Jump to content

Ankervinsj akter med kjetting eller blytau


Ankermann

Recommended Posts

Forskjellen på meg og Lotus er at, han ankrer opp i teorien og jeg i praksis. Mvh. BEG

:yesnod:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

En del ivrige seilere som seiler rundt både her og der halve liver har en del synspunkter på akkurat dette. Tingene har vært diskutert her på baatplassen før.

 

For den jevne fritidsbåteier i Oslofjorden i sommer sesongen, er det neppe noe problem. Når selv skålankerene henger som støpt fast, er det jo ikke de store strekkene.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa i forrige innlegg, jeg har ikke til hensikt å imøtegå bla bla bla.....

 

Og fremdeles er det bullshit at det foregår en "drøss kjettingbrudd".

I de 3 tilfellene jeg kjenner fra "innsiden" er det utelukkende snakk om beviselige konstruksjonsfeil og feil stålkvalitet som årsak.

Du snakker om noe helt, og teoretisk annet.

At du skremmende snart når yttergrensen i en teoretisk beregning er ufattelig lite interessant hvis det ikke har noen praktisk betydning. Og i tilfellet med kjetting har det tydeligvis liten praktisk interesse da verden har til gode å se en "drøss kjettingbrudd" forårsaket av av andre ting enn materialtretthet, feil stålkvalitet, falske sertifikater, brukerfeil og lignende.

Det blir som å bygge hus med 3 siffer bak komma på alle mål. Nøyaktig, javisst men hva er vitsen?

Mener du dette i ramme alvor? Så hvis man ikke hadde konstruksjonfeil eller feil stålkvalitet, så ville alt vært såre vel? Vet du ikke at beregningsfeil er den desidert største årsaken til alvorlige ulykker? Hvorfor ligger det et stort betongplattformunderstell på bunnen av Gansfjorden? En liten beregningsfeil med armeringen gjorde at flere miliarder gikk rett til bunns.

 

Hvorfor brekker et plattformbein? Hvorfor raser en idretthall sammen? Hvorfor ryker en kjetting? Nei. Ting er ikke så enkelt som du vil ha det til . Verden har derimot stor praktisk interesse av å se konsekvensene når praksisen ikke stemmer med teorien og omvendt. Skikkelige ingeniører er din garantist for et godt resultat. Brukerfeil og materialfeil kommer langt nede på listen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Helt klart. Kjettingen vil neppe ryke. Poenget mitt er at du kan glemme en behagelig fjæring.

Jeg har og har hatt flere Ilas vinsjer med kjetting og er enig.

Når kjettingen er spent av vedvarende vind, er fleksibiliteten til kjetting=0.

Daumann effekten av den ekstra kjettingvekten er da fraværende. Og blytau vil nok være mer fjærende og behagelig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mener du dette i ramme alvor? Så hvis man ikke hadde konstruksjonfeil eller feil stålkvalitet, så ville alt vært såre vel? Vet du ikke at beregningsfeil er den desidert største årsaken til alvorlige ulykker? Hvorfor ligger det et stort betongplattformunderstell på bunnen av Gansfjorden? En liten beregningsfeil med armeringen gjorde at flere miliarder gikk rett til bunns.

 

Hvorfor brekker et plattformbein? Hvorfor raser en idretthall sammen? Hvorfor ryker en kjetting? Nei. Ting er ikke så enkelt som du vil ha det til . Verden har derimot stor praktisk interesse av å se konsekvensene når praksisen ikke stemmer med teorien og omvendt. Skikkelige ingeniører er din garantist for et godt resultat. Brukerfeil og materialfeil kommer langt nede på listen.

 

Lotus

Og vi var uenige om hva?

Jeg er hjertelig enig!

Jeg hadde ikke beregningsfeil på lista mi, men beregningsfeil kan jo føre til f. eks feil stålkvalitet?

