Jump to content

ombord-og ilandstigningsproblematikk


studenten

Recommended Posts

Har lest denne med litt løftede øyebryn.

Krapyl, et syn du helst skulle ha fått sett, som skjedde i Juni måned i fjor sommer :

 

-Mine kjære besteforeldre på noen og åtti og nitti, med hver sine rullatorer ville så gjerne på båt-tur.

 

-der var da enkelte på brygga som humret noe over det synet da disse skulle ombord.

 

-de måtte delvis løftes ombord.

 

-DA ville det vært fordel med landgang, slik at de kunne trille ombord :lol:

Link to post
Share on other sites

Har lest denne med litt løftede øyebryn.

Er dette en problematikk?

Er det ikke slik at har man problemer med å komme i land og ombord igjen, så har man også problemer med å bevege seg rundt i båten, og skulle egentlig ikke hatt båt?

Jfr. sjøfolk/fiskere. De skal ikke være så veldig overvektige før de blir erklært en sikkerhetsrisiko og blir sendt hodestups på land.

 

Håkkesom.

 

Man tar en halvannentoms eikeplank, 30 x 180 cm.

I hvert hjørne bores et 25 mm. hull for surring.

For hver 30. cm. skjæres det ut et avrundet firkantet hull som er så stort at man kan få foten inn.

Nå har man gangvei, stige, fender og noe å flyte på om alt skulle gå til h------. :wink:

Dette var et tankevekkende innlegg.

Link to post
Share on other sites

Men landgangen min druknet vist i politisk korrekthet.

Langt i fra, den satte i gang tankeprosesser hos meg i alle fall (og sikkert hos mange andre også).

Men en hengslet innfesting langt framme på baugen så vil den jo kunne fungere fra bortimot rett ned til rett opp. Og når den ikke er i bruk så kan den svinges inn over dekk. Lett å vippe ut når den ska brukes, og fleksibel når det gjelder høydeforskjeller. Men når den brukes vannrett så bør kanskje hullene dekkes med noe.. Genialt enkelt rett og slett!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

For de som er interessert legger jeg ut foreløpig problemstilling, vektleggingsskjema og kravspesifikasjon for prosjektet. Mest sannsynlig blir det korrigeringer underveis. Tar gjerne imot kommentarer, kanskje det er områder jeg ikke har med i kravspesifikasjonen som noen av dere synes er viktig å få med!?!!!

 

Bilde

 

Vektleggingsskjema

Skjemaet under viser hvilke områder det er fokusert på under utviklingen. Vektleggingen er et resultat av eksamensoppgavens rammer, egne valg og behov hos bruker.

Bilde

 

Kravspesifikasjon

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei!

For de som er interessert legger jeg ut foreløpig problemstilling, vektleggingsskjema og kravspesifikasjon for prosjektet. Mest sannsynlig blir det korrigeringer underveis. Tar gjerne imot kommentarer, kanskje det er områder jeg ikke har med i kravspesifikasjonen som noen av dere synes er viktig å få med!?!!!

For det første er det flott at du legger ut oppgaven din.

 

Antar at du med kravspesifikasjonen ikke kommer i vanskelighet når du tekker frem flyteegenskaper.

 

Det kan kanskje være greit å ta med HMS som et eget punkt bl.a. med hensyn til å unngå skade på person ved montering og ved bruk (rift, fall, klem, løft). Det kan være at dette aktualiserer krav til rekke (tau el. annet).

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Hei Hanssae :flag:

Hvor oppbevarer du baustigen din når den ikke er i bruk?

Stuverommet i baugen er akkurat stort nok til stigen når jeg fjerner støttestaget. ( flaks :blush: )

Dette er ett rør som står løst ned på en 10cm lang tapp.

 

Spennende prosjekt du har , lykke til videre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje være greit å ta med HMS som et eget punkt bl.a. med hensyn til å unngå skade på person ved montering og ved bruk (rift, fall, klem, løft). Det kan være at dette aktualiserer krav til rekke (tau el. annet).

 

Lykke til videre.

