Jump to content

ombord-og ilandstigningsproblematikk


studenten

Recommended Posts

Beskrivelse

Hydraulisk gangbro/passerelle i rustfrit stål af mrk. EUROMAR.3 sektioner der bliver skudt ud samt rækværk der rejser sig.Pumpe og slanger mangler.

 

Annoncør Navn Peter Falkenstrøm

Adresse Postbox 45

3230 Græsted

 

Danmark

Tlf. 25218165

E-post cadeau4us@hotmail.com

Dato for seneste redigering: 2. december 2005

 

Fant denne på yachtdatabase.com, salg annat udstyr og den heter gangbro hydraulisk og rustfri.

Beklager at jeg ikke har sett spørsmålene før nå men jeg fikk en im og trodde at dette var den eneste intresserte. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Venter i spenning på løsningen din her. Ikke umulig at sveiseren din kan få en bestilling til, hvis sluttproduktet blir så genialt som jeg håper å kunne ha grunn til å tro.

Jeg må nok be om tålmodighet.

 

Kommer fra et møte med ham nå. Nå har vi tegna, diskutert, tegna og skissert opp flere løsninger, og endt opp med en rett og slett genial måte å gjøre dette på.

 

Problemet er imidlertid at han ikke hadde de materialene som trengs på lager, og må bestille dem. Det kan ta litt tid.

 

Så snart det er laget ferdig, skal det taes bilder, og presenteres.

 

Kriteriene det jobbes utfra, er :

 

-vekt

-anvendelighet

-sikkerhet

-flerbruksprinsipp

-pris

 

Dette skal bli uhyre spennende. Gleder meg til å se resultatet. Hvis det går som planlagt, er det helt slutt på stiger. Familien skal hellere få lov til å ga gangbro, selv når vi ligger i uthavn. Spennende...........

 

I mellomtiden har jeg annet prosjekt, synes det er for mye aluminium på landgangen. Må se om ikke jeg kan bytte ut med teak istedet slik at det passer bedre inn med båten (men dette kun hvis der blir tid!!!!!!!)

Link to post
Share on other sites

Så snart det er laget ferdig, skal det taes bilder, og presenteres.

 

Kriteriene det jobbes utfra, er :

 

-vekt

-anvendelighet

-sikkerhet

-flerbruksprinsipp

-pris

 

Dette skal bli uhyre spennende. Gleder meg til å se resultatet. Hvis det går som planlagt, er det helt slutt på stiger. Familien skal hellere få lov til å ga gangbro, selv når vi ligger i uthavn. Spennende...........

Har du noen prisantydning?

Dette er forsåvidt intressant for meg også, da jeg har hund som er tung og løfte opp på båten.

Sliter med fast brygge og høyvann.

Så jeg har tenkt på flere løsninger men skal bli spennende og se hva du kommer opp med.

Er dette tenkt og kun montere på skuteside eller flere plasser på båten?

Link to post
Share on other sites

Har du noen prisantydning?

 

Er dette tenkt og kun montere på skuteside eller flere plasser på båten?

Prisantydning har jeg ikke, har faktisk ingen anelse om hva dette kan koste meg, men veit at fyren er rederlig som det går an, og er rimelig i timelønna. Blir sikkert ikke så galt. Han har levert vanvittig lavprisa saker til meg før. Og OM noen skulle lure, dette er ikke svart arbeid.

 

Landgangen skal brukes :

 

-forut, på baugspyd

-akter, festet i esing

-på skuteside på stativ/fleksibelt slik at landgang kan enten vende forover eller bakover.

Link to post
Share on other sites

Prisantydning har jeg ikke, har faktisk ingen anelse om hva dette kan koste meg, men veit at fyren er rederlig som det går an, og er rimelig i timelønna. Blir sikkert ikke så galt. Han har levert vanvittig lavprisa saker til meg før. Og OM noen skulle lure, dette er ikke svart arbeid.

 

Landgangen skal brukes :

 

-forut, på baugspyd

-akter, festet i esing

-på skuteside på stativ/fleksibelt slik at landgang kan enten vende forover eller bakover.

Høres bra ut :yesnod:

Du følger opp i denne tråden etterhvert regner jeg med, det skal bli spennende og se resultatet

Link to post
Share on other sites

Hei

Noen gode tips om hvordan jeg kan få til en håndterbar/funksjonell baugstige:

 

Problemet er svai og høyde i baugen og at rekke ikke kan åpnes. Her er jeg åpen for alle innspill.

Jeg anbefaler at du modifiserer den delen av rekka som er i baugen og hengsler denne.

 

Baugen er så pen som den er nå at jeg tror den vil skjemmes av fastmonert leddbaugstige.

 

Anbefaler derfor at du anvender flyttbar baustige evt leddet landgang.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj, det et firma i Bergen som spesialtilpasser motorsykkler for mennesker med forskjellig grad av bevegelseshemming. Etter hva jeg har hørt er visst de fulle av ideer både om motorsykkler og andre ting som kan gjøre hverdagen lettere for de blant oss som sliter med bevegelseshemming. Humane priser operer de med og . Nå husker ikke jeg navnet i farta men kanskje de mange bergensere her på forumet gjør det ?