 

Kan ikke sa at du har noe fornuftig å tilføre "Kjetting kontra blytau-debatten" og fastholder at du har en ekstremt teoretisk tilnærming til praktiske og enkle problemstillinger.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Prinsippet er det samme som for strekket mellom høyspentmaster. Hvorfor heger vaieren i en stor bue? Har de ikke giddet å stramme opp skikkelig? I praksis har de stamma så mye det lar seg gjøre. Å stramme opp nedbøyen er ikke engang mulig i teorien. Langt mindre i praksis.

 

Lotus

Denne buen har vel også noe å gjøre med materialets utvidelseskoefisient.

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Og vi var uenige om hva?

Jeg er hjertelig enig!

Jeg hadde ikke beregningsfeil på lista mi, men beregningsfeil kan jo føre til f. eks feil stålkvalitet?

 

Kan ikke sa at du har noe fornuftig å tilføre "Kjetting kontra blytau-debatten" og fastholder at du har en ekstremt teoretisk tilnærming til praktiske og enkle problemstillinger.

Beregningsfeil er når du gjør alt riktig i henhold til tegninger og materialvalg, men det likevel går galt. Har du glemt hva dette startet med?

Hvis teorien din stemmer betyr det at samtlige flyterigger som ligger for anker på verdenshavene må skrive om forankringsprosedyrene sine. For ikke å snakke om stressmomentberegninger og fjæringskarakteristikk som brukes som grunnlag for prosedyrene.

I følge teorien din vil både bolster, upper og lower fairlead sprute ut over havet ved den minste bølgebevegelse. Dernest vil ankervinsjen rives av fundamentet.

Teorien stemmer den. Og hvis man godtar at den stemmer, MÅ man også godta de praktiske konsekvensene. Greit at du ikke kan se at jeg har noe fornuftig å tilføre kjetting kontra blytau-debatten, men kanskje noen andre har noe nytte eller egne erfaringer rundt dette.

 

Spesielt interesserte kan klikke på denne linken:

http://www.bluemoment.com/anchorrodes.html

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Joda. Kjetting vil, til et visst punkt, fjære på grunn av sin egenvekt. Om det ikke skal så mye til at du når belastningen hvor kjettingen ikke fjærer så mye lenger er det kanskje på tide å vurdere en sterkere kjetting, som også er tyngre og dermed fjærer under større belastning.

 

Blytau vil fjære både på grunn av tauets elastisitet og på grunn av tauets egenvekt. Kjekt i teorien, men virkeligheten er noe annet ettersom tauet mister litt elastisitet hver gang det strekkes. Dermed gir en test med nytt tau en helt annet følelse enn når tauet har fått litt medfart. Når noen råder deg til å ikke velge for tykt tau for å få et mer elastisk tau betyr det også at du velger et tau med lavere bruddstyrke og som har mindre å gå på når noe gnager på tauet.

Link to post
Share on other sites

Joda. Kjetting vil, til et visst punkt, fjære på grunn av sin egenvekt. Om det ikke skal så mye til at du når belastningen hvor kjettingen ikke fjærer så mye lenger er det kanskje på tide å vurdere en sterkere kjetting, som også er tyngre og dermed fjærer under større belastning.

 

Blytau vil fjære både på grunn av tauets elastisitet og på grunn av tauets egenvekt. Kjekt i teorien, men virkeligheten er noe annet ettersom tauet mister litt elastisitet hver gang det strekkes. Dermed gir en test med nytt tau en helt annet følelse enn når tauet har fått litt medfart. Når noen råder deg til å ikke velge for tykt tau for å få et mer elastisk tau betyr det også at du velger et tau med lavere bruddstyrke og som har mindre å gå på når noe gnager på tauet.

:lol::lol::lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

...

Et dumt spørsmål sikkert, men lurer for det.

Hva med en kombinasjon mellom blytau og kjetting nederst og fritt fall vinsj? Idiotisk eller ikke mulig - eller kanskje begge deler??

