Jump to content

Forslag til ferieruter/havner i Sverige ?


GeirT

Recommended Posts

Vi planlegger 3 ukers ferie i båten i sommer.

 

Den går Flekkefjord - Thyborøn - gjennom Limfjorden til Hals - via Læsø til svenskekysten.

Nordover langs svenskekysten og over Skagerak til Risør. Så langs kysten tilbake til Flekkefjord.

 

Jeg er lite kjent langs svenskekysten og tar gjerne imot forslag til havner/steder å besøke.

F.eks. egnet havn å ankomme etter Læsø som er ett godt utgangspunkt for turen videre nordover.

For ordens skyld - vi seiler med 5-7 knops fart.

 

Kanskje har noen linker til havneinfo for Sverige ?

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er lite kjent langs svenskekysten og tar gjerne imot forslag til havner/steder å besøke.

F.eks. egnet havn å ankomme etter Læsø som er ett godt utgangspunkt for turen videre nordover.

For ordens skyld - vi seiler med 5-7 knops fart.

Geir :seeya:

Fra Læsø går du kortest til Marstrandsområde. Med en noe mer nordlig kurs, og da noe lengre, går du til Smøgen. Ellers ligger det praktfulle uthavner på rekke og rad nordover opp til Koster. Fra koster er det greit å krysse over til nors side. Jeg vil absolutt anbefale boken 3 veckor i Båhuslen. Den beskriver de fleste uthavner helt opp til den norske grensen. Boka får du bla. på Nautisk forlag og den viser kartutsnitt og flyfoto av havnene med 2m grunnlinjer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tre uker er ikke veldig mye tid på denne ruta, men det lar seg sikkert gjøre. Skagen-Marstrand cirka 26 mil, Skagen-Smøgen cirka 40 mil. Du sparer selvfølgelig tid på å gå direkte til Smøgen, men taper ditto i opplevelser. Åstol nord for Marstrand er et funn, flere andre perler i nærheten. Sør for Smøgen (sikt på Måseskär fyr) finner du bl.a. Käringön og Kornø (store og lille), i tillegg til Lysekil. Käringön er liksom et must hvis du først skal seile en gang på den svenske vestkysten. Ellers er hele denne kysten herlig fri for hyttebygging, med tilhørende mengder av gratis, fritt tilgjengelige, vakre uthavner. Velg og vrak.

 

Ps.

Læsø?. Ja, absolutt! Prøv Vesterø havn.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tre uker er ikke veldig mye tid på denne ruta, men det lar seg sikkert gjøre.

Nja - jeg tror det kan bli ganske så lange strekk i den farten dere planlegger. Vi snakker litt løst om samme turen denne sommeren - men motsatt vei . dvs svenskekysten ned til Marstrand - så over til Skagen/Læsø. Deretter over til Norge fra Fjellbacka til Jomruland for Sørlandet - så tilbake. Alt på 2-3 uker. Men vi har jo litt større snittfart da - er det noenlunde vær bør vi kunne klare et snitt på 25 knop på transportetappene
Link to post
Share on other sites

Helt klart.

Også er det sikkert ekstra morro, å betale en haug med penger for noe man selv har skrevet på Baatplassen.no

 

Suzuki

Med mindre man var fullstendig bevisstløs i gjerningsøyeblikket visste man jo hva man gjorde. Båtliv ba om tips og råd - og fikk det. Noe overraskende at de ikke redigerte tekstene, men hvorfor endre på et mesterverk :lol:
Link to post
Share on other sites

Båtliv ba om tips og råd - og fikk det. Noe overraskende at de ikke redigerte tekstene, men hvorfor endre på et mesterverk

 

Benytter man seg av direkte avskrift på skolen, stryker man. Antar dette også gjelder for journalister.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

rekommenderar dig att ikke gå direkt fra Laesö til Marstrand utan ta en dag i Göteborg oxo!

 

ungarna uppskattar sikkert en dag på Liseberg ! (fra Österby upp til Gbg er det lite över 20 M!)

 

sen finns det allt några hamnar o naturhamnar mellan Göteborg og upp til Marstrand !

 

Marstrand er ett "must" för en seglare ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Martstrand er ypperlig utgangspunkt for Liseberg tur, bussen går rett fra havna til Gøteborg. Bare ikke kjøp solbriller av denne sjappa som står nede på kaia med parasoll, jeg kjøpte skikkelige orginale Ray Ban for kun 300,. å så lett lurt vi norbaggar er. de varte i 2 uker så datt begge glassa ut. Om ture går til Marstran så få med dere en omvisning på "festningen" veldig kjekt. Husk og se på wc fasilitetene som henger ut fra veggen 50 meter opp.

 

Ellers annbefaler jeg også "Gullholmen" veldig hyggelig sted hvor det også er flott badestrand, og god Ica butikk med bra mat utvalg.

