Jump to content

ombord-og ilandstigningsproblematikk


studenten

Recommended Posts

I en av trådene finnes det vel en diskusjon om bryggemontert kran for å løfte rullestolbrukere. (Herbern marina hadde en tilsvarende kran som ble stjålet i fjor høst.) For oss som har båter med tekstilmotor kan vi enkelt heise folk ombord med et av fallene. Litt kronglete dersom brygga er høyere enn dekk, men slett ikke umulig.

Det er da en slik kran på plass på Herbern pr. i dag, står montert ved inngangen til toalett og dusj.

 

Denne båten har en kjekk landgang. (Ok, jeg er liker hele båten, men må innse at jeg har verken familie eller venner til at jeg kan eie så mye treverk. :sad: )

Den der landgangen vil jeg si at at ganske enkelt ødelegger båten!

 

En litt spesiell problemstilling er at skandinaver har det med å legge til med feil ende av båten mot land. Det er da så mye enklere å lage gode landgangsløsninger til hekken enn å bale med stiger og sånn i baugen. Likevel, i baugen har jeg et solid beslag til å feste en liten klyverbom. Det er solid nok til å benyttes til en stige også. Straffen for å utnytte den muligheten er at folk bruker forseilet som håndtak og forseilsrullen som stigtrinn. Skrekk og gru. :rolleyes:

Selv fortøyer jeg så sant det er mulig med hekken mot land, vesentlig greiere å gå i land da.

Til sommeren skal jeg også lage en patent for å ta av badeplatformen (sitteplassen til rormann er også badeplatform), slik at det blir enda enklere ombordstigning.

Høyden uten badeplatformen vil bli helt perfekt for å gå ombord fra brygga jeg flytter til i April.. (Fortsatt på Herbern, men på flytebrygge)

Link to post
Share on other sites

Men det jeg savner i annonsene er en PLANTEGNING.

 

En god beskrivelse av innredning kan være vanskelig å klatte ned på tastaturet. Mange båter er jo også blitt ombygd senere.

 

Tro om noen arkitekter eller takstmenn gjør dette på bakgrunn av en skisse?

 

Takstmenn jeg bruker i jobben lager plantegninger på no-time (bolig). Pris ca. 5-600 kr.

Kunne dette være noe for deg å pusle med. Jeg vet ihvertfall ikke om noen konkurrenter og heller ikke om hvorvidt det er et marked heller. Du kunne jo poste en ny tråd.

 

 

En litt spesiell problemstilling er at skandinaver har det med å legge til med feil ende av båten mot land. Det er da så mye enklere å lage gode landgangsløsninger til hekken enn å bale med stiger og sånn i baugen. Likevel, i baugen har jeg et solid beslag til å feste en liten klyverbom. Det er solid nok til å benyttes til en stige også. Straffen for å utnytte den muligheten er at folk bruker forseilet som håndtak og forseilsrullen som stigtrinn. Skrekk og gru. :rolleyes:

Vil selv helst bakke inn i båsen og bruke badeplattformen. Helt perfekt for barn og for bagasje, samt jeg slipper å ta av baugstigen som er et svak punkt der den henger. Men det ser unektelig rart ut å være den eneste med hekken mot land blant 500 båter. :wink:

 

Sjøtummel: har du prøvd grønnsåpe og piggtråd. :lol:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Skulle du ikke finne løsning for å klatre høyere enn dekk da ?

Jo, men optimalt sett vil jeg finne en løsning som kan fungere i flere settinger; høyere, lavere, avstand, bevegelse osv. Virker kanskje litt ambisiøst, men det er lov å prøve hvertfall :sailing:

Link to post
Share on other sites

Litt morsomt det der egentlig, med "hopp på skjæret" problematikken.

 

-for det første, ser det ut til at det stort sett er kvinner som må gjøre det.

 

-for det andre, det virker som om det er svært få som kan håndtere egen båt alene?

 

Jeg er veldig glad for å slippe å måtte være avhengig av andre for å legge til skuta enten om det er til brygge, eller om det er til skjæra........