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler at du modifiserer den delen av rekka som er i baugen og hengsler denne.

 

Baugen er så pen som den er nå at jeg tror den vil skjemmes av fastmonert leddbaugstige.

 

Anbefaler derfor at du anvender flyttbar baustige evt leddet landgang.

Hei

I hele rekka rundt baugen ligger teaken på stålplate som er innfellt i rekka.

Jeg ser for meg at hvis jeg kapper av denne, vil rekka tåle mindre og i værste

fall stående å geipe i front.

Mulig dette kan avhjelpes ved å runde ned mot esingen med en teakbelagt

stålplate, men da mister jeg linjene i front. :confused:

Dreggen kan flyttes med på dekk hvis jeg kapper hull i baugfront, noe som

også vil gjøre det lettere å feste en baugstige.

Og fortsatt trenger jeg en ganske lang stige da baugen ca. 1,7 m. over vannlinje.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Roaldbj, det et firma i Bergen som spesialtilpasser motorsykkler for mennesker med forskjellig grad av bevegelseshemming. Etter hva jeg har hørt er visst de fulle av ideer både om motorsykkler og andre ting som kan gjøre hverdagen lettere for de blant oss som sliter med bevegelseshemming. Humane priser operer de med og . Nå husker ikke jeg navnet i farta men kanskje de mange bergensere her på forumet gjør det ?

Gjengir thors innlegg siden dette har stor interesse for meg.

 

Kjenner noen til navnet på firmaet?

Link to post
Share on other sites

Slenger ut noen strøtanker om hva jeg kunne tenkt meg: Et modulært system, hvor hver del kan brukes separat som fender, flyteredskap, sittepute osv. Monteres sammen kan de feks bli stige, eller sammenhengende fender (mener det allerede er et produkt som kan dette) ved hjelp av wire og spiler kan dette bli en relativt stiv konstruksjon, som kan brukes som landgang (der wirespennet i rekkverket er med å gjøre den stiv), og festes på båten hvor det til enhver tid er gunstig. Demontert får alt plass i en cokpitbenk.

 

Stiller meg først i køen når denne kommer i butikkhyllene....... :flag:

Link to post
Share on other sites

Sofaseileren, du er inne på noe der:

 

HENGEBRO: Sammenleggbart. Med wire. Tar liten plass. Sterk. Føyelig. Men krever et SOLID landfeste. Tråkkespiler i lett kraftig materiale. Bredden nede (tråkk-spiler?) trenger ikke være så bred, hvis man har rekk-wire å støtte seg på.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

HENGEBRO: Sammenleggbart.

Hengebro høres noe slingrete ut, men sofaseileren er helt klart inne på noe. Har tenkt litt selv på nytten av å ha en eller to planker som kan brukes til fendring, og som samtidig kan brukes som bunn i en sammenleggbar landgang/landgangsstige.
Link to post
Share on other sites

Et freidig spørsmål til STUDENTEN kanskje, men:

 

Kunne du tenke deg å bruke forumet som referansepanel under designprosessen? (uansett hvordan konseptet ditt måtte være) Hadde vært morsomt å kunne følge (og kommentert) prosessen.....

 

Kunne sikkert også være lærerikt for oss på båtplassen å få innblikk i hva en designprosess består av.

Link to post
Share on other sites

Hengebro høres noe slingrete ut, men sofaseileren er helt klart inne på noe. Har tenkt litt selv på nytten av å ha en eller to planker som kan brukes til fendring, og som samtidig kan brukes som bunn i en sammenleggbar landgang/landgangsstige.

Kunne langangen være som et band (belter; stridsvogn) i gummi som kan rulles ut, men låser seg når man snur den?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei

Noen gode tips om hvordan jeg kan få til en

håndterbar/funksjonell baugstige:

Her er jeg åpen for alle innspill.

mvh

giver

Jeg hadde samme problemet som du har giver , bortsett fra rekka.

Etter en del spekulering så ble det til at jeg laget en stige som jeg festet i ankeret på baugen.

Det er to hull i ankeret som jeg setter stigen ned i , samtidig som den støttes av ett stag som går opp i baugen.

Det kan se noe spinkelt ut , men det er føles trygt og sikkert.

Jeg er ikke sikker på om dette er noe du kan bruke på bruce ankeret ditt , men for oss har dette vært den optimale løsningen.

Håper du finner en løsning på ilandstigningsproblemet ditt :smiley:

 

 

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

Et freidig spørsmål til STUDENTEN kanskje, men:

 

Kunne du tenke deg å bruke forumet som referansepanel under designprosessen? (uansett hvordan konseptet ditt måtte være) Hadde vært morsomt å kunne følge (og kommentert) prosessen.....

 

Kunne sikkert også være lærerikt for oss på båtplassen å få innblikk i hva en designprosess består av.