Power IL hadde (har?) dette. Jeg tror ikke det var noen stor suksess. Det var en utfording å få det til å fungere mot kabularet på vinsjen. Overgangen mellom tau og kjetting var der det kunne være vanskelig å få det til å fungere. Det var på prøvestadiet da jeg sluttet i båtbransjen, og jeg er ikke sikker på hvordan det hele gikk, og om det selges slike vinsjer idag. Vinsjen er jo lik, men man må ha en kombikabular og spleisen mellom tau og kjetting må være "slank". Uansett er det ikke et dumt spørsmål. Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar :wink:

Link to post
Share on other sites

Stilte spørsmålet om kjetting eller blytau til Harald Enger fra Engbo på messen.

Han var ikke i tvil når det gjaldt båter i Norge, 30-35 fot, aktervinsj og Bruce.

Blytau!!

Jeg ville vært litt skeptisk til Bruce akterut. Vet om flere som sliter med å få det til å sitte. Har selv gode erfaringer med Engbo anker akterut.
Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært litt skeptisk til Bruce akterut. Vet om flere som sliter med å få det til å sitte. Har selv gode erfaringer med Engbo anker akterut.

Bruce sitter ikke noe bedre, heller dårligere hvis man ikke slipper det langt nok ut (ref god vsining). En kamerat klaget på det samme da han skiftet til Bruceanker, men ble godt fornøyd da han slapp det lengre ut/tidligere.

Link to post
Share on other sites

Har vel ofte følelsen av at de båter som lett driver av velger frittfall winch og blytau, mens

seilere og tyngre motorbåter velger high-speed wincher og kjetting. Når det gjelder valg

av anker har jeg valgt Bruce bak med kjetting og high-speed winch, mens plog-anker er standard i baug.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Stilte spørsmålet om kjetting eller blytau til Harald Enger fra Engbo på messen.

Han var ikke i tvil når det gjaldt båter i Norge, 30-35 fot, aktervinsj og Bruce.

Blytau!!

Puhhhh.. Det var godt. Det er det jeg står i ferd med å montere nå i vår. Er allerede kjøpt inn. I løpet av denne diskusjonen må jeg si jeg har vært i tvil. :rolleyes:

Akkurat når det gjelder Bruce er jeg ganske sikker da. Det har jeg brukt i mange år før med helt strålende resultat.

Aldri hatt blytau og vinsj dog.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Uansett tau, kjetting, Bruce eller annet utstyr; Det er vel slik at dårlig feste ofte er relatert til at man slipper ankeret for nære båten. Dybde ganget med 4, er minimum av fornuftig avstand fra land man hiver ut ankeret.

 

Ser ofte båter som driver av, og eieren skjønner ikke hvorfor. Med 4-5 meters dybde og 10 meter tau ute, kan man ikke forvente annet.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Stilte spørsmålet om kjetting eller blytau til Harald Enger fra Engbo på messen.

Han var ikke i tvil når det gjaldt båter i Norge, 30-35 fot, aktervinsj og Bruce.

Blytau!!

Jeg fikk det samme rådet fra Engbo på messen i fjor. Begrunnelsen var at en da kan lede blytauet til baugen når en ligger på svai, hvilket ikke er så lurt med kjetting. Eller motsatt, dersom en har vinsjen i baugen.

 

Jeg synes det er et godt moment for blytau, men har selv istedet valgt to vinsjer (Anchorlift) med kjetting. To vinsjer fordi jeg ønsker å kunne håndtere båten enkelt uten hjelpemannskap.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Liten digresjon, men kjøpte 50 meter blytau i 12mm (Roblon) til 495,- på messen igår. De har mer!

 

Løp og kjøp! :yesnod:

Var det flere størelser på tilbud f.eks 16mm og det er vel den flettede typen, ikke 3 slått?

Skal en tur inn på Lørdag

Lagt til ; Og vilken levrandør handlet du hos ?

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk det samme rådet fra Engbo på messen i fjor. Begrunnelsen var at en da kan lede blytauet til baugen når en ligger på svai, hvilket ikke er så lurt med kjetting. Eller motsatt, dersom en har vinsjen i baugen.

Ikke noe problem å ligge på svai med anker i baugen, selv om jeg har kjettingvinsj akter.

Se her

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...