 

Det er også fin havn på "Nordøn" litt øst for Marstrand, fin tur med litt trange sund. God tur.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er lite kjent langs svenskekysten og tar gjerne imot forslag til havner/steder å besøke.

 

Kanskje har noen linker til havneinfo for Sverige ?

 

Geir :seeya:

Jeg ba for en stund siden om tips til havner å beøske på den svenske vestkysten til sommeren og fikk anbefalt (takk Gunga Din) å kjøpe boken"Din guide till vastkusten, gast- och naturhamnar" som dekker området Skanor til Strømstad. Den ligger på bordet ved godstolen og tittes flittig i/på og drømmene går til varmere dager (det skal ikke så mye til!) og seiling på svensekysten. Du får den på/fra Nautisk Forlag i Oslo - anbefales!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi var på en tilsvarende tur sist sommer

En kjempe tur.

Svenskekysten var en flott opplevelse.Mange fine/gode uthavner.

Kjøp Svensk båtsportkart.

Vi hadde nydelig sommervær på overfarten fra Mandal til Thyborøn.(God planlegging :yesnod:)

Ingen vind.

(Passer kanskje deg dårlig da du skal seile over dammen. :sailing:)

God tur.

Hilsen Karma

 

Bilde 008 tatt ca.kl 2300. Bilde 013 ca.kl.0500. passert Thyborøn på vei mot Lemvik

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1048/gyg_008.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1048/gyg_013.jpg

Link to post
Share on other sites

Martstrand er ypperlig utgangspunkt for Liseberg tur, bussen går rett fra havna til Gøteborg. Bare ikke kjøp solbriller av denne sjappa som står nede på kaia med parasoll, jeg kjøpte skikkelige orginale Ray Ban for kun 300,. å så lett lurt vi norbaggar er. de varte i 2 uker så datt begge glassa ut.

Jag köpte en Rolex i Thailand för 80kr........tror du att jag oxo blitt lurt :confused:

 

Det er også fin havn på "Nordøn" litt øst for Marstrand, fin tur med litt trange sund. God tur.

:yesnod::yesnod:

En mycket fin hamn, kan rekommenderas om det er fullt i Marstrand....så tar man buss eller cykel

bort intil Marstrand!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Som flere har skrevet er 3 uker ikke mye tid. Det går selvfølgelig dersom dere bare er voksne, kan gå vakter å ta lange strekk. Men noe tid må en ha skal en virkelig oppleve den flotte skjærgården på den svenske vestkysten. Som andre har nevnt vil jeg også anbefale en tur til Gøteborg, det er en egen opplevelse å ligge båthavnen, Lilla Bommen, nærmest i sentrum (dersom den fremdeles eksistere?). I de mange småbyene oppover kysten er det til tider stor trengsel i fellesferien, men svenske har hatt vett til å ikke bygge ned skjærgården med hytter, så det mysser av nydelige overnattingsplasser. Der for sikkert en kjempefin tur, lykke til :sailing:

Link to post
Share on other sites

Gøteborg, det er en egen opplevelse å ligge båthavnen, Lilla Bommen, nærmest i sentrum (dersom den fremdeles eksistere?).

Joda, den existerar

 

ligger ett 30tal båtar der redan idag....vinterliggare!

 

(har kontoret bare 3 min gangveg därifrån :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hvis du liker deg på holmer og skjær ikke bare by-gjestehavner anbefaler jeg denne:

 

Bilde

 

Se her

 

Suverent verktøy, fåes også som cd-rom og i den utgaven følger det med way-pkt samling til de mest brukte kart prog. Hamnene dukker da opp i kartet og ved dbbl klikk på dem dukker flyfoto bilde av hamna opp.

I denne forbindelse (siden jeg har cd-rom`en) har jeg konvertert en del av disse waypkt samlingene til også andre kart prog (PC) Dette materiale kan det hende jeg "lagrer" på min web, og det kan hende jeg glemmer å låse for kopiering :blush:

 

Lykke til på kjempe fin tur!

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Enig med Fenix at Åstol er et liet idyllisk, lite sted, med ikke altfor mye folk.

 

Ellers ville jeg også anbefalt; Kjærringøen, Marstrand, Fiskebackkil, Lysekil, Sotenkanalen, Grebbestad og sett av to dager på Koster så blir det bra. Personlig er mitt favorittsted Kjærringøen. Smøgen vil ikke anbefales, med mindre man skal feste og skråle hele natten.

 

Det finnes også mange flotte natuhavner selvfølgelig.

 

Skaaden

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Husk også på at Tanumsstrand har et badeland som er veldig bra. Jeg var der i november, og det sto noe om at hele anlegget skulle renoveres, samt at det skulle bygges et nytt hotell. Vet ikke om dette står ferdig i sommer, men hvis man har en regnværsdag og ungene er utålmodige, får både store og små en fin dag her. Stort utsalg på klær rett ovenfor havna for de som er interessert i det.(gjelder ikke undertegnede!).

 

God båtvår til alle!

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...