
Share on other sites

Hei Studenten.

Vi er mange som håper på at du finner gode løsninger. De må være solide og de skal helst ikke være for tunge. Skal de flyttes, må de ikke ta særlig plass når de skal stues.

Jeg synes Etap 46 ds har fått et elegant trinn for å komme ombord fra siden. Hvis denne hadde vært i et komposittmateriale og med teleskopisk trapp, kan vi ha en nyvinning. For å bli en landgang, må trappen ha en eller annen form for planke og helst en form for rekke/manntau.

 

Forøvrig kunne jeg tenke meg en landgang akter som også kunne brukes som davit.

 

Lykke til

hilsen Håkon

Hei UnnaMed, har vært inne og kikket på båten (ser veldig fin ut), men ser ikke trinnet du snakket om. Fikk ikke linken din til å virke så jeg googl`a. Kan du skrive inn hele web adressen så kan jeg prøve det på den "manuelle" måten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Admiralinnetrening i hoppe på land kan være en tvilsom løsning. En bekjent av meg prøvde på det, hun hoppet, brakk beinet, flyttet ut av båten og tok huset med seg. ...

Spørsmålet er selvsagt om det var hoppingen eller tilropene :cryin: som gjerne kommer i forkant som fikk avgjørende betydning. :lol:

 

Industridesignstudent? :smiley:

 

I en av trådene finnes det vel en diskusjon om bryggemontert kran for å løfte rullestolbrukere. (Herbern marina hadde en tilsvarende kran som ble stjålet i fjor høst.) For oss som har båter med tekstilmotor kan vi enkelt heise folk ombord med et av fallene. Litt kronglete dersom brygga er høyere enn dekk, men slett ikke umulig.

 

Denne båten har en kjekk landgang. (Ok, jeg er liker hele båten, men må innse at jeg har verken familie eller venner til at jeg kan eie så mye treverk. :sad: )

 

En litt spesiell problemstilling er at skandinaver har det med å legge til med feil ende av båten mot land. Det er da så mye enklere å lage gode landgangsløsninger til hekken enn å bale med stiger og sånn i baugen. Likevel, i baugen har jeg et solid beslag til å feste en liten klyverbom. Det er solid nok til å benyttes til en stige også. Straffen for å utnytte den muligheten er at folk bruker forseilet som håndtak og forseilsrullen som stigtrinn. Skrekk og gru. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...