Jump to content

Ankervinsj akter med kjetting eller blytau


Ankermann

Recommended Posts

Kommer vel litt an på hva du er ute etter. Blytau er jo stillegående, men blir jo lite pent etter noen sesonger. Kjetting bråker noe mer, men holder jo "evig". Dessuten inbiller jeg meg at man ligger tryggere med kjetting enn blytau. I alle fall dersom du ikke har noen meter kjetting nærmest ankeret. Det finnes vel vincher som klarer begge deler?

Link to post
Share on other sites

Ombord hos oss i Storø 34, ca 7 tonn, bruker vi relativ grov kjetting akter. Frittfall winch. Vekten av kjettingen pr løpemeter antaes å være noe høyere enn for blytau og dette gir en bedre demping når kjettingen blir forsøkt strukket til en rett linje. Ved bruk av kjetting minsker faren for at fortøyningen blir gnagd av over eventuell "skarp" stein. Dersom man ikke har for vane å foreta oppankringer midt på natten bør støynivået være utholdelig for nabofartøyer :sleep: .

Link to post
Share on other sites

Takker for noen meninger...

 

Hvordan er det med møkk i kjettinghullene, er dette et "problem"?

 

Min erfaring er at kjetting trekker opp mye mudd på områder hvor det er blanding av sandleire i bunnen. Derfor er det viktig at kjettingkassa, enten denne er montert ute eller inne i båten har drenering med relativ stor diameter, minimum 20 mm.

Link to post
Share on other sites

Har hatt begge deler, på båter med omtrent lik vekt. (drøyt 5 tonn). Kjetting har mer tyngde og båten blir liggende mer stabilt.

 

Ulempen er mer bråk og møkk, men de faktorene tar ikke fra meg nattesøvna. Anbefaler eller Bruce (kopi). Du bør vel opp i 20 kg.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en ivrig tauforkjemper. Med blytau går det ut akkurat riktig mengde tau hver gang. Ikke for mye, ikke for lite og du slipper å tenke på den biten mens du manuvrerer for å legge til. Samtidig er blytau gunstig når det gjelder vekt.

 

Hos deg spiller ikke vekt noen rolle i den store sammenhengen. Kjettingstøy er neppe noe problem. Kjetting har lang levetid og kjetting kan ikke gnages over av skarpe stein, men gnaging pleier ikke å være noe problem uansett.

 

Kameraten min har tauvinsj bak på 10 tonn båt. Han har i tillegg en stor kjettingvinsj i baugen som han aldri bruker.

 

 

Hvis kan du leve med å drive å beregne mengden kjetting hver gang du slipper ut og mens du holder på med å manøvrere mot land samtidig, er det jo greit med kjetting. Dette er jo ikke noe spørsmål om sort eller hvitt, snarere nyanser av grått samt smak og behag.

 

Du gjør ikke noen stor tabbe uansett hva du velger.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kjettingens egenvekt gjør at den ruser ut på en frittfallvinsj. et blytau stopper med et par tre meters slakk.

 

Løsningen for kjetting kan vøre kjettingteller. Koster et par tusen +

Er det slik at det også finnes muligheter dersom en må bakke så dras tauet inn igjen og ut igjen når det er behov for det?

Redigert av Ankermann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løsningen for kjetting kan vøre kjettingteller

Bare husk at det ikke finnes kjettingteller på frittfallsvinsjer (telleren må ha en magnet på et kabular el.l som går rundt sammen med kjettingen). Har du hurtigutkjøring så er behovet vesentlig mindre.

 

For å gjøre det litt enkelt kan man nesten si det slik at man bør prøve å unngå frittfall og kjetting. Hurtigutkjøring og kjetting gir en trygg og stabil fortøyning, mens tau og frittfall gir en smidig og stille oppankring.

Link to post
Share on other sites

Har selv valgt ankervinsj med hurtig utkjøring og kjetting.

Men ville nok ikke brukt kjetting med frittfall så lenge du ikke får bremset opp uten bråstopp på kjettingen.

Har sett dette før med mye bråk, et jæv.... smell ved bråstopp og mye belastning på akterspeil etc

Kjetting ligger nok bedre + gjør at båten fjærer bedre ved landligge.

mvh

Link to post
Share on other sites

Kjetting ligger nok bedre + gjør at båten fjærer bedre ved landligge.

Ja, mange tror på denne myten, spesielt de som selv har kjetting. Men når man virkelig har behov for fjæringen, fjærer kjetting ingenting. Null, zero, zip. Det kan nok de fleste som har opplevet dårlig vær og røsk i kjettingen skrive under på.

 

Så å velge kjetting på grunn av fjærende egenskaper blir så galt som det kan bli.

Blytau er derimot fjærende, både i storm og i stille.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men ville nok ikke brukt kjetting med frittfall så lenge du ikke får bremset opp uten bråstopp på kjettingen.

Har sett dette før med mye bråk, et jæv.... smell ved bråstopp og mye belastning på akterspeil etc

Det har blitt levert kjetting frittfall vinsjer i årevis.

Hele cluet med patentene til Ilas og Engbo er jo nettopp aktermonterte frittfall vinsjer.

Tåler ikke båten og vinsjen din dette, ja så tåler den heller ikke å fortøyes.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...