Jump to content

Ankervinsj akter med kjetting eller blytau


Ankermann

Recommended Posts

Var det flere størelser på tilbud f.eks 16mm og det er vel den flettede typen, ikke 3 slått?

Skal en tur inn på Lørdag

Lagt til ; Og vilken levrandør handlet du hos ?

Flettet type med bly. Hadde også 16mm da jeg var der, men vanskelig å spå (særlig om fremtiden). Husker ikke navnet, men holdt til innerst i D-hallen på høyre side sett fra den lange gangen ved inngangspartiet, og de solgte også bord/stoler. Masse rester av tau, nye forsyninger stadig vekk så det er litt hell om man finner eller ikke, men prisene var helt fantastiske.

Tipset om dette fikk jeg fra en annen tråd her på forumet, tror overskriften var om båtutsillingen og om man hadde vært der.

 

Anbefaler deg å være der når de åpner for det blir veeeeeldig fullt av folk der!

 

Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Flettet type med bly. Hadde også 16mm da jeg var der, men vanskelig å spå (særlig om fremtiden). Husker ikke navnet, men holdt til innerst i D-hallen på høyre side sett fra den lange gangen ved inngangspartiet, og de solgte også bord/stoler. Masse rester av tau, nye forsyninger stadig vekk så det er litt hell om man finner eller ikke, men prisene var helt fantastiske.

Tipset om dette fikk jeg fra en annen tråd her på forumet, tror overskriften var om båtutsillingen og om man hadde vært der.

 

Anbefaler deg å være der når de åpner for det blir veeeeeldig fullt av folk der!

 

Lykke til!

Det er salg av rester av bl.a. Roblon tau i hall A (øvre hjørne) hvor prisen angivelig er 1/4 av standard utsalgspris. Kjøpte mye 16 mm tau av høy kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Flettet type med bly. Hadde også 16mm da jeg var der, men vanskelig å spå (særlig om fremtiden). Husker ikke navnet, men holdt til innerst i D-hallen på høyre side sett fra den lange gangen ved inngangspartiet, og de solgte også bord/stoler. Masse rester av tau, nye forsyninger stadig vekk så det er litt hell om man finner eller ikke, men prisene var helt fantastiske.

Tipset om dette fikk jeg fra en annen tråd her på forumet, tror overskriften var om båtutsillingen og om man hadde vært der.

 

Anbefaler deg å være der når de åpner for det blir veeeeeldig fullt av folk der!

 

Lykke til!

Det var standen til Albert Bøe. 100 kr pr. kg for alt av tau. Han har samme tilbudet året rundt i butikken i Larvik.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det var standen til Albert Bøe. 100 kr pr. kg for alt av tau. Han har samme tilbudet året rundt i butikken i Larvik.

 

mvh tuffff

Har du addressen hans i Larvik og navnet på butikken? Kjører forbi Larvik til/fra hytta så greit å droppe innom.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Butikken heter Albert Bøe og ligger i Lågaveien 2, 3262 Larvik. En skikkelig kremmer med mye rart i hyllene. Rustfrie skruer i løs vekt bl.a.

Dersom du ikke er noenlunde kjent i Larvik så tar du av E-18 rett etter at du har passert Lågen. Deretter følger du Elveveien rett fram gjennom rundkjøringen ved Jet-stasjonen. Et par kilometer til så kommer du til en rundkjøring til og her tar du til venstre mot Sandefjord. Så første til venstre igjen etter 75 meter. Da har du Bøe rett fram på venstre hånd ca. 150 meter oppe i gaten.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var standen til Albert Bøe. 100 kr pr. kg for alt av tau. Han har samme tilbudet året rundt i butikken i Larvik.

 

mvh tuffff

Tau er ikke tau - med dette menes at kvaliteten på tauet er viktig for bruddstyrken.

 

Jeg ville nok se kvalitetsvruderingen av tau til fortøyning av båten før jeg kjøper det som kg-vare.

Link to post
Share on other sites

Tau er ikke tau - med dette menes at kvaliteten på tauet er viktig for bruddstyrken.

 

Jeg ville nok se kvalitetsvruderingen av tau til fortøyning av båten før jeg kjøper det som kg-vare.

Det han hadde på messa var mye bra kvalitetstau fra Roblon. Helt enig i ditt poeng og det er viktig å sørge for at man kjøper riktig tau til formålet (type, bruddstyrke osv.) og ikke la seg blende av tilsynelatende lave priser. Men, føler ikke at det var noe problem her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det han hadde på messa var mye bra kvalitetstau fra Roblon. Helt enig i ditt poeng og det er viktig å sørge for at man kjøper riktig tau til formålet (type, bruddstyrke osv.) og ikke la seg blende av tilsynelatende lave priser. Men, føler ikke at det var noe problem her.