 

Hei Sofaseileren

Det er IKKE freidig å spørre. Kan absolutt tenke meg å bruke forumet som referansepanel.

Kan jo fortelle hvilke deler prosessen består av: Foreløpig er jeg i fase 1 som består av informajonsinnhenting og analyse. Meningen er at denne delen skal bunne ut i problemstilling og kravspesifikasjon. Planen er å ha problemstilling og kravspesifikasjon klar i løpet av uka, da legger jeg det ut her (og blir veldig glad for å få tilbakemeldinger).

Videre i fase 2 blir det idéutvikling hvor jeg vil utforske flest mulig løsninger. Ved hjelp av sekvensanalyser håper jeg å finne løsninger på problemene rundt ombord- og ilandstigning. Her kommer jeg til å samle på ulike prinsipper som kan brukes for å løse problemene.

Fase 3 er konseptutvikling der man setter sammen de beste idéene til 2-3 konsepter som det jobbes målrettet videre med. Her starter også mye utprøvinger, både fullskalamodeller og skalamodeller.

Fase 4 innebærer detaljering av valgt konsept, konstruksjon. Arbeidet med prototyp begynner.Her skal jeg prøve å få til et samarbeid med en bedrift for å få råd og veiledning i forhold til materialet jeg arbeider med.

2.juni er det innlevering, da skal jeg stille ut produktet og dokumentere prosessen i tillegg til at jeg skal holde en presentasjon for sensorer, med påfølgende grilling :smash:

8.juni er det sensurering og jeg er ferdig på skolen :drink:

 

Håper ikke dette ble for langdrygt, men det er hvertfall en liten smakebit på prosessen.

Link to post
Share on other sites

Har lest denne med litt løftede øyebryn.

Er dette en problematikk?

Er det ikke slik at har man problemer med å komme i land og ombord igjen, så har man også problemer med å bevege seg rundt i båten, og skulle egentlig ikke hatt båt?

Jfr. sjøfolk/fiskere. De skal ikke være så veldig overvektige før de blir erklært en sikkerhetsrisiko og blir sendt hodestups på land.

 

Håkkesom.

 

Man tar en halvannentoms eikeplank, 30 x 180 cm.

I hvert hjørne bores et 25 mm. hull for surring.

For hver 30. cm. skjæres det ut et avrundet firkantet hull som er så stort at man kan få foten inn.

Nå har man gangvei, stige, fender og noe å flyte på om alt skulle gå til h------. :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei Sofaseileren

Det er IKKE freidig å spørre. Kan absolutt tenke meg å bruke forumet som referansepanel.

Av egen erfaring (jeg er arkitekt) vet jeg at en i tidlige faser i en sånn prosess kan være rimelig sårbar. Litt famling og strøtanker hører gjerne med, og selv kan jeg i slike faser føle behov for å "holde kortene litt inntil brystet". Samtidig er det kanskje i slike faser bra innspill kan være mest verdifullt. Synes det er kjempetøfft om du "våger" å kjøre denne prosessen mot båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Hej Studenten !

 

skall bli jätteintressant o följa ditt prosjekt!

 

vi hade en likande prosess her på Baatplassen för ett par år sedan, en kille som ville ha hjelp

att utveckla en liten motorbåt.

 

kan ikke finna linken her i brådrasket...noen som kan hjelpe til!

 

 

 

 

skall man virkeligen ha ombord svigermor???

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at har man problemer med å komme i land og ombord igjen, så har man også problemer med å bevege seg rundt i båten, og skulle egentlig ikke hatt båt?

Det er mange jeg i og for seg mener ikke egentlig skulle hatt båt, :lol: de med redusert funksjonsevne hører ikke til blant dem.

 

Båtliv i seg selv trenger ikke stille store krav til rørlighet, og mange båter (typisk: havseilere) er utstyrt og designet slik an en hele tiden kan hjelpes til med hendene.

 

Det store hinderet med båt er nettopp å komme i land og ombord igjen. Vi merket det godt en sommer min kone gikk gravid, vi måtte gi opp tanken på båttur netopp pga. dette. En seiler jeg kjenner er lam i en arm, og har sterkt redusert funksjonsevne i en fot, men er en dyktig seiler for det. Men jeg liker ikke å se hvorden han må sjanse når han entrer båten fra feks. en uthavn.... Jeg har hørt en rekke tilfeller der ulykker og nestenulykker har skjedd ved ombord og ilandstigning.

 

Enhver god løsning som har potensiale til å øke fysisk tilgjengelighet til båtlivet bør etter min oppfatning hilses velkommen.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest denne med litt løftede øyebryn.

Er dette en problematikk?

Uansett hvilke krav som bør stilles til skipper og mannskap så er det faktisk noen av oss som har plass til passasjerer også. :lol:

 

Om studenten klarer å utsette innlevering av problemstilling og kravspesifikasjon til helga så burde det være en god øvelse å ta med seg siste utkast til sjøen for alle som åpner fredag kl 12 for å se om det er behov for noen siste endringer. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...