 

Jeg har ikke ankervinch, men kan da droppe ankeret, manøvrere skuta til land, for deretter å stige ned selv med fortøyningstau. Og bare så det er sagt, jeg har enda til gode å "dundre" til land :wink:

 

Kona hjelper til det hun selv vil (og det er som regel mye), men en av mine kriterier med båt, er at man skulle kunne ta hand om oppgavene alene. "Å hoppe" eller å gå i land med fortøyningstau, det får hun ikke gjøre, det skal jeg selv kunne ordne. Men det har mer med hennes bevegelseshindre å gjøre fremfor annet.

 

Kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg etterhvert til å anskaffe større båt enn den 40 foteren vi nå har, men kriteriet for egen håndtering av skuta vil være levende også da.

 

Nå om det. Studenten, du får logge deg inn på til uken. Jeg skal på lørdag til en kar som kan sveise syrefast. Jeg har nemlig kjøpt landgang. Denne er tegnet på (i huet, kan ikke tegne på ark) i flere vendinger, slik at denne landgangen skal brukes "alle veier", dvs. forut/akter/på siden (begge). Jeg instruerer mens han sveiser, enkelt og greit. Jeg skal legge ut bilder i neste uke for prosjektet. Vi snakker her om landgang på i overkant av 3 meter. Med andre ord, stige blir heretter ikke i bruk på "Perlen".

 

Jeg ønsker lykke til med arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Her er løsningen på baugstige-problemet om bord på Hangarskibet:

 

Bilde

 

Bilde

 

Det er mulig at dette ikke er den ideelle løsning, men den fungerer i alle fall. (Som det ses på bildene er bøylen/stigen skjev; det er fra før min tid). Ideen her er at denne bøylen rekker langt nok ned, samtidig som den passer sammen med pulpit'en og ikke er i veien når den er slått opp. Bøyen på den passer akkurat over fenderlisten og hviler på denne.

 

Jeg har gjort meg mange tanker om hvordan om bord og ilandstigning kan foretas; det er slett ikke enkelt særlig for de minste å komme seg fra flytebrygge og om bord sideveien -- høyden er godt over en meter. Hittil har vi brukt en bruskasse i kombinasjon med et tau til å dra seg opp etter, i påvente av at det skal klekes ut en genial løsning.

 

Så Worse venter i spenning!! :diving:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg skal legge ut bilder i neste uke for prosjektet

Venter i spenning på løsningen din her. Ikke umulig at sveiseren din kan få en bestilling til, hvis sluttproduktet blir så genialt som jeg håper å kunne ha grunn til å tro.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Angående Etap 46 ds

Hei UnnaMed, har vært inne og kikket på båten (ser veldig fin ut), men ser ikke trinnet du snakket om

Sorry med lenken. Egenlig har ikke jeg heller funnet noe bra bildet av trinnet på nettet. Det var i en test i et båtblad - Yachting World? I alle fall; hvis du ser nøye etter

Bilde

har porten i manntauet en innvendig bøyle. Denne er leddet i rekka og kan vippes ned. Synes det var et komplement til løsningen at du ikke la merke til den.

Håkon

Link to post
Share on other sites

Nå om det. Studenten, du får logge deg inn på til uken. Jeg skal på lørdag til en kar som kan sveise syrefast. Jeg har nemlig kjøpt landgang. Denne er tegnet på (i huet, kan ikke tegne på ark) i flere vendinger, slik at denne landgangen skal brukes "alle veier", dvs. forut/akter/på siden (begge). Jeg instruerer mens han sveiser, enkelt og greit. Jeg skal legge ut bilder i neste uke for prosjektet. Vi snakker her om landgang på i overkant av 3 meter. Med andre ord, stige blir heretter ikke i bruk på "Perlen".

 

Jeg ønsker lykke til med arbeidet.

Takk for det :flag: Gleder meg til å se bilder av resultatet fra helgen. (MIG-er han syrefast?)

-Hanne-

 

 

Jeg har gjort meg mange tanker om hvordan om bord og ilandstigning kan foretas; det er slett ikke enkelt særlig for de minste å komme seg fra flytebrygge og om bord sideveien -- høyden er godt over en meter. Hittil har vi brukt en bruskasse i kombinasjon med et tau til å dra seg opp etter, i påvente av at det skal klekes ut en genial løsning.

 

Så Worse venter i spenning!! :diving:

det er ikke bare du som tar bruskasser i bruk, har sett andre som også bruker det

Link to post
Share on other sites

(MIG-er han syrefast?)