 

Beklager feillesningen - dersom salget er i hall A på messa nå i Lillestrøm deler jeg oppfatningen av at det er kvalitetstau som selgers. Jeg tror det utelukkende er av merket Roblon som selges grunnet avkapp etter oppmålte lengder som videresendes på ruller.

 

Avkappene har pris tilsvarende 1/4 av ordinær butikkpris.

 

Jeg har selv kjøpt både 26 mm og 20 mm fra denne salgsboden. Dette er fortøyningstau med elastisitet og styrke som det nesten er umulig å kjøpe til full pris.

 

I tillegg er det salgsbod hvor representant viser hvordan det er mulig å lage effektive løkker på disse tauene. Representanten er visstnok sjømann på Moss-Horten ferja (?) - tauarbeid kan han i alle fall.....

Link to post
Share on other sites

Det var jo litt artig da at Engbo selv anbefaler Bruce og ikke Engbo-sleden. :lol:

Da ordla jeg meg galt. Det jeg spurte Engbo om var hva de anbefalte av kjetting eller blytau om jeg hadde 30-25 fot båt som skulle ha Bruce-anker i Norge. Da var deres svar blytau.
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Får vel komme med mine dregghistorier også - har forsøkt paraply,tallerken engbo og bruker kun bruce nå.

Har kun erfaring med kjetting i vinsj sammenheng (ilas). Opplever det ikke som noe problem å stoppe frittfall i tide, men har opplevet at frittfallmekanismen har løst ut av seg selv når kjettingen ble stram. Begynnte da å etterstramme sluremekanismen , og neste gang det var litt sjø gikk det et hjørne av ankeret. Men noe må jo gi seg. Imidlertid var det betydelige krefter ute og gikk, og hva som hadde skjedd med et tau vet jeg kort og godt ikke, men det må jo være en grense for hvor mye du kan strekke det før det tar skade.

 

Det skal også nevnes, at når jeg først har fått festet ankeret, har jeg aldri opplevet at kjetting/bruce kombinasjonen har sluppet taket.

 

 

Imidlertid er det ett poeng som ikke er nevnt her, som jeg har sett/ vært borti flere ganger. Har du tau, greier stadig folk å rote seg borti det, og tar en propell tak, er tauet ødelagt, og du har et problem. Har du kjetting, er sannsynligheten for at den havner i en propell vestentlig mindre, og gjør den det har du likevel ikke noe problem, om det da ikke er DIN propell !

 

-koh :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har en ankervinsj (anchorlift)...

http://anchorlift.com/web/pages/norsk/intro_norsk_hoved.htm

 

den jeg har er beregnet for kjetting ca6mm. så jeg skal til maritim på torsdag å handle ny kjetting. men hvor lang kjetting trur dere jeg må ha???

båten er en Fjord ht 21fot veier 1350kg???

Trur jeg skal ha 6mm galvanisert kalibrert kortlenket kjetting, bruddstyrke 2,2tonn.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Et argument for å velge tau er at dette er lydløst. Det finnes dessverre en ulempe også, noe jeg selv fikk erfare denne helgen.

 

Går inn mot land og trykker på "ut-knappen" på min Engbo med tau. Hører vinsjen løser ut. Går foran og hjelper til med tauene. Trykker på "inn-knappen" og hører et sabla smell. Det viser seg at ankeret ikke har fallt ut. Da jeg trykket på innkjøring hang ankeret altså fremdeles fast i badeplatformen, antakeligvis fordi tauet var helt tørt og stivt av saltvann. Med en trekk-kraft på 850kp, måtte nødvendigvis noe gå i stykker. Heldigvis ikke badeplatform eller selve innfestningen av vinsjen. Tauet var blitt presset så hardt ned i kabularet at dette ble sprengt i stykker. Ikke dyrt å skifte, men mye bortkastet tid.

 

En svakhet med Engbo er mangelen på slurekopling, i kombinasjon med tau. (med kjetting hadde jeg jo hørt at ankeret ikke hadde falt ut). Tau i kombinasjon med eksempelvis Ilas, ville skade vært lite sannsynlig pga. slurekopling.

 

Av ovennevnte og tidligere erfaringer med vinsjtyper og tau/kjetting, er jeg overbevist om at min neste båt skal utstyres med Ilas vinsj og syrefast kjetting.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

BEG, her er det noe som er veldig galt. Det vil si at noe mangler på ditt blytau. Du skal ha to metallringer som er klemt inn i blytauet. Disse ringene kan du selv velge hvor skal stå.

 

Når den første ringen kommer inn til vinsjen vil den automatisk stoppe og du må trykke på fjernkontrollen en gang til. Deretter vil den gå meget sakte inn de siste par meterne og kun i korte drag.

 

Når ring nummer to oppdages av vinsjen, så slutter den å trekke inn. Ferdig med det.

