Jump to content

Forslag til ferieruter/havner i Sverige ?


GeirT

Recommended Posts

Aprpos Sverige - jeg har flere ganger hørt om en lei fra Strømstad til Havstensund som går langs land (dvs ikke ut Kosterfjorden) og som visstnok er fin men litt dårlig merket. Noen som har gått der og kanske også har kart?

Inomskjärsleden snakke vi om her på BP för några år sedan...sök.. Lars_H la in några bra 'specialer' på strekkningen, inga problem för dig men för seglare med mast över 15?m er det problem.

 

leden begynner strax syd Strömstad o kommer ut vid Rossö !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Aprpos Sverige - jeg har flere ganger hørt om en lei fra Strømstad til Havstensund som går langs land (dvs ikke ut Kosterfjorden) og som visstnok er fin men litt dårlig merket. Noen som har gått der og kanske også har kart?

Mnjaei, du må ut å hilse på Kosterfjorden ved Råssø etter å ha gått på innsiden av Tjarnø. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Beklager GeirT, vet ikke var du finner Rolexer her, tror du må en bit 'bortom Skagen' för o finne dom ! :wink:

 

men tilbaks til Bästkusten.................

 

hur lång tid har du planerat her? det er några stellen som er et 'must'

 

Marstrand,....inomskjärs Kyrkesund, Mollösund........, Gullholmen, Smögen (ett bra alternativ er

Hasselösund med gangavstånd bort til Smögen o bryggen!) Hunnebostrand, Fjällbacka, Koster!

 

:smiley:

Tror vi har en 7-8 dager i alle fall. Tenkte den første havnen i Sverige som Øckerø og fortsetter

nordover langs kysten til Hamburgsund - hvorfra vi krysser over til Risør.

Forslaget ditt til rute høres veldig bra ut.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror vi har en 7-8 dager i alle fall. Tenkte den første havnen i Sverige som Øckerø og fortsetter

nordover langs kysten til Hamburgsund - hvorfra vi krysser over til Risør.

Forslaget ditt til rute høres veldig bra ut.

 

Geir :seeya:

Öckerö er litt tråkig ( tycker jag!) andra alternativ er Källö-Knippla, Hyppeln, Rörö

skulle hellre valt Vinga, som har en liten hamn (alt Lilla Bommen mitt i Gbg)

 

Marstrand bör du ikke missa!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:smiley: Beklager avsporingen. Greide ikke å dy meg. :blush:

 

Vil også anbefale et besøk på Vinga, hvis du får tid. Det passer sånn cirka med første anløp etter Læsø, f.eks. på tur østover.

 

Ser at ingen har nevnt Gullholmen på Hermanö. Dette er ihvertfall en plass som er verdt et besøk. Selv om det er veldig trangt om plassen i fellesferien.

Pass på å få med et besøk i den berømte "skepparstugan", eller hva den nå heter. Husker ikke i farten. Det er ihvertfall et hus/museum hvor tiden har stått stille i hundre år eller noe sånt. Skikkelig morsomt å se hvordan de levde før i tiden, når makrellfisket var på sitt beste.

 

Ellers vil jeg også anbefale et besøk i Smögen. Koselig å vandre rundt på brygga og se på livet og titte innom de mange butikkene og restaurantene som ligger der.. Det er forøvrig anlagt en ny gjestehavn like utenfor selve partyhavnen, slik at en kan trekke seg litt tilbake fra de verste partyene, (les. støyen) inne i selve den gamle havnen. Ellers går det an å legge seg til i Hasselösund på den andre siden av øya, (mot Kungshavn), da er det en spasertur på ca 20-30 minutter inn til Smøgen.

Prøv å få tid til en tur til Hållö også, hvis det passer, når du først er i nærheten.

 

Hvis du blir lei av overfylte gjestehavner, så finnes det plenty med uthavner å velge i. Bruk de havnebøkene som er anbefalt, så finner du mange perler. Utrolig mange fine plasser egentlig.... :yesnod:

 

2 dager på Koster er etter min mening for lite, men det får du vurdere selv. Det tar sikkert minst 2 dager å bli litt kjent på begge de store øyene, (med sykkeltur på Syd-Koster osv.) i tillegg til alle holmene ute i skjærgården på Syd-Koster. Det er der alle de fine plassene er .. :wink: Men da trenger du spesialkartet over området, bare så det er nevnt. det får du kjøpt i f.eks Strømstad, eller de andre småstedene i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Ser at ingen har nevnt Gullholmen på Hermanö. Dette er ihvertfall en plass som er verdt et besøk. Selv om det er veldig trangt om plassen i fellesferien.

:eek::wink: Å joda - det står i linken jeg la ut. Gullholmen glemmer vi ikke. Bohusläns fineste Ica butikk, fin lekeplass ved kirken og alltid plass - uansett hvor fullt det er. Kvaliteten på restauranten varierer fra år til år - men i fjor var det bra synes jeg. Er ikke båttur uten en tur innom der - og kanskje blir det en liten tur innom Hallberg Rassy og NordWest også - de ligger rett på innsiden i Ellösfjorden (vel rett på innsiden er vel litt drøyt når det gjelder Nord West - men en fin tur er det)

 

her er innlegget

Link to post
Share on other sites

skall man til Gullholmen eller Kärringön så er ett tips o legge sig natten för någonstan i närheten så att man kan komma in i hamn helst för kl 12.............

 

I närheten av Gullholmen finns ju oxo Malö- o Nord-strömmarna, som oxo er veldi sevärt, en helt

annen typ av skjärgård.......og med museet på Bassholmen med gamle almogebåter !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne litt igjen siden ferien står for døren, fredag 22 setter vi kursen mot Sverige på ettermiddagen og planer er å feire midtsommer i Sverige lørdagen. Da er det jo greit med en brukbar havn et eller annet sted sør om Koster.... Har hamnelosen og mye annet litteratur, men valgets kvaler er store for en som ikke har vært der tidligere..

 

Gode tips mottar med takk... søndagen skal vi plukke et par unger på 11 og 13 som kommer med bil, så det er ingen ulempe om det er enkel adkomst med bil i rimelig nærhet...

 

Deretter bærer det sørover og over til Læasø og Anholt, resten er helt uplanlagt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vil legge inn et godt ord om Hypeln. Noen mil sør for marstrand. Liten øy med gjestehavn, dusj, butikk og krog/cafe/restaurant.

Kom tilfeldigvis over dette stedet på vei fra Marstrand, hvor det var selvfølgelig var fullpakka. Noe det ofte er i høysessongen, og spesielt om det regatta.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...