HMS (Helse, Miljø & Sikkerhet) går vel kanskje under "Sikkerhetsdimensjon" ?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

For det første må jeg si at det er interessant å følge utviklingen av et produkt på denne måten. Hvis alle duppeditter som lages for bruk i båt hadde fulgt en like avansert utviklingsprosess tror jeg mange hadde blitt glade.

 

Men jeg stusser på en ting. Du mener at "oppbevaring av produktet når det ikke er i bruk" ikke nødvendigvis skal være tilpasset båt (medium vektlegging) Dette mener jeg må være noe av det viktigste. Hvis det skal kunne brukes på en 20 fots båt, er plass ombord en kritisk faktor. Da er det viktig at det er mulig å lagre utstyret på en fornuftig måte.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

.

Men jeg stusser på en ting. Du mener at "oppbevaring av produktet når det ikke er i bruk" ikke nødvendigvis skal være tilpasset båt (medium vektlegging) Dette mener jeg må være noe av det viktigste. Hvis det skal kunne brukes på en 20 fots båt, er plass ombord en kritisk faktor. Da er det viktig at det er mulig å lagre utstyret på en fornuftig måte.

Jeg mener selvfølgelig at produktet skal tilpasses oppbevaring på båt, men det er mye å ta hensyn til. For å holde fokus på det viktigste (funksjon og bruk) prøvde jeg å `gradere` litt, for ikke å bli helt :crazy: . Men jeg ser godt hva du mener og det kan nok tenkes at dette punktet blir oppgradert. Takk for synspunktet ditt :flag:

Link to post
Share on other sites

Er det noen der ute som har opplevd episoder i forbindelse med ombord- og ilandstigning som de husker spesielt godt? Vet at det er mange ulykker :cryin: /nestenulykker :blush: /skader :nonod: /pinlige situasjoner/morsomme episoder :lol: som skjer i forbindelse med dette og det hadde vært gøy å høre om noen

 

Kan jo fortelle en historie jeg hørte igår:

Min mamma var med pappa på båttur for første gang (de hadde akkurat blitt sammen, så dette var nok på begynnelsen av 70-tallet). Mamma sklei på et fjell idet hun skulle ombord i båten, slo hodet i skroget og endte opp med å sy 8 sting bak øret. ....men de er fortsatt sammen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sent på seksti-tallet bygget min tante og onkel hytte på en øy ute i skjærgården, så alle materialer måtte fraktes med båt. Noen rester ble frakten med deres egen 15 fots jolle, blandt annet noen takpappruller. Disse er som kjent ganske tunge. Vel fremme ved brygge får min tante beskjed om å holde jolla hardt inntil brygga mens min onkel skal bære papprullene i land. Første rullen går helt fint og min tante tviholder i fanglinen. Når neste rull skal i land har min onkel akkurat fått det ene benet inn på brygga, da noen kjente kommer gående ned og roper en hilsen. Min tante snur seg rundt, uoppmerksomt slakker hun på fanglinen, og jolla glir rolig utfra bryggen. Min onkel forsøker å bli to meter lang i bena - uten hell - og går naturligvis i vannet med papprullen etter seg. Den videre konversasjonen dem i mellom nevner jeg ikke her, men enhver med et snev av fantasi kan vel tenke seg deler av den i hvert fall.

Heldigvis var det ikke så dypt, så papprullen ble berget.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er jeg godt igang med ideutviklingen av produktet for ombord- og ilandstigning, og snart står jeg klar med 2-3 konsepter. Kommer til å legge ut disse for tilbakemeldinger fra dere.

I mellomtiden lurer jeg på:

Er det tabu å borre i båten for feste til et produkt for ombord- og ilandstigning? Håper jeg kan få noen synspunkter på dette. Skriv gjerne hva slags båt du har.

Redigert av studenten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det tabu å borre i båten for feste til et produkt for ombord- og ilandstigning?

Nei. Skulle ikke tro det - bare se på badeplatformene og leiderene blir jo "borret fast".