 

Det du beskriver her er umulig på en Engbo vinsj med blytau og ringer montert.

 

Enten har ringene falt av tauet ditt eller så har de aldri vært montert.

Link to post
Share on other sites

Du tar nok feil når du hevder at nevnte metall-ringer skal hindre det jeg opplevde. Når du skrur på strømmen til vinsjen, vet elektronikken i utgangspunktet ikke hvor dreggen er. Etter å ha trykket "ut" og startet full innkjøringshastighet, reagerer den ved første ring ved å sperre for full innkjøringshastighet (kun sakte fart aktivisert). Når ring 2 treffer føleren vil all innkjøring sperres. I mitt tilfelle falt altså ikke ankeret ut og dermed var det ikke fysisk mulig at noen av ringene ble registrert av systemet. Resultatet ble "katastrofe". Det er dette som er en svakhet med Engbo, samt at nevnte styring (føler for ringer) ikke er stabilt.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd samme som BEG har opplevd, dog ikke med andre konsekvenser enn at tauet satt seg realt fast i kabelaret. Jeg har hatt Engbo vinsj på Nidelv 690. Ilas vinsj på Nidelv 300 og Engbo vinsj på Windy 37.

 

Savner Ilas vinsjens enkelthet på båten vi har i dag, men ser at med slik vinsjen er plassert ville det vært mer enn krevende å få justert slurekløtsjen på ILAS. Vinsjen sitter trangt plassert i motorrommet på Windy 37

 

Bildene viser vinsjen festet i dekket - før dekket legges på båten. den siden av vinsjen som kabelaret er på er det inn mot midten av båten

Bilde

 

Bildet viser vinsjkassa - rett over her sitter vinsjen

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Mitt anker går heller ikke automatisk ut pga. vinkelen.

Når jeg trykker NED så hører jeg at bremsen slipper, men tauet kommer ikke ut. Ankeret rører seg ikke i det hele tatt.

Om jeg ønsker kan jeg da trekke ankertauet ut av vinsjen for hånd. Men dersom jeg ikke gjør dette og bare trykker OPP slik som du gjorde så skjer det ingen ting dramatisk. Vinsjen stopper pent akkurat som den skal når ankeret sitter fast.

 

Ringene kan være feil montert hos deg, dvs. alt for langt fra ankeret.

 

Tauet kan da ha gått fysisk ut av vinsjen din nede i rommet selv om det ikke slapp bak (f.eks. pga. salt, møkk, vinkel etc).

Men tauet har muligens ikke gått så mye ut at det har passert ringene. Dermed har det trukket tauet inn for full fart når du trykket OPP.

 

Sjekk hvor ringene står. Når jeg overtok båten sto mine ringer feil.

Teknikeren fra Engbo flyttet ringene 2 meter ved service.

Link to post
Share on other sites

Tror nok ringene er korrekt montert. Fullfartavslaget ca 2 meter før ankeret er helt inne. Stopperingen noen få centimeter før ankeret treffer badeplatformen. Har Engbo 34 modell, dvs. sidemontert utvendig på båten og med taukasse innvendig. Vinkelen er så stor at det ikke er mulig at tauet går ut, uten at ankeret også faller ned.

 

"Tregheten" i systemet (det at vinsjen bruker litt tid på å stoppe opp når stoppringen er blitt aktivisert") gjør at ringen ikke nødvendigvis vil være foran giveren når bevegelsen har stoppet opp. Om/når ringen forblir foran giveren når ankeret er helt inne, ser jeg ikke bort fra at du har rett i framstillingen om at vinsjen ikke lar seg kjøre inn. Teoretisk kunne man lage ringen bredere, men da får man lett et problem med at tauet slurer i kabularet, noe jeg selv har erfart. Mine ringer er laget i henhold til beskrivelse i bruksforvirringen.

 

Således fastholder min påstand om at Engbo har en svakhet i den gitte situasjon jeg opplevde. Om ringen ikke befinner seg foran giveren ved en "bomutkjøring" vil den umulig kunne skjønne at ankeret ikke har falt ut.

 

Dessuten har jeg og mange andre erfart at systemet ikke er 100% til å stole på i andre sammenhenger heller. Fra tid til annen registrerer ikke giveren at en ring passerer. Av den grunn vil jeg si at det er ganske hassardiøst om man kjører inn ankeret uten å ha øyekontakt med dreggen. (hvilket tilsier at jeg selvfølgelig burde hatt sjekket at ankeret hadde falt ut før jeg begynte inntauingen :rolleyes: )

 

For ordens skyld; Engbos vinsjer med tau er absolutt ikke dårlige, jeg har bare noe bedre erfaring med andre løsninger.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Etter 7 sesongers erfaring med Engbo/Blytau i 3 ulike båter (Windy 8000, Windy 32 og nå Windy 37) må jeg si at jeg er skuffet over påliteligheten til denne løsningen. Jeg har opplevd det samme som andre her beskriver, i tillegg til at føleren som føler stopperingene har gitt seg, samt at jeg har fått deler av stopperingene som har satt seg fast på diverse steder gjennom vinsjen når de har løsnet fra blytauet.

