Jump to content

Hvor blir det av våren?


sol

Recommended Posts

Snøen er landskapets snerk - den ekle og kalde hinna skjuler alt det vakre som ligger under. Misunner de som finner noen glede i griseriet. Selv venter jeg på at noen skal lansere den første truge-sykkelen.

 

Det positive med denne kalde nordavinden er at isen og det kalde overflatevannet trekker utover. Båten flyter i alle fall fritt nå.

 

Men mars er uforutsigelig. Det KAN jo komme et væromslag før måneden ebber ut.

Link to post
Share on other sites

I Skien er det jo egentlig litt vårvær. Solen skinner fra skyfri himmel! :yesnod:

 

 

 

 

 

Hadde det bare ikke vært 10 kalde og 1,5 meter snø!!!!! :headbang::headbang::headbang:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tar du en sving innom opplagsplassen min med freseren også? Jeg har hauger på 2+ meter av snø rundt begge båtene. A-stativ er fint ellers, men lager noen grasale snøfonner etterhvert som snø sklir av presenning. Jeg ligger også godt skjult fra solen, bak noen trær, så jeg har behov for plussgrader - mange plussgrader!.

 

Jeg har utsetting 22. april. :headbang:

 

 

Redigert for leifer..

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Må bare komme ut først selv.

Kan jo ta båten til skien, jobber der.

:)

 

Litt avhengig av hva slags motor du har i Fram`en, men jeg vil nok tro at bil fortsatt er beste vei.

Veien fra Breviksbroen og inn Frier - videre opp Skienselven er rimelig seig!

 

Jeg MÅ ha tre uker med full jobbing utvendig med 5+ eller mer, og det håper jeg da at jeg klarer.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Snøtips:

 

Fjern snøen hvis den er fremdeles er tørr. Kommer det regn og det fryser på om kvelden, blir det en hel#¤%#s isklump som ikke forsvinner før ut i juli. :smash:

 

Minner fra mine besteforeldres gård var at vi på våren strødde aske utover jordene så det så ut som et månelandskap. Virket fenomenalt. :yesnod:

 

Har man ikke aske, kan man bruke snus, kaffe, lommerusk eller annet.

 

Hypotese; Salt brukes til isfjerning. Sjøvann inneholder salt. Fortsettelse.......????

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei

Før i tiden ble det brukt Thomasfosfat, et svart

pulver som "åt snø".

Thomasfosfat er fosfat fra slagget fra Thomasprosessen (e.S. G. Thomas) under produksjon av stål fra råjern med fosfor.

Effektivt mot snøen og godt jordforbedringsmiddel.

Jeg vet ikke om det er i salg lenger.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Snøtips:

 

Fjern snøen hvis den er fremdeles er tørr. Kommer det regn og det fryser på om kvelden, blir det en hel#¤%#s isklump som ikke forsvinner før ut i juli. :smash:

Det er allerede en h#¤%¤#s isklump med 30-40 cm nysnø på. Dette skjedde allerede mens jeg var innlagt på sykehus over en tid. Har derfor ikke mest lyst til å gå på med hakke og spade på disse, men må nok om ikke været slår om til plussgrader snart.

 

Ligger ved brakkvann, så jeg må nok til med noen kilo salt, eller en salig blanding av ovennevnte tips. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

11 Mars idag, og 4 uker til utsett :rolleyes:

Vi har to termometre ved huset, et på skyggesiden og ett på solsides. Det ene viser +9 grader. Ikke værst hmm? Noen bedre? (Dere fra vestlandet frabedes å svare)

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her må man gå vitenskapelig til verks! Stikkord = sol og absorbasjon.

 

- Fjern løs overflatesnø. Spør naboen om han vil ha. Nei forresten, ikke spør.

- Hakk opp renner i isen for å lede smeltevann bort og øke OVERFLATEAREALET på isen.

- Askestrøing (kom på en morbid tanke)

 

Resten gjør SOLEN.

 

Sant eller ikke sant?

 

Ihvertfall i min første jobb for 30 år siden i datidens Televerket, gjorde vi faktisk dette for å blottlegge fremtidige traseer som skulle graves opp for kabelfremføring. Da gravde vi for hånd også på steder hvor en gravemaskin kunne vært brukt!! Så dro vi tilbake kanskje uken etterpå.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Litt trøst: Iskanten i bunnefjorden ser ut til å langsomt trekke seg tilbake. Selv etter sprengkunda som var. Forrige uke var isen tett på lekteren ved malmøykalven, lå er iskanten ca 100 meter lenger sør. Tror ikke det har noe med dumpinga å gjøre :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva skal jeg gjøre da, som går her i varmen, +3 i skyggen, +24 i varmen. Båten ligger å venter på ei hand eller to. Og skal være ute i uke 18. Hvor mye båtpuss blir det da under presenningen. Når tid er det normalt å komme ut fra Bygdøy ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...