Men om produktet skal selges til hvermansen som "gjør det selv" så vil mange ha store motforestillinger mot å borre i båt selv.

 

Jo eldre og billigere båt - jo lettere er det vel å borre hull også skulle jeg tro...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha vært reservert mot å borre hull i båten, i alle fall i forhold til et "ukjent produkt". Om dette er noe som kan brukes ved forskjellige ilandsstigningssituasjoner (hekken mot brygge, baugen mot svaberg , langside mot svaberg osv.) vil jo dette resultere i en masse hull.

En vill tanke: Kan kraftige sugekopper mot fribordet være noe å vurdere?

Link to post
Share on other sites

En vill tanke: Kan kraftige sugekopper mot fribordet være noe å vurdere?

Sugekopper kan absolutt vurderes, kanskje det beste ville være ulike måter å feste produktet på slik at man kan velge?! Har funnet ut at det er et ganske komplekst produkt jeg jobber med :crazy: . Har prøvd å finne likhetstrekk mellom båter som et utgangspunkt for hvordan produktet skal festes. Har kommet frem til at det eneste som så å si alle båter har er pullert (det er det det heter?)til fortøyning. Likevel er disse plassert på forskjellige plasser fra båt til båt. :headbang:

Vurderer også muligheten for at produktet ikke festes, men kan lene seg inntil båten. Da må den isåfall sikres på en måte slik at den ikke forsvinner hvis den skulle falle av.

Link to post
Share on other sites

Fortøyningsbeslag som pullerter, kryssholt, halegatt, slepefeste og fenderfester skal være lett tilgjengelig, spesielt ved landligge. Det er da at produktet ditt skal brukes?

 

Fellesnevner for de fleste båter m.h.t. feste er kanskje rekkverket (pulpit og rekke).

 

Det er vanskelig å rådgi i blinde, men nevner at enkelte sykkelholdere har et sterkt festesystem uten at det er festet permanent? (Stropper og kroker). Se evt. thule.com?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Sugekopper kan absolutt vurderes, kanskje det beste ville være ulike måter å feste produktet på slik at man kan velge?! Har funnet ut at det er et ganske komplekst produkt jeg jobber med :crazy: . Har prøvd å finne likhetstrekk mellom båter som et utgangspunkt for hvordan produktet skal festes. Har kommet frem til at det eneste som så å si alle båter har er pullert (det er det det heter?)til fortøyning. Likevel er disse plassert på forskjellige plasser fra båt til båt. :headbang:

Vurderer også muligheten for at produktet ikke festes, men kan lene seg inntil båten. Da må den isåfall sikres på en måte slik at den ikke forsvinner hvis den skulle falle av.

Fortøyningsbeslag som pullerter, kryssholt, halegatt, slepefeste og fenderfester skal være lett tilgjengelig, spesielt ved landligge. Det er da at produktet ditt skal brukes?

 

Fellesnevner for de fleste båter m.h.t. feste er kanskje rekkverket (pulpit og rekke).

 

Det er vanskelig å rådgi i blinde, men nevner at enkelte sykkelholdere har et sterkt festesystem uten at det er festet permanent? (Stropper og kroker). Se evt. thule.com?

Ikke noen dum assosiasjon. Biler har forskjellig innfesting av takstativ. Båter har fenderlist / feste mellom dekk og skrog. Endel ulike varianter, men det burde vel være mulig å komme opp med noen ulike varianter klembeslag som kan festes i fenderlist? Som sagt liker jeg tanken på noe som kan forflyttes over hele båten, og fungere til alle tenkelige tilleggingssituasjoner.... Om din konstruksjon ikke hang i dette, men lente seg til båten ville kanskje sugekopper eller spendbånd til feste i rekkestøtter osv være et alternativ?

Link to post
Share on other sites

Husk på trebåter også da Studenten :wink:

Jeg har f.eks ikke fenderlist på samme måte som på en plastbåt, men derimot i treverk?

 

Forslaget mitt er at du har en type feste på selve stigen eller hva den skal kalles, også ville jeg hatt flere festetyper som valg, avhengig av båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...