 

Jeg er også enig i at når alt fungerer så er dette en glimrende løsning, men nå må jeg stort sett ha en matros stasjonert akter for å se om alt er ok både ved utkjøring og innkjøring av ankeret. Da blir i grunn hele vitsen med en fjernkontroll en vits.... :crazy:

 

Jeg er klar over at mange av problemene kan unngås ved proaktivt vedlikehold, noe som stort sett gjelder de fleste komponentene i båten. Synes imidlertid dette er langt over grensen i dettet tilfellet, i tillegg til at disse vinsjene ofte sitter godt skjult på relativt utilgjengelige steder. Synes også det er rart at såpass anerkjente båtprodusenter som Nidelv og Windy baserer seg på så upålitelige løsninger.

 

Jeg hadde derfor vært interessert i å få høre om andre hadde erfaring med mer pålitelige løsninger?

 

/bjørn

 

P.S. Vil forøvrig si at servicen fra Engbo er upåklagelig i de tilfellene jeg har hatt behov for assistanse.

 

P.S. 2 Er forøvrig meget godt fornøyd med Engbo anker og blytau ifm. festeevne. Har aldri hatt problemer med dette under varierte forhold, selv om det ikke har blitt utsatt for de store utfordringene. Flytter meg heller dersom vær og vind tilsier det.

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld; Engbos vinsjer med tau er absolutt ikke dårlige, jeg har bare noe bedre erfaring med andre løsninger.

Mvh. BEG

Power IL da vel :wink: .... .

 

Kjøper man f.eks SAGA 315 så kan man ikke velge noe annet enn Engbo. De vil ikke montere f.eks Power IL. De får den ikke til å passe, sier de. En som ligger i havna monterte imidlertid nylig en Power IL Inside greit på en SAGA 315. Kjettingvinsj av typen Power IL skulle han ha. Engbo var utelukket.

Link to post
Share on other sites

Etter 7 sesongers erfaring med Engbo/Blytau i 3 ulike båter (Windy 8000, Windy 32 og nå Windy 37) må jeg si at jeg er skuffet over påliteligheten til denne løsningen. Jeg har opplevd det samme som andre her beskriver, i tillegg til at føleren som føler stopperingene har gitt seg, samt at jeg har fått deler av stopperingene som har satt seg fast på diverse steder gjennom vinsjen når de har løsnet fra blytauet.

I helga tok jeg konsekvensen av upåliteligheten. Det begynte med at ankeret ikke ville gå inn mer enn noen få centimeter. Giveren har av en eller annen grunn oppfattet at den har truffet ringen for avlag av fullfart. (møkk/urenheter i tauet???) Gikk da bare på krypfart, som ikke er noen opsjon når man har 25m tau ute. Det var vindstille så dette skapte ingen problemer, men i en sitausjon hvor man hadde vært avhengig av rask innkjøring ville jeg åpenbart vært i problemer. Feilen oppsto mange ganger, men av og til fungerte vinsjen som normalt.

 

Ut fra egne, og som man ser også andres, dårlige erfaringer med holdbarhet/stabilitet på giver/ringer, bestemte jeg meg for å kutte ut hele systemet. Den hvite ledningen fra vinsjen til koplingsboksen er signalledningen fra giveren. Den er nå koplet vekk. Neste steg blir å spraye gulmaling på siste enden av tauet, slik at jeg får et signal om at ankeret er i nesten opp. Ikke så sofistikert lenger, men jeg stoler mer på prosessoren mellom øra en den som Engbo har laget :nonod:

 

 

Mvh. BEG

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Hva er egentlig problemet med hurtigutkjørings vinsj?

 

Vel jeg har ikke opplevet noen. På vår Bav 42c sitter det en Lewmar "higspeed" winsch i baug, samt at vi har en "high-speed"

winsch akter. Begge har vi kjetting på. Mere kontrollert utkjøring vil jeg si. Bruker fj.kontrollen, kjetting går rolig ut, ikke

"rusher". Med tau, vil jeg tro fritt-fall er best.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet med hurtigutkjørings vinsj?

Jeg har en winsj fra Ancorlift med kjetting og hurtigutkjøring.

 

Det som enkelte ganger kan oppfattes som et problem er at den ikke går fort nok ut. Hvis du går for fort mot brygga / land så vil den holde deg igjen, og siden den er montert på siden, så trekkes båten skeivt. Kan være et problem hvis du har sidevind og ønsker å gå litt fort inn, før du driver for langt. Jeg synes ikke dette noe stort problem.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...