Jepp.

 

Har brukt ham til enkelte oppdrag i vinter.

 

-egenkonstruering av bordben. De bordbena som er i salg er ikke gode nok.

 

-egenkonstruering av festeanordning for søkerlampe samt anvendeligheten av denne

 

-og nå dette med landgangen.

 

Han jeg bruker er utrolig dyktig. Det er ikke alle forunt å kunne lese tegningene og tankene mine, og omsette de til et produkt :lol:

Link to post
Share on other sites

Den der landgangen vil jeg si at at ganske enkelt ødelegger båten!

Spørs litt på øyet som ser, og på hvordan denne landgangen kan legges sammen og stues. Å seile med en slik landgang ute er en større synd enn å la fenderne henge ute. :nono:

 

Med hensyn til studentens prosjekt så kan det være et interessant utgangspunkt for å se om den kan lages slik at kan foldes sammen på en best mulig måte nåpe den ikke brukes, og om den kan rigges som en trapp oppover mot en brygge som er høyere enn dekk.

 

DET var jaggu en nyyyydelig skute ! ....og en forseggjort landgang :sailing:

Som sagt, øyet som ser. :yesnod:

 

(På ett eller annet tidspunkt kommer jeg til å kjøpe en treseilbåt i all stillhet så jeg har en juvel som kan brukes når jeg virkelig vil feire noe. Har vært nære på to ganger siste året, så jeg må innse at jeg er i en risikogruppe for å pådra meg kostbare nytelser.)

Link to post
Share on other sites

Jo, men optimalt sett vil jeg finne en løsning som kan fungere i flere settinger; høyere, lavere, avstand, bevegelse osv. Virker kanskje litt ambisiøst, men det er lov å prøve hvertfall :sailing:

 

Jeg mener du tenker helt riktig. Båten er ikke et sted for alt for mange spesialiserte produkter som kun brukes til en ting. Jeg er aller mest glad i svært enkle "konstruksjoner" som fungerer i ulike settinger. Eksempel på dette kan være en bred kraftig planke med to hull i hvær ende, som noen benytter. Den brukes langs fribordet utenfor fedrerne, for å beskytte båten når det den ligger mot er for ugjevnt for bare fenderne (feks pæler i vannet, eller en fjellside.) Den kan brukes som (gjett...) landgang (kan festes i båten og på land....) og jeg har også sett den monteres på tvers på pushpiten akter på seilbåten som benk (bedre sikt enn fra cokpiten. Også egnet som sted og sløye fisk, samt verkstedbenk (hull til montering av skrustikka) til reperasjoner for langferdsseilere. Alt dette med en grov plankebit. Vakkert spør du meg..... :wink:

 

Jeg mener ikke du skal designe en planke, men jeg mener at du ikke er for ambisiøs. Du har bare grepet tak i det som bør vøre essensen av å designe noe for båt. Gratulerer. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener du tenker helt riktig. Båten er ikke et sted for alt for mange spesialiserte produkter som kun brukes til en ting. Jeg er aller mest glad i svært enkle "konstruksjoner" som fungerer i ulike settinger.

 

Der sa du det på en bra måte. Det er alfa og omega å ha funskjonelle løsninger som kan brukes på mer enn èn måte- hvertfall for båter som ikke er så store. :yesnod:

 

 

Ta en titt på rekke med integrert nedfellbar stige midtskips på Storebro RC 500

Veldig enkel og elegant løsning på å komme seg ned.

Da dette er en STOR 50 foter, er det skjelden oppover til brygga...

 

Børre

 

Det var en fin løsning for denne type båt, har lagret den i oversikten over løsninger som finnes, takk skal du ha :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at flere har patenter med baugstige som passer inn mellom pulpit når den ikke er i bruk. Hvis denne var teleskopisk, kunne den med skikkelige festeanordninger kanskje brukes som stige også? Hvis "høyere, lavere, avstand, bevegelse" skal oppfylles kommer du nok ikke unna teleskopiske løsninger. Utfordringen er å enkelt kunne låse det i alle posisjoner, både i ulike vinkler fra båten, og alle varianter av helt inntrukket/ helt